Gå til innhold

Nytt skjermkort eller ikke? RX 580 8gb vs nVidia xxx?

Sarasin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg jobber i dag ut i fra det komplett har sagt, at de kun refunderer kortet, og at jeg sånn sett står fritt til å velge hva jeg vil fremover.

Option 1)

Jeg erstatter MSI's RX580 med et Asus Strix 580 (4999,-), og kjøper MSI's skjerm som jeg har snakket om tidligere (4390,-). Totalbeløp 9389,- minus 3099,- som de refunderer = kostnad på 6490,-.

Option 2)

Jeg kliner til og revamper hele systemet, altså bytter prosessor, skjermkort og kjøper ny skjerm. i7-8700K (3989,-), MSI nVidia 1080 (6499,-), og en skjerm til ca 6k (med G-sync). Totalt 16488,- minus 3099,- = 13389,-.

Option 3)

Jeg går for et MSI nVidia 1060, og MSI sin skjerm. 3599,- + 4390,- = 7989,- minus 3099 = 4890,-.

Slik jeg klarer å se dette, er option 3 ganske håpløs. Option 2 gjør vel at systemet blir "as good as it gets", men det koster jo fletta. Option 1 gir meg i utganspunktet det jeg siktet på originalt, men likevel blir jeg betalende 2k-ish for et dårligere skjermkort enn det jeg hadde.

Denne muligheten gir ytterligere mulighet til å få komplett til å erstatte kortet med Asus sitt, slik at jeg slipper mellomlegget. Da har jeg riktignok låst meg til AMD de neste årene med tanke på skjermen, men det virker jo som om mine krav kan tilfredstilles med AMD-kort (når de funker :) )

Tanker?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Jeg jobber i dag ut i fra det komplett har sagt, at de kun refunderer kortet, og at jeg sånn sett står fritt til å velge hva jeg vil fremover.

Option 1)

Jeg erstatter MSI's RX580 med et Asus Strix 580 (4999,-), og kjøper MSI's skjerm som jeg har snakket om tidligere (4390,-). Totalbeløp 9389,- minus 3099,- som de refunderer = kostnad på 6490,-.

Option 2)

Jeg kliner til og revamper hele systemet, altså bytter prosessor, skjermkort og kjøper ny skjerm. i7-8700K (3989,-), MSI nVidia 1080 (6499,-), og en skjerm til ca 6k (med G-sync). Totalt 16488,- minus 3099,- = 13389,-.

Option 3)

Jeg går for et MSI nVidia 1060, og MSI sin skjerm. 3599,- + 4390,- = 7989,- minus 3099 = 4890,-.

Slik jeg klarer å se dette, er option 3 ganske håpløs. Option 2 gjør vel at systemet blir "as good as it gets", men det koster jo fletta. Option 1 gir meg i utganspunktet det jeg siktet på originalt, men likevel blir jeg betalende 2k-ish for et dårligere skjermkort enn det jeg hadde.

Denne muligheten gir ytterligere mulighet til å få komplett til å erstatte kortet med Asus sitt, slik at jeg slipper mellomlegget. Da har jeg riktignok låst meg til AMD de neste årene med tanke på skjermen, men det virker jo som om mine krav kan tilfredstilles med AMD-kort (når de funker :) )

Tanker?

Alt er bedre enn op1. 580 er ikke i nærheten av verdt 5k, et elendig ytelse per krone, GTX 1060 til halve prisen yter like bra. Ville enten vurdert op4, og gått for GTX 1070, eller op2. Å kaste penger etter et 580 kort er som å kaste penger ut av vinduet. Middelmådig kort til blodpris.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå viser det seg at jeg har fått medhold av komplett i å erstatte kortet. Ergo er det ikke noen utgift for meg å få et nytt 580-kort. Med unntak av at det ikke står MSI på kortet, registrerer jeg at det er 10mhz svakere (ikke målbart?), og at kjøleløsningen er omtrent tilsvarende. Med en Freesync-skjerm burde opplevelsen for min del bli utrolig bra til sammenligning.

Og dersom jeg en gang i fremtiden skulle kjøpe meg ny prosessor og nytt skjermkort i Tier1, hvor galt kan det gå å ha en Freesyncskjerm? Jeg forstår jo at jeg mister AS, men likevel burde vel det nye setupet være kraftig nok til å drifte spill i god nok FPS?

Lenke til kommentar

Nå viser det seg at jeg har fått medhold av komplett i å erstatte kortet. Ergo er det ikke noen utgift for meg å få et nytt 580-kort. Med unntak av at det ikke står MSI på kortet, registrerer jeg at det er 10mhz svakere (ikke målbart?), og at kjøleløsningen er omtrent tilsvarende. Med en Freesync-skjerm burde opplevelsen for min del bli utrolig bra til sammenligning.

Og dersom jeg en gang i fremtiden skulle kjøpe meg ny prosessor og nytt skjermkort i Tier1, hvor galt kan det gå å ha en Freesyncskjerm? Jeg forstår jo at jeg mister AS, men likevel burde vel det nye setupet være kraftig nok til å drifte spill i god nok FPS?

Har du sterk nok hardware så vil ikke freesync bli et like stort problem. Selv gikk jeg for freesync selv om jeg har nVidia kort, og selv om nVidia trolig blir mitt neste kort når Ampere kommer. For meg var det panelkvalitet som gjaldt og da måtte jeg ha freesync for å få VA-panel med quantum dot. Så her ofret jeg g-sync for en skjerm som jeg mener har et mye bedre panel enn de andre valgene jeg hadde for ultrawide. (Har prøvd det meste, og g-sync med det jeg vil kalle dårligere panel var ikke my cup of tea. De som ikke klarer seg uten G-sync får vel bare hate meg :p)

Så man kan fint ha freesync og nVidia, kommer an på hva man prioriterer. Pluss har tenkt å skaffe neste topp kort fra nVidia når det kommer, og da tror jeg et godt panel veier tyngre enn g-syng for mitt vedkommende :)

Lenke til kommentar

Blir jo litt som Gabri3l skrev på et eller annet tidspunkt også - skal man ha 300 FPS med et dårlig panel og fortsatt kalle det kvalitet? Alt blir relativt i forhold til opplevelsen. Jeg har jo selv nå gått for et VA-panel, og er veldig spent på forskjellen fra min Syncmaster T240 TN @60hz :p Tipper det blir en verden i diff :)

Lenke til kommentar

Blir jo litt som Gabri3l skrev på et eller annet tidspunkt også - skal man ha 300 FPS med et dårlig panel og fortsatt kalle det kvalitet? Alt blir relativt i forhold til opplevelsen. Jeg har jo selv nå gått for et VA-panel, og er veldig spent på forskjellen fra min Syncmaster T240 TN @60hz :p Tipper det blir en verden i diff :)

Tar jeg ikke helt feil så har den skjermen 10 års jubileum, så dette burde bli natt og dag i forskjell :) Gratulerer med ny skjerm, blir nok en helt annen verden ;)

Lenke til kommentar

De finner ingen feil med skjermkortet, som jeg synes er veldig rart...

"Skjermkortet viser bilde ved oppstart og booter opp i windows uten problemer. Testet med testprogrammet 3DMark, Superposition og GTAV testrapport vedligger."

Har de virkelig testet VRamen gjennom disse programmene?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når Freesync er på. Så er V-Sync opsjonen kun gjeldende for fps utenfor/over skjermens Freesync range. Man bestemmer altså hvordan man skal sync'e om/når skjermkortet er i stand til å lage flere fps enn skjermens max Hz. Og da kommer det litt an på spillet, hva man ønsker.

Om det er CS:GO som kan komme opp i 250 fps +. Så ville jeg nok valgt Enhanced sync i stedet for V-Sync. Eventuelt V-Sync off, men da får man jo tearing..

Ellers, til vanlige RPG'er og den slags kan man godt benytte V-Sync på. Om det i det hele tatt har noen betydning. V-Sync vil i så fall fungere som en "bremse" for skjermkortet, slik at det aldri lager flere fps enn skjermens Hz. Så om man har 144Hz skjerm. Men 200 fps er helt bortkastet (dersom skjermkortet klarer såpass). Så kan man bruke V-Sync "on" til å bremse skjermkortet slik at det aldri lager mer enn 144 fps. Da sparer man samtidig strøm, og skjermkortet blir ikke like varmt, og dermed stillere, grunnet mindre viftestøy.

Du kan også kikke på AMDs "chill" innstillinger i driveren for enda mer kontroll på den slags. For eksempel sette fps til maks 100 i spill der alt over uansett er bortkastet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...