Gå til innhold

Bilnyhetene på CES: Elektrisk, selvkjørende og tilkoblet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med hurtiglading er at strømnettet vårt ikkje klarer å levere nok effekt til å lade alle elbilene. Løsningen er da lastfordeling, og vil da ta mye lengre tid. Dette er stadig et problem allerede i dag...

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er høyere effektuttak generelt som er hovedproblemet, ikke elbiler isolert sett.

https://elbil.no/nve-imotegar-en-klassisk-elbilmyte-i-ny-rapport/

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med hurtiglading er at strømnettet vårt ikkje klarer å levere nok effekt til å lade alle elbilene. Løsningen er da lastfordeling, og vil da ta mye lengre tid. Dette er stadig et problem allerede i dag...

 

Noen elbiler støtter vehicle to grid, ellers bruker man jo mye strøm for å lage bensin/diesel. En del elbiler kan også planlegge lading til tidspunk når det er lite belastning, da sparer også eierne på lavere strømpris med AMS-målene.
Lenke til kommentar

Den dagen selvkjørende biler er en realitet, så har jo terrorister alt de kan drømme om.

Verdensomspennende datavirus har en jo sett, hva sier att utviklere av nettopp slike programmer i bilene, samkjøring på tvers av merke/produsent, ikke skulle bruke dette mot de.

Ps, verdens befolkning mangler dekning av strøm i dag, med befolkningsvekst, og alt som trenger el/energi i framtiden, mer robotisering, osv....

Stabil kraft/energi, atom......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med hurtiglading er at strømnettet vårt ikkje klarer å levere nok effekt til å lade alle elbilene. Løsningen er da lastfordeling, og vil da ta mye lengre tid. Dette er stadig et problem allerede i dag...

 

En annen løsning kan være å ha store batteripakker på ladestasjonene fungerende som kondensatorer som gir mye strøm kjapt når det trengs i travle perioder og lades jamt med en mindre last. Det kan du vel også ha hjemme forsåvidt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med hurtiglading er at strømnettet vårt ikkje klarer å levere nok effekt til å lade alle elbilene. Løsningen er da lastfordeling, og vil da ta mye lengre tid. Dette er stadig et problem allerede i dag...

Nå er det ikke hurtiglading de fleste vil bruke det meste av tiden. For de aller fleste holder det at bilen lader sakte i løpet av natten.

Lenke til kommentar

Hvis bilene i 2030 skal lades på minutter, så blir det vel praktisk med en lokal kapasitans av noe slag.
Denne kan lades langsomt over en halv dag ellerno fra nett/alternativer kilder i perioder med lav nettbelastning, og deretter være tilgjengelig for hurtig dumping inn på batteripakken når bilen kobles til.
Hvem vet, i 2030 er dette kanskje normal utrustning ute i markedet.

/brainfart

 

Cue the "Flux Capacitor"  :grin2:

s-l300.jpg

Endret av xRun
Lenke til kommentar

På tide med avgift på kilometerstanden på elbiler. Avgiften burde gå til å bygge ut strømnettet. Installering av ams bør stoppes og pengene brukes på å bygge ut strømnettet. Å bygge kraftkabler til utlandet for å tømme vannreservene om sommeren er heller ikke lurt. Oss forbrukere må ta makta tilbake. Nei til EU direktivet smartmåler. Ja til frihet, demokrati og selvråderett over eget hjem. Nei til EU diktatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...