Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Det perfekte land

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne vært artig om vi på forumet kunne laget vårt eget fantasiland, med utgangspunkt i at vi tar elementer fra kulturen i forskjellige land i verden, og lager et eget land. Vi kan gå gjennom tema for tema, og bestemme oss for at fantasilandet vårt f.eks skal ha spansk mat, sveitsisk natur osv. Hvis noen synes det høres interessant ut, kan dere komme med forslag til hvilket tema vi skal begynne med, så kan jeg sette i gang en avstemning  :)

Endret av Momspaghetti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Skal vi ha avstemning og diskusjon rundt ett tema om gangen, eller flere samtidig? Hvis vi skal kåre vinnere i ulike kategorier, blir kanskje litt vanskelig å holde styr på alt om vi skal diskutere mange tema samtidig. Thoughts? Og hva vil dere eventuelt starte med?

Lenke til kommentar

Et land der alle har moral så lover og regler ikke er nødvendig. Norsk natur men ingen vinter. Alt som menneskene trenger for å bli mette og for å ruse seg på gror og vokser vilt rundt dem. Ingen myndigheter, ingen stat, ingen teknologi som gjør at folket lever i fengsel med usynlige vegger som vi gjør nå, ingen økonomi, ingen sykdom, ingen smerte.

Et fungerende hippiesamfunn med andre ord. Noe som aldri vil fungere :(

Lenke til kommentar

Et land der alle har moral så lover og regler ikke er nødvendig. Norsk natur men ingen vinter. Alt som menneskene trenger for å bli mette og for å ruse seg på gror og vokser vilt rundt dem. Ingen myndigheter, ingen stat, ingen teknologi som gjør at folket lever i fengsel med usynlige vegger som vi gjør nå, ingen økonomi, ingen sykdom, ingen smerte.

Greit at dette er en utopi, for det hadde vært veldig fritt for alle individer. Men vil ikke i praksis et samfunn ha vanskelig for å fungere hvis det ikke er noen rammer slik som din utopi fremstiller? Hva vil hverdagen bestå av i et slikt land, bare gå rundt og ruse seg og slappe av? Vi mennesker trenger noe å forholde oss til for å fungere i et samfunn mener jeg. Å ha en jobb som du trives med, som også er en sosial arena, det gir livsglede iallefall for meg. Bare ta navere som eksempel, de fleste vil komme i jobb, men har ikke muligheten til det. Man blir kjedet i hjel av å ikke drive med noe. Og alle hobbier og andre ting man fordriver tiden med, er skapt av samfunnet vi lever i. Og uten teknologi så er vi tilbake i steinalderen, der vi ikke har strøm, innlagt vann, etc. Og man tvinges til å gjøre alt i fra bunn av. Det ville nok blitt mer som et steinaldersamfunn på flere måter. Jeg synes man heller bør utvide et samfunn med flere arenaer og muligheter enn å forkaste hele samfunnet.

Lenke til kommentar

Greit at dette er en utopi, for det hadde vært veldig fritt for alle individer. Men vil ikke i praksis et samfunn ha vanskelig for å fungere hvis det ikke er noen rammer slik som din utopi fremstiller? Hva vil hverdagen bestå av i et slikt land, bare gå rundt og ruse seg og slappe av? Vi mennesker trenger noe å forholde oss til for å fungere i et samfunn mener jeg. Å ha en jobb som du trives med, som også er en sosial arena, det gir livsglede iallefall for meg. Bare ta navere som eksempel, de fleste vil komme i jobb, men har ikke muligheten til det. Man blir kjedet i hjel av å ikke drive med noe. Og alle hobbier og andre ting man fordriver tiden med, er skapt av samfunnet vi lever i. Og uten teknologi så er vi tilbake i steinalderen, der vi ikke har strøm, innlagt vann, etc. Og man tvinges til å gjøre alt i fra bunn av. Det ville nok blitt mer som et steinaldersamfunn på flere måter. Jeg synes man heller bør utvide et samfunn med flere arenaer og muligheter enn å forkaste hele samfunnet.
Som sagt så ville det ikke fungert. Men tanken bak hippiesamfunnet er det ikke noe galt med. Bare veldig dårlig gjennomtenkt. Jeg hadde ikke hatt noe i mot å bytte det vi har i dag med ekte frihet hvis det hadde latt seg gjøre. Men helt uten teknologi hadde jeg klart meg dårlig. Og da møter man fort seg selv i døra med tanken bak den typen samfunn. Er fullstendig klar over at jeg er avhengig av vårt ekte samfunn. Kun en ønsketenkning.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...