Gå til innhold

Ny pc - grei, men ikke state of the art

Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert å oppgradere den 5-6 år gamle p2 400 pcen min. Den har sunget siste verset om og om igjen et par år nå, og fortjener å få sin evige hvile i pc-himmelen for lang og tro tjeneste.

Hensikten med kjøpet er å slippe lagging og støy samt ha en ok allround-maskin som vil vare en del år og har oppgraderingsmuligheter. Den skal spille av filmer, brukes som sufremasking og skrivemaskin, men også en del spill. Det hadde vært koselig å kunne kjøre doom 3 og half-life 2, men det trenger ikke å være høyeste oppløsning eller noe slikt bare jeg får spilt det sånn nogenlunde greit.

Jeg har antydet visse specs (i parantes). Jeg har også angitt ca pris per komponent og en grense oppad på ca kr 6000. Det er selvfølgelig fritt frem for å foreslå andre komponentløsninger.

JEG TRENGER:

Pros: ca. kr 1000 (Intel Pentium 4 1.8A GHz, Socket 478?)

Hovedkort: ca. kr 6-800 (Epox EP-8RDA+ (nForce2)?)

Ram: ca. kr 600 (512 MB DDR SDRAM PC2700?)

Skjermkort: ca. kr 800-1000 (Sapphire Radeon? - helst 128 mb minne)

Kabinett: ca. 6-800 (Aopen 600B Case ATX 350W USB 2.0 Silent PSU?)

Vifte/kjøleribbe: ???

- Vet ikke helt om hovedkortet passer til intel; flere av komponentene har jeg plukket ut fra hardware.no's anbefalinger.

- Ram'en i hardwares anbefaling var 2x256, men jeg vil jo helst ha en 512-brikke. Ser ikke ut til å være prisforskjell heller.

- Jeg har aldri vært borti problemer med Intels prosessorer, men kjenner flere som har hatt problemer med AMD-pros'en. Jeg er ikke særlig glad i AMD, så jeg satser primært på Intel-pros selv om dette blir dyrere.

JEG HAR FRA FØR AV:

Skjerm, lydkort, mus, keyboard, nettverkskort, diskettstasjon og nok av HD-plass. Har en 48x cdspiller som jeg ikke tror det er vits i å bytte ut.

Fritt frem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Nforce+P4 1.8A er ikke noen god kombinasjon for og si det slik.

SOcket 462 og 478 er rett og slett ikke kompatible..

Du må nok ha en AMD CPU på det kortet.. Skal du ha en P4 ville jeg anbefalt et I845kort.. Til den CPUèn altså.. Eller et SIS648 eller 655..

865kortene er også verdt og merke seg.. Da disse ikke koster allverden

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag til ny PC!

116244 AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz

- Socket A 333MHz bus, 512KB Barton 759,41

118267 Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR

- nForce2 Ultra400/MCP, ATX,USB2.0,LAN 772,58

117756 Chieftec BX Tower m/dør Sort og Sølv

- Kabinett m/360W BX-03B-B-SL P4 / AMD 987,35

115491 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

- 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) 723,44

120315 Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB

- AGP,ATI9600PRO,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail 1 349,00

119824 Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

- CP5-8JD1F-0L, opp til AMD XP3200+ 127,40

Totalt: 4 719,18,-

Blir det for dyrt så kan du alltids gå for et billigere kabinett, f.eks DETTE!

350 kroner billigere, men ikke fullt så fint!

Dette tror jeg bør bli en knall PC

Lenke til kommentar
119824 Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

- CP5-8JD1F-0L, opp til AMD XP3200+    127,40     

DU må ikke kjøpe de billigste Cooler master viftene.. HVis du orker en datamaskin som bråker og hyler så greit nok.. Bruk heller 200kr ekstra på en stille PSU vifte.

En ny hardisk er praktisk siden dette øker ytelsen på maskinen utrolig.. Prøv og bytt ifra en gammel 8gig som har gått i noen år til en ny disk du.. Forskjellen er enorm.

EDIT: Selv kjører jeg P4 400@448mhz \256SDram og en SCSI disk nå..

Dennne maskinen klarer det meste og holder seg meget rask i konto programmer.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Det jeg er redd for med AMD er varmesprederen som ofte ikke er med. Ihvertfall har jeg lest dette på diverse tester gjort av Hardware.no. Når det står i testen at de savner en slik varmespreder og cpu'en kan sprekke av denne grunn, er det noe som høres veldig skummelt ut. Om det skjer vil jeg slite masse, særlig siden den ikke monteres av de jeg kjøper den av, men av en eller annen jeg kjenner som har peil nok til å slenge på sinksalve ++.

Broren min kjøpte nemlig en AMD prosessor, og den sprakk og blei svidd til tross for sinksalve (fettmerker på pros'en kan vel også være en grunn til at den kan ha sprukket).

Nå har jeg fått et forslag på pc basert på AMD. Har noen noen forslag på en intel-løsning? Jeg likte forresten prisen på AMD-løsningen veldig godt. Men jo mer stabilt, jo bedre. Det er kjipt for meg om jeg må kjøpe en ny prosessor dersom den sprekker, og jeg har ihvertfall fått inntrykk av at selv om intel er generelt dyrere så er de de mest stabile og driftssikre. Det teller en del.. her kan det kanskje være noe uenighet blant folk.

-Sanyar

Lenke til kommentar

Det er det.

Intel maskiner er ikke noe mer stabile enn AMD maskiner og motsatt.

Det med at kjernen kan bli ødelagt når du monterer kjøleren, vel, den kan bli det.

Men i dag er ikke dette noe særlig problem da festemekasnismene på kjølerne er blitt bedre. Sprakk selv en kjerne og det var en håpløs festemekanisme.

Tror ikke dette er noe du trenger å tenke på.

Lenke til kommentar
- CP5-8JD1F-0L, opp til AMD XP3200+ 127,40

Hvis det er Denne du mener,så har jeg lest at den er en veldig dårlig kjøler,husker ikke hvor.Men temparaturen på Idle var på over 60 grader lav hastighet og under Load rundt 70 grader.Med høyere hastighet noen får grader mindre.Så om jeg var deg så ikke kjøp denne,bruk heller noen lapper mer på en bedre kjøler,som Denne f.eks,stille og skal være meget god.Om du ikke skal klokke da :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...