Gå til innhold

Smarthussystemet i økolandsbyen klikket: Lysene blinket, persienner og støpsler var ute av kontroll

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bygge boliger langt til skogs og kalle det miljøvennlig? Hvordan kommer de seg på jobb, skole, barnehage, butikken og så videre. Alle har minst to biler som brukes flittig. Her kunne elg, og gjerne ulven, fått beholde området sitt så kunne beboerne bodd i byen og gått eller tatt kollektiv til jobb, det er effektivt, og miljøvennlig.

Jobb??.... Klippe håret på hverandre, og reparere hverandres sykler.
Lenke til kommentar

I et land som drives av billig, fornybar energi, med godt isolerte hus, og utstrakt bruk av LED-lys og varmepumpe, er dette et totalt meningsløst prosjekt - lite forbruksvennlig og passer bare for spesielt interesserte. Tvilsomt om det noen gang vil bli lønnsomt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Jeg orker ikke skrive inn passord for å slå på lyset".

Hvor smart er det å ikke kunne styre persiennene eller lyset uten å  skrive passord?  Moderne javel, - men smart?

Har selv Loxone, I det daglige bruker jeg ikje app og nesten ikke brytere, vi går bevegelsessensor som skrur på lys for oss... Og når jeg ønsker noe spesielt som ikke er på bryter så bruker jeg fingeravtrykk for å logge inn...

Lenke til kommentar

Hvor smart er det å ikke kunne styre persiennene eller lyset uten å  skrive passord?  Moderne javel, - men smart?

Har selv Loxone, I det daglige bruker jeg ikje app og nesten ikke brytere, vi går bevegelsessensor som skrur på lys for oss... Og når jeg ønsker noe spesielt som ikke er på bryter så bruker jeg fingeravtrykk for å logge inn...

Men den største feilen med alle disse smarthusløsningene er at nær sagt alle er proprietære, levert av relativt små selskaper, og ikke standardisert.

Et gjennomsnittlig hus har mye lengre levetid enn en gjennomsnittlig startupbedrift, så her kan man jo legge sammen to pluss to.

Hva gjør man når leverandøren av smarthusløsningen har avviklet, og huseieren skal bygge på huset? Eller bare skifte en defekt aktuator?

Skifter hele "smart"hus-løsningen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor smart er det å ikke kunne styre persiennene eller lyset uten å skrive passord? Moderne javel, - men smart?

Men den største feilen med alle disse smarthusløsningene er at nær sagt alle er proprietære, levert av relativt små selskaper, og ikke standardisert.

Et gjennomsnittlig hus har mye lengre levetid enn en gjennomsnittlig startupbedrift, så her kan man jo legge sammen to pluss to.

Hva gjør man når leverandøren av smarthusløsningen har avviklet, og huseieren skal bygge på huset? Eller bare skifte en defekt aktuator?

Det er 100% feil, de fleste komponenter kjører standard protokoll som z-wave, 433, zigbee osv. Men kontroller er gjerne laget fra ett 'random' selskap. Ryker denne om si 5 år og de er konk, gå til neste som støtter protokollene, eller "bygg" egen kontroller.

Lenke til kommentar

Det er 100% feil, de fleste komponenter kjører standard protokoll som z-wave, 433, zigbee osv. Men kontroller er gjerne laget fra ett 'random' selskap. Ryker denne om si 5 år og de er konk, gå til neste som støtter protokollene, eller "bygg" egen kontroller.

Om _noen_ kommuniserer på en felles protokoll, så betyr ikke det at de er kompatible med hverandre. Og disse _noen_ som bruker Z-wave, er alle små med relativt små markedsandeler. Flere av de litt større bruker helt gjennomkokte egenutviklede systemer, og huseier er da helt avhengig av ett enkelt selskap, for sin elektroinstallasjon til flere hundre tusen kroner. Det syns jeg er betenkeling, med boligen som er så dyr og har så lang levetid. Husk nå også at ingen regel kommer uten unntak, Salvesen. Om du google deg fram til et unntak, betyr ikke at hele påstanden er 100% feil.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Hvor smart er det å ikke kunne styre persiennene eller lyset uten å skrive passord? Moderne javel, - men smart?

Om _noen_ kommuniserer på en felles protokoll, så betyr ikke det at de er kompatible med hverandre. Ingen regel uten unntak, Salvesen. Om du klarer å google deg fram til et unntak, betyr ikke at hele påstanden er 100% feil. Og disse _noen_, som bruker Z-wave, er alle små med relativt små markedsandeler. Flere av de litt større bruker helt gjennomkokte egenutviklede systemer, og huseier er da helt avhengig av ett enkelt selskap, for sin elektroinstallasjon til flere hundre tusen kroner. Det syns jeg er betenkeling, med boligen som er så dyr og har så lang levetid.

Dette var kun noen eksempler, og poenget er fortsatt det samme. Protokollene brukes av mange forskjellige, så mulighetene er enorme. Du må gjerne vise til hvilke produkter,protokoller eller hva det er dy fabler om som lages av små selskaper og vill dø ut om de går konk. Jeg misstenker at du har liten til ingen kunnskap om emnet.

Lenke til kommentar

Dette var kun noen eksempler, og poenget er fortsatt det samme. Protokollene brukes av mange forskjellige, så mulighetene er enorme. Du må gjerne vise til hvilke produkter,protokoller eller hva det er dy fabler om som lages av små selskaper og vill dø ut om de går konk. Jeg misstenker at du har liten til ingen kunnskap om emnet.

Jeg går ikke inn i brønnpisserdebatt med en lekmann om min kompetanse innen mitt eget fagfelt.

Jeg kan gjerne debattere faget, men ikke for å bevise mitt kompetansenivå for deg.

Bippe, B.Sc. ingeniør i elkraftteknikk.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Jeg går ikke inn i brønnpisserdebatt med en lekmann om min kompetanse innen mitt eget fagfelt.

Jeg kan gjerne debattere faget, men ikke for å bevise mitt kompetansenivå for deg.

Som vanlig klarer du ikke stå for dine påstander, og tidligere var du b.Sc. i elektro/elektronikk...

Lenke til kommentar

Som vanlig klarer du ikke stå for dine påstander, og tidligere var du b.Sc. i elektro/elektronikk...

Vil du diskutere emnet saklig, eller vil du være brønnpisser? Som sagt, jeg kan gjerne ha en saklig debatt om faget. Men du sklir mer og mer over til personangrep. Pussig at du har behov for å gå til personangrep, samtidig som du mener det er jeg som ikke kan forsvare mine påstander? All min erfaring fra debatter tidligere tilsier at den som tyr til personangrep ikke har noe bedre å komme med.

Lenke til kommentar

Vil du diskutere emnet saklig, eller vil du være brønnpisser? Som sagt, jeg kan gjerne ha en saklig debatt om faget. Men du sklir mer og mer over til personangrep. Pussig at du har behov for å gå til personangrep, samtidig som du mener det er jeg som ikke kan forsvare mine påstander? All min erfaring fra debatter tidligere tilsier at den som tyr til personangrep ikke har noe bedre å komme med.

Å herregud, "dere" må skille mellom personangrep og påstander. Jeg mener at du ikke forsvarer dine påstander, og du svarer med å ikke gjøre det hver gang(påstand). Så hvorfor ikke bare gjøre det? Så slipper du "personangrepene" dine rs..

Lenke til kommentar

Å herregud, "dere" må skille mellom personangrep og påstander. Jeg mener at du ikke forsvarer dine påstander, og du svarer med å ikke gjøre det hver gang(påstand). Så hvorfor ikke bare gjøre det? Så slipper du "personangrepene" dine rs..

Jeg gjør det "bare ikke" av flere grunner:

1* Jeg ønsker saklig debatt, jeg gidder ikke å svare på spørsmålene dine, samtidig som du kommer med syrlige bemerkninger om mitt kompetansenivå.

2* Jeg har ingen svarplikt ovenfor deg. Hvis du vil ha svar, så må du spørre på en sånn måte at jeg _vil_ svare deg.

Fordi jeg _må_ ikke svare deg. Se pkt 1.

3* Hvis du har lagt merke til at jeg ikke svarer hver gang, har du reflektert noe om hvorfor jeg ikke svarer? Svaret kan ligge skjult i punkt 1 og 2 i denne lista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...