Valkyria Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 For ca 1 år siden røk det gamle lys armaturet på doen, så jeg stakk innom Jula for å finne en grei erstatning. Kom over denne her som var billig og passet greit inn med resten av designet på rommet. Jeg spurte om hvilke pærer som skulle til denne og ble anbefalt disse LEDene her. Etter ca 1 mnd røk begge pærene og det var spor av at de var svidd i sokkelen. Jeg tok lampen tilbake til Jula hvor jeg snakket med en annen kar som sa at lampen jeg hadde fått ikke støttet LEDs, og måtte ta halogenpærer, hvor jeg så fikk ny armatur og halogenpærer på garanti, samt tilgodelapp på det resterende beløpet. Jeg monterte opp lampen med halogenpærer (brukte hansker for å montere halogenene da jeg vet menneskefett ødelegger disse) og lampen ble ekstremt varm under bruk, selv om den fungerte... I ca en mnd før den første pæren ryker, og 1 mnd senere ryker den andre. Jeg tar med meg pærene på Jula og sier de røk etter meget kort tid, og fikk nye på garanti. Jeg monterer også disse, hvor lampen fremdeles er glovarm under bruk, og pære 1 ryker etter 1 mnd, og neste kort tid etter. Jeg tok med meg pærene igjen inn på Jula hvor jeg snakker med en kar om problemet som ikke vet hva som kan være problemet, men han gir meg 2 nye pærer og ber meg forsøke disse, og dersom de ryker etter kort tid må vi bytte armaturen igjen. En ny mnd går, pærene ryker og jeg tar med meg pærene og lampen tilbake til Jula. Igjen klør de seg i hodet over hva som er problemet, men gir meg ny armatur og pærer på garanti. Denne gangen sjekker jeg på boksen av armaturen hvor det står "LED" på selve pakken. Jeg påpeker dette for betjeningen som da antar at det betyr at de støtter LED pærer, og igjen blir jeg tilbudt de originale LED pærene jeg kjøpte. Nå har jeg hatt armatur nr 3 i 1 mnd og gud bevare meg vell, en av LED pærene har røket igjen! Selv om Jula har vært veldig vennlige og byttet ting på garanti hver gang det går gale, så begynner jeg å bli rimelig lei av å skru ting opp og ned, og være uten lys på dass i et par dager før jeg har anledning til å ta turen til Jula. Nå har det samme problemet skjedd på 3 ulike lamper med ulike pærer, og verken jeg eller Jula vet hva som er årsaken til problemet. Hadde det vært flere enn meg som klaget på denne hadde de trolig trukket produktet fra sortimentet sitt for lenge siden. Er det noen som har en idé på hvorfor dette fortsetter å skje, og hva jeg kan gjøre for å få en permanent virkende løsning? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Noen produkter fra Jula, Biltema og Clas Ohlson er ikke brukbare. Jeg har selv opplevd at et lysrørarmatur fra en av disse har smeltet. Finn en annen løsning fra en anerkjent produsent og ligg unna åpenbar kina dritt fra bl.a de nevnte butikkene. Lenke til kommentar
jeey Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Hvorfor bytte armatur mellom hver gang? Er jo kun pærene som ryker. Er det bryter eller dimmer? Generelt sett så er g4/g9 pærer noe herk. Se om du finner deg en annen lampe med en bedre sokkel.... E14/e27/gu10 disse vil også ha bedre utvalg av kvalitets pærer. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Er vel fint lite som kan gå galt i armaturet, så regner med det er dårlige ledpærer du har fått og for dårlig lufting til halogen. Om du ønsker å beholde armaturet så se heller etter Philips eller Osram pærer eller gjør som jeey sier å bytt helle greia i noe som ikke krever G9 pærer. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2018 Noen produkter fra Jula, Biltema og Clas Ohlson er ikke brukbare. Jeg har selv opplevd at et lysrørarmatur fra en av disse har smeltet. Finn en annen løsning fra en anerkjent produsent og ligg unna åpenbar kina dritt fra bl.a de nevnte butikkene. Ja, vet at Jula har mye ræl. Har ikke noe imot å kjøpe meg opp på en dyrere modell om dette fikser det. Hvorfor bytte armatur mellom hver gang? Er jo kun pærene som ryker. Er det bryter eller dimmer? Generelt sett så er g4/g9 pærer noe herk. Se om du finner deg en annen lampe med en bedre sokkel.... E14/e27/gu10 disse vil også ha bedre utvalg av kvalitets pærer. Første gangen var det svidd i pæresokkelen. Betjeningen var enig i at dette ikke var optimalt for videre bruk av armaturen. Andre gangen tok jeg med etter oppfordring fra betjeningen siden den tilsynelatende spiser pærer. Det er bryter, ikke dimmer på denne. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Jeg ville startet med å kjøpe noen f.eks osram-pærer. Vet ikke med anslut-pærene, men vet enkelte billig kina-varer har kjøleribbe av plast, som jo virker mot sin hensikt. Anslut er i den kategorien bare at de har satt på en 0 ekstra på prisen. Er ganske lite som kan gå galt med selve armaturet, holder en knapp på pærene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Har en gammel armatur av det designet på det ene badet her og også den spiser pærer. Jeg har testa med 8W sparepærer men også de dør relativt fort Den er beregnet for E14 mignon pærer. Et annet fellestrekk er at det er lite luft rundt pæra som igjen gir lite kjøling og et varmt liv for lyskilden. Også disse instikk LED pærene trenger kjøling og i et lukket og innesperret miljø kan det fort bli for varmt for elektronikken i pæra. Men som aklla skriver ville jeg ha testet med osram eller annet kjent merke pærer før du gir deg helt. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Jeg ville også prøvd med anerkjente kvalitetspærer før produktet blir avskrevet. Selv har jeg en forkjærlighet for Philips pærer. http://www.lighting.philips.com/main/prof/led-lamps-and-tubes/led-lamps/corepro-ledcapsule-mv/929001357702_EU/product http://www.lighting.philips.com/main/prof/led-lamps-and-tubes/led-lamps/corepro-ledcapsule-mv/929001323802_EU/product (samme pære, men noe svakere) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå