anonymkar Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2018 (endret) Vel, han vil i alle fall ende opp med å komme fra et av universitetene etter fem år.Holder med deg i denne tråden.Nå har ikke jeg godt nok snitt til UiO eller noe "stort og kjent" universitet om jeg skal studere juss. Ender opp med 4,8, men jeg har troen på at jeg helt fint ende kan opp i et stort advokatfirma. Så lenge jeg tar utdanningen der jeg kan, som mest sannsynlig blir Høyskolen i Innlandet, et sted som slettes ikke er veldig ukjent (noe jeg fikk inntrykk av lenger oppe i tråden). Alt ligger på om jeg klarer å prestere veldig bra her og komme meg videre til UiB og fortsette sterkt der. Men selvfølgelig, om det står mellom meg og en annen som har tatt femårig (og ikke 3+2) så velges nok den andre personen. Må vel bare jobbe på, det er min mening. Det ser ikke mørkt ut. Endret 1. februar 2018 av anonymkar Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 (endret) Men selvfølgelig, om det står mellom meg og en annen som har tatt femårig (og ikke 3+2) så velges nok den andre personen. Vel, i såfall vil du møte stor konkurranse. Det er ikke akkurat flust av jobber der ute, selv ikke for de som har integrert master. Du kan lese mer her. 47 % av de nye juristene går til privat sektor, og 65 % av disse får jobb i et advokatfirma. Skal vi tro disse tallene, er det bare 30% av den totale studentmassen som ender opp i et advokatfirma som nyutdannet. Endret 1. februar 2018 av Marcus Halberstram 1 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Så lenge du også har gode karakterer på masteren er det nok ikke noe automatikk i at den andre velges. Det er en totalvurdering også her, og en finfin CV skader heller aldri. Ta noen verv, ha en deltidsjobb osv HSN, UiS, HiI og UiA er i alle fall gode nok i universitetenes øyne (det er de som har forhåndsgodkjent bacheloren derfra som de tre første i sin master). Videre, som jeg har skrevet ovenfor, er i alle fall de historiene fra virkeligheten jeg har hørt en god del mer nyansert enn at det plutselig går automatikk i hvem som velges dersom en person har gått 1-3 på UiT og den andre på HiI for eksempel. Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Så lenge du også har gode karakterer på masteren er det nok ikke noe automatikk i at den andre velges. Det er en totalvurdering også her, og en finfin CV skader heller aldri. Ta noen verv, ha en deltidsjobb osv HSN, UiS, HiI og UiA er i alle fall gode nok i universitetenes øyne (det er de som har forhåndsgodkjent bacheloren derfra som de tre første i sin master). Videre, som jeg har skrevet ovenfor, er i alle fall de historiene fra virkeligheten jeg har hørt en god del mer nyansert enn at det plutselig går automatikk i hvem som velges dersom en person har gått 1-3 på UiT og den andre på HiI for eksempel. Det er ikke noen automatikk i det, men det er også greit å gi TS et realistisk bilde av hvordan jobbsituasjonen er. Konkurransen om disse jobbene er knallhard og kan nesten ikke sammenlignes med noe annet i Norge. Samtidig er ikke bildet helsvart - det er selvfølgelig mulig å lande en jobb som advokatfullmektig, men da bør man være helt klar over hva som kreves for så å jobbe målrettet mot det. Lenke til kommentar
anonymkar Skrevet 2. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2018 Takk for svar da dere! Vet myye mer nå enn før. Setter pris på det. Blir nok HiL og så er planen å følge en god rutine hele veien, så får vi se. Mulighetene er der. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) Så lenge du også har gode karakterer på masteren er det nok ikke noe automatikk i at den andre velges. Det er en totalvurdering også her, og en finfin CV skader heller aldri. Ta noen verv, ha en deltidsjobb osv HSN, UiS, HiI og UiA er i alle fall gode nok i universitetenes øyne (det er de som har forhåndsgodkjent bacheloren derfra som de tre første i sin master). Videre, som jeg har skrevet ovenfor, er i alle fall de historiene fra virkeligheten jeg har hørt en god del mer nyansert enn at det plutselig går automatikk i hvem som velges dersom en person har gått 1-3 på UiT og den andre på HiI for eksempel. Det er ikke noen automatikk i det, men det er også greit å gi TS et realistisk bilde av hvordan jobbsituasjonen er. Konkurransen om disse jobbene er knallhard og kan nesten ikke sammenlignes med noe annet i Norge. Samtidig er ikke bildet helsvart - det er selvfølgelig mulig å lande en jobb som advokatfullmektig, men da bør man være helt klar over hva som kreves for så å jobbe målrettet mot det. Helt enig. Om man skal sikte på jobb i ett av "de fire store" eller lignende er konkurransen helt sikkert knallhard (i det hele tatt stillinger som advokatfullmektig, kan jeg se for meg). Om man, slik som meg, satser på en jobb der man først og fremst får praktisere juss (gjerne som jurist), er bildet selvfølgelig bedre. Om ikke annet er i alle fall jurist på listen over yrker det blir flere stillinger av i fremtiden, og ikke færre (liste utarbeidet av NHO). Endret 2. februar 2018 av d'espresso 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå