Gå til innhold

MÅ siviløkonomer være sjef, eller kan de være en vanlig ansatt?

Anbefalte innlegg

Lurer på om siviløkonomer ikke trenger å være sjef i en bedrift hvis de ikke vil det. At de kan være en "vanlig" ansatt, eller er de kun kvalifisert som ledere? Ser overalt at "Siviløkonomstudiet er den høyeste utdanning innen økonomi og ledelse rettet mot lederstillinger i privat næringsliv og offentlig forvaltning). og "Tidligere studenter er i dag i jobb som bl.a. markedssjefer, produktsjefer, prosjektledere, forskere og direktører". De nevner ingenting annet. 

Altså det er jo en master i økonomi og ledelse. Er det noen som har erfaringer eller hørt at det er helt vanlig det jeg spør om?

Endret av Mads2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

De fleste som jobber som "vanlig økonom" i mitt selskap er utdannede siviløkonomer.

Interessant. Lurer litt på en ting: hvis du søker etter en ny ansatt, hvor mye veier en søker med master i fra NHH kontra HSN? Tenker du først og fremst på karakterene fra høyskolen, eller skolen?

Lenke til kommentar

Ulike arbeidsgivere vektlegger ulike ting. Men en master fra HSN er ikke verdiløs. I hovedsak er det viktigere å gjøre det bra på studiet ditt enn hvilken utdanningsinstitusjon du studerer ved.

Angående det med å være leder eller ikke, kan jeg også påpeke at arbeidslivet ikke er slik i dag at man enten er en leder eller ikke er det. Man jobber ofte i team heller enn i hierarkier og miljøet selskapene befinner seg i endrer seg fort. Det gjør også ansvarområder og måten man arbeider på. En siviløkonom som "vanlig" arbeidstaker er i stor grad selvstendig og gir i stor grad sine underordnede frie tøyler som leder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ulike arbeidsgivere vektlegger ulike ting. Men en master fra HSN er ikke verdiløs. I hovedsak er det viktigere å gjøre det bra på studiet ditt enn hvilken utdanningsinstitusjon du studerer ved.

Angående det med å være leder eller ikke, kan jeg også påpeke at arbeidslivet ikke er slik i dag at man enten er en leder eller ikke er det. Man jobber ofte i team heller enn i hierarkier og miljøet selskapene befinner seg i endrer seg fort. Det gjør også ansvarområder og måten man arbeider på. En siviløkonom som "vanlig" arbeidstaker er i stor grad selvstendig og gir i stor grad sine underordnede frie tøyler som leder.

Ok, takk for fint svar

Lenke til kommentar

Interessant. Lurer litt på en ting: hvis du søker etter en ny ansatt, hvor mye veier en søker med master i fra NHH kontra HSN? Tenker du først og fremst på karakterene fra høyskolen, eller skolen?

Stort sett så har det lite betydning kvar du har tatt utdanninga, i Noreg har vi tradisjon for å fokusere på kvaliteten til arbeidssøkarane, ikkje status.

Største betydninga for kvar du har tatt utdanninga er at arbeidsgivere som har tatt sin utdanning på same plass kan gi ein fordel til den søkaren. Men dette har nok meir med at arbeidsgiver då kjenner utdanninga i detalj, og ikkje nødvendigvis om ein er utdanna ved ein "status" høgskule eller ikkje.

Det som veg mest nær du fyrst blir vurdert er nok sjølve jobbintervjuet (forutsatt at du kan dokumentere bestått utdanning), deretter er det dine referansar og til slutt karakterane.

Gode karakterar kan derimot være viktig i sjølve utvelgelsen av kandidatar. For stillingar med mange søkarar så vil eit minimumssnitt ofte være måten ein grovsorterer søknadane på.

Lenke til kommentar

De fleste som jobber som "vanlig økonom" i mitt selskap er utdannede siviløkonomer.

Jeg jobber i en internasjonal bedrift med >1000 ansatte bare i Norge, og jeg mener alle nyansatte økonomer fra skolen her er siviløkonomer fra NHH

Endret av rabs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...