Gå til innhold

Skipet sank utenfor Nesodden og ble solgt. Nå krever den gamle eieren unikt lossesystem tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Om skipets teknologi var så spesiell burde man kanskje kjøpt skipet selv fremfor at det havnet i hendene til konkurrentene dine...

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri solgt noe som inneholdt en viktig oppfinnelse nettopp for å forhindre konkurrenter å ta i bruk og kopiere den (uten tillatelse).

 

Bare for å dra en litt teit sammenlikning; Man selger ikke leiligheten sin med en sofa og krever at ny eier ikke skal sitte i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974

Om skipets teknologi var så spesiell burde man kanskje kjøpt skipet selv fremfor at det havnet i hendene til konkurrentene dine...

 

Det var forsikringsselskapet som solgte skipet, og vilkåret om å fjerne teknologien var jo tilstede i første salgsledd.

Lenke til kommentar

 

Om skipets teknologi var så spesiell burde man kanskje kjøpt skipet selv fremfor at det havnet i hendene til konkurrentene dine...

 

Det var forsikringsselskapet som solgte skipet, og vilkåret om å fjerne teknologien var jo tilstede i første salgsledd.

I de fleste siviliserte land går lov foran kontrakt. Hvis engelsk lov sier at kjøper kan bruke skipet i sin helhet hjelper det lite med en klausul i kontrakten som nekter dette; omtrent som å ha med en klausul som sier at du ikke kan kjøre bilen på grusvei e.l. Det er slik for at blakke folk ikke skal selge rettigheter som stemmerett o.l., men prinsippet gjelder ofte firma også.

 

De burde kjøpt skipet selv, eller nektet forsikringsselskapet å selge skipet og heller dekket hevingskost selv. Dette er en tabbe fra rederiet sin side, som de fortvilet prøver å rydde opp i.

Lenke til kommentar

I de fleste siviliserte land går lov foran kontrakt.

Det går ikke an å generalisere det der.

I Norge er det avtalefrihet, med unntak av på enkelte områder som f.eks innen forbrukerområdet og husleielov.

 

Denne saken har alt for mange sider til at det kan konkluderes i debattfelt. Det er både sjørett,patentrett og kontraktsrett - i mange jurisdiksjoner.

 

Når det gjelder det juridiske rundt et forlis så tror jeg nok det er best å overlate det til spesialistene i f.eks Norwegian Hull Club om det er de som har polisen. Eller tungvektere på/fra f.eks UIO eller Southampton avhengig av jurisdiksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...