Borger___ Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) Hadde rørlegger i sokkel leiligheten i dag for å koble til oppvaskmaskin. Han brukte ca 15/max 20 minutter. Etter jobben insinuerte han at jeg "slapp billig unna" med 1 time jobb + 350,- kjøring. Det reagerer jeg litt på, og er nå redd for at jeg blir å få en altfor høy faktura, spesielt etter at jeg sjekket dette: http://www.dinrorlegger24.no/priser/ Hva mener dere han er berettiget til å fakturere meg for denne jobben? Kan han feks. ta 1 time når ikke halvtime nummer 2 er påbegynt? Det hører med til historien at jeg traff han dagen før, da han hadde feilparkert utenfor min oppkjørsel, grunnet befaring hos naboen. Han sa da at han skulle tilbake hit i dag for å gjøre en jobb hos naboen, og jeg spurte da om han kunne ta en snartur innom meg også siden han allerede var her. Han sa han skulle se "om han fikk tid". Jeg fulgte da opp med sms tidligere i dag der jeg spurte på nytt om han ble å rekke en tur innom samt om ikke dette var fort gjort (?). Han svarte da at det ikke var klart for å jobbe hos naboen men at det var en "snartur jobb" og han skulle se om han rakk det. Det ble ikke vekslet flere meldinger før han sto på døren i ettermiddag (da hadde jeg begynt selv siden jeg ikke trodde han kom). Jeg spurte for nysgjerrighetens skyld hvor han bodde (ift kjøregodtgjørelse), han sa når han jobbet i byen (dvs nå) så bodde han i sentrum (det er 2km unna meg). Sier ikke at han er en svindler eller uærlig eller noe slikt, men jeg vil bare ha en pekepinn på hvilke rettigheter jeg har hvis jeg mener han "overfakturerer" meg, hvor denne grensen går og hvordan gangen i det vil bli hvis det strides om faktureringsbeløp (?) Endret 19. januar 2018 av Borger___ Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Rimelig vanlig at det faktureres for kjøretid fra og til kunde i tillegg for arbeidstiden. I tillegg kan det også være tid for fakturering og ordrebehandling innregnet. Derfor er det ikke uvanlig at en liten jobb på under halvtimen for blir 3-4 ganger så stor. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Dersom det ikkje har vært avtalt pris så skal prisen for håndtverkertjenester være gjengs pris, som betyr at prisen skal være omtrent den samme som andre rørleggarar i området ville fakturert for jobben. Det å fakture for ein heil arbeidstime pluss kjøyring er nok ikkje ein urimelig pris. I tillegg til arbeidstida på 15 min så har også rørleggaren brukt arbeidstid på å gjere avtalen, klaregjere bil og verktrøy, osv. Dersom du er usikker på om du får ein rettferdig pris så kan du ta deg ei ringerunde no i ettertid og ringe diverse rørleggarar i området ditt og spørre kva dei skal ha for å montere ei oppvaskemaskin. Då har du eit grunnlag for kva som er vanlig praksis i bransjen. 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 De fleste fakturerer vel kjøring, tiltross for at de har en jobb over gata. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2018 Er med på det med at man kan forhører seg med andre i området for å finne "gjengs pris" , men sliter litt med: - Fakturere for 1 time når jobben tar mindre en 1/2 time, en ting er om det er "normal praksis" i bransjen, men kan man si noe om det er "lov" å gjøre eller ikke? Hvor går isåfall grensa? For hver påbegynte time? Kan jeg la være å akseptere faktura og kreve endring? - Samme gjelder bil. Er han berettiget til å fakturere bil selv om han bodde rett over gata? Eller var her i annet ern, eller evt kjørte forbi på tur hjem? Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Er med på det med at man kan forhører seg med andre i området for å finne "gjengs pris" , men sliter litt med: - Fakturere for 1 time når jobben tar mindre en 1/2 time, en ting er om det er "normal praksis" i bransjen, men kan man si noe om det er "lov" å gjøre eller ikke? Hvor går isåfall grensa? For hver påbegynte time? Kan jeg la være å akseptere faktura og kreve endring? - Samme gjelder bil. Er han berettiget til å fakturere bil selv om han bodde rett over gata? Eller var her i annet ern, eller evt kjørte forbi på tur hjem? Hvor rørlegger bor har vel ingenting å si. De fakturerer kjøring innenfor en viss km (normal praksis). Pris pr påbegynte time er også helt normalt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) Etter jobben insinuerte han at jeg "slapp billig unna" med 1 time jobb + 350,- kjøring. Det reagerer jeg litt på, og er nå redd for at jeg blir å få en altfor høy faktura, spesielt etter at jeg sjekket dette: http://www.dinrorlegger24.no/priser/ Så du sjekket en pris som er voldsomt høy og insinueringen om at du slapp billig unna gjør at du bekymrer du deg for en høy regning? Minstepris per oppdrag/servicearbeid: 1 500,- kr eks.mva Tillegg ved montering av kundens egen utstyr: 120,- kr eks. mva Tviler sterkt på at fyren fakturerer deg nærmere 2.000,-for den jobben. Påbegynt time er vanlig praksis. Surt hvis 45 minutter blir "blåst bort", men det får man ikke gjort noe med og det er helt lovlig. Endret 19. januar 2018 av Soseks 2 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Hos oss (annen bransje, mem håndtverker) faktureres det mimimum én time. Noe annet er tull. Man skal frakte seg selv til kunde, gjøre jobben (feks 20min), skrive timer, materiell, dokumentere og synkronisere inn hvis man har feks handyman, speedycraft e.l. Ofte skal en eller annen på kontoret gå over ordren før den blir fakturert. 4 Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) Er det vanlig at håndverkere fakturerer for medgått tid til all kontorarbeid også? Til og med håndtering av (forferdelig u-brukervennlige systemer som) speedy og handyman også? Ok at det kommer kjøring, men kan man bestemme "satsene" selv? Går det en grense? Merk også at hele greia her var jo basert på at han skulle til naboen, det var derfor jeg spurte om han kunne komme. Da går han forbi min inngangsdør på vei ned til bilen. Da skal det jo ikke være behov for pakking inn i bil, kjøring osv osv. Hadde jeg ringt han uanmeldt og bedt han komme hadde saken vært en annen.. Blir spennende å se hva han fakturerer, ikke fått noe enda, skulle komme på mail. Endret 19. januar 2018 av Borger___ Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) Er med på det med at man kan forhører seg med andre i området for å finne "gjengs pris" , men sliter litt med: - Fakturere for 1 time når jobben tar mindre en 1/2 time, en ting er om det er "normal praksis" i bransjen, men kan man si noe om det er "lov" å gjøre eller ikke? Hvor går isåfall grensa? For hver påbegynte time? Kan jeg la være å akseptere faktura og kreve endring? - Samme gjelder bil. Er han berettiget til å fakturere bil selv om han bodde rett over gata? Eller var her i annet ern, eller evt kjørte forbi på tur hjem? Hvor rørlegger bor har vel ingenting å si. De fakturerer kjøring innenfor en viss km (normal praksis). Pris pr påbegynte time er også helt normal Innenfor en viss kilometer, det vil si? Minimum/maximum? Er det egne satser, eller setter man bare satsene (gjerne fastpris) selv? Endret 19. januar 2018 av Borger___ Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Innenfor en viss kilometer, det vil si? Minimum/maximum? Er det egne satser, eller setter man bare satsene (gjerne fastpris) selv? Her i bygda følger rørlegger(og elektriker) kretsgrensene for skolen. Gratis innafor grensene, egen takst utenfor. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Er det vanlig at håndverkere fakturerer for medgått tid til all kontorarbeid også? Til og med håndtering av (forferdelig u-brukervennlige systemer som) speedy og handyman også? Timeprisen inkluderer jo "alt", helt fra du ringer til kontoret og bestiller jobb til fakturaen sendes. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/9goQM/Dette-bor-handverkeren-koste---Per-Christian-Svendsen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Er det vanlig at håndverkere fakturerer for medgått tid til all kontorarbeid også? Til og med håndtering av (forferdelig u-brukervennlige systemer som) speedy og handyman også? Ok at det kommer kjøring, men kan man bestemme "satsene" selv? Går det en grense? Merk også at hele greia her var jo basert på at han skulle til naboen, det var derfor jeg spurte om han kunne komme. Da går han forbi min inngangsdør på vei ned til bilen. Da skal det jo ikke være behov for pakking inn i bil, kjøring osv osv. Hadde jeg ringt han uanmeldt og bedt han komme hadde saken vært en annen.. Blir spennende å se hva han fakturerer, ikke fått noe enda, skulle komme på mail. Det virker ikke som du vet så mye om å drive et firma. Hvis du hadde satt deg litt mer inn i hvordan ting fungerer og hvilke kostnader som løper hver eneste dag tror jeg du hadde hatt litt bedre forståelse. Det er mange som skal ha av den kaken du betaler for å si det sånn, ikke minst staten. Skal man drive ærlig og seriøst med levedyktig lønn for alle parter da blir prisen nødvendigvis deretter. 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Lurer mest på hvorfor TS trengte hjelp til å koble på oppvaskemaskinen? Godt mulig det manglet opplegg (kran, avløp etc.), men da hadde han sikkert brukt mer enn 15min Lenke til kommentar
Minus Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Lurer mest på hvorfor TS trengte hjelp til å koble på oppvaskemaskinen? Godt mulig det manglet opplegg (kran, avløp etc.), men da hadde han sikkert brukt mer enn 15min Kan jo hende han er lam fra livet og ned. Evt at han er usikker på fremgangsmåte og ikke vil ta på seg ansvaret en vannlekkasje kan medføre. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 20. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2018 (endret) Er det vanlig at håndverkere fakturerer for medgått tid til all kontorarbeid også? Til og med håndtering av (forferdelig u-brukervennlige systemer som) speedy og handyman også? Ok at det kommer kjøring, men kan man bestemme "satsene" selv? Går det en grense? Merk også at hele greia her var jo basert på at han skulle til naboen, det var derfor jeg spurte om han kunne komme. Da går han forbi min inngangsdør på vei ned til bilen. Da skal det jo ikke være behov for pakking inn i bil, kjøring osv osv. Hadde jeg ringt han uanmeldt og bedt han komme hadde saken vært en annen.. Blir spennende å se hva han fakturerer, ikke fått noe enda, skulle komme på mail. Det virker ikke som du vet så mye om å drive et firma. Hvis du hadde satt deg litt mer inn i hvordan ting fungerer og hvilke kostnader som løper hver eneste dag tror jeg du hadde hatt litt bedre forståelse. Det er mange som skal ha av den kaken du betaler for å si det sånn, ikke minst staten. Skal man drive ærlig og seriøst med levedyktig lønn for alle parter da blir prisen nødvendigvis deretter. Har drevet både firma og for meg selv så det vet jeg alt om. Dog ikke som håndverker, men andre bransjer. Jeg fakturerte i alle fall aldri adm.kost, telefonsamtaler og andre ting som ikke var direkte knyttet til produktet jeg solgte. Kanskje var det ikke normalt i min bransje, kanskje er det normal for håndverkere, jeg vet ikke. Det er derfor jeg spør om det er andre regler som gjelder. Endret 20. januar 2018 av Borger___ Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 20. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2018 Lurer mest på hvorfor TS trengte hjelp til å koble på oppvaskemaskinen? Godt mulig det manglet opplegg (kran, avløp etc.), men da hadde han sikkert brukt mer enn 15min TS observerte "tvilsom hjemmelaget" overgang, og rørlegger var innom på en kjapp befaring (da han tilfeldigvis var på befaring hos naboen) og mente at her trengte vi fagmann. Lenke til kommentar
bas Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 (endret) Er det vanlig at håndverkere fakturerer for medgått tid til all kontorarbeid også? Til og med håndtering av (forferdelig u-brukervennlige systemer som) speedy og handyman også? Ok at det kommer kjøring, men kan man bestemme "satsene" selv? Går det en grense? Merk også at hele greia her var jo basert på at han skulle til naboen, det var derfor jeg spurte om han kunne komme. Da går han forbi min inngangsdør på vei ned til bilen. Da skal det jo ikke være behov for pakking inn i bil, kjøring osv osv. Hadde jeg ringt han uanmeldt og bedt han komme hadde saken vært en annen.. Blir spennende å se hva han fakturerer, ikke fått noe enda, skulle komme på mail. Det virker ikke som du vet så mye om å drive et firma. Hvis du hadde satt deg litt mer inn i hvordan ting fungerer og hvilke kostnader som løper hver eneste dag tror jeg du hadde hatt litt bedre forståelse. Det er mange som skal ha av den kaken du betaler for å si det sånn, ikke minst staten. Skal man drive ærlig og seriøst med levedyktig lønn for alle parter da blir prisen nødvendigvis deretter. Har drevet både firma og for meg selv så det vet jeg alt om. Dog ikke som håndverker, men andre bransjer. Jeg fakturerte i alle fall aldri adm.kost, telefonsamtaler og andre ting som ikke var direkte knyttet til produktet jeg solgte. Kanskje var det ikke normalt i min bransje, kanskje er det normal for håndverkere, jeg vet ikke. Det er derfor jeg spør om det er andre regler som gjelder. Da burde du også vite at man må ta betalt for hvert eneste lille minutt i løpet av en arbeidsdag, ingen jobber gratis. Til syvende og sist så ville jo kostnaden havnet hos deg uansett, det er bare det at håndverkere faktisk mange ganger synliggjør denne kostnaden slik som her. Det er jo ikke usannsynlig at det koster han 15-20 min i kontorarbeid f.eks når han kommer tilbake fra et oppdrag (rapportering til bedriften, skrive og spesifisere regning etc.). Synes du det er urimelig å måtte betale for det? EDIT: Synes selv det ofte er dyrt med håndverkere, men det er fordi jeg som privatperson ofte bare har mindre oppdrag, men jeg må like fullt betale for all kjøring og det administrative rundt, så den kosten føles kanskje urimelig stor i forhold til oppdraget, men sånn er det nå engang bare og jeg aksepterer det i hvert fall. Endret 20. januar 2018 av bas Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Et tips for folk som er usikre på kostnad er å spørre om fastpris. Ring rundt til noen forskjellige lokale, og husk å få med hele kostnaden, også kjøring, da noen tåkelegger denne kostnaden og det kommer ekstra i tillegg til timeprisen. Det er noe som gjøres for å få det til å høres billigere ut, men blir ofte dyrere når man tar med kostnad for kjøring og oppmøte. Ellers er det mye man kan gjøre selv også, men det krever noen kunnskaper og tar selvsagt tid selv for deg å gjøre jobben. Mye som ikke er så lett som det ser ut som når andre holder på med ting. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 (endret) Fastpris er greit for kunde. Det tar bort all økonomisk risiko, men det er gjerne tatt høyde for verst tenkelige tilfelle. Jeg kunne f.eks. fått renovert badet mitt nesten 20k billigere om jeg ikke ba om fastpris. Men, ja. Det er HELT innafor å fakturere 1 time selv om selve jobben tok 15 minutter. Det tar tid å kjøre, skrive timer, rydde osv. Det er mye arbeid som kunden ikke ser, dessverre. Endret 21. januar 2018 av Nedward Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå