eppenepp Skrevet 19. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2018 Hei I morgen skal jeg kjøpe en brukt lenovo-laptop, og jeg har noen noob-spørsmål ang. windows: - Maskinen har ferdig installert win10. Regner med at det er oem. Må denne windows-lisensen overføres til meg personlig på et vis, eller er den kun knyttet til maskinenes serienummer? - Jeg skal bytte til en ny ssd. Hvordan går jeg fram for å installere windows på nytt på den nye SSD'en? (Selve installasjonen klarer jeg- men for å unngå at jeg må kjøpe ny lisens) Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 19. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2018 Oem lisenser er knytt til maskin, ikke person. For å installere på knytt trenger du bare lisensnøkkelen og en måte å installere windows på, f.eks. med windows 10 media creation tool. Vet ikke helt hvordan MS gjør det i Win10, men med tidligere versjoner så har de forskjellige komponentene en poeng verdi, når man har byttet nok deler til å overstige en viss sum, så må man ha ny oem lisens da det regnes som ny maskin. Ny harddisk/ssd har lav nok poeng verdi til å ikke utløse denne grensa (forutsatt at MS bruker samme system som tidligere). Lenke til kommentar
eppenepp Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. januar 2018 Oem lisenser er knytt til maskin, ikke person. For å installere på knytt trenger du bare lisensnøkkelen og en måte å installere windows på, f.eks. med windows 10 media creation tool. Vet ikke helt hvordan MS gjør det i Win10, men med tidligere versjoner så har de forskjellige komponentene en poeng verdi, når man har byttet nok deler til å overstige en viss sum, så må man ha ny oem lisens da det regnes som ny maskin. Ny harddisk/ssd har lav nok poeng verdi til å ikke utløse denne grensa (forutsatt at MS bruker samme system som tidligere). Takk for raskt svar Så jeg trenger ikke å lage en recovery-minnepinne? Det går greit å benytte en generisk windows10 installasjon? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 19. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2018 Jeg brukte kun windows 10 media creation tool til å lage en usb og lisensnøkkelen sist gang jeg installerte win10, dette var til en ny stasjonær. Til en bærbar kan det være lurt med en recovery usb, slik at du får med alle nødvendige drivere og slikt. Men hvis du kan laste ned alle disse fra nettet så er det mulig den andre løsningen er god nok. 1 Lenke til kommentar
eppenepp Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. januar 2018 Jeg brukte kun windows 10 media creation tool til å lage en usb og lisensnøkkelen sist gang jeg installerte win10, dette var til en ny stasjonær. Til en bærbar kan det være lurt med en recovery usb, slik at du får med alle nødvendige drivere og slikt. Men hvis du kan laste ned alle disse fra nettet så er det mulig den andre løsningen er god nok. Glimrende! Jeg lager en recovery for sikkerhets skyld. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 19. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2018 Windows 10 aktiveres på maskinvarenivå - ved evt reinstallasjon vil du ikke trenge noen lisensnøkkel. Hovedkort-ID sendes til MS i aktiveringsprosessen for å avgjøre om du har gyldig lisens eller ei. 1 Lenke til kommentar
eppenepp Skrevet 23. januar 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. januar 2018 Kort innpå for å bekrefte at windowsinstallasjonen gikk smertefritt på ny ssd, Lenovo x250, vha. mediacreationtool, og lisensen ble registrert automatisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå