Gå til innhold

Nytt skjermkort eller ikke? RX 580 8gb vs nVidia xxx?

Sarasin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Komplett har jo nada på lager nå, så i forhold til det, så blir det jo uansett ikke noe bytte før i februar :lol:

Hva er egentlig forskjellene på disse 3 kortene fra MSI? Kjølingen?

Gabri3l - jeg har skummet gjennom FAQ'en din flere ganger (veldig bra, forresten), så jeg har fått langt mer innsikt enn jeg hadde :p

Når jeg sier fremover i tid, så hadde jeg jo håpet at jeg slapp å kjøpe nytt utstyr på noen år. Nå er det riktignok første gang jeg har mulighet til å spille med skikkelig grafikk, og da er det jo synd at skjermkortet er defekt :p For å si det sånn - jeg vil heller ha en flytende spillopplevelse, enn å på død og liv ha alt på ultra settings :)

En ting er jo viktig da - og det er at jeg kommer uansett til å kjøpe meg en ny skjerm. Da er det jo "smart" å kjøpe en skjerm som takler 1440p, ergo er det fornuftig å kjøpe et skjermkort som også kan takle det :p Skjermen håper jeg jo at jeg kan ha i 5 år fremover :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg litt om, så er det ikke sikkert 1070Ti er kortet for deg. Testene jeg har sett sier at det i forhold til pris, kun gir mening dersom man overklokker det. "Problemet" er at det ikke finnes noen fabrikk overklokkede 1070Ti kort. Tredje parts produsentene får ikke lov av Nvidia til å selge det med noen andre frekvenser enn de standard frekvensene som du ser på alle tre kortene som du linket til hos Komplett. Det vil si at det kun blir minimale forskjeller i ytelse mellom dem. Der det kortet med best kjøler vil gi en boost frekvens bittelitt høyere enn på de andre. Om man ikke overklokker selv, blir det like greit å bare velge det billigste av dem.

Om man velger et fabrikkoverklokket vanlig 1070 som dette fra MSI. Så ser man at det er nesten 5% raskere enn standard 1070FE i 1080p. Mens dette 1070Ti kortet fra MSI er rundt 11% rasker enn FE i samme oppløsning. Altså bare ~6% raskere enn det fabrikk overklokkede kortet med vanlig 1070 chip. Da bør det helst ikke være mer enn 6% dyrere heller.. Men det er de jo gjerne, og vel så det..

Om man derimot overklokker dem, så kan man hente ut all juicen i dem, og de gir god valuta for pengene. Problemet for deg. Er at du bare har 4 kjerners CPU, og at overklokkings programmer som Afterburner og Precision X stjeler så mye CPU klokkeslag, at det går ut over fps'en den veien.

Jeg opplevde det samme når jeg hadde 2 stk. GTX980Ti i SLI. Overklokket jeg dem 50 MHz, så gikk fps ned! 100 MHz overklokk ga meg samme ytelse som uten overklokkings programmet på. Så jeg måtte opp i 150MHz overklokk, for å få en ytelses boost tilsvarende en 50 MHz overklokk for noen med mer enn nok CPU kraft.

Mitt neste kjøp ble så et ferdig fabrikk blodklokket GTX1080Ti som reviewere ikke klarte å hale mer enn et par MHz ekstra ut av med overklokking. Så da får jeg maks ut av det, uten å måtte kjøre overklokkings software som stjeler resurser fra spillet..

Men, når alt det er sagt. Så er det jo også slik at "beggars can't be choosers". Det er jo et poeng at man i dag nesten bare må forholde seg til hva man faktisk kan få kjøpt. Jeg hadde vel heller ikke lagt de helt store planene før du har hørt fra Komplett hva de vil gjøre. De har jo f.eks. rett til å levere samme kort som du allerede har, om de har det tilgjengelig..

Lenke til kommentar

Snakket brått med kompett i går via chat, og i og med at de ikke fører dette kortet lenger svarer de:

"Vi erstatter normalt med samme kort, men ja. Det er stor mangel på skjermkort om dagen, så sannsynligvis ville den nok blitt kreditert tipper jeg"

Ergo får jeg sannsynligvis tilbake de 3099,- jeg betalte for kortet den gang da. Dette forutsetter jo at de godtar RMA'en, naturligvis. Uten at dere (du? ;) ) skal gå i dybden på dette, men klarer et 1070 å spille i 1440p? Det er jo naturligvis fullt mulig å spille FPS-heavy spill i 1080p, og ha OS + Civ6 osv i 1440p ville jeg tro?

Blir jo plutselig 2k+ i diff hvis jeg skal bytte til nVidia, men sånn er det vel... Hvilke andre produsenter er opp mot MSI når det gjelder kjøling / støy? Kom gjerne med forslag til kort som er vel så gode som MSI, bare litt rimeligere (selv om jeg ikke liker det :p )

Og dersom kortet jeg kjøper ender opp med å "kun" fungere godt i 1080p, så vil jo dette få konsekvenser for skjermkjøpet :)

Og (ja/nei) - skal jeg ha G-sync på skjermen? Jeg har lest FAQ'en, men kan godt få en bekreftelse / avkreftelse ;)

Lenke til kommentar

Det er en del ting å ta tak i, så jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal begynne. Så beklager om dette blir litt rotete.

Nå har vi jo mest sannsynlig funnet ut at det var HW feil med skjermkortet ditt. Og som jeg har sagt, så er ikke AMD dårligere på drivere enn Nvidia er. Så det grunnlaget for å ønske å bytte skjermkort produsent burde sånn sett falle bort. Og vi sitter igjen med Freesync argumentet som er et ganske godt argument for å holde seg med AMD. Men jeg skjønner om det frister å bytte av andre gunner..

Når man snakker om hva som er bedre og dårligere, så må det jo nødvendigvis være basert på gjennomsnitts ytelse. Men man får gjerne noen utliggere, og man må ha i bakhodet at de aller fleste benchmarks er gjort uten flaskehals for komponenten som testes. Så for skjermkort testes de med den beste CPU man får tak i, og omvendt. Og selv de dårligste skjermkort testes helt urealistisk med det den raskeste og gjerne dyreste gaming CPU man får tak i.

Nå er det jo ikke det du har da. Din i5 7600 er i dag en flaskehals i flere spill. Til FPS som CS:GO for eksempel. Vil du ikke få flere fps med et GTX1070, enn du vil få med et GTX1060 (og mest sannsynlig ditt RX580). Det er ikke synsing fra min side, jeg kan sikkert grave frem benchmarken med de resultatene om du trenger den.

Et annet eksempel der jeg nettopp fant en benchmark, er CIV6. Der ser vi at din CPU aldri klarer mer enn ~50 fps i det spillet, uansett GPU (og oppløsning). Et RX480 ville klart ~70fps (i 1080p) med en rask nok CPU, men i ditt system blir det (RX580 er jo bare et overklokket RX480) altså strupet ned til ~50fps. Sånn sett kunne du godt hatt et GTX1060, og til og med GTX1070 og GTX1080. Fps'en ville blitt den samme. Ditt RX580 er jo enda litt raskere enn RX480, og ville nok lagt fra seg ~75fps i denne tittelen om man har god nok CPU. Som igjen er rundt 25% raskere enn GTX1060, som man normalt omtaler som "like raskt" som RX580. Bare ikke i CIV6 altså. Produsenten har lang tradisjon med å samarbeide med AMD..

På den annen side, så er ikke CIV6 egentlig et spesielt grafikk tungt spill heller i dag. Så et GTX1060 med din CPU, vil jo faktisk klare nesten samme fps ved 4K!! :p Men igjen, så er alle skjermkort som er sterkere enn dette, rett og slett bortkastet kraft i denne tittelen med din CPU..

Dette vil man se igjen med i flere andre titler. Med din CPU vil man gjerne strupe fps på lav oppløsning, og dermed blir ikke fallet i fps i høyere oppløsning så stort, eller i det hele tatt.

Dumt sagt kan man kalle dette for et argument for å spille kun i høyere oppløsning, eller oppgradere CPU. :p

Uansett blir det dyrt for deg. Selv om CPU ikke er en like stor flaskehals i høyere oppløsninger, slik at vi ser det slår ut på average fps. Så vil vi se det slå ut på minimum fps. Og med høyere andel tid nede i minimum fps, samt at minimum fps gjerne også er lavere enn den ellers ville vært. Så gir en skjerm med adaptive sync mye mening.

Så.. Din CPU gjør det vanskelig å komme med noen klare anbefalinger. Som flaskehals er den så og si borte kun i 4K oppløsning. Og da selvfølgelig kun siden det ikke finnes kraftige nok skjermkort til å drive den oppløsningen oppe i rundt 100 -150 fps, der din CPU igjen vil bli flaskehals. Men det er jo en stund frem til både slike kort er på markedet. Og sannsynligvis, at det er aktuelt for deg å oppgradere til.

Jeg kan egentlig til syvende og sist kun anbefale basert på egne erfaringer. Og mitt syn, og min lommebok, samt mine prioriteringer er jo ikke de samme som for alle andre..

Så; jeg har funnet det verdt pengene å kjøpe et GTX1080Ti, som jeg bruker til å drive spill som Witcher 3 og The Division på min 78" 4K TV. Så har jeg en desktop PC med i7 3770 CPU som summer avgårde på 4,1GHz, med et GTX1080 skjermkort til min 1440p 144Hz G-Sync skjerm.

Når jeg får en kompis på besøk, og vi linker på PC spill. Så har jeg en gammel PC stående som gjeste PC som han bruker, så vi slipper hale rundt på en svær PC. I "gjeste" PC en står et R9 380 skjermkort med 4GB VRAM, og den er koplet opp mot en 27" Curved 1080p 75Hz VA Freesync skjerm, som jeg betalte ~1300Kr for og fikk med 3 spill til.. Og av og til når jeg ser hvor bra det funker.. Så lurer jeg på hva i helvete det er jeg driver med med mine 1080/Ti maskiner.. Heldigvis er han ikke så ofte på besøk lenger! :p

Så uansett. Mitt råd er egentlig enkelt, selv om det er mye litt komplisert vas bak det: Si til Komplett du ikke vil akseptere en refusjon av penger, begrunnet med at skjermkortprisene har steget så voldsomt, at du ikke vil kunne få kjøpt nytt skjermkort for den summen. Be i stedet om at de "omleverer" i henhold til forbrukerkjøpsloven, og si du kan akseptere et annet merke av tilsvarende kvalitet og ytelse, eller bedre..

Vent så, og se hva du blir tilbudt, og ta en avgjørelse da. AMD er mer populært til mining, så det kan tenkes du blir tilbudt et Nvidia skjermkort i stedet. Om de foreslår en rimeligere modell av GTX1060, enn den jeg viste deg. Så ville jeg sagt at "jeg kun kan akseptere å gå ned i kvalitet, dersom dere tilbyr meg et GTX1070 i stedet".

Å spekulere videre er ikke så mye vits før du ser hva som skjer videre med din reklamasjons sak.

Men i "normale" tider ville jeg altså bedt om et nytt RX580, og bestilt en Freesync skjerm. Da har du 45 dager på å teste det. Om det ikke faller i smak, så kan du returnere, og tenke på å oppgradere i stedet. Men som sagt; er jeg ikke sikker på om det er skjermkortet jeg ville begynt med. Med mindre du skal opp i 4K.. ;)

Lenke til kommentar

Wow - tusen takk for at du gidder å skrive så godt! Setter virkelig pris på det :)

Har jeg forstått det riktig med at CPU'en min er for dårlig til å drifte "dagens" spill med høy FPS, uavhengig av oppgradering på skjermkort?

For å være ærlig, trodde jeg ikke CPU'en min skulle være noen flaskehals i det hele tatt i dag, men sånn er det vel. For at CPU skal være god nok (og nå drifter jeg litt off topic), hva burde jeg hatt da? Det finnes alltid muligheter til å oppgradere - men jeg vil oppgradere til noe "riktig" om jeg først skal gjøre det. Hvilken CPU til hvilket skjermkort vil fungere godt? Hvis vi da prøver å tenke 144hz skjerm i minst 1080p spill.

Dersom det er sånn at med mindre jeg oppgraderer CPU'en, og jeg like gjerne kan beholde mitt 580-kort (ikke akkurat dette da :p ) - så stiller jo saken seg i et litt annet lys. Da blir det nok et rent skjermkortbytte og kjøp av Freesync-skjerm. Har en annen tråd gående angående skjermalternativer. Der har jeg riktignok gått ut i fra at jeg skulle kunne klare 144 FPS i 1080p i hvertfall, men det kan jeg vel se langt etter nå? :)

Men altså: Er det slik at nVidia er bedre enn AMD? Blir det som AMD vs Intel, typ?

Du tenker på disse kortene du linket?

"Hvorfor" skal jeg bytte fra AMD RX 580 til nVidia 1060? Pros and cons? Er det en "fair trade", gitt at det blir MSI? Det er jo "bare" 6gb på 1060, men det er kanskje godt nok?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Tar det siste først.

Jeg tror det er feil på VRAM på skjermkortet ditt, og det er nok ikke testet noe særlig i Furmark nei.

Ellers er jo ikke i5 7600 noen dårlig CPU som sådan. Den bare passer heller ikke så bra med de bedre skjermkortene i lavere oppløsning. Men når jeg tar CS:GO som eksempel, og sier du ikke får mer fps med et GTX1070 enn med et GTX1060. Så snakker vi altså likevel om ~240fps. Så fremdeles "spillbart". ;)

Og CIV6 er jo også en annen veldig spesiell tittel, med tanke på at den bruker mye CPU hele tiden. Det er jo tross alt et strategi spill, og de har endret det fra at alle kalkulasjoner gjøres helt på slutten når man trykker "End turn" til å ta deler av det "on the fly". Da hadde flere tråder kommet godt med, så en i5 8400 ville nok klart å hale det meste ut av selv et GTX1080Ti. Også et i7 7700(K) ville hjulpet masse på din maskin. Men CIV6 er jo heller ikke en tittel som virkelig trenger silkemyk panorering. Så hvor mye skal man prioritere det?

Ellers kan man jo si at din CPU er en ganske god grunn til å vurdere nettopp G-Sync eller Freesync skjerm. Jo oftere skjermkortet må vente på CPU, desto større sjanse er det for at det ikke rekker "tidsfristen" til en fixed refresh rate skjerm. Og da er det jo veldig kjekt om "straffen" bare blir 1ms lenger på skjermen på en G-Sync/Freesync skjerm, enn 16,7ms ekstra på en 60Hz skjerm f.eks.

Når det gjelder AMD vs Nvidia, så.. Nei, la oss ikke starte noen krig her. :p

Eller jo! Hvorfor ikke?!

Skal man handle i dag, og siden man kan få adaptive sync uten å betale ekstra for det (Freesync). Så vil jeg si at om man skal ha ytelse rundt RX580, eller lavere. Så gjør det AMD skjermkortene til de beste kjøpene. Ikke selve skjermkortene som sådan. Men totalprisen med Freesync skjerm. Også spillenes utvikling med store områder med masse forskjellige texturer gjør at AMD kortene sannsynligvis har en liten fordel fremover siden de har mer VRAM. Vi ser det allerede med 4GB versjonen av RX4/580 som ikke var så mye bedre enn 3GB versjonen av GTX1060 i begynnelsen. Men som i nyere titler nå får vesentlig bedre fps over 3GB versjonen enn tilsvarende for 8GB versjonen av RX580 over Nvidias 6GB versjon av GTX1060. Altså mer enn bare det som kan tilskrives at 3GB versjonen også har færre Cuda cores enn 6GB versjonen.

Under "normale" omstendigheter kunne Freesync fordelen strukket seg videre opp til 1440p skjermer og RX Vega 56. Men dagens priser gjør det litt vanskelig å anbefale over et GTX1070Ti. Som også har like mye VRAM. Det må i så fall være for litt nisje bruk, som for eksempel 31,5" 1440p skjermer eller 49" 3840x1080p med Freesync, som rett og slett ikke finnes i G-Sync utførelse.

Til 4K er det vanskelig å se at AMD egentlig kan sies å ha et realistisk alternativ til Nvidia. Det måtte være nisje brukere som skal spille i 4K og mine, som får tak i et par gode RX Vega 64. Det kan nemlig være mangfoldige tusen å spare på 4K Freesync skjerm fremfor 4K G-Sync. Man må riktignok nesten ha 2 AMD kort for å drive den oppløsningen, men kort nummer 2 ble jo nesten "gratis" før, grunnet den skyhøye G-Sync prisen. I dag.. Ja.. I dag får du halve kort nummer 2 "gratis". Og de bruker mye mye mer strøm en Nvidias alternativ..

Kortet jeg sa jeg selv ville akseptert i stedet for RX580 kortet ditt, dersom jeg ønsket å gå over til Nvidia, var dette. Det er samme "modell" og dermed samme "kvalitet" på en måte. Men det er klart du kan kreve at Komplett omleverer et skjermkort med 8GB VRAM som er av samme "kvalitet" som det du hadde. Jeg er bare usikker på hvor langt du kommer med det. Ettersom "kvalitet" er et litt løst begrep. Greit nok du kan nok kreve å slippe å få et kort med blower style kjøler med samme spesifikasjoner som det du har. Men om du for eksempel blir tilbydt dette i stedet. Så er jeg usikker på om du ville fått medhold fra forbruker tvist utvalget (Og Sapphire er absolutt ikke dårlige på å lage skjermkort). Det beste du kunne håpet på da, var medhold i at du kan kjøpe samme kort som du selv har fra en konkurrent av Komplett, og krevd prisdifferansen av Komplett..

Som sagt, så har jeg vel egentlig allerede gitt deg mitt råd. Men det bunner jo i lommeboken som alltid. Og der vet jeg jo ikke hva du vil prioritere. Det er vanskelig å råde mot et GTX1080Ti som jeg har selv, og en 3440x1440p skjerm for eksempel. Men de er jo ikke akkurat gratis noen av delene. Og jeg tror du vil merke så stor forbedring med kortet du allerede har, og en slik skjerm som jeg har på "gjeste" PC'en min. At jeg tipper du vil bli rimelig fornøyd med en slik relativt "beskjeden" oppgradering også..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Du imponerer igjen :)

Nå kan jeg jo ikke la meg diktere direkte av bare to spill, men ønsket er jo å komme til et sted der CPU samsvarer med skjermkortet og fortsatt vil gi en god opplevelse. Slik jeg leser krigen ( :lol: ), er det hensiktsmessig å holde seg til AMD så lenge vi er på 1080p-nivå, men alt over er nVidia. 

Tilbakemeldingen din, sånn jeg leser den, gjør at jeg sitter med tre alternativer:

a) Kjøper ny CPU (Intel Core i5-8400 eller Intel Core i5-8600K?) (som er god nok for en senere oppgradering til et 1080ti / eventuelt denne nye serien som kommer i løpet av året), akseptere innbytte i dag til et MSI 1060 (skal jeg ha Gaming X eller Gaming+?), og kjøpe en skjerm med G-sync. Det beste alternativet for spillopplevelsen, men ikke for lommeboka ;)

b) Ber om direkte bytte til et nytt RX 580-kort fra MSI, og kjøper en Freesyncskjerm. Dette gir best value slik ting er i dag?

c) Tar i mot et 1060 i dag, og kjøper en G-sync skjerm. Dette vil skjermmessig være den mest fremtidsrettede løsningen.

Har jeg forstått deg riktig?

Som du selv sier, lommeboka bestemmer jo... Den er ikke for tjukk heller :/

Digresjon - Vurderer å slenge på en Samsung Evo 250gb også, nå som jeg oppdaget at jeg kanskje burde ha en ren systemdisk :p Da vil systemet bli bygd opp med 250-ssd som Windows og programmer, 1tb-ssd til dokumenter og spill, og 4tb-hdd til media. Høres det fornuftig ut? Alternativet er jo å partisjonere opp 1tb-ssd'en, men hvor mye plass skal jeg gi "system"-disken? Da vil jeg jo måtte laste ned alt igjen også. Mens med en ny disk, kan jeg vel bruke Steammover for å slippe den heftigste nedlastingen?

Du kan jo kanskje kikke på skjermtråden jeg lagde for en liten stund siden, og komme med noen fornuftige anbefalninger på skjerm, nå som du har stålkontroll på systemet mitt og de alternativene vi snakker om her. Viktigst for meg er at jeg kan bruke skjermen i mange år fremover, så jeg slipper å bytte den i hytt og gevær :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Det ser ut som vi er på samme side nå.

Men videre må det nesten være opp til deg. Det blir jo etterhvert fryktelig mange variabler. Og det er bare du som vet hvordan hver og en av dem vektes.

Ut fra første postene dine har jeg ikke fått inntrykk av at du er en "Twitch" gamer. Men kanskje mer interessert i "god grafikk". Så, så lenge du ikke er på jakt etter 300+ fps i raske FPS og 240Hz skjerm. Så er vel en oppgradering av CPU det som gir minst mening for deg. Du kan kanskje hale 25% flere fps ut av CIV6, men det er jo ikke akkurat det aller viktigste..

Jeg vet ikke om du fikk med deg fordelen med skjermen på "gjeste" PC'en min? Det at den har VA panel gjør at den har 3000:1 i kontrast, som altså er 3 ganger så høyt som på selv en PG279Q til ~8000Kr. Jeg kjøpte nettopp selv en AOC 35" AGON Curved LED G-Sync AG352UCG når den nå nylig var på tilbud for 7000Kr. Jeg har ikke fått tid til å teste den enda (gidder ikke pakke ut før håndverkerne har gjort seg ferdig). Også den med VA panel, men "bare" på 2000:1 i kontrast.

Nå var det jo et veldig bra tilbud jeg benyttet meg av når jeg kjøpte gjeste skjermen. Og jeg vet ikke om tilsvarende er oppnåelig nå. Men slik er det jo som regel med tilbud. Man må være på utkikk, og så utnytte dem når de dukker opp.

Men uavhengig av slike super tilbud, så gir altså Freesync skjermer som regel mye mer for pengene, eller akkurat det samme, for en vesentlig rimeligere penge.

Så, hva er poenget med å ha CPU/RAM/HK/GPU som gir deg 300+fps i "Ultra" kvalitet, dersom man bruker en skjerm med dårlig og blasst TN panel? Kan man fortsette å kalle grafikken for "Ultra", når den ville sett bedre ut i "Medium" på en "ordentlig" skjerm med et godt panel?

Jeg skjønner det frister med å gå opp til 1440p. Og jeg vet jeg til nå har sagt at 1440p er for GTX1070 og oppover. Men sannheten er at det er litt "kaksete" sagt. Og mange her på forumet vil gjøre det samme. Det har jo blitt litt slik at folk spør:"Hjelp, jeg vil spille på "Ultra" hvilket skjermkort må jeg ha?". Og alle som tester skjermkort, tester som regel på "Ultra" for å gjøre skjermkortet til "flaskehals", siden det er skjermkortet man tester. Og da ender vi med å si at man "" ha ditten og datten for slik og slik. Men vi glemmer gjerne å spesifisere at det er for å spille i grafikk preset "Ultra"..

Her er en litt eldre test av et skjermkort tilsvarende ditt. Det jeg vil du skal gjøre er å gå gjennom hver enkelt spill, og se hvilken average fps de får i hvert spill på 1440p. Ta "Assassin's Creed: Syndicate" for eksempel. ~60fps i 1440p på "Ultra" (Ultra er ikke spesifisert akkurat her, men det er altså det de testet på.) Se så for deg at du spiller det på en skjerm med adaptive sync, i motsetning til på en 60Hz skjerm med fixed refresh rate. Og forestill deg at det også er mulig å gå ned til preset "Very High" i stedet for "Ultra".  :omg:

"" man ha GTX1070 for å spille AC:S på "Ultra" i 1440p? Vel, på en 60Hz skjerm vil jeg fremdeles påstå det ja. Men med adaptive sync, så "må" man jo strengt tatt ikke det lenger. 60 fps average på adaptive sync er noe helt annet enn 60 fps average uten.

Som sagt, kikk på spillene hver for seg. Og se hva slags inntrykk du sitter igjen med på slutten.

Mitt råd er fremdeles å kreve å få et RX580 tilsvarende ditt omlevert. Og så kikke på Freesync monitorer. Og det er jo ingenting i veien for å bestille både en 1080p skjerm og en 1440p på likt. Og så returnere på åpent kjøp den skjermen som passer dårligst. Eventuelt begge om du finner ut du heller vil gå for Nvidia og 4K eller noe slikt.. Vi er jo i en litt unik posisjon nå, da vi kan selge disse skjermkortene til minere for samme pris eller høyere enn vi selv ga..

Lenke til kommentar

Jeg svarer på den siste først ;) Du har rett i at 1tb er min systemdisk, men når jeg plutselig fikk forslag om å formatere og reinnstallere OS, så jeg et akutt behov for å ha kun OS + programmer på en enkelt disk. Derfor jeg begynte å tenke på en "liten" ssd i tillegg. Så sånn er det :)

Du har helt rett, jeg er ingen Twitch-gamer akkurat :lol: Men nå som jeg "endelig" klarte å bygge meg en skikkelig maskin (følte jeg selv i hvertfall), så er det jo litt trist å oppleve at det ikke er godt nok :) Sånn er det bare, og livet går videre ;) Jeg tenker også at det klokeste er å akseptere at flyt i high settings gir en bedre spillopplevelse, kontra å investere 10k bare for å takle "ultra".

Jeg føler jeg står litt i crossroads akkurat nå, med tanke på skjerm og skjermkort med tanke på AS. Beholder jeg AMD-kortet, gir det rom for å skaffe en heftigere skjerm, men da blir jeg låst til AMD i mange år fremover nettopp fordi skjermen er heftig. Bytter jeg til nVidia, blir det ikke like heftig skjerm - og "nå-verdien" rent opplevelsesmessig blir so-so.

Nå skal det sies at jeg er ikke vant til at ting glir så godt som det gjør i dag (med unntak av tiltinga :p ), og jeg tror aldri jeg har spilt på en skjerm med høyere frekvens enn 60hz. Ut i fra det jeg har lest meg frem til, virker VA-panelene veldig gode, og det er det jeg har tatt sikte på. Nå som du kjenner mer til meg og mitt - hvilken responstid "passer" for meg? Jeg kan jo snart gifte meg med MSI Optix MAG27CQ-skjermen, så mye jeg har kikka på den - men hva tenker du?

Jeg leste gjennom den testen du linka, og registrerer at 580-kortet gjør det helt kurant i 1440p, og godt nok i 1080p, 1060 ligger enten litt over eller litt under, og 1070 ligger konsekvent over. Jeg vet ikke om 580-kortet ble testet med Freesync?

Uansett - komplett har godkjent RMA'en, så nå er det bare å vente på fraktlappen og sende kortet avgårde. Forhåpentligvis bytter de det i et likt kort (om de får fatt i det), og jeg kjøper en Freesyncskjerm.

Kikker stadig gjennom listene til komplett på skjermkort, men de har jo nesten INGEN kort igjen. Så om du har tid/lyst/ork kan du gjerne bla gjennom den listen du også, og se hvilke kort jeg burde be om i erstatning. Samme om det er AMD eller nVidia - jeg trenger bare å få oversikt over hva jeg skal "krangle" meg frem til :)

Hva er fordel / ulempe med dette, bortsett fra at det ikke ser ut i måneskinn?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Jeg kikket tilfeldigvis på kortet ditt igjen, og la da merke til at det er et "X+". Du spurte jo tidligere om forskjell på det og vanlig "X". Men jeg trodde du da snakket om GTX1060 versjonen av "X" og "X+". (Og jeg glemte vel gjerne å svare uansett.)

"X+" på ditt kort er faktisk en vesentlig forskjell fra vanlig "X". Der ditt "X+" er klokket opp til 1441MHz boost i "OC" modus (som man kan velge i et lite MSI program som følger med kortet). Mens vanlige RX580 skjermkort er klokket kun til 1366MHz boost.

Dette gjør jo ditt skjermkort enda litt vanskeligere å erstatte, jeg vet faktisk ikke om det finnes andre RX580 som booster så høyt fra fabrikk. Selv ikke dette Asus ROG kortet som Komplett fører går over 1431MHz. Skjønt, det har en funksjon jeg liker godt, som er verdt de siste 10MHz'ene i mine øyne. Man kan kople kabinettviftene til kortet, og la det styre enten vifter som blåser direkte på kortet, eller gjennomluftings vifter for kabinettet etter egen last og temperatur. Det er kanskje ikke så aktuelt for deg som har oppsettet slik du har det. Men ellers ville jeg jo akseptert dette ROG kortet som erstatning for ditt.

Prisingen er også noe spesiell. Du kan jo bestille ditt kort fra proshop for "bare" 3699 Kr. Men de, som alle andre som har kortet i sortimentet kan ikke opplyse om leveringstid..

Uansett, så mener jeg dette kan være et godt argument til for å kreve et GTX1070 i omlevering, dersom de ellers bare tilbyr det derre wonky'e RX580 MSI Armor kortet du linket til. Det er et "helt greit" kort. Men du kjøpte tross alt et "premium" kort når du handlet ditt RX580, så da skal det ikke byttes ut med et "helt greit" et fra Kompletts side..

Jeg tenker at å spekulere rundt skjerm valg før du vet hva slags skjermkort du ender opp med blir litt bortkastet. Men kan si såpass som at den MSI skjermen din ser veldig bra ut. Billigste med G-Sync med samme størrelse og oppløsning kommer jo også på ~6400 Kr. Og da med IPS panel. Jeg tror MSI skjermen er "rebadged" Samsung skjermer. Da disse kom med samme spesifikasjoner for en stund tilbake.

Når det gjelder CPU.. Har du tenkt på at om du ikke hadde vært så "gjerrig" i utgangspunktet, og valgt en i7 7700(K) i stedet. Så hadde du sluppet å lure på CPU oppgradering allerede? ;) Et godt argument for å ikke gjøre samme feilen igjen synes nå jeg. Om du oppgraderte nå, så ville jeg helt klart gått for 8700K. Og ingenting annet. Jeg ser ikke helt poenget i å gå for noe som man vet blir som å tisse på seg for å holde varmen. Joda, 8600K gir for det aller meste samme ytelse som 8700K i spill i dag. Men det er jo akkurat det samme som kunne sies om ditt 7600 som i sin tid ga nesten samme ytelse i de fleste spill som 7700. Men ikke lenger altså..

Men igjen, husk at CPUs oppgave sammen med RAM, når det gjelder spilling. Er i ytterste konsekvens kun å ikke være en flaskehals for skjermkortet. Og jo "dårligere" skjermkort man har. Desto "dårligere" CPU kan man klare seg fint med uten at den blir flaskehals. En 8700K er i så måte en veldig fremtidssikker CPU, da den ikke er i nærheten av å være en flaskehals for noenting på markedet, og ihvertfall ikke i prisklassen du vurderer. Og dermed heller ikke kommer til å bli en flaskehals for skjermkort i den prisklassen på mange mange år fremover. (Vel, "mange" i data år selvsagt. :p).

Lenke til kommentar

Hehe - ja det var det, da ;) Sånn er det når jeg handler på budsjett og ikke får helt klarhet i hva som lønner seg (ergo alle spørsmålene nå ;) ). For meg så blir dette litt enten eller i forhold til skjermkortet. Lander jeg (les: komplett) på penger tilbake, står jeg fritt til å velge. Blir det erstatning til et annet 580 (som er "godt" nok), så blir det ikke noe prosessorkjøp, og MSI-skjermen. Dersom de derimot velger et 1070-kort i erstatning, må jeg begynne å tenke på kreative løsninger i forhold til både prosessor og skjerm.

(MSI-skjermen mener jeg å ha lest at bruker Samsung sine paneler, forresten)

Jeg har avventet kontakt med komplett inntil du svarte, for å kunne "kreve" riktigst mulig erstatning.

Problemet med 580-kortene som er nå, er at de ikke har levering før i mars. Og det er LENGE til for meg... Derimot har de 1060/1070/1080 på lager fra MSI. Så jeg blir usikker på hva jeg skal gjøre - jeg vil jo ha kortet kjappest mulig.

Lenke til kommentar

Ring forbruker rådet og spør dem om råd. Forklar at du ikke får kjøpt samme kort til samme pris som Komplett foreslår å refundere. Du kan bestille kortet fra Proshop, og kreve prisdifferansen fra komplett. Det er jeg rimelig sikker på at du kan kreve. Jeg har gjort liknende et par ganger, men husker jo ikke de aktuelle paragrafene og ordlydene fra gang til gang. Så jeg er litt ubrukelig til å rådgi mye mer enn dette.

Det som er greia normalt, er at kunde kan kreve pengene igjen. Men bare dersom selger går med på det. Fordi selger har rett til å forsøke å fikse feilen. Eller omlevere i stedet. Men utgangspunktet såvidt jeg husker, er at kunde bestemmer hvordan saken skal løses. Spørsmålet er jo hvordan du faktisk ønsker å løse saken?

Om du ringer forbukerrådet og forklarer problemet med manglende skjermkort globalt. Og at dette går ut over deg i negativ retning dersom Komplett bare refunderer kortet. Så vil de finne frem til de aktuelle paragrafene og dine rettigheter. Så kan du henvise til nevnte paragraf til Komplett, og f.eks. kreve omlevering. Men, som sagt, du er jo ikke urimelig heller. Så om de ikke kan skaffe til veie det aktuelle kortet. Så kan du være så elskverdig at du aksepterer en annen modell. Til og med av annet fabrikat. Bare at det kan ikke være en modell som er dårligere enn den du har.

Om du ikke orker å stelle med dette, så aksepterer du jo bare å få en refusjon selvsagt. Og så må du ta på deg ekstra kostnaden med å kjøpe nytt skjermkort..

Lenke til kommentar

Er i utgangspunktet ikke så himla redd for å krangle med noen, jeg :D Samtidig så er jeg interessert i å få systemet opp og gå så fort som mulig. Tenker fort at dersom det blir refusjon, så ender jeg opp på nVidia-siden med enten 1070 eller 1080, med mindre jeg finner en leverandør for MSI sitt RX 580.

Lenke til kommentar

Er i utgangspunktet ikke så himla redd for å krangle med noen, jeg :D Samtidig så er jeg interessert i å få systemet opp og gå så fort som mulig. Tenker fort at dersom det blir refusjon, så ender jeg opp på nVidia-siden med enten 1070 eller 1080, med mindre jeg finner en leverandør for MSI sitt RX 580.

Sendt PM..

Edit:

Je je, der falt det i fisk.. :(

Vel, her er link til FKL angående reklamasjon.

Merk deg spesielt dette: "Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende."

Altså, selv om du aksepterer refundering fra Komplett. Så kan du kreve erstatning for merkostnaden som du får med kjøp av nytt skjermkort. Men det vil bli vesentlig vanskeligere å få aksept for at du kjøpte et Nvidia kort i stedet for. Det er derfor det er best om du kan få til en avtale med Komplett direkte.

Jeg ville meddelt komplett skriftlig, slik at du kan dokumentere det til forbrukerrådet senere om nødvendig, at du krever omlevering av "tilsvarende ting" (siden de ikke har samme) i henhold til FKL § 29.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...