Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Årsavgift - begjært avskiltet

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte bil i år og trodde jeg hadde betalt årsavgiften rett etter jeg overtok den, men fikk nylig en purring jeg ikke åpnet før etter forfallsdato (åpner regninger i forbindelse med betaling av regninger rundt 15. hver måned). På purringen sto det at bilen ville bli begjært avregistrert om ikke avgiften var betalt innen forfallsdato - som var over to uker siden...

På nettsidene til Statens Vegvesen ser jeg at bilen er begjært avskiltet. Det jeg ikke greier å finne svar på er: Går dette i orden nå som avgiften er betalt, eller er det mer jeg må gjøre? Noen straffeavgift eller noe sånt? Eller må jeg nå registrere bilen på nytt med alt det innebærer? Greier ikke å finne ut av det, og skulle gjerne visst det før jeg bestemmer meg for om jeg skal ta bilen til jobb i morgen...

Jeg vet at bilen blir avskiltet dersom jeg blir stoppet i kontroll til dette er gjort. Bør jeg la bilen stå til jeg har funnet ut av det?

Noen som vet om dette får noen flere konsekvenser/krever flere handlinger fra meg etter at avgiften er betalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde begjæring om avskilting på egen bil pga manglende EU-kontroll. Lang historie kort; allerede dagen etter at verkstedet hadde godkjent bilen og meldt dette inn til vegvesenet, var begjæringen fjernet (i alle fall fra min side på vegvesen.no). Ikke noe mer om og men enn det. 

Ikke helt likt din sak, men poenget mitt er at dette tydeligvis går ganske enkelt og raskt. Jeg hadde ringt dem og spurt, og evt opplyst om at årsavgiften er betalt slik at de kan sjekke det manuelt og fjerne begjæringen om det ikke går helt automagisk. 

Red;

Det er noe annet om bilen faktisk blir avskiltet. Da er det noe gebyr for å få ut skiltene igjen.. 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Når betalte du regningen da?

Det tar vel gjerne 1-2 virkedager før betalingen din blir registrert, og om du betalte nå i helgen, så har de ikke fått dem enda fordi bankene overfører ikke dette før helgen er over.

Men om du har betalt dette på f.eks. Postkontoret så kan du jo ha med deg kvitteringen på at du har betalt i bilen.

Om du har overført pengene via nettbanken, så ville jeg ha skrevet ut både kvitteringen og tatt en utskrift av kontoutskriften og så hatt dette med meg i bilen om du velger å bruke bilen. 

Jeg hadde ringt SVV i morgen og så spurt dem om de har mottatt betalingen for årsavgiften, men som tidligere skrevet, dette komme jo selvfølgelig an på når du faktisk overførte det korrekte beløpet til dem da.

Så spurt videre om hvor lang tid det tar før avskiltningsbegjæret blir fjernet fra din bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...