Borger___ Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Skal skru opp lysarmatur i taket i sokkelleilighet. Vedlagt bilde på hvordan opplegget ser ut. Er det bare å slå av sikring, og putte hver av ledningene i 2 av hullene i armaturen, og skru igjen? Noe jeg bør huske på? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Som du ser er det 3 klemmer i armaturen, og 2 ledninger. Vet du hvilke 2 du skal bruke? Ser ut som den armaturen har opplevd en kortslutning? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) Du må huske å ringe elektriker. Dette er en del av den faste installasjonen og må utføres av faglært. Hvis du vil bryte loven, kobler du blå på N, brun på L og lar jordklemmen være urørt. Jordingen har et symbol som dette. Ps. Det ser ut til å mangle pæreholder i lampa di? Endret 18. januar 2018 av Minus Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 "Alle" som handler armatur på Ikea bryter da loven 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Husk å koble ut sikringen før du kobler. Selv om bryteren er slått av, bryter den kun den ene fasen (i tørre rom). Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 "Alle" som handler armatur på Ikea bryter da lovenTakk for at du bygger opp under hvorfor hvermannsen ikke burde få kjøpt elmateriell over disk. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 "Alle" som handler armatur på Ikea bryter da loven Hvor har du lest dette? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 "Alle" som handler armatur på Ikea bryter da loven Hvor har du lest dette? Ikke noe forskjell på lampene som selges på Ikea og TS sin lampe Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 "Alle" som handler armatur på Ikea bryter da lovenTakk for at du bygger opp under hvorfor hvermannsen ikke burde få kjøpt elmateriell over disk. Egentlig rart at private har lov til å kjøpe noe de ikke har lov til å montere 1 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 "Alle" som handler armatur på Ikea bryter da lovenTakk for at du bygger opp under hvorfor hvermannsen ikke burde få kjøpt elmateriell over disk. Egentlig rart at private har lov til å kjøpe noe de ikke har lov til å montere Hvis det er DCL uttak eller et stikk de skal koble seg på er det ikke noe problem (les: fult lovlig). Eksempelet som er bilde av her er av type fast installasjon. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 "Alle" som handler armatur på Ikea bryter da lovenTakk for at du bygger opp under hvorfor hvermannsen ikke burde få kjøpt elmateriell over disk. Egentlig rart at private har lov til å kjøpe noe de ikke har lov til å montereJeg synes det er flott. Om det hadde vørt ulovlig hadde det blitt en 'bukken og havresekken' - situasjon. Elektriker selger både utstyr og kompetanse til å montere. Ved å tilby dette på et fritt marked vil kunden kunne nyte av priskonkurranse. Da gjenstår bare å leie den billgste og beste elektrikeren. For øvrig er det i Norge lov å kjøpe bil som har toppfart på 400km/t. Men man må forholde seg til vegtrafikkloven og fartsgrenser. Kanskje ikke den beste sammenligningen, men poenget er uansett at man ikke må montere noe selv, selv om man har kjøpt det. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Ps. Det ser ut til å mangle pæreholder i lampa di? Den er jo under, i andre enden av de hvite lederne som går videre fra sukkerbiten Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Man har da lov til å montere taklamper selv: http://elsikkerhetsportalen.no/privat/verdt-%C3%A5-vite/hva-kan-du-gj%C3%B8re-selv/Hva%20kan%20du%20gj%C3%B8re%20selv? Eller er denne info utdatert? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Ps. Det ser ut til å mangle pæreholder i lampa di?Den er jo under, i andre enden av de hvite lederne som går videre fra sukkerbiten Haha, se der ja. Selvfølgelig er det der den er. Svimmel et øyeblikk. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Hvorfor er den sortsvidd på den ene siden? For kraftig lyspære som har vært inni der? Pass på så du ikke brenner ned huset. Ellers er slike etter hva jeg har forstått lovlig for ufaglærte å henge opp, ihvertfall så lenge huset er fra før ca. 2010 (da DCL i hus ble påkrevd). Lenke til kommentar
M.H Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Man har da lov til å montere taklamper selv: http://elsikkerhetsportalen.no/privat/verdt-%C3%A5-vite/hva-kan-du-gj%C3%B8re-selv/Hva%20kan%20du%20gj%C3%B8re%20selv? Eller er denne info utdatert? Men denne lampen ser nå ut til å være en del av fast installasjon? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Så i bunn og grunn samme tingen, med samme tilkobling og med mindre sannsynlighet for at den faller ned... Lurer på hvem som har utformet disse reglene og normene... Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2018 (endret) Takk for engasjement alle sammen! Backstory: Sto en gammel lampe der før, så ble det lekasje i etasjen over for noen år siden og det dryppet ned, gammel lampe ble fjernet, taket ble malt og ny lampe ble kjøpt på Clas Olson. Har jeg fortsatt lov å koble denne selv? Vil en elektriker gjøre noe annet, med annet utstyr, eller vil han bare koble slik som jeg selv ville gjort det helt enkelt? Lurer også litt på hvordan jeg skal feste den, hva tenker dere? Lampekrok? Taklokk med krok? Siden det er så mye engasjement i tråden, så legger jeg ved et par bilder til som jeg tok på befaring (klargjøring av leilighet til ny leietaker). Her lurer jeg nesten på om jeg må ha elektriker (?) Få høre hva dere tenker. 1) Merkelig "utvekst" på badet. Stikker noen ledninger ut av veggen etter oppussing og montering av baderomsplater. Noen som vet hva dette er? Kan dette "klippes bort" ? 2) Dobbel veggkontakt som ikke passer på veggfestet. Vi sto 2 personer i over en halvtime å prøvde å feste denne, helt umulig (vet det ser "lett" ut på bildet men var faktisk helt umulig) og jeg lurer på om det mangler noe eller om jeg bare må kjøpe nytt?) EDIT: Sistnevnte (punkt 2) er løst, vi skrudde opp hele greia og monterte "kjernen" på veggen først, så skrudde vi på dekslet. Endret 19. januar 2018 av Borger___ Lenke til kommentar
Minus Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Det nederste bildet (ikke 4veis-stikk) er vel tilkoblingspunkt for varmovn? Monter heller en hvit koblingsboks* over punktet. F.eks 1238573, 76 koblingsboks polarhvit. *med forbehold om avstand fra dusj. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2018 Det nederste bildet (ikke 4veis-stikk) er vel tilkoblingspunkt for varmovn? Monter heller en hvit koblingsboks* over punktet. F.eks 1238573, 76 koblingsboks polarhvit. *med forbehold om avstand fra dusj. Bildene er ved siden av hverandre på min skjerm, men du tenker kanskje på bilde j.f punkt 1 (baderom) ? Jeg har mest lyst å fjerne dette punktet egentlig. Noen tips om hvordan "lukke igjen" ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå