Gå til innhold

CRT vs LCD

Svendsen

Anbefalte innlegg

Her det tingen:

Jeg bruker maskin mest til web design, som DW og PS, samt noe progging.

Det blir og litt spilling til tider, når det kommer ut nye spill.

Hva skal jeg velge?

Regner med at det blir 19 enten eller.

Men har jo hørt at LCD henger litt etter.

Kom med konkrete og begrunnede svar.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber med DTP og personlig syns jeg Eizo's 19'' (T766) gir meg absolutt best skjerm for pengene. Farvegjengivelsen er ekstremt nøyaktig og tegning av bildet er noe av det beste jeg har sett, uansett hva skjermen koster. Min hovedskjerm er dog Cornerstone men de koster mye mye mer. Jeg hadde først vurdert en Eizo 17'' LCD men syns farvegjengivelsen ble vel blass. CRT skjermen gir deg et meget klart bilde med masse lys uten å virke "tåkete". I tillegg er bildet meget rolig. Det jeg merker etter en tids bruk er den manglende refleksen i skjermen fra lyskilder i rommet.

Lenke til kommentar
Jeg jobber med DTP og personlig syns jeg Eizo's 19'' (T766) gir meg absolutt best skjerm for pengene. Farvegjengivelsen er ekstremt nøyaktig og tegning av bildet er noe av det beste jeg har sett, uansett hva skjermen koster. Min hovedskjerm er dog Cornerstone men de koster mye mye mer. Jeg hadde først vurdert en Eizo 17'' LCD men syns farvegjengivelsen ble vel blass. CRT skjermen gir deg et meget klart bilde med masse lys uten å virke "tåkete". I tillegg er bildet meget rolig. Det jeg merker etter en tids bruk er den manglende refleksen i skjermen fra lyskilder i rommet.

DTP ???

Til PS og annet design og mye skriving er vel en 17" eller 19" LCD det beste....

Men hva med til spilling av NFSU ?

Lenke til kommentar

Jeg jobber til daglig med webdesign, firma profileringer, logoer og alt som har med grafisk design og web design og gjøre og kan ikke tenke meg å jobbe på noe annet enn min 21" LCD skjerm. DEnne skjermen er relativt dyr, så du kan nok klare deg lenge med en 17". Om du er litt kresen på hvilken skjerm du velger, så vil du kunne få en skjerm tilnærmet like bra som en CRT skjerm med tanke på farger og alt annet. Om du går inn på Komplett.no så vil du se mange skjermer. I din prisklasse opp til 5000,- vil jeg anbefale deg en Samsung 17" LCD Syncmaster 172V TCO99 . Denne skjermen er UTROLIG god.

Slev så sitter jeg med en Eizo 21" LCD FlexScan L985EX TCO-99 . Men den koster som du sikkert ser betydlig mye mere. Lykke til i valget ditt.

Viplash.no - Prøv oss - test oss - vi vil ikke skuffe

Lenke til kommentar

Men hva med til spilling av NFSU ?

Null problem på alle nye LCD skjermer (25ms skjermene og bedre). Ghosting er noe du kun merker i de aller raskeste fps spillene som Unreal og Counter-Strike. Hvor synlig denne ghostinga er kan også diskuteres. Tar du et søk på forumet ser du at veldig mange påstår at skjermer som Samsung 191T ikke ghoster, noe den absolutt gjør. Min påstand er at majoriteten av brukerne aldri vil oppdage ghosting på 25ms skjermer, en stor andel vil finne det litt plagsomt men fort venne seg til det og en liten gruppe vil finne ghostinga uakseptabel.

Men som sagt, i bilspill, flightsims, RPG, RTS, adventure osv så vil du aldri i livet kunne oppdage ghosting.

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar
Legger til at Samsung 17" LCD Syncmaster 172V TCO99 ikke støtter DVI.

Anders har også en Eizo L557 som han anbefaler til deg;)

Nei men fant en ca 1000,- dyrere samsung som støtta DVI ( fordeler?)

Kjenner andre som har god erfaring med 19" samsung, er det samenlignbart?

Lenke til kommentar
Legger til at Samsung 17" LCD Syncmaster 172V TCO99  ikke støtter DVI.

Anders har også en Eizo L557 som han anbefaler til deg;)

Nei men fant en ca 1000,- dyrere samsung som støtta DVI ( fordeler?)

Kjenner andre som har god erfaring med 19" samsung, er det samenlignbart?

Du kan jo lese litt om LCD her da:

trykk på denne

Gøy å se at du har fått noen av de virkelig tungvekterne til å besvare deg i posten din som slabbedasken og anders.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp testet en spesialskjerm på jobben med 13000,- INN-pris, og det var en 15" :wow:

Et amerikansk fagblad skrev følgende under en test av high-end LCD for videobruk:

"Vi gikk inn i denne testen med den troen at CRT fortsatt var best, vi tok feil..."

Skal si jeg sikler litt ja.... Så pen er den riktignok ikke...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
gleder meg at du er fornøyd.

Det fleste blir det ed sin LCD :D

Jeg var ikke det med min første, en hansol 17, men lurer på om det kan ha vært bruker feil.

Leverte tilbake i hvertfall jeg hehe :)

VAr noe med oppløsninga.....

EDIT:

En annen ting er at jeg ikke får valgt annet enn 60Hz selvom det er oppgitt med 75Hz på 1280x1024

Skjermkortet bruker nVIDIA sin G-Force FX 5600 (256MB)

Endret av Svendsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...