Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Grense for betaling av hushjelp uten moms

tigerdyr

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest at der finnes en grense på 6.000 kr året og holder man seg innenfor den, slipper man å tenke på moms, men er det utifra selger eller kjøper sitt ståsted? 

F.eks. hvis jeg som kjøper av en hushjelp/vasketjeneste, bruker to forskjellige personer til slike småjobber i hjemmet i løpet av et år, så er det greit for min del dersom totalen fordelt på forskjellige personer er under 6.000 kr? 

Hvis personen vasker for andre i tillegg til meg, og denne overstiger grensen, da bryter denne antakelig loven?  Kan jeg få problemer hvis jeg bruker en slik person og ikke undersøker godt nok hvorvidt denne faktisk har flere kunder? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den husholdning som betaler for vennetjenester, kan betale intill kr 6000,- pr. år for samme type tjeneste til ulike venner.

Men du kan altså ikke betale 6K til person A og 6K til person B for samme tjeneste. Andre personer i din husholdning kan heller ikke betale 6K til person A eller B for samme tjeneste som du har betalt til person A eller B.

Som yter av vennetjenester, er du fort over i en næring hvis du yter samme tjeneste hele tiden og får kr 6000,- for hvert oppdrag, selv om det er ulike oppdragsgivere. Som yter kan du heller ikke ha det som ditt ordinære virke eller næring. Men det er ikke ditt problem som mottaker. Det blir et problem når din "venn" kommer i kassevognen sin merket med "Tutta og Rutta vaskeservice" og sier, "Nå du kjære venn må du bla opp 6K, nå skal jeg gjøre deg en tjeneste og vaske hele huset uten faktura og kvittering".

Lenke til kommentar

Grensen på 6000 kroner gjelder skatt og arbeidsgiveravgift på arbeid i tilknytning til betalerens eget hjem eller fritidbolig. Slik jeg har forstått det gjelder grensen per person inntil totalt 60000 kroner per kalenderår. Grensen gjelder ikke dersom personen du betaler er å regne som næringsdrivende innen det området arbeidet skal utføres.

Dersom du betaler mer enn 10.000 kroner per år til en som er næringsdrivende, må du betale via bank for å ikke risikere å være ansvarlig for oppdragstakers eventuelle manglende betaling av skatter og avgifter. Man kan ikke betale delevis kontant dersom grensen blir brutt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...