Tomse Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Vurderer å kjøpe en av desse. Det er generelt lite å finne om disse to modellene, så derfor håper jeg at noen her inne har prøvd en av desse og kan dele sine meninger om dei. (Har søkt på nettet og lest på hifi-forum.de og hdtvpolska.com, og på desse får de mye skryt. hdtvpolska.com hevder at 8102 er årets beste (2017) tv og sier at nærmeste utfordrer er Sony X940E) Så gode eller dårlige erfaringer med en av desse modellene hadde jeg satt stor pris på. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) Har philips 65pus8602 i hus nå, men har vært uheldig med mitt eksemplar da den har veldig mye «skitten skjerm effekt», en defekt som i likhet med banding på oled er en defekt som oppstår når panelet produseres. Vises best på grå farge, da spesielt i innstillingsmenyen(grå bakgrunn) ser det ut som om noen har «griset» noe bak skjermpanelet flere steder. Har lest at dette er ganske vanlig på LCD i tillegg til baklysproblemer, så her går det også litt på flaks(dessverre). Sett bort fra dette så kommer vi til bildekvaliteten som jeg helt ærlig må si at jeg er skikkelig skuffet over. Nå har jeg hatt oled i et par år(har philips pos9002), så det har nok garantert litt skyld i det, men jeg synes bildet generelt består av blasse farger og et lite engasjerende bilde. Prøvde flere innstillinger(har kalibrert skjermene mine selv i mange år), men uansett var jeg ikke fornøyd med resultatet. Har en Samsung fra 2012 stående(som var ganske dyr i sin tid) som jeg egentlig synes er bedre på bildekvalitet I hovedsak i forhold til kontrast. Innsynsvinkelen var også ganske dårlig, da fargene tydelig endres om man flytter seg fra midten av skjermen. Nå vet jeg ikke om tv-en min har en defekt som gjør at bildekvaliteten også var dårlig(selv om jeg tviler på det), men jeg var også ganske spent på denne tv-en etter alt det positive jeg hadde hørt, men når det viser seg at LCD(som er en veldig gammel teknologi nå) enda baseres på panel flaks og i tillegg er såpass langt bak oled i bildekvalitet, så ser jeg faktisk ingen grunn til å velge LCD(selv om denne tv-en er Qled, så er det ikke ekte Qled, da Qled enda ikke kan produsere sitt eget lys og bruker et Qled filter basert på LED baklys) fremfor oled. 65»Oled koster derimot veldig mye penger idag, så min klare anbefaling når man først vurderer å bruke 17K på en TV, er å velge en 55»oled som Philips pos9002 for så å spare til en 65»oled når de går ned i pris, eventuelt spare å kjøpe en 65»oled med en gang sjansen byr seg. Oled har dessverre også panel flaks idag, men jeg velger faktisk litt gultint og/eller litt banding fremfor LCD, både pga bildekvalitet og at jeg slipper bakgrunnsbelysning(husk også at LCD har sine egne problemer som også går på flaks). Alt i alt syntes jeg pus8602 rett og slett ikke var god nok på kontrast(visste at det ikke ville slå oled, men visste ikke at forskjellen var så enorm), og til 17K(den kostet jo faktisk over 30k for kort tid siden) så forventet jeg faktisk veldig mye mer fra en såpass dyr premium TV. Min går uansett i retur pga defekter. Philips 55pos9002 er hvertfall den beste tv-en jeg har sett, så ville heller gått for den eller spart opp til en 65»oled TV når de går litt ned i pris. Endret 19. januar 2018 av Enlightened Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Har philips 65pus8602 i hus nå, men har vært uheldig med mitt eksemplar da den har veldig mye «skitten skjerm effekt», en defekt som i likhet med banding på oled er en defekt som oppstår når panelet produseres. Vises best på grå farge, da spesielt i innstillingsmenyen(grå bakgrunn) ser det ut som om noen har «griset» noe bak skjermpanelet flere steder. Har lest at dette er ganske vanlig på LCD i tillegg til baklysproblemer, så her går det også litt på flaks(dessverre). DSE er en typisk svakhet for LED-LCD med dårlig baklysfordeling, i og med at du opplevde dette på en "topp"-modell er det åpenbart at disse ikke kan sammenlignes med Samsung, Panasonic, og Sonys gode LCD-TVer... Lenke til kommentar
Djora Kantsen Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Det blir litt mye synsing med spåkulen når du antyder at det er åpenbart at toppmodeller ikke kan ha feil ? :-) Det er tydelig at du synser og mener uten å vite, det er mangfoldige gode tilbakemeldinger på akkurat denne tven også. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) . Endret 29. mai 2018 av Jada-jada Lenke til kommentar
P-okken Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Har 8602 jeg også.. Og kan vel ikke si jeg er en tv ekspert, men kresen på bilde er jeg uansett. Jeg har sett mange dårlige bilder hos folk når man tydelig ser at bildet er billig, jeg gikk fra en bra men billig samsung plasma til denne og det er et massivt rått bilde ihvertfall for mine øyne. Nå har ikke jeg sett 8102/8602 mot hverandre som jeg har nevnt, men jeg vil tro at begge to vil være veldig bra tver.Det er ikke så mange profesjonelle omtaler(ingen) på 8602, men en stk på 8102 som du fikk. Men som jeg har sett, så har jeg funnet mange omtaler fra brukere som har gitt sitt inntrykk og jeg har kun sett en som har vært uheldig til nå. Og jeg tror alle tver har sjans for å komme med feil. Tror ikke det er forbeholdt kun de billigere modellene til noen, oled har sine feil og de går vel på teknologien ikke high vs low end.Samme tenker jeg gjelder lcd, feil i produksjon nok skjer både i høyere og lavere pris segment. Lenke til kommentar
P-okken Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 https://www.philips.no/c-p/65PUS8602_12/8600-series-4k-quantum-dot-led-drevet-av-android-tv-med-tresidig-ambilight-og-p5-perfect-picture-engine/priser-og-anmelselser https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/55PUS8602/philips-55-4k-uhd-led-smart-tv-55pus8602-12 Er noen bruker erfaringer der, mange sier det ikke er verdt en dritt, men jeg mener det gir iallfall mer innblikk enn ingenting når vi ikke har såkalte "profesjonelle omtaler" av tven enda. Lenke til kommentar
Niff Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Hei. Kjøpte denne for snart 2 uker siden, og kjenner ikke igjen TVen i det Enlightened skriver. Bytta ut en 6 år gammel Sony NX720. Det er en skarphet og renhet i denne TVen som er helt utrolig. Jeg er ganske kresen både på lyd og bilde, og har da ikke tatt i bruk lydplanken. Når det gjelder innstillinger, så fant jeg ut at det som på Sony'en het "Baklys" (tror jeg), heter "Kontrast" på Philipsen. "Kontrast" på andre merker heter "Videokontrast" hos Philips, og ligger under anvanserte innstillinger. "Kontrast" har jeg satt til 45, og "Videokontrast" til 80. Alle andre kontrastgreier har jeg slått av. Lysstyrke, som regulerer sortnivået, står hos meg på 50, samme med fargene. Når det gjelder innsynsvinkel er det jo et VA-panel, så det blir litt gråere når du får litt vinkel, men noe tåles det. Fargene synes jeg holder seg bra. Det blir jo interessant å se hva de profesjonelle testerne MED måleutstyr kommer frem til etter hvert. Det er godt mulig at 8102 er et minst like bra kjøp, og den har jo 128 soners baklys har jeg skjønt. Var ikke helt oppmerksom på den da jeg slo til på tilbudet fra Komplett på 8602. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå