Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NRK Lisens spm ang. tolkning av lovtekst

ASC_Ways

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk en lisenskontrollør på døra i oktober i fjor og endte med at jeg betalte lisens for perioden okt 2017-des 2017.

I desember 2017 så flyttet jeg derimot fra den gamle adressen hvor lisensen gjaldt og til en ny adresse hvor jeg verken har tv eller noen form for mottaker.

Jeg har dog fått regning for NRK lisens for januar-juni 2018 som jeg ikke har noe lyst å betale siden jeg ikke har noe som det kan kreves avgift for.

I dag har jeg sendt inn en klage til NRK, men etter å ha lest gjennom lovtekstene om forskrifter for fjernsynsmottakere ser jeg mulige problem.

Jeg har ikke meldt i fra til NRK om at jeg har flyttet eller ikke lenger bruker mottakeren. Jeg har meldt flytting i folkeregisteret og den nye fakturaen har kommet til denne adressen, så det er rimelig å anta at NRK har fått med seg dette.

Det jeg derimot lurer på og regner med kan bli et problem er §9 som lyder slik (lovdata 19.01.2018)

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

Jeg finner første ledd veldig uklart.

Det står at man må melde fra skriftlig før ny termin begynner dersom mottaker ikke lenger er i bruk. 

Men det står ikke noe om at dersom det ikke gjøres så må man betale avgiften.

Slik jeg forstår det så er det bare i motsatt fall, altså at dersom mottaker er i bruk trenger man ikke melde fra og avgift betales på forskriftsmessig måte.

Har virkelig ikke lyst til å betale for et produkt jeg ikke kan eller vil benytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at dersom du har ein TV-mottakar og har registrert deg som lisensbetalar, så vil lisensavdelinga ta utgangspunkt i at du har TV-mottakar til du melder ifrå om at du har kvitta deg med TV-mottakaren.

Det at du har flytta har ingen betydning, då det er rimelig å anta at TV'en normalt sett blir med på flyttelasset.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For at formuleringen om "i motsatt fall" skal ha noen som helst betydning, må det sikte til at man ikke oppfyller plikten til å sende melding til NRK. Plikten til å betale så lenge apparatet er i bruk følger av systemet.

Du må betale. Som The Avatar skriver er det rimelig å anta at TVen normalt blir med deg når du flytter. NRK har fått med seg at du har flyttet, men det gir dem ingen grunn til å tro at du ikke lengre har TV.

Lenke til kommentar

Jeg har nylig vært i en lignende situasjon, flytta til husstand hvor det allerede betales lisens og kvitta meg med egen mottaker/abo. 

Det var ikke bare bare å si opp lisensen, men det løste seg etter litt om og men. Dog måtte jeg betale for en termin da jeg ikke hadde meldt fra før jeg mottok regning,

Endret av Spectryx
Lenke til kommentar

I desember 2017 så flyttet jeg derimot fra den gamle adressen hvor lisensen gjaldt og til en ny adresse hvor jeg verken har tv eller noen form for mottaker.

Lisensen gjelder deg, ikke adressen. "§ 1.Betalingsplikt Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget ..."

Jeg har ikke meldt i fra til NRK om at jeg har flyttet eller ikke lenger bruker mottakeren.

To feil av deg, ref. § 8.Adresseendring og § 9.Mottaker ikke i bruk.

Har virkelig ikke lyst til å betale for et produkt jeg ikke kan eller vil benytte.

Lisensen er ikke et produkt, men en avgift du får fordi du har et produkt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eier du en bil, må du betale veiavgift uavhengig av hvor mye du bruker veien. Eier du en TV må du betale kringkastingasvgift uavhengig av hvor mye du bruker rikskringkastingen.

Nå går jo veiavgiften over forsikringen fra i år av, og kringkastingsavgiften kommer nok til å tas inn over skatteseddelen snart.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eier du en bil, må du betale veiavgift uavhengig av hvor mye du bruker veien. Eier du en TV må du betale kringkastingasvgift uavhengig av hvor mye du bruker rikskringkastingen.

Nå går jo veiavgiften over forsikringen fra i år av, og kringkastingsavgiften kommer nok til å tas inn over skatteseddelen snart.

En betaler for skiltene og retten til å kjøre på veien, ikke selve bilen, da den kan stå parkert i garasjen eller brukes på lukket område

Trenger ikke betale lisens om TVn ikke brukes eller ikke har dekoder

Skal jeg ha meg ny TV så blir det å kjøpe den i min mors navn

Lenke til kommentar

Må man betale linsens dersom man kun har parabolantenna, men ikke har noen tv? Anonymous poster hash: 9b80d...cb4

Nei

Det svaret er litt for enkelt. 

Dersom man kun har tallerken på veggen og ingenting annet er svaret riktig. 

Dersom man imidlertid har en dekoder/tuner er saken en annen. Da er man lisenspliktig selv om man nødvendigvis  ikke har en TV. 

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...