Viggo Dahl Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Trodde ikke det ble brukt bløte materialer på noe som skal takle så store temperaturpåkjenninger/-svingninger. Hadde det ikke vært bedre å benytte metallforseglinger, slik som er designet for bruk i det ytre rom?De nådde aldri det ytre rom, så det er ikke nødvendig å designe de for å tåle det.De hadde nok sine grunner for de valgene de gjorde. Personlig har jeg ikke kompetansen til å synse så altfor mye om det. Med det sagt så blei de redesignet etter Challenger-ulykken, nettopp på grunn av svakheter ved det gamle designet. Det er liksom ikke noe problem å finne deler som tåler høye trykk i oljebransjen. Og noe liknende og spesiellt røntgenkontrollerte deler blir nok også brukt i det ytre rom allerede i dag. Jeg påstår ikke at det er av samme merke, men kanskje samme innfallsvinkel til problemstillingene. Jeg aner ingenting om den pakningen du nevner, så jeg vet jo lite om problemstillingen som sådann. Men her har du noe som tåler en støyt, som eksempel: http://www.autoclave.com/products/fittings_and_tubing/high/high.html Så hvorfor sparekniven for deler til bæreraketter, det er ingen logikk bak noe sånn? Det er jo egentlig ganske fantastisk at de klarte å resonnere seg fram til hvor svakheten kan tenkes å ha ligget. har de gått gjennom byggeskjemaer for det, eller har de faktisk klart å finne vrakdelen hvor denne pakningen befant seg? Man kan se på filmen av oppskytningen at det stod en stikkflamme ut fra boosteren der det var en gjennomgang med den aktuelle O ringen. Selve delen var nok temmelig oppbrent. Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Blir vel utsatt nå for ubestemt tid hvis ikke budsjett krisen blir løst først.. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 O-ring som i et gummimateriale da, eller (unnskyld, ingenting vondt ment for de etterlatte altså) Lenke til kommentar
NotYourName Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Sikker på at det blir fredag? Postet for 9 timer siden i kommentarfeltet hos kilden.. "There will be no SpaceX Falcon Heavy static test fire due to the government shutdown. The same goes for rocket launches from the Eastern Range, which encompasses Kennedy Space Center and Cape Canaveral Air Force Station. Statement: “Due to the shutdown removing key members of the civilian workforce, the 45th Space Wing will not be able to support commercial static fires taking place on KSC. Without our civilian workforce, the 45th SW is unable to support launch operations as well." Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Trodde ikke det ble brukt bløte materialer på noe som skal takle så store temperaturpåkjenninger/-svingninger. Hadde det ikke vært bedre å benytte metallforseglinger, slik som er designet for bruk i det ytre rom?De nådde aldri det ytre rom, så det er ikke nødvendig å designe de for å tåle det.De hadde nok sine grunner for de valgene de gjorde. Personlig har jeg ikke kompetansen til å synse så altfor mye om det. Med det sagt så blei de redesignet etter Challenger-ulykken, nettopp på grunn av svakheter ved det gamle designet. Det er liksom ikke noe problem å finne deler som tåler høye trykk i oljebransjen. Og noe liknende og spesiellt røntgenkontrollerte deler blir nok også brukt i det ytre rom allerede i dag. Jeg påstår ikke at det er av samme merke, men kanskje samme innfallsvinkel til problemstillingene. Jeg aner ingenting om den pakningen du nevner, så jeg vet jo lite om problemstillingen som sådann. Men her har du noe som tåler en støyt, som eksempel: http://www.autoclave.com/products/fittings_and_tubing/high/high.html Så hvorfor sparekniven for deler til bæreraketter, det er ingen logikk bak noe sånn? Det er jo egentlig ganske fantastisk at de klarte å resonnere seg fram til hvor svakheten kan tenkes å ha ligget. har de gått gjennom byggeskjemaer for det, eller har de faktisk klart å finne vrakdelen hvor denne pakningen befant seg? Her er det en konstant kvalitet / pris / vekt ratio som må balanseres. Du finner sikker masse deler som eksisterer i bedre utgaver, men dersom en spesifikk del kun er ment å utsettes for 40 grader så gir det ingen mening å bestille en diamant legert o-ring som kan tåle 1000 grader. Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 https://www.wykop.pl/cdn/c3201142/comment_mtWETgom7NVOXgAPfSt1OKIyMrXA5T63.jpg 2 Lenke til kommentar
oceana Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Her er det en konstant kvalitet / pris / vekt ratio som må balanseres. Du finner sikker masse deler som eksisterer i bedre utgaver, men dersom en spesifikk del kun er ment å utsettes for 40 grader så gir det ingen mening å bestille en diamant legert o-ring som kan tåle 1000 grader. +1. Det det er snakk om her er designkriterier. Produsenten sa klart og tydelig fra at dette var utenfor spec. https://www.nasa.gov/centers/langley/news/researchernews/rn_Colloquium1012.html SRBs i seg selv var jo også en høyrisiko affære. Når de først er tent, kan ingenting stoppe dem. Fundamentalt forskjellig fra motorene som SpaceX har konstruert. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 (endret) Vi får håpe den kommer seg avgårde før fjellet Mannen faller ned, da. Endret 22. januar 2018 av Bytex Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 The hold-down firing of SpaceX's Falcon Heavy is now expected no earlier than Wednesday. The test window opens at 3 p.m. EST (2000 GMT). https://spaceflightnow.com/2018/01/09/falcon-heavy-demo-flight-preparations/ Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Da er static-fire gjennomført! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå