Gå til innhold

Nytt system forhindret 170 innstilte tog mellom Oslo og Asker i fjor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er nok at tog systemer er gammeldags, sikringer fra 1970 tallet etc samme med signalfeil etc.

 

Problemet som jeg også har sett på tv er når de sveiser skinner er kun vann\luft eller ligdene nok å få svisen å sprekke om vinteren.

Så er ekstremt nøytaktighet og teknisk det å lage togstruktur.

 

Bedre blir det ikke når toghastigheten går fra 150 til 200 km timen.

 

Tror vi aldri ser null forsinkelser\instillinger noen gang.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Forhindret boksene 170 tog eller 170 innstillinger? Jeg har vært med på å bygge deler til automatisk togstopp. Testutstyret var blant annet enn commodore 128. En viktig komponent var en svær diode med kjøleribber, og der var vel egentlig fabrikken nedlagt for mange tiår siden. Det er nok mye utstyr å fornye, og forbedringspotensialet kan være høyt.

Lenke til kommentar

Problemet er nok at tog systemer er gammeldags, sikringer fra 1970 tallet etc samme med signalfeil etc.

 

Problemet som jeg også har sett på tv er når de sveiser skinner er kun vann\luft eller ligdene nok å få svisen å sprekke om vinteren.

Så er ekstremt nøytaktighet og teknisk det å lage togstruktur.

 

Bedre blir det ikke når toghastigheten går fra 150 til 200 km timen.

 

Tror vi aldri ser null forsinkelser\instillinger noen gang.

Japan har 0.6 minutters gjennomsnittlig forsinkelse på tog, med 9 milliarder passasjerer årlig.

 

Er det over 5minutter og oppover kan du regne med og se det i avisa dagen etterpå.

 

NSB ligger på 70-80% punktlighet etter disse latterlige tallene som de opererer med:

Punklighet

Et tog regnes som forsinket om det for NSB Lokaltog og NSB Regiontog på kortere strekninger er mer enn 3.59 minutter etter rutetid til endestasjon. Regiontog mellom Trondheim – Bodø, Oslo – Stavanger, Oslo Bergen og Oslo – Trondheim regnes som forsinket om det er 5.59 minutter etter rutetid til endestasjon.

 

Min tid er verdifull, jeg er bare her på kloden i 1 liv. Vil gjerne kaste bort minst mulig av det på inkompetanse. De frakter 60millioner mennesker per år..

 

Og ja vet det er jernbane verket som står for vedlikehold. Men for meg er NSB og Jernbaneverket det samme, altså staten som styrer de begge. Kanskje vært en tanke og privatisere det? Jeg tviler på at staten klarer og lage et like bra tilbud til en like god pris som en private aktører.

 

Så det er definitiv plass for forbedringer.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke NSB bare dra på tog kurs i Japan?

 

Ditt spørsmål er meget godt (NSB eller BaneNord er ikke viktig). Hvorfor skal det være så veldig vanskelig i Norge, mens andre land som Japan, Sveits og Østerrike klarer jernbanedrift så bra.

 

Ellers så har jeg svært gode (om ikke så mange) erfaringer med NSB de siste årene, fra Bergensbanen og toget mellom Kongsberg og Eidsvoll. Og jeg setter pris på kompetent og vennlig personale som skal bli erstattet med overarbeidet, underbetalt og ikkekompetente folk om Erna og Ketil får det som de vil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet er nok at tog systemer er gammeldags, sikringer fra 1970 tallet etc samme med signalfeil etc.

 

Problemet som jeg også har sett på tv er når de sveiser skinner er kun vann\luft eller ligdene nok å få svisen å sprekke om vinteren.

Så er ekstremt nøytaktighet og teknisk det å lage togstruktur.

 

Bedre blir det ikke når toghastigheten går fra 150 til 200 km timen.

 

Tror vi aldri ser null forsinkelser\instillinger noen gang.

Japan har 0.6 minutters gjennomsnittlig forsinkelse på tog, med 9 milliarder passasjerer årlig.

 

Er det over 5minutter og oppover kan du regne med og se det i avisa dagen etterpå.

 

NSB ligger på 70-80% punktlighet etter disse latterlige tallene som de opererer med:

Punklighet

Et tog regnes som forsinket om det for NSB Lokaltog og NSB Regiontog på kortere strekninger er mer enn 3.59 minutter etter rutetid til endestasjon. Regiontog mellom Trondheim – Bodø, Oslo – Stavanger, Oslo Bergen og Oslo – Trondheim regnes som forsinket om det er 5.59 minutter etter rutetid til endestasjon.

 

Min tid er verdifull, jeg er bare her på kloden i 1 liv. Vil gjerne kaste bort minst mulig av det på inkompetanse. De frakter 60millioner mennesker per år..

 

Og ja vet det er jernbane verket som står for vedlikehold. Men for meg er NSB og Jernbaneverket det samme, altså staten som styrer de begge. Kanskje vært en tanke og privatisere det? Jeg tviler på at staten klarer og lage et like bra tilbud til en like god pris som en private aktører.

 

Så det er definitiv plass for forbedringer.

Alle land som har prøvd å privatisere infrastrukturen har hatt massive problemer med punktlighet og ulykker pga manglende eller mangelfullt vedlikehold. Kostnadene har også løpt løpsk i de aller fleste tilfeller.

Privatisering av driften har hatt varierte resultater, de aller fleste land har opplevd en økning i kostnader knyttet til jernbanedrift. Våre naboland som har gjort dette (Sverige og Storbritannia) har opplevd en ikke neglisjerbar utgiftsøkning i form av subsidier til selskapene som opererer passasjertransporten, samtidig som billettprisene har økt for brukerene.

 

Forøvrig ligger NSBs punktlighet på mellom 91 og 95% for alle ruter, med unntak av L2 som som ligger på 88-89%.

85-90% av alle forsinkelser skyldes feil på infrastruktur.

 

Et annet moment som må tas hensyn til er rutetidene. Er de satt opp på minstetid (kjøretiden mellom to stasjoner i makshastighet på maks akselerasjon), eller har de lagt inn en margin? Noen ruter i Norge er helt uten kjøremargin og blir nødvendigvis oftere forsinket enn andre ruter som kanskje har 10-15 sekunder ekstra kjøretid mellom stasjonene.

Lenke til kommentar

Forøvrig ligger NSBs punktlighet på mellom 91 og 95% for alle ruter, med unntak av L2 som som ligger på 88-89%.

85-90% av alle forsinkelser skyldes feil på infrastruktur.

NSB ligger over 90 prosent punktlighet etter en helt merkelig definisjon. Det rare er at det ikke engang er konsekvent.

 

Over høyttalerne og på infoskjermene får vi høre at toget er fire minutter forsinket, mens i statistikken som lages i ettertid blir toget oppført som punktlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Forøvrig ligger NSBs punktlighet på mellom 91 og 95% for alle ruter, med unntak av L2 som som ligger på 88-89%.

85-90% av alle forsinkelser skyldes feil på infrastruktur.

NSB ligger over 90 prosent punktlighet etter en helt merkelig definisjon. Det rare er at det ikke engang er konsekvent.

 

Over høyttalerne og på infoskjermene får vi høre at toget er fire minutter forsinket, mens i statistikken som lages i ettertid blir toget oppført som punktlig.

 

Det er fordi statistikken lages ut ifra om toget når endestasjonen innenfor tidsintervallet for forsinkelse som er 4 minutter for lokaltog, og 6 minutter for regiontog. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...