TonyTp Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) Bor i sameie med en svært kranglete nabo hvor stuene våre står mot hverandre med 1m betong mellom. Hjemmekino anlegget mitt består av en lydplanke, en subwoofer (som er skrudd på laveste nivå og plassert på støydempende plate) og to små bakhøytalere. Forsøker jeg å titte på en tvserie/film, med det jeg anser som helt normalt lydnivå, blir hun stående og banke med et kosteskaft i veggen til jeg skrur av eller blir stående å ringe på mens hun banker i inngangsdøren til jeg åpner - helt uavhengig av tidspunkt. Det kan være kl. 1600 på dagen, kl. 1900 på kvelden osv. Fordi jeg ikke orker å ha dette gale mennesket på døren benytter jeg aldri anlegget etter kl. 2300. Av samme årsak har jeg endt opp med å generelt bruke anlegget veldig lite. Kan også legge til at jeg svært sjeldent har fest eller på andre måter gjør noe som kan være til sjenanse for naboer. Dette er en veldig irrasjonell dame som er i konflikt med de fleste. Jeg har forsøkt Dialog: Rolig og saklig dialog fra min side, stort sett møtt med skriking og banning. Kan vel nesten ikke kalle det "dialog", damen lytter ikke til et ord jeg sier. Hun er utelukkende opptatt av å skjelle meg ut Krangling: Jeg har også ved noen anledninger hisset meg opp uten at det er en taktikk som fungerer bedre Styret: Styret i sameiet kan ikke gjøre noe da hun ikke lytter til de, og de for øvrig har svært mange andre problemer med henne Lydsjekk: Har invitert henne for å komme inn i min stue og selv høre lydnivå, jeg har bedt om å få komme inn til henne for å høre. Begge deler nekter hun på, kun opptatt av å rope Ommøblere: Har ommøblert 2 ganger i forsøk på å tilfredsstille henne. Subwoofer står nå ute på gulvet ca. 3 meter unna veggen mellom stuene våre Hun truer med å engasjere advokat på meg, å ringe politiet og hun sender ut skolestil mailer til alle sameierne om hvor ille nabo jeg er de 1-2 gangene i måneden jeg forsøker å se en film/serie i stua. Mailer jeg for øvrig velger å overse. I kveld satte jeg på en episode Vikings og som vanlig satte hun i gang med å banke i veggen. Skrudde av episoden, ventet en time, la telefonen min 2-3 meter unna lydplanke/subwoofer med desibelmåler og satte på samme episode med nøyaktig samme volumnivå jeg hadde. Filmet desibelmåler i det hun begynte å banke (for eventuell senere dialog med styret eller andre): Resultatet var et gjennomsnitt på 42 desibel i perioden hun klagde med høyeste peak på 80 desibel. Dette er altså 3 meter unna anlegget inne i min egen stue, så da må vel vel være svært begrenset hva hun faktisk hører? Jeg opplever det som at hun klager for å klage og er ganske rådløs i forhold til hvordan jeg skal forholde meg til situasjonen. Jeg kan selvfølgelig bare gi F, da jeg mener dette må være "normal bruk", men bankingen eller besøk på døra er både stressende og plagsomt (samt stort sett høyere enn noen serie/film). Noen ideer til hva jeg kan gjøre? Teknisk (bedre lydisolering) men mest av alt hvordan jeg kan håndtere damen. Endret 18. januar 2018 av TonyTp 8 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) Anmeld henne. Hun bryter Straffeloven §263, §266, §266 a, og muligens §267. Det skal bemerkes at staten regner med at normalt snakkenivå ligger på ~60 dB. Dette nivået vil man kunne forvente være rimelig lavt uansett døgntid når man oppholder seg i sitt eget hjem. Endret 18. januar 2018 av Dragen 6 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Vaktmesteren her i bygget fortalte meg at de hadde en "gal" dame som gikk rundt i gangene og lyttet etter lyder fra leilighetene og sendte rapporter til styret hele tiden. Nesten alle klager i blokka kom fra henne. Til slutt ble det så ille at de rett og slett ba henne flytte. Hun klaget på alt fra dusjlyder til musikk og TV og vanlig snakking. Styret visste ikke hva de skulle gjøre med det for klagene bare strømmet på fra henne. Så hun måtte faktisk flytte. Kanskje det er løsningen i din sak også. Tåler man overhodet ingen lyder fra naboer er ikke et borettslag/blokk stedet man bør bosette seg. Akkurat som at man ikke bør bosette seg i et villastrøk hvis man ikke tåler lyden av en snøfreser eller gressklipper eller barn som leker i hagen. 7 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Lev normalt og ignorer henne. Om hun er til sjenanse ville jeg klagd henne inn for styret formelt. 3 Lenke til kommentar
TonyTp Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) Hei igjen og takk for svar. Anmeldelse er faktisk ingen dårlig ide, har av en eller annen grunn ikke tenkt på det som et alternativ. Men damen bedriver ren sjikane. Jeg har sikkert 100 mailer med klager på alt fra at jeg har kastet for mye søppel til virkelig irrasjonelle ting(vi snakker helt sprøe anklager). Sendt til styret og ofte med kopi til alle sameierne. Jeg snakket med en advokat i huseiernes landsforbund for ca. 1 år siden vedrørende å tvinge henne til å flytte, vedkommende sa det skulle svært mye til så den tanken la jeg fra meg. Tja.. Ignorere, dersom det bare var mulig I forhold til topic jeg startet: Jeg kan ikke akkurat leve normalt og kose meg med en film med en konstant dunking i veggen. Det kan jeg heller ikke på mange andre måter pga. damen. Hører hun meg ute på terrassen henger hun over skilleveggen og benytter anledningen til å skjelle meg ut der. Hun er kort sagt en pest og en plage. Endret 18. januar 2018 av TonyTp Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 1 meter med betong mellom? Snakker vi om en gammel tyskerbunker her? Uansett, skulle vel tro at lyden gikk begge veier..hvilke lyder er det du hører fra naboen (bortsett fra bankingen), kan du høre tale og Tv? 1 Lenke til kommentar
TonyTp Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) tja, jeg har i alle fall blitt fortalt av en som har bodd her siden gården ble bygget det skal være 1m - men kan ikke påstå å ha drillet opp og målt Gården er satt opp på 90-tallet og den er i alle fall veldig godt lydisolert sånn generelt. Kan selvfølgelig høre antydning til at det bor andre mennesker i bygget, som svake lyder av gange o.l. over, men jeg har aldri hørt noe fra stuen hennes (med unntak av bankingen, hva nå enn hun slår med hører jeg det veldig godt) og har bodd i 6-7 andre leiligheter hvor alle var dårligere isolert enn denne. Så jeg er overbevist om at hun banker bare for å klage eller være kjip, ikke fordi det er et reellt problem. At hun kan høre enkeltlyder når jeg ser film tviler jeg ikke på, som jeg i blant hører naboen over gå over gulvet. Men jeg blir ikke helt rabiat og dundrer i taket eller ringer på døren hans av den grunn. Endret 18. januar 2018 av TonyTp Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) I kveld satte jeg på en episode Vikings og som vanlig satte hun i gang med å banke i veggen. Skrudde av episoden, ventet en time, la telefonen min 2-3 meter unna lydplanke/subwoofer med desibelmåler og satte på samme episode med nøyaktig samme volumnivå jeg hadde. Filmet desibelmåler i det hun begynte å banke (for eventuell senere dialog med styret eller andre): Resultatet var et gjennomsnitt på 42 desibel i perioden hun klagde med høyeste peak på 80 desibel. Dette er altså 3 meter unna anlegget inne i min egen stue, så da må vel vel være svært begrenset hva hun faktisk hører? Anbefaler å lese: http://www.stoyforeningen.no/Fakta/Hva-betyr-dBA-SPI-GP-osv. (og http://www.stoyforeningen.no/Hva-er-stoey/Boligstoey-regelverk ) Når det gjelder måling, så er jeg litt skeptisk til hvor god en telefon vil være til det. Et gjennomsnitt på 42 dBA er veldig lite. Jeg måler rundt 35-37 dBA i et rom når alt er helt stille og holder været. Jeg vil tro gjennomsnit når du ser film er minst 65 dBA, jeg mener det var det jeg selv målte men finner ikke det jeg skrev ned. Gikk jeg inn i et rom bak kinoen og lukket døren, reduserte det målingen med nesten 20 dBA. Jeg brukte en "Galaxy Audio CM170 SPL meter" for målingerne. Endret 18. januar 2018 av tigerdyr Lenke til kommentar
TonyTp Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) I kveld satte jeg på en episode Vikings og som vanlig satte hun i gang med å banke i veggen. Skrudde av episoden, ventet en time, la telefonen min 2-3 meter unna lydplanke/subwoofer med desibelmåler og satte på samme episode med nøyaktig samme volumnivå jeg hadde. Filmet desibelmåler i det hun begynte å banke (for eventuell senere dialog med styret eller andre): Resultatet var et gjennomsnitt på 42 desibel i perioden hun klagde med høyeste peak på 80 desibel. Dette er altså 3 meter unna anlegget inne i min egen stue, så da må vel vel være svært begrenset hva hun faktisk hører? Anbefaler å lese: http://www.stoyforeningen.no/Fakta/Hva-betyr-dBA-SPI-GP-osv. Når det gjelder måling, så er jeg litt skeptisk til hvor god en telefon vil være til det. Et gjennomsnitt på 42 dBA er veldig lite. Jeg måler rundt 35-37 dBA i et rom når alt er helt stille og holder været. Jeg vil tro gjennomsnit når du ser film er minst 65 dBA, jeg mener det var det jeg selv målte men finner ikke det jeg skrev ned. Gikk jeg inn i et rom bak kinoen og lukket døren, reduserte det målingen med nesten 20 dBA. Jeg brukte en "Galaxy Audio CM170 SPL meter" for målingerne. Hei, jeg har vært innom den linken. Angående målinger via telefon (Galaxy S8) har jeg lest det kan være en 5db fra eller til, så like nøyaktig som et dedikert instrument til mange tusen er den sikkert ikke men bør nok gi et helt greit bilde. Gjennomsnittet tror jeg heller ikke er helt feil med mange scener hvor det kun er tale. I helt vanlige scener hvor det skjedde litt mer lå måleren på 50-60db. Jeg er virkelig ikke på utkikk etter å rettferdiggjøre idiotoppførsel eller å kunne spille kjempehøyt uten å ta hensyn, vi snakker om et lydnivå hvor det vil være vanskelig å få med seg hva de sier om det var stort lavere. Og så er det selvfølgelig sporadiske scener med litt kraftigere lyd slik alle serier/filmer er nå for tiden. Endret 18. januar 2018 av TonyTp Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Jeg mener at hvis man er SÅ var for lyder rundt seg bør man ikke bo i et borettslag. For et grusomt liv det må være da. 4 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Bass bærer veldig godt, da. Prøvd uten sub? Gal nabo eller ikke, bor man i leilighet bør man kanskje revurdere bassterkt lydutstyr. 7 Lenke til kommentar
TonyTp Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) @Bytex Enig. Dog er hun sint på alt og alle så tror nok hun har et ganske grusomt liv uansett. Hun var f. eks. rasende for at styret ikke hadde en "vaktordning" i julen da en automatsikring gikk på juleaften og lyset i oppgangen var slukket. Sikringsskapet for fellesområder er i samme skap hun i alle år har lest av strømmen (inntil de nylig monterte automatisk avlesning). @Isbilen Ja jeg har tenkt på det men dette er et Samsung hjemmekino anlegg hvor subwoofer styrken er satt på styrke -12 (det laveste mulig). Så den er vel allerede så godt som koblet ut. Men du har rett, hun banker når det er noen kraftige scener med bass. Og jeg har ingen grunn til å tvile på at hun hører noe når jeg ser film/serie. Men det er forskjell på å klage fordi det er sjenerende høyt vs å klage fordi man hører ordinær, menneskelig aktivitet/normalt bruk i vanlig tidsrom. Anlegget blir nå brukt en gang i blant på ettermiddager/kvelder. Endret 19. januar 2018 av TonyTp 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Få fatt på en måler med log funksjonalitet. Dokumenter når hun klager, sammenlign med målinger. Etterhvert sitter du på så mye dokumentasjon at hun enten må flytte, for å bevare roen. Ellers må politiet fjerne henne, for å bevare roen. 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Sameie. Skal mye til for å bli kvitt henne.. Om stoltheten tåler en liten knekk, og du bor alene er kanskje hodetelefoner en mulighet? Atmos til hodetelefoner skal visstnok være veldig bra. Eventuelt montere en "rumperister" i stolen/sofaen til bass? Er vanskelig å si hva en selv ville gjort. Jeg har jo hjemmekinoanlegg som ville blåst henne over ende gjennom veggen. Og det hadde jeg nok gjerne benyttet så lenge det er på klokkeslett der det er lovlig. Da hadde jeg ikke hørt henne banke hverken på veggen eller døren. Det er grenser for hvor mange timer av livet mitt jeg ville tillatt andre å stjele fra meg på slikt. Om hun er så psyko at det er mulig å bli kvitt henne ved å dokumenter oppførselen så ville jeg kanskje forsøkt med å ha en diktafon liggende til å dokumentere utskjellingene hennes. Og kanskje også kjøpt et vanlig "ordentlig" dB meter. Noe jeg forøvrig har kjøpt for lenge siden, til å kalibrere hjemmekinoen med. Kostet vel ikke mer enn en tusenlapp eller så.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Jeg kan spille høyt og lyden fra høytalerne høres stort sett ikke utenifra, men subwooferen er det umulig å ikke legge merke til Selv jeg kan bli irritert når jeg går ut, uten å slå av lyden først (så jeg slår alltid av nå) 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Jeg mener at hvis man er SÅ var for lyder rundt seg bør man ikke bo i et borettslag. For et grusomt liv det må være da. Det er garantert ikke snakk om en person som er var for lyder. Det er snakk om en person som rett og slett nyter å være en dritt mot andre. Føler med deg TS. Lykke til 7 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Vanligvis mener jeg at en skal vise hensyn i blokk /sameie, men... Kan du sette på en film og gå en tur? Kanskje ho blir lei av å banke til du er tilbake? 8 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) Men du har rett, hun banker når det er noen kraftige scener med bass.Da er dette kanskje det største problemet?Hva med å prøve uten Sub? Selv om den er skrudd "helt ned" kan den godt lage en del lyd, og dyp bass høres veldig godt gjennom murvegger o.l.Personlig synes jeg Sub i borettslag burde være forbudt akkurat pga dette. Diskant plager stort sett bare de nærmeste naboene, mens en Sub kan plage en hel bygård...Jeg har alltid slått fra meg å kjøpe en sub, og skrur ofte ned bass selv med bruk av mindre høyttalere nettopp pga mulighet for støy.Nå spiller nok du ganske mye lavere enn en fest, men det er likevel en stor sjanse for den dype bassen høres ganske godt.Har du prøvd å prate med noen av de andre i sameiet? Men når det er sagt høres din nabo ut som en gammel sur kjerring, som kanskje vil klage uansett hvor stille du er... EDIT: Noe om Støre som snek seg inn...?? Endret 19. januar 2018 av KalleKanin 3 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Kanskje du burde vurdere en ny hobby? Feks trommer? 2 Lenke til kommentar
TonyTp Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) Hei igjen folkens, etter å ha tenkt en del på dette siste døgnet er jeg mest interessert i hvordan jeg best kan håndtere damen og problemene hun skaper, f. eks. politianmeldelse, hvilke paragrafer som kan benyttes osv. Eller om det skulle være andre mulige tiltak jeg ikke har tenkt på. Jeg forholder meg til norsk lov og sameiets regler, så å la meg kue av en dame som oppfører seg helt urimelig det vil jeg ikke lengre gjøre. De siste par årene har jeg nesten ikke satt på film fordi jeg ikke har orket maset hennes. Og lydnivået er allerede så lavt at det er umulig å gå lavere. Endret 19. januar 2018 av TonyTp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå