Neje Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 (endret) Hei alle sammen, jeg studerer skandinavistikk i Tyskland og må lage ei veldig kort undersøkelse om dere (bare nordmenn) forstår de følgende uttrykkene. Jeg laget 2 eller 3 svaralternativer og dere må bare skreve f.eks. 1 a eller b, osv. Jeg håper dere vil hjelpe meg og ber dere svar på spørsmål. Beste hilsen Neje Talemåte: 1 Han gjorde henne en bjørnetjeneste. a) Han gjorde en stor tjeneste. b) Han ville hjelpe henne men ødela alt. 2 Hun lover ham gull og grønne skoger. a) Han vil få flere eiendommer. b) Hun lover mer enn hun kan holde. 3 Hun fyller kalorier. a) Å spise hurtigmat b) Å legge på seg hurtig. c) Å kjøpe mat. 4 Å kjøpe seg en skinnende kjeks. a) Å glede seg b) Å kjøpe narkotika c)Å kjøpe seg en veldig deilig småkake 5 Mannen har en bygningsarbeiderutrigning. a) En man som har bilringer på halsen. b) Man kan se en del av mannens nakne rumpen. c) En man som er tjukk og bare har på seg en undertrøye. 6 Skogen har mange auga. a) Det fins mange fiender i skogen. b) Det fins mange dyr i skogen. 7 Fins det et uttrykk som du ofte bruker? Ja? Hvilket? Endret 20. januar 2018 av Neje Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 1b, 2b, 3+4+5+6: vet ikke7: En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare Lenke til kommentar
Neje Skrevet 20. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2018 Hvis du ikke vet uttrykk, kan du prøve å gjette? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 At vi tipper, trodde jeg var av liten verdi for deg. Hvis et overveldende flertall svarer 2b, vet en da ikke om det skyldes at uttrykket er velkjent eller om det skyldes at alternativ 2a ser helt usannsynlig ut. Lenke til kommentar
Neje Skrevet 20. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2018 Det er ikke bakgrunnen til undersøkkelse. Hvert svart er ok, selv om du tipper. Fokuset er bare på sannsynligheten av betydningene. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 1b, 2b, 3b?, 4b?, 5b?, 6a?. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Fokuset er bare på sannsynligheten av betydningene. Det blir en ganske annen sak. Du vil altså at en skal svare på hvilket alternativ som ser mest sannsynlig ut, gitt at en ikke aner den korrekte betydningen? I så fall blir mitt svar på begge spørsmåla jeg besvarte – omvendt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå