ObYn Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 hei jeg har 2 Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD1200JB som jeg skal kjøre på en IDE kabel. Det viser seg ikke til å fungere, jeg setter den ene som Master og den andre som Slave men får bare opp "disk boot failure" prøvde deretter å legge xp på den tomme/nye(etter formatering selvfølgelig) deretter formatere den igjen så kjøre dem ilag igjen, men funket ikke... er litt frustert kan hende jeg har oversett en vanlig feil, håper på forslag/hjelp ;D ps god jul til alle! Lenke til kommentar
grabben256 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Er partisjonen aktiv? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Vil anbefale deg og kanskje prøve og bytte på Boot options.. Sette HD1 til boot.. Selvom det ikke er OS på en av de andre diskene kan det ha seg at OS vil boote derifra.. Så prøv alle de tingene.. Kan være endel styr med disker noen ganger.. Slet lenge med og få 3x 180gxp disker til og virke sammen med en CDrom.. Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Har kanskje ikkje noko å seie men f.eks lilo nektar å virke når det ligg på diskar som kjører på udma5 . Så kan jo hende at OSet ditt ikkje støttar det? lilo måtte iallefall inn på udma4disk Lenke til kommentar
ObYn Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 den ene disken er delt i 2, den andre er ikke partisjon på. den ene er vel aktiv ja Lenke til kommentar
grabben256 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Hvis du skal boote fra hd0 (dvs master-disken) må: 1. Boot partisjonen ligge på denne disken 2. Partisjonen må være aktiv (sjekk med fdisk) EDIT: 1. Jeg mener system partisjonen (den du booter maskina med) boot partisjonen er den win ligger på Endret 11. desember 2003 av grabben256 Lenke til kommentar
ObYn Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 lot en kompis prøve den, han fant disken men gikk ikke å bruke den i windows(xp) den var rett å slett ikke aktiv i bruk liskom. Lenke til kommentar
Placid Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Sikker på at du har plasser diskene riktig på kabelen? Master ytterst, slave i midten... Ja, jeg vet, dumt spm, men grunnleggende Endret 11. desember 2003 av Placid Lenke til kommentar
ObYn Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 boote fra masterdisken med en aktiv partisjon, skal prøve det. Lenke til kommentar
ObYn Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Placid : hehe jau har nok satt dem riktig du ;D Lenke til kommentar
Placid Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hadde et lignende problem med en DVD spiller og DVD brenner på samme kontroller. Hver for seg funket de fint, men sammen ble det bare krøll, uansett hvordan jeg herja med jumpere og sånt. Fant aldri ut akkurat hva det var, funka når jeg fikk nytt hovedkort. Bytta da også kabel, kan ha vært den... Lenke til kommentar
ObYn Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 kan jo kanskje være kabeln...hmmm prøver å fikle med jumperne men uten hell der... irriterende at man skal plages slikt... Lenke til kommentar
viplash Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Det er kanskje en ide å sjekke BIOS oppsettet ditt. Du kan der angi hvem harddisk den skal boote fra o.l. Det er ikke alltid pc verden er like forståelig og logisk. Så gå inn der og anngi hvem harddisk du vil at pcn skal boote fra. og være sikker på at duhar satt den IDE kabelen som du har på din HD at den står i IDE1 kontrolleren på hovedkortet Lenke til kommentar
grabben256 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Burde ikke det være IDE0? EDIT: Sorry, er IDE1 ja Endret 11. desember 2003 av grabben256 Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 lot en kompis prøve den, han fant disken men gikk ikke å bruke den i windows(xp) den var rett å slett ikke aktiv i bruk liskom. Kan jo være det er noe gale med disken. Prøvd å kjøre scandisk på den? Jeg fikset en disk(som ikke kunne brukes i XP) ved å kjøre en EVIG lang scan på den. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Kan det ha noe med "dynamic disc" -problematikken å gjøre ? Har du sjekket om det funker under andre OS enn WinXP Lenke til kommentar
Ap. Syvertsen Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Plasseringa på kabelen har ikke noe å si hvis du manuelt stiller inn diskene.. Vær obs. på at WD har én innstilling for "Master w/slave present" og én for "Single or Master".. Tror begge funker men bedre å sette den på "Master w/slave present".. Ang bootinga ville jeg prøvd å starte fra winxp-cd'en og lagt inn xp fra grunnen av.. Da er du sikker på at boot-partisjonen er riktig.. Så må du stille HDD-0 som primary boot-device og cd-rom som secondary.. Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Sett den som rein master med jumperene. Ikkje som master w/slave. Dette måtte til her. Lenke til kommentar
webkong(l)en Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg har de samme diskene. Valgte å kjøre mine i raid o (stripe) for bedre ytelse. Fikk samme problemet, da jeg i BIOS hadde satt dem til IDE i stedet for Raid/scsi. Kan det være at dine står i bios som RAID? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå