Gå til innhold

Stasjonær pc til ~5000?

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter 16(!) år med samma rælet, har modern og fadern bestemt seg for å skrote Intel pentium 4, Windows XP og Internett Exploder til fordel for en ny stasjonær maskin.

De har så uavanserte behov som det går an å få det (Word og nettleser), så det er unødvendig å legge mye penger i en maskin. Jeg er ikke stødig nok på stasjonære til at jeg tør å komme med en anbefaling.

Noen her som har forslag til et bra kjøp for 3000-5000? Kanskje noe med SSD, som jeg antar er det eneste ytelsesrelaterte verdt å bry seg om(?)?

Edit: kun selve maskinen. Også er ikke størrelse så viktig; de tenker å putte den samme stedet som den gamle sto. Ytelse/pris > størrelse. Mest ytelse per krone nedlagt/at den er brukanes i så mange år som mulig, til så lav pris som mulig, er egentlig det eneste kriteriet som teller. Også er vel SSD en fordel, selv om den utelukkende er snakk om kontorbruk(?).

- Også må pcen være ferdig satt sammen. Jeg har hverken tid eller kompetanse (skal sies at jeg har satt sammen en pc en gang* og attpåtil oppgradert både ram, gpu og satt enn ny vifte så jeg kunne klokke, men det er vel ~ti år siden nå) til å sette den sammen for dem.

På forhånd takk for svar :)

*Stødig C2D-traver som fortsatt humper og går, med hele 3 GB ram og gpu av ukjent opprinnelse som akkurat lot meg spille GTA 4 etter maaaaasse tweaking.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en til 5000

Acer Aspire TC-780
Pentium G4560, 8GB RAM, 256GB SSD, DVD±RW, WiFi, W10 Home

https://www.komplett.no/product/966013/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/alle-stasjonaere-pc-er/acer-aspire-tc-780?offerId=KOMPLETT-310-966013#

Dette er den beste jeg fant under 5000.

Det jeg har sett etter er:

En god cpu og grafikk løsning (Intel Pentium G eller Intel Core)

SSD disk gjerne 256Gb (minst 120Gb)

8 Gb minne (minst 4Gb)

Lan tilkobling

Godt med usb tilkoblinger, også på fremsiden.

Gjerne wi-fi

Gjerne DVD

Gjerne Minnekortleser

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, skaff deg heller:

Intel NUC NUC7i3BNK Baby Canyon Core i3-7100U, DDR4 SO-DIMM, M.2, HDMI, MicroSD Slot, WiFi

Crucial DDR4 2400MHz 8GB SODIMM 8GB 2400MHz (PC4-19200) DDR4 CL17 SR x8 SODIMM, 260pin, Single Ranked

Samsung 960 EVO 250GB M.2 PCIe SSD M.2 2280, PCIe, NVMe, up to 3200/1500MB/s read/write, cloning-SW

rambrikkene er litt dyre. Nå er det kanskje litt unødvendig å gå for det beste innen kontor maskin.

Skal du spille? Ellers gjøre tynge oppgaver vil denne støye. Kan heller ikke oppgradere cpu\skjermkort.

Windows 10 må du skaffe selv.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, skaff deg heller:

Intel NUC NUC7i3BNK Baby Canyon Core i3-7100U, DDR4 SO-DIMM, M.2, HDMI, MicroSD Slot, WiFi

Crucial DDR4 2400MHz 8GB SODIMM 8GB 2400MHz (PC4-19200) DDR4 CL17 SR x8 SODIMM, 260pin, Single Ranked

Samsung 960 EVO 250GB M.2 PCIe SSD M.2 2280, PCIe, NVMe, up to 3200/1500MB/s read/write, cloning-SW

rambrikkene er litt dyre. Nå er det kanskje litt unødvendig å gå for det beste innen kontor maskin.

Skal du spille? Ellers gjøre tynge oppgaver vil denne støye. Kan heller ikke oppgradere cpu\skjermkort.

Windows 10 må du skaffe selv.

Som OT sier så er det kun surfing og word.. En enkel stasjonær med 256gb ssd hadde funket fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens :)

Jeg ser at jeg fortsatt ikke har vært spesifikk nok i OP. Da blir det ihvertfall synlig hvorfor jeg stoler mer på deres dømmekraft enn min egen (og ikke plukker ut en pc på egenhånd til mamma og pappa) :p

Siden størrelse ikke har noe å si, så antar jeg at det er best å kjøpe en PC av tradisjonelt format, og ikke en sånn mindre en som et par her har linka til? For mindre PC koster vel mer penger(?), og da gir det mer bang for the bucks å kjøpe en av tradisjonelt format?

Betroz: de vil helst ha en stasjonær. Det er flere grunner til det, men den viktigste er kanskje at de ønsker å beholde arbeidsplassen sin akkurat sånn som de har den (de er ikke så glade i forandring). Også antar jeg at også her, så gir laptop mindre bang for the bucks, om man måler i ytelse per krone nedlagt(?). Fordi portabilitet koster, og en laptop til samme pris som en stasjonær vil derfor yte dårligere(?). Laptop nødvendiggjør også doc, hvilket vil drive opp totalprisen(?).

Er på jakt etter en stasjonær som gir mest ytelse per krone nedlagt, eller sagt på en annen måte: er brukanes i så mange år som mulig, til lavest mulig pris. Det har ingenting å si om den holder et tradisjonelt format, da den kommet til å stå akkurat det samme stedet som den gamle sto.

Takk for hjelpa! :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sorry gjenoppliving av en tråd som egentlig er besvart. Men bare for å være helt sikker:

Det et altså kun ytelse per krone nedlagt som teller. Ikke størrelse.

Siste pc som Deltiden foreslo, https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/LE90GB00A3MW/lenovo-ideacentre-510s-stasjonar-pc, virker som et ok kjøp, med i5 7400 og dedikert grafikk. Men nå har familien min drøyd litt da, så prisen har gått opp til 6500.

Har også sett på disse to:

https://prisguiden.no/produkt/dell-optiplex-3050-dxc6c-302162

https://prisguiden.no/produkt/acer-aspire-tc-780-dt-b89eq-009-315866

Førstnevnte har i5 7500, men ikke dedikert grafikk. Kun 128 GB ssd, men regner med at det holder til to sekstiåringer som nærmest utelukkende lagrer dokumenter (tror de har brukt ~20 GB på den forrige maskinen som de har hatt i over ti år).

Sistnevnte har i5 7400, dedikert grafikk (Intel HD Graphics 630) og 256 GB ssd. Slik jeg ser det (men jeg har begrensa med peiling da), er det samme maskinvaren som sitter i den fra Elkjøp. Bare til en lavere pris, i et større kabinett.

Og hvis jeg da skjønner det rett, så står det mellom de to sistnevnte. Og da står det mellom i5 7500 uten dedikert grafikk og i5 7400 med dedikert grafikk. Begge har samme mengde ram. Virker som 7500 yter greit mye bedre enn 7400, men så var det denne grafikken da. Vil 7400 + dedikert grafikk yte bedre enn 7500 uten dedikert grafikk? Det er som sagt utelukkende snakk om desktop-bruk (browsing, Word, kanskje YouTube en sjelden gang).

Igjen: tusen takk for hjelp!

:)

Edit: grunnen til at jeg er litt opptatt av ytelse, er at de sikkert kommer til å beholde denne pcen i 10 år og at en sterkere pc derfor vil "holde" lengre for dem.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Du legger deg egentlig opp i detaljer som har lite å si til bruksområdet du nevner. Folka hadde strengt tatt klart seg med en Raspberry Pi 3 med ekstern harddisk. 

Det som kanskje hadde vært det beste tipset er å bytte operativsystem. I og med de må uansett skifte fra Windows XP kan du like gjerne introdusere dem for eks. Linux Mint.

Eksempel til oppsett:

- Linux Mint OS
- Open Office som erstatter Microsoft Office

Du tenker kanskje det blir vanskelig for de å bytte fra Open Office til MS Office, men fra og med Office 2013 er designet uansett såpass forandra at det ikke spiller noen rolle. Det virker som driftsikkerhet er viktig i denne sammenheng, og da virker dette som et nokså trygt valg å ta. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Hehe, ja, de hadde antagelig klart seg med en Raspberry :p

Godt tips med Oo og Mint, skal lufte det for dem. Har brukt begge deler selv (Ubuntu istedenfor Mint, riktignok) og har i grunn bare gode erfaringer. De pengene man sparer på det kan enten gå rett i lommeboka, eller brukes på en merkbart bedre pc. Jeg er dog usikker på om de tør å prøve, dette er vanedyr av rang :lol: Men det er verdt et forsøk :)

Når du sier at jeg henger meg opp i detaljer som har lite å si, er det fordi at det som nevnt ovenfor kunne klart seg med en Raspberry, eller er det fordi at det er liten forskjell på i5 7400 og dedikert gpu og i5 7500 uten gpu?

Er som sagt klar over at _alt_ vil funke for dem nå, men siden de antageligvis kommer til å ha pcen i ti år+, er det fint å utstyre dem med noe som gir en god brukeropplevelse også da.

:)

Lenke til kommentar

Når du sier at jeg henger meg opp i detaljer som har lite å si, er det fordi at det som nevnt ovenfor kunne klart seg med en Raspberry, eller er det fordi at det er liten forskjell på i5 7400 og dedikert gpu og i5 7500 uten gpu?

For deres del spiller det ingen rolle om maskinen har dedikert gpu eller ikke (dvs. dedikert skjermkort). Det interne holder massevis. 

Forøvrig et annet tips ang Linux: du trenger ikke å fortelle dem at du skal introdusere dem for et annet operativsystem. Du setter simpelthen opp maskinen ferdig med linux. Igjen: forskjellen fra XP til W10 er såpass stor at det uansett blir mye nytt å lære. Forskjellen er vel at det er mindre krøll med Linux i forhold til oppdateringer etc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...