Gå til innhold

Dette kan bli den første ratt- og pedalløse bilen


Anbefalte innlegg

 

Gleder meg til å prøve en slik rattløs bil opp på den smale bratte grusveien opp til hytta, en vei som bare så hvitt har plass til to biler i bredden. Gleder meg spesielt til å møte en annen bil der når det er sørpete, glatt og teleløsning.

 

Og du tror en 80kg apekatt i førersetet er mer egnet til dette enn 360 grader med avstandssensorer, lidarer og 100% kontroll på hver eneste grad hvert eneste dekk spinner rundt?

 

Har alt dette jeg til og gjøre apekatten til en bedre sjåfør. Teknologien er langt unna.

 

Ut i fra min erfaring med Teslas systemer og adaptive cruisecontroll på min A3 Etron, så er det mange år til.

 

Feks en bil som kjører ut forran meg i lav hastighets områder. Bilen tar jo og bråbremser nesten, om jeg hadde kjørt manuelt hadde jeg nok bare slipt gassen.

 

For og ikke snakke om snø og hvordan det påvirker sensorer. Er vel 3 ganger denne vinteren jeg har måtte stoppe i veikanten for og fjerne snø fra en sensor som bare står og hyler fordi den hadde et snøfnugg på seg.

Dette gjelder heldigvis ikke radar systemene.

 

Samt jeg liker og ha kontroll når det gjelder kjøretøy, liker ikke og sitte på med folk i bil engang.

Veldig liten sans for og legge livet mitt i andres hender, og enda mindre direkte en data.

Jeg kan bruke alle disse verktøyene. men det er under forrutsetning at jeg kan ta kontrollen i det sekundet jeg vil.

 

Må ikke nødvendigvis være et ratt, en joystick fungerer fint det og

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Når man først fjerner ratt og pedaler burde man også tenke litt på det andre på innsiden, som for eksempel setene burde kunne vris noen grader innover da man gjerne når man ikke konsentrer seg om veien vil snakke med de i baksetet, det ville også kunne gi litt mer fotplass for de av oss som er nærmere 2meteren, for å ikke snakke om fotflørting med personen i det andre passasjersetet.

Problemet med å vri setene er frontkollisjon og lignende dårlig rustet til å stå imot slike påkjenninger litt sidelengs.

 

Førerløse biler kan ikke kollidere.

Ikke verst! Så da er bilen bygget med en garanti for at det ikke dukker opp en idiot som kommer i mot på feil side av veien? At ikke noen har tenkt på det før...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gleder meg til å prøve en slik rattløs bil opp på den smale bratte grusveien opp til hytta, en vei som bare så hvitt har plass til to biler i bredden. Gleder meg spesielt til å møte en annen bil der når det er sørpete, glatt og teleløsning.

 

Og du tror en 80kg apekatt i førersetet er mer egnet til dette enn 360 grader med avstandssensorer, lidarer og 100% kontroll på hver eneste grad hvert eneste dekk spinner rundt?

En normal hjerne er ekstremt mye smartere og mer fleksibel enn noen datamaskin. Datamaskiner er dumme som brød. De gjør det de blir fortalt veldig bra, men i et ukontrollert miljø så er det vanskelig å forutse hva man skal fortelle dem nøyaktig til enhver tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende. Dette begynner vel på sikt i liten skala, slik at dette gradvis blir prøvd ut. Noen må være de første som går for helautomatiske biler uten ratt og pedaler.

 

Som sagt blir det et juridisk dilemma når ulykken inntreffer. Hvem er ansvarlig da; bilprodusenten eller myndighetene? Med nok slike helautomatiske biler på veiene så vil det nok på sikt bli ulykker, om ikke noe annet pga en annen bil smeller inn i en helautomatisk en eller eventuelt en svikt i bilens datasystem (for å være negativ).

 

Juridiske dilemma blir det definitivt, for ulykkene kommer garantert til å inntreffe. På norske veier og med norsk klima ville det også være svært naivt å tro at en datamaskin skal kunne manøvrere og navigere feilfritt. Jeg har liten tro på at selvkjørende biler skal ta fullstendig over, slik at det blir forbudt å kjøre selv. I hvert fall ikke i dette århundret. Jeg håper i hvert fall at det aldri skjer, for en bil uten ratt og pedaler representerer en tapt frihetsfølelse - men også en faktisk frihetsinnskrenkning. Spesielt når sjåførassisterende teknologi kunne gjort samme nytten hva gjelder sikkerhet.

 

100% autonome biler burde i stedet for den aggressive "erstatte-den-vanlige-bilen-holdningen" heller vært brukt til å tynne ut det private bilholdet, som et alternativ til kollektivtrafikken ved å ha bil-pooler som folk kan bestille biler fra. Men å kjøre selv burde fremdeles være en mulighet. Så kunne det åpnes for å bruke disse i kollektivfelt og i egne "auto-felt" på motorveiene, hvor manuelt kjørte biler ikke hadde tilgang.

Lenke til kommentar

Nei, det kan ikke bli ett juridisk dilemma. Slik lovverket er idag så blir det ett juridisk dilemma. Men slik loven er idag, så har ikke biler lov å kjøre av seg selv.

Når lovene blir endret så vil det juridiske dilemmaet løses i den nye loven.

Antar dette vil skje på ett fåtall av veier og områder i begynnelsen.

 

Hadde vært veldig spennende om Norge endret lovverket sitt, slik at vi fikk f.eks en tøff og kompleks vintervei som kunne benyttes som test-strekning.

Fra 1.1.18 ble det lovlig å teste ut helt selvkjørende biler her i Norge, uten noen form for menneskelig backup.

 

Så Chevrolet står fritt til å teste ut påstanden om nivå 5 på våre norske vinterveier, men noe sier meg at de ikke har veldig lyst til det :p

 

Teknisk spørsmål.

 

Hva gjør man når en pedal og rattløs biler streiker 100%, feks elektrisk feil, batteriet slutter å fungere sånn uten videre.

 

På biler laget litt inne i forrige årtusen kunne man fortsatt svinge hjulene med rattet, og få bilen dyttet ut i veikanten i det minste.

 

Hvordan løser man det her ?

 

Ringer falken/viking og venter, de bruker vanligvis ikke veldig lang tid. Elektriske feil gjør mye vanskelig med selv ganske gamle biler, jeg husker min første bil en '90 modell Mazda, den ble ubrukelig når dynamoen røyk og strømmen tok slutt, både svinge og bremse ble en utfordring. 

Lenke til kommentar

 

Gleder meg til å prøve en slik rattløs bil opp på den smale bratte grusveien opp til hytta, en vei som bare så hvitt har plass til to biler i bredden. Gleder meg spesielt til å møte en annen bil der når det er sørpete, glatt og teleløsning.

 

Og du tror en 80kg apekatt i førersetet er mer egnet til dette enn 360 grader med avstandssensorer, lidarer og 100% kontroll på hver eneste grad hvert eneste dekk spinner rundt?

Jeg kan garantere deg at slike førerløse biler har null sjans til å komme frem på vinteren der jeg bor. Uansett hvor mange sensorer du stapper i en bil, vil det aldri kunne erstatte et menneskes kunnskap. Kunnskap som underlag, hvor stor fart en er nødt til å ha osv. Her er det heller ikke plass til to biler i bredden, spesielt ikke på vinteren. Da må man faktisk kjøre gjennom snøfonnet på steder man vet det er underlag. Disse bilene fungerer sikkert flott på sommeren i byer, men disse bilene er absolutt ikke egnet for å dra ut av byen her i riket.

Så joda, vi apekatter vil være langt bedre sjåfører på vinteren en god stynd til. Men du må gjerne sette deg inn i en og risikere livet ved å ta turen opp hit.

Lenke til kommentar

Jeg merker at Dunning-Kruger er i full sving i denne tråden. Jeg skjønner at dere er skeptiske når man bare kan øke kreativiteten på kjøreforholdene og fordumme selvkjørende biler til å bli "Me car, me drive you, me avoid obstacle". Er det en ting sofistikert regulering og maskinintelligens er bedre på enn oss mennesker, så er det presisjon, rasjonell vurdering av bilens egne egenskaper og kontroll på uventede situasjoner. Er det en ting maskiner ikke er gode på, så er det deduktiv logikk og forutsigbarhet i lang tid fremover, og jeg kan ikke se hvordan det er relevant på veier med mye snø.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg merker at Dunning-Kruger er i full sving i denne tråden. Jeg skjønner at dere er skeptiske når man bare kan øke kreativiteten på kjøreforholdene og fordumme selvkjørende biler til å bli "Me car, me drive you, me avoid obstacle". Er det en ting sofistikert regulering og maskinintelligens er bedre på enn oss mennesker, så er det presisjon, rasjonell vurdering av bilens egne egenskaper og kontroll på uventede situasjoner. Er det en ting maskiner ikke er gode på, så er det deduktiv logikk og forutsigbarhet i lang tid fremover, og jeg kan ikke se hvordan det er relevant på veier med mye snø.

 

100% enig. Ingen har medfødte kunnskaper om bilkjøring. Alt er basert på læring og erfaring og når vi kjører bil er all input basert på det vi ser (to optiske sensorer) og erfaring opparbeidet gjennom noen få tusen timer bak rattet. Bilkjøring er stort sett veldig regelstyrt; man får noe input, analyserer dette og utfører noen handlinger basert på regler og erfaringer. Dette er noe en datamaskin er mye bedre egnet til enn et menneske og når den kombinerte erfaringen til tusenvis av biler er tilgjengelig ila. nanosekunder er ingen ting en autonom bil ikke vil klare som du og jeg klarer i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Når man først fjerner ratt og pedaler burde man også tenke litt på det andre på innsiden, som for eksempel setene burde kunne vris noen grader innover da man gjerne når man ikke konsentrer seg om veien vil snakke med de i baksetet, det ville også kunne gi litt mer fotplass for de av oss som er nærmere 2meteren, for å ikke snakke om fotflørting med personen i det andre passasjersetet.

Problemet med å vri setene er frontkollisjon og lignende dårlig rustet til å stå imot slike påkjenninger litt sidelengs.

 

Førerløse biler kan ikke kollidere.

De kan vel det i møte med menneskekontrollerte biler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Teknisk spørsmål.

 

Hva gjør man når en pedal og rattløs biler streiker 100%, feks elektrisk feil, batteriet slutter å fungere sånn uten videre.

 

På biler laget litt inne i forrige årtusen kunne man fortsatt svinge hjulene med rattet, og få bilen dyttet ut i veikanten i det minste.

 

Hvordan løser man det her ?

 

Da kjøper du modellene med takluke, håper du har tid nok til å klatre ut der. Eller bedre en cabriolet, som du fint kan hoppe ut av i fart og se hvordan det går. Husk motorsykkeldrakt og hjelm, som minst multiplum av utstyr  :thumbup:

 

Kanskje også en ørliten skjerm som kan dra deg vekk fra bil og senke farten på ditt tyngre kroppslegeme, slik at farten mot asfalt, ståltråd i autovern, tre/stolper ikke blir 100 % hard, men kanskje redusert nok til at du kun mister et lem eller to ?? Husk å ta med popcorn, da det kan hende du blir tilskuer for andre autonome bilpassasjerer  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Kanskje også en ørliten skjerm som kan dra deg vekk fra bil og senke farten på ditt tyngre kroppslegeme, slik at farten mot asfalt, ståltråd i autovern, tre/stolper ikke blir 100 % hard, men kanskje redusert nok til at du kun mister et lem eller to ?? Husk å ta med popcorn, da det kan hende du blir tilskuer for andre autonome bilpassasjerer  :wee:

Spennende forslag. Når eg da bestiller denne skjermen, må eg oppgi reell vekt eller er det min vekt i vognkortet som gjelder?  :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gleder meg til å prøve en slik rattløs bil opp på den smale bratte grusveien opp til hytta, en vei som bare så hvitt har plass til to biler i bredden. Gleder meg spesielt til å møte en annen bil der når det er sørpete, glatt og teleløsning.

 

Og du tror en 80kg apekatt i førersetet er mer egnet til dette enn 360 grader med avstandssensorer, lidarer og 100% kontroll på hver eneste grad hvert eneste dekk spinner rundt?

JA. jeg er flinkere å kjøre bil en det en selvkjørende er...

Lenke til kommentar

Høres skummelt ut på hålke og underkjølt regn sammen med "normale" biler.

 

Tja. Automatikk er allerede det som redder deg i form av ABS, antispinn og stabilitetskontroll, og videreføring av denne teknologien kan gjøre at en bil merker dårlig friksjon i hjulene lenge før du merker noe.

 

JA. jeg er flinkere å kjøre bil en det en selvkjørende er...

 

Selvsikker du var på å sammenligne deg med teknologi du ikke har sett enda.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gleder meg ? til å prøve en slik rattløs bil opp på den smale bratte grusveien opp til hytta, en vei som bare så hvitt har plass til to biler i bredden. Gleder meg spesielt til å møte en annen bil der når det er sørpete, glatt og teleløsning. ?

 

Da får du håpe du møter meg, for jeg skal ikke ha bil som girer selv, en gang! :p

Lenke til kommentar

Snø er ikke noe problem. Det finnes egne søsendorer for å detektere frksjon mot underlaget, snødybde, tetthet og vanninhold i snøen (for å beregne farten man vil få vannplaning) og disse er også immune mot is, salt og veistøv. 

 

Er det ekstra ille så har vi teknologien i dag til at bilene setter på kjettinger selv og tar disse av når føret er bra nok igjen.

 

Og om man mot formodning skulle få motorstopp (noe som egentlig ikke er mulig på elbiler siden de bare har én bevegelig del) så vil de selvsagt automatisk kjøre inn til siden så annen trafikk kommer forbi. Skal ikke se bort i fra at de ringer til Falken av seg selv hvor de så sender ut en autonom bergningsbil.

Lenke til kommentar

Snø er ikke noe problem. Det finnes egne søsendorer for å detektere frksjon mot underlaget, snødybde, tetthet og vanninhold i snøen (for å beregne farten man vil få vannplaning) og disse er også immune mot is, salt og veistøv. 

 

Er det ekstra ille så har vi teknologien i dag til at bilene setter på kjettinger selv og tar disse av når føret er bra nok igjen.

 

Og om man mot formodning skulle få motorstopp (noe som egentlig ikke er mulig på elbiler siden de bare har én bevegelig del) så vil de selvsagt automatisk kjøre inn til siden så annen trafikk kommer forbi. Skal ikke se bort i fra at de ringer til Falken av seg selv hvor de så sender ut en autonom bergningsbil.

 

Tør du å sitte i et førerløst fly ?? ?‍✈️

Lenke til kommentar

 

 

Når man først fjerner ratt og pedaler burde man også tenke litt på det andre på innsiden, som for eksempel setene burde kunne vris noen grader innover da man gjerne når man ikke konsentrer seg om veien vil snakke med de i baksetet, det ville også kunne gi litt mer fotplass for de av oss som er nærmere 2meteren, for å ikke snakke om fotflørting med personen i det andre passasjersetet.

Problemet med å vri setene er frontkollisjon og lignende dårlig rustet til å stå imot slike påkjenninger litt sidelengs.

 

Førerløse biler kan ikke kollidere.

Nei, det er klart. Det kan jo aldri løpe en elg ut i veien foran en slik bil, og heller aldri skje at det ramler ned en gangbro eller last fra en tilhenger eller lastebil, foran dem.

 

Selvsagt vil førerløse biler kollidere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...