Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt skjermkort eller ikke? RX 580 8gb vs nVidia xxx?


Sarasin

Anbefalte innlegg

Så var det spørsmålstid igjen for meg, da... Klarer for the life of me ikke å bestemme meg for hva jeg skal gjøre videre med maskinen, og håper på noen fornuftige tanker og innspill :)

 

For ordens skyld legger jeg inn speccs:

 

Win 10 Home 100% oppdatert

MSI H270I Gaming Pro AC motherboard

Intel i5-7600 Kaby Lake

2 x 8gb Corsair Vengeance DDR4 2666 mhz LED

MSI Radeon RX 580 8gb

Samsung EVO 1tb SSD

Seagate Barracuda 4tb

EVGA Supernova 750w G3

Fractal Design Define Mini C TG

2 x Noctua NF-A14 intake fans

2 x Noctua NF-F12 push/pull cpu fans

1 x Noctua NF-S12A exhaust fan

 

Dette er saken:

Jeg har kommet frem til at jeg gjerne vil ha en ny skjerm (i dag har jeg en 24" Samsung Syncmaster T240), og tenkte å kjøpe meg en Freesyncskjerm i og med at jeg har AMD-kort i maskinen. Så diller jeg rundt med spill (Civ 6, Mafia 3, Watch Dogs), men får feil på feil i driverne til AMD som krasjer spillene. Irriterende nok i seg selv det der, og jeg blir plutselig oppmerksom på de som har fortalt meg at driverne til nVidia er så meget bedre.

 

Ergo lurer jeg plutselig på om jeg kanskje også skal bytte skjermkort til nVidia i tillegg til skjermen. Da flyr jo Freesync rett ut av vinduet, og jeg må finne en annen skjerm enn den jeg tenkte å kjøpe (MSI Optix MAG27CQ).

 

Så - begynner jeg å tenke på kjølingen i kabinettet. Jeg gikk en smule canacas da Noctua lanserte sine nye vifter, så alle vifter er fra deres Chromax-serie.

 

Legger inn et bilde av hvordan det ser ut i dag (edit: riktig luftflyt denne gang :p)

 

post-285498-0-18635700-1516562770_thumb.jpg

 

Først og fremst må jeg finne ut av hvilken kjøleløsning jeg skal gå for på et nytt kort. Skal jeg gå for løsningen som suger inn luft fra kabinettet og spytter ut bak (referansekjøling?) eller fortsette med den løsningen jeg har i dag? Finnes det forøvrig en vannkjølingsløsning for et tilsvarende kort som jeg har i dag? Vil det ha noe for seg i det hele tatt?

 

Videre må jeg da finne ut hvilket nVidia-kort jeg bør satse på som gir tilsvarende + ytelse i dag, uten å koste typ 8k.

 

Vil et bytte ha noen funksjon på temperatur og viftestøy?

 

Skjerm får jeg rote rundt på nettet og finne, men skal/må jeg da eventuelt ha en G-sync-skjerm?

 

Vil et bytte til nVidia gjøre spillene mine spillbare igjen, eller er jeg helt på tur?

 

Hva tenker man at skjermkortet jeg har i dag er verdt ved et eventuelt salg?

 

Har EVGA's ECO-mode noe å si i forhold til krasjingen av spill?

 

Innspill er høyst velkomne, og kom gjerne med forslag til forbedringer når det gjelder hele setupet dersom det er noe dere tenker på. Det skal nevnes at systemet per i dag er lydløst, og det er kun når skjermkortviften drar seg over 25% at man begynner å høre lyd :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel når man opplever krasj som følge av software, så er det OS relatert. Man kan nok oppleve at en versjon eller 2 av skjermkort driveren er ustabil i akkurat det spillet man selv spiller mest. Men som regel blir slike feil adressert innen rimelig kort tid. Jeg tror med andre ord ikke det er skjermkort driveren som er problemet i dine spill.

 

Det kan imidlertid være at skjermkortet krasjer som følge av for høy temperatur. Har du sjekket temperatur med MSIs Afterburner software? Grunnen til at jeg spør er fordi du har missforstått litt angående luftflyt. Kjøleren på skjermkortet ditt trekker nemlig luft opp fra området over PSU. Det burde egentlig ha god tilgang på kjølig luft derfra, ettersom den nederste 140mm inntaks viften blåser luft rett inn der. Men med bare 1 stk. "eksos" vifte på 120mm i hele kabinettet. Så er det anledning til å anta at du har et relativt stort overtrykk i kabinettet ditt. Men uten tilstrekkelig utlufting vil varmen bygge seg opp, og skjermkortet vil kun ha relativt varm luft å blåse over kjøleribbene.

 

Bedre balanse kan oppnåes med å snu PSU slik at den suger luft innenfra kabinettet, gjennom spaltene i PSU coveret. Eller montere en avtrekks vifte til i toppen av kabinettet om mulig. Som du også er inne på, vil en skjermkort kjøler av "blower style" typen også bidra til bedre balanse når man i utgangspunktet har overtrykk med lite avtrekk.

 

Nå, for å finne ut av hva som er feil, ville jeg begynt med det enkle først. Fjerne sidepanelet, og spille litt med fri flyt av luft slik. Om maskinene fremdeles krasjer, ville jeg prøvd å fjerne gamle skjermkort drivere med DDU (husk å benytt Safemode). Om heller ikke dette fungerer, så er det ikke mye mer å gjøre enn å forsøke en fresh install av OS. Dropp i så fall alt av bloat ware fra MSI som programmer som hevder å hjelpe med styring av ditt og datt. Bare OS, med system drivere + skjermkort driver. Jeg vil tro du da får et stabilt system. Om ikke, så kan det være på tide å kikke på hardware komponenter. Om det er under tung last det krasjer, kan det jo tenkes at PSU er dårlig f.eks. Men vent med det, til du kommer til den broen.. :)

Lenke til kommentar

Argh :p

 

Jeg har kjørt Furmark i felleskap med Prime95 i 8 timer, og temperaturene virker for meg gode. ca 75c på skjermkortet, mellom 55c-60c på prosessor, og noen grader høyere i "system". Dette burde da være helt innafor?

 

Jeg har kjørt flere varianter av reinnstallering av skjermkortdriveren:
1) DDU -> AMD's nyeste

2) DDU -> Windows update -> AMD's nyeste

3) DDU -> Windows update

 

"Selvfølgelig" kjørt gjennom Safe mode, men ingen hell med dette - krasjingen kommer før eller senere uansett. Dette undrer meg litt, for i det ene øyeblikket kan jeg spille i 6 timer, i det andre i tre minutter.

 

Takk for at du forklarte at jeg hadde feil inntrykk av skjermkortviftene - jeg kunne ikke få det til å stemme i logikken :p Hvordan og hvorfor blir et "blower style"-kort bedre enn den løsningen jeg har i dag?

 

Ifølge Outervision, trekker systemet mitt 355w, så jeg kan ikke annet enn å skjønne at 750w bør være nok.

 

Jeg har innstallert MSI live update, med følgende "bloat" (gudene vet om jeg må ha disse tingene eller ikke - gi gjerne beskjed!!!)

-MS7A67 (MB bios) (siste oppdatering)

-Intel WIFI drivers (MB driver)

-Intel ME drivers (MB driver)

-Realtek HD Audio Drivers (MB driver)

-Intel BlueTooth drivers (MB driver)

-Intel chipset drivers (MB driver)

-MH-V341 (VGA bios)

-Command center (MSI utility)

-DPC Latency Tuner (MSI utility)

-Live update 6 (MSI utility)

-Super charger (MSI utility)

 

Kan / bør noe av dette fjernes?

 

Angående luftstrømmen. Jeg har mulighet til å sette på et annet top cover på kabinettet for å sette en avtrekksvifte eller to i toppen også. Det jeg merket da jeg byttet cover (men uten avtrekksvifte) var at maskinen faktisk ble varmere, fordi luften fra den øverste 140mm inntak forsvant rett opp og ut, og ikke via prosessor / avtrekk bak. Hvordan løser jeg dette best mulig med en eventuell avtrekksvifte? Jeg kan godt snu strømforsyningen slik at den trekker luft fra kabinettet og spytter ut bak - hvor mye vil det hjelpe, og vil det "kødde" til luftstrømmen til skjermkortet? Uansett grunn til at skjermkortet gjør som det gjør, så er jeg jo interessert i et kaldest / stillest mulig kabinett :)

 

ECO-mode på psu? Av eller på?

 

Skjermen bruker 1920x1200 oppløsning på (16:10), har dette noe å si?

 

Grunnen til at jeg er lite lysten på å formatere c-disken, er at jeg har en elendig nettlinje (max 500kb/s ned), og det er MYE som skal lastes ned... Alle spillene ligger der også...

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Det høres ut som temperaturene i maskinen din er helt greie. Det du nevnte med å ikke slippe den kalde luften ut for tidlig, så jeg de opplevde på en kabinett test hos Gamers Nexus også. Det er ikke alltid hva som virker logisk oversettes til de resultatene man forventer. :p

 

Dersom overtrykket i kabinettet ditt hadde vært et problem ville du sett mye høyere temperaturer enn det du gjør. Så en skjermkort kjøler av "blower style" ville neppe hjulpet veldig mye. Den ville tatt en større del av varmen generert av skjermkortet, og tømt ut av kabinettet for egen maskin. Som betyr mindre varme ville steget opp til CPU kjøleren din. Men CPU kjøleren får altså mer enn nok kjølig luft fra inntaks viftene dine. Og så lenge uttaks viften gjør jobben sin, slik at det ikke hoper seg opp masse varme øverst/bakerst i kabinettet ditt, så fungerer dette tydeligvis helt greit hos deg.

 

Av "bloat ware" er det egentlig bare LiveUpdate, Command Center, Super Charger og eventuelt DPC Latency Tuner jeg ville droppet. Liveupdate tviler jeg på gjør noen skade, men den stjeler litt resurser selvfølgelig. Og er jo fullstendig unødvendig. Ofte henter den ikke en gang siste versjon av driverne som er tilgjengelig, de må man finne selv manuelt. Command Center er verre, den kan jo faktisk krasje med Afterburner liknende programmer. Men den bør jo fungere greit med selve Afterburner da, siden det også er MSIs eget program. Super Charger gjør nok ikke annet enn å sørge for litt ekstra ampere til USB portene som er satt av til Super Charging. Så om du ikke bruker dem til det, så er det heller ikke nødvendig med slik driver/programvare. At det skal lage problemer for deg er imidlertid heller ikke veldig sannsynlig. DPC Latency tuner virker derimot ikke som et program jeg ville kjørt på en ustabil PC. Slik jeg tolker det, så er det en process lasso liknende app, men som også tillater endring av klokkehastighet på bl.a. system minne. Her kan det da bli ustabilitet om BIOS vil ha RAM til å kjøre på 2666MHz, mens DPC LT prøver å kjøre den på 2133MHz sånn for eksempel.

 

Ellers er PSU'en din mer enn stor nok dimensjonert ja. Men det hjelper ikke så mye, dersom den er defekt. ;) Eco mode tror jeg bare er en annen måte å kalle den for semi passiv kjølt? Altså at viftene ikke starter før ~50% last eller så. Den stiller man i så fall etter hva man foretrekker. Om man uansett ikke hører viften trenger man heller ikke ha Eco på. Da kan man heller la PSU få jobbe så kjølig som mulig. Så får den potensielt enda lenger levetid.

 

Ellers kan jeg jo tipse om programmet Steammover, som er ganske kjekt, og super enkelt. Med det kan man flytte mange/alle Steam spill filer over på HDD eller tilbake til SSD som man måtte ønske. Nettopp for å slippe å laste ned store mengder med spillfiler på nytt. Jeg har en 8TB ekstern disk som leser ~170MB/s. Så da går det rimelig kjapt å flytte spillfilene over på SSD når jeg ønsker å spille et spill som tar stor plass, men ikke har lyst til å vente mange timer på å laste ned fra Steam serverne..

 

Det finnes visstnok også måter å "slipstreame" Windows 10 til en ny ISO, som du kan installere OS i fra. Så slipper du laste ned alle oppdateringene om igjen..

 

Det er egentlig kun etter fresh install av OS at du kan begynne å misstenke HW feil. Det er ikke dermed sagt at du ikke kan teste for de. Memtest er jo en ting man kan gjøre. Ellers har jo de fleste en kompis med maskin man kan ta med skjermkortet til. Og teste der. Om skjermkortet ditt fungerer fint hos en kompis, så er det liten grunn til å anta at det er det det er noe galt med.

 

Slike "ghost" feil som du opplever er forferdelig frustrerende. Men kan også være de enkleste feilene å rette. Jeg håper du har gått over alle koplinger til maskinen. Gjerne ta dem ut og inn et par ganger (fjerner belegg), og forsikre deg om at de sitter godt. Og da spesielt strømkabler til PSU. Greia med kopper, er at det dannes et ikke-ledende belegg på det i kontakt med luft. På skjermkortet kan man faktisk prøve å bruke et viskelær på PCIe kontakten, og rett og slett "viske bort" dette kopper oksid belegget. Folk er nok ikke klar over at det er derfor denne kontakten som regel er dekket av en silikon beskyttelse når det kommer fra fabrikk. Men, så med nytt skjermkort som er tatt rett fra boksen, er nok ikke dette problemet ditt heller. Med mindre du kjøpte det brukt, og det har ligget ubeskyttet i hyllen til selger et par måneder før det ble solgt?..

 

Oppløsningen på skjermen er kanskje den tingen som bør ha aller minst å si. :)

Lenke til kommentar

Kom på når du skrev om DPC LT, at hovedkortet mitt støtter max 2400mhz på rammen, mens brikkene mine er 2666mhz (ja - jeg gikk på en smell der :p) Selv med XMP aktivert i bios, kommer den ikke høyere enn dette. Kan det ha noe å si? Uten XMP går den på 2133mhz. Bør jeg la den stå der? Vil det kunne ha noe å si?

 

Også - burde jeg snu strømforsyningen, eller vil det ha lite å si på de generelle temperaturene / støynivået?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Begge hastigheter er såpass lave at jeg ville trodd brikkene klarer det fint. Det ville kanskje vært annerledes om XMP satte 1,2V for 2133MHz, men 1,35V for 2666MHz. Om den så prøvde 2400MHz med 1,2V kunne det vist seg å være for lite spenning for den hastigheten. Men i henhold til brikkenes tekniske spesifikasjoner skal de jo klare også 2666MHz på 1,2V. Det eneste måtte vært om det blir kluss med timingene ved 2400MHz. Jeg vil anbefale deg å teste med 2133MHz, og se om det fikser biffen. Det er ikke alltid ting egentlig burde forårsake feil. Men så gjør de det like fordømt likevel! :p

 

Som sagt synes jeg temperaturene du opplever virker helt greie. Så da ser jeg ikke noe stort poeng i å snu PSU. Det måtte eventuelt vært om du selv var nysgjerrig, og syntes det er verdt bryet å prøve. :)

Lenke til kommentar

Pilene på skjermkortet er vel feil vei?

 

Som Gabri3l påpekte, så jo... Har linket et nytt bilde nå :)

 

Kjørte gjennom memtest nå, og ingen feil. Riktignok sto den da på 2666mhz i memtest, uten at jeg helt forstår det - siden bios forteller meg at den kjører i 2400mhz med XMP.

 

Uansett - Skal prøve å skru av XMP, ettersom jeg tror (?) ytelsesforbedringen opp til 2400mhz er minimal. Har også avinnstallert DPC LT, Command center, og Supercharger - Live update lot jeg være.

 

Andre gode ideer? :)

Lenke til kommentar

Ha en naturlig strømmning på luft inntak og eksos, om du setter de i hytt og pine blir det mye turbulens og lite effektivt.

 

Min setup er 3x 120mm innsugs vifter i front, strømforsyning har vifte mot ut av kabinettet. Har 1x 140mm eksos vifte bak, samt 2x 140mm eksos vifter som går igjennom radiator på toppen(CPU kjølinga)

 

Temp inne i kabinettet er ca 3-4 grader høyere enn rom temp.

 

Ditt kort går ikke varmt til og være AMD spør du meg.

 

Vel alltid ha en OS disk, og en disk som du har de tingene du vil spare på. Slette OS er ofte en så enkel løsning noenganger.

 

At du bruker ca 50% av strømforsyninga er det beste tallet for den, de er som regel mest effektive når de er 50% av sin kapasitet i bruk.

 

Skjermkort påvirker strømmningen i liten grad, med mindre du har en horribel utlufting.

 

Er også veldig glad i MSI og Noctua, lite lyd det er viktig. Derfor neste skjermkort blir vannavkjølt :D

Lenke til kommentar

Kjenner jo nå at det å ha en systemdisk (SSD) i tillegg til å ha 1tb-ssd'en til spill og documents kanskje ikke hadde vært så sjukt utafor... Da kunne jeg fint ha formatert og fiksa alle disse tingene lett.

 

For å påpeke dette, Define mini C stiller med to stykk top covers. Et støydempet (til venstre), og et med støvfilter (til høyre), slik at man kan koble 2 x 120mm vifter i toppen.

 

post-285498-0-31855700-1516563582_thumb.jpg

 

Kunne jo naturligvis ha dekket til halvparten av top coveret som har støvfilter, slik at den kalde luften ikke slippes ut der, men blir tvunget til å i hvertfall komme frem til CPU-kjøleren. Mulig det kunne senket temperaturen ytterligere noen grader - men igjen, det er jo ikke poenget med denne tråden (men bekreft gjerne ;) )

 

Må nesten teste spill litt nå, og håpe at alt har løst seg ved de tingene som er prøvd. Finnes det andre tester jeg burde kjøre for å teste systemet?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Kjenner jo nå at det å ha en systemdisk (SSD) i tillegg til å ha 1tb-ssd'en til spill og documents kanskje ikke hadde vært så sjukt utafor... Da kunne jeg fint ha formatert og fiksa alle disse tingene lett.

 

For å påpeke dette, Define mini C stiller med to stykk top covers. Et støydempet (til venstre), og et med støvfilter (til høyre), slik at man kan koble 2 x 120mm vifter i toppen.

 

attachicon.giftop-filters.jpg

 

Kunne jo naturligvis ha dekket til halvparten av top coveret som har støvfilter, slik at den kalde luften ikke slippes ut der, men blir tvunget til å i hvertfall komme frem til CPU-kjøleren. Mulig det kunne senket temperaturen ytterligere noen grader - men igjen, det er jo ikke poenget med denne tråden (men bekreft gjerne ;) )

 

Må nesten teste spill litt nå, og håpe at alt har løst seg ved de tingene som er prøvd. Finnes det andre tester jeg burde kjøre for å teste systemet?

Har jo mange test platformer, 3dmark, prime95, cinebench, bmw blender, unigene benchmark, etc

 

Hehe ja, har ei lita 256 til OS og en 2 terra til spill :) Kosta så si ingenting eller

Lenke til kommentar

Jeg er fristet til å si at det der ser ut som en hardware feil i skjermkortet. Ville kontaktet support på utsalgssted og hørt videre. Eventuelt linket dem til denne tråden, så de kan se hvordan det fortoner seg. Og hva du har prøvd av feilsøking..

 

I henhold til forbrukerkjøpsloven har du jo krav på en "lånegjenstand" om reparasjonstiden er forventet å vare lenger enn 7(?) dager. I praksis er det ingen som tilbyr det på skjermkort. Men du kan jo fikse det selv på en Elkjøp eller Power butikk ved å benytte "Åpent kjøp" hos dem. Da får du jo i samme slengen testet med et nytt skjermkort, og ser om maskinen blir stabil av det..

 

Jeg antar forresten at maskinen fungerte greit i mai 2017, og at det kun er i senere tid at det har blitt ustabilt?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Vel, det er kun i senere tid jeg har brukt maskinen til spilling. Det hele begynte med at jeg dyttet dette kortet inn i et FD Node 304 kabinett (og der var det altfor lite airflow), og det var først i desember jeg fikk Define mini C og begynte å spille. Så jeg har ikke brukt kortet skikkelig før nå, og det går jo skikkelig bra :p

 

Først tilta det i WRC7 (sannsynligvis pga airflow og temeratur), deretter med gode temps i Mafia 3, og nå i Civ 6. Har hele veien holdt alt oppdatert av drivere og greier, og man ser jo Rivatuners temperaturer øverst til venstre, så det er ikke temperaturen det står på.

 

Kortet er som sagt kjøpt mai 2017 hos komplett, så jeg får høre med de hva de tenker :) Noen tester / metoder jeg kan kjøre for å finne ut om det faktisk er hardware-feil? Det hender at det kommer opp en feilmeldingsboks som sier at det er noe galt med driverne (skal se om jeg får snappa et bilde av det).

 

- - -

 

Uansett - hvordan vil komplett ta en sak som denne? Det skal sies at kortet (og andre deler) ble kjøpt på avbetaling, og jeg lurer derfor på om de vil erstatte kortet med noe tilsvarende (de fører ikke akkurat dette kortet lenger), eller om de gir pengene tilbake?

 

Dersom de gir pengene tilbake kan jeg jo kjøpe et annet kort - blir vel brått nVidia denne gangen ;) Jeg er så glad i MSI, men hvilket kort skal jeg da gå for? Hadde planer som sagt om å kjøpe meg en ny skjerm, og da hadde jeg håpet å få til 144hz 27" i 1440p. Tanker? :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Du kan nok be om å få pengene refundert ettersom kortet ikke er i sortimentet lenger. Spørsmålet er om det lønner seg med tanke på dagens priser kontra hva du betalte i sommer. Jeg vil uansett tippe Komplett vil bli veldig glad om du ber om refundering, ettersom de ikke har modellen, og de er mer eller mindre utsolgt for alt annet. Det gjør det jo enkelt for dem.

 

Om du vil ha tilsvarende ytelse, i MSI/Nvidia utførelse. Så er det dette kortet som kommer nærmest. Og om du gir Komplett partnummeret og ber om det i bytte. Så er det ikke umulig at Komplett går med på det heller. Men til 1440p er det uansett litt i svakeste laget etter min mening. Så igjen; en refundering er nok ikke dumt om målet er 1440p.

 

Til 1440p vil jeg si GTX1070 er omtrent absolutt minimum om man ser et år eller to fremover, og spiller normalt tunge spill. Spill blir jo bare tyngre og tyngre å drive. Så det er ikke lenge til selv et GTX1070 må ned i "Low" preset på 1440p. Når det er sagt, så får man nesten nøyaktig hva man betaler for med alle Nvidias skjermkort under GTX1080Ti der man betaler en liten premium for toppkortet. Men Kroner/fps ratioen er veldig lik på GTX1070/Ti/80. Så det er bare å velge ett av dem, etter egen lommebok. Eventuelt avhengig av hva som er på tilbud når du handler. Et tips i så måte er jo Powers DnB kampanjer, der de gir 20% rabatt på hele butikken om man betaler med et DnB Mastercard som kvalifiserer. Et GTX1080Ti til ~8000Kr havner jo da på ~6400Kr. Og er plutselig nesten oppnåelig for vanlig dødelige.. :p

 

Når alt dette er sagt, så må jeg innrømme at det aller smarteste kjøpet for de litt pengebevisste til din type spill, nok vil være et nytt RX580 og en rimelig 1080p 75Hz Freesync skjerm. Da kan du spare flere tusen på skjermen fremfor en 144Hz G-Sync skjerm, samtidig som skjermkortet er bittelitt kraftigere enn 6GB GTX1060 uten overklokking.

 

Jeg lagde en FAQ for en liten stund tilbake som du finner i signaturen min. Den er nok litt ut datert nå. Men grunnprinsippene er jo de samme. Og jeg ser enkelte som leser den får en aldri så liten aha opplevelse. Så den kan uansett være verdt å skumme igjennom ihvertfall. :)

 

1440p er ~1,77 ganger så mange pixler som 1080p å drive. Og når vi kommer opp i 1440p er det sånn sett bare gamle Fury AMD kort, og nye Vega kort som er kraftige nok. Men grunnet krypto valuta mining, er disse kortene nå så dyre å kjøpe. At det gir overhodet ingen mening å kjøpe dem for å spare den samme tusenlappen eller to på Freesync skjermen. Så for 1440p og opp, er det Nvidia som gjelder etter min mening..

Lenke til kommentar

På grunn av skjermkort mangel pga miners er det så si samme pris for en 1070 TI som vanlig 1070. 

Så vær oops på prisene.

 

1070 er fine kort som går ved lave temperaturer, liker de jeg har av dem, mine 1080 går endel varmere og støyer en god del mer.

 

Det beste du får for penga for øyeblikket er 1070TI, men alle skjermkort er kunstig dyre for øyeblikket. Så må nesten ta det du har peng til.

 

Ser ut som en liten hardware feil ja, siden du har garanti så ville jeg brukt den.

Om ikke fungerer ovenen fint haha :D

 

Noenganger om kort går mye kaldt og varme om hverandre kan termisk ekspansjon bryte lodding, og dermed bryte en kontakt. Har fikset et par skjermkort ved og putte de uten kjøleribbe inn i ovnen på 195 i 6-10minutter. Men er ikke og anbefale om du har garanti

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jeg skal kontakte komplett i dag og høre hva de tenker. Jeg registrerer at MSI-kortene er ganske mye dyrere kr/fps, og føler kanskje jeg må krype til korset og velge en annen produsent...

 

Som jeg startet tråden med, så begynte dette med å ha et ønske om å kjøpe ny skjerm. Da jeg fant MSI sin Optix med 1440p/144hz/1ms/curved, falt jeg ganske hardt for den, men i all hovedsak er det viktigere å ha et system som fungerer optimalt kontra at det på død og liv står MSI på alt jeg eier :p Temperaturmessig og støymessig klarer jeg ikke å se noen andre produsenter som kan matche MSI, dessverre - erfaringer?

 

Så - dersom vi ser bort i fra MSI - dukker det noen småspørsmål opp:

 

1) Hvilken kjøleløsning skal jeg gå for? Blower eller den jeg har i dag?

2) Når kommer de nye kortene fra nVidia (20xx)?

3) Hvordan vil det påvirke prisene på 10xx-serien?

4) Er Ti-kortene SÅ mye bedre enn den "vanlige"?

5) 1070ti kontra 1080?

6) Er driverne til nVidia faktisk bedre enn AMD sine?

7) Hvilke kort vil gi meg en smooth spillopplevelse fremover i tid i 1080p?

8) Hvilke kort vil gi meg en smooth spillopplevelse fremover i tid i 1440p?

9) Dersom jeg også skal kjøpe skjerm nå (forutsatt at jeg går for nVidia), "MÅ" jeg kjøpe med G-sync?

10) Vannkjøing? Hvordan blir det støymessig?

11) Hva er dealen med disse "Aero"-kortene? Og Armor-kortene?

 

Tror det var de fleste spørsmålene jeg kom på akkurat nå, mye å sette seg inn i når det er så himla mange varianter av skjermkort :p

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Du er ikke snau!!  :rofl:

 

1. Ikke blower på 1070 og oppover, om du bryr deg om støy. Vel, blower bruker man egentlig kun om man trenger det..

 

2. Ingen vet. Krypto mining gjør det hele til et helt nytt "ballgame". Om de følger tidligere syklus, så kan vi regne med nye kort i 2. kvartal. Det er imidlertid vanskelig å se hvorfor de skal lansere dem, når de fremdeles ikke klarer å levere nok av kortene som allerede er ute..

 

3. Ingenting. Under "normale" forhold ville 10xx bli satt ned noen hundrelapper mens de fases ut. Nå kommer de allerede til å være ute, når/om ny arkitektur kommer..

 

4. 1080Ti er ikke egentlig såå vannvittig mye bedre enn vanlig 1080. Men det er det første kortet som virkelig kan sies å ha kommet over 4K "kneika". Skal man spille i 4K, er 1080Ti faktisk anbefalt.

 

5. 1070Ti er bare Nvidias svar på AMDs RX Vega 56 som slo den vanlige GTX1070. Man kan overklokke 1070Ti til 1080 ytelse. Men selvfølgelig ikke et overklokket 1080..

 

6. Nei. Når Win 10 kom, kunne man faktisk si det var motsatt. Men Nvidia har skjerpet seg ganske bra siden. I dag er det ikke egentlig mulig å kåre noen vinner. Men det var en gang i tiden AMD/Ati var virkelig dårlige på drivere. Og det ryktet slipper ikke helt taket. Selv i dag..

 

7. Hvor langt fremover? RX580/GTX1060 er fornuftige kort prismessig. Men jo bedre kort man har, desto lenger vil man nødvendigvis kunne bruke det. Et 1070 er ikke egentlig overkill for 1080p, og det vil holde lenge..

 

8. Som sagt, minst 1070 er min mening. Men igjen; jo bedre desto lenger..

 

9. Skum igjennom FAQ'en min angående G-Sync/Freesync. Spør igjen etterpå. ;)

 

Vannkjøling gir ikke såå mye mening på dagens skjermkort. Da kjølere som på ditt skjermkort er meget effektive og stillegående. For bare et par år siden var ikke det tilfellet. Og man hadde gjerne flere skjermkort som trakk langt over 250W hver. Da ga det mening med vannkjøler på skjermkortene. Men for svare litt mer direkte. Et skjermkort med fabrikkbygd vannkjøling er litt "best of both worlds". Man får det nesten ikke stillere. Og man sender all varmluften som vannblokken tar opp, rett ut av kabinettet, akkurat som med en blower style kjøler..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...