Gå til innhold

Peugeot, Citroën, DS og Opel: Hele modellutvalget blir elektrisk


Anbefalte innlegg

 

Da kan jeg spørre ENDA en gang.. Hvordan kan det da ha seg at flere biler klarer labratoriekravene i virkelig trafikk?   Hvordan får du til det med dette såkalte regnestykket?

Det er jo akkurat det tallet jeg har lagt til grunn, 0,08 g/km. Du må gjerne spørre, men du må jo lese svaret også.

 

Hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg ser du har lagt det til grunn.. Problemet ditt er bare at regnestykket ditt ikke går opp.

 

Lytt til folk som vet hva de driver med i stedet.

 

https://www.vda.de/en/press/press-releases/20160311-Euro-6-vehicles-and-green-wave-clean-the-air.html

 

"The latest generation of Euro 6 vehicles reduces NOx emissions and improves the air quality. Modern diesel technology is a key solution to the air quality challenge."

 

Ring VDA og deres samarbeidspartnere og fortell dem at det ikke er mulig

 

https://www.tv2.no/a/8867304/

 

(Gjør for ordens skyld oppmerksom på at de fleste personbiler nå har samme teknologi som lastebilene, til tross for det som påståes i artikkelen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hvorfor blandet du inn mengde diesel da?

 

Det har jeg beskrevet endel ganger nå, men jeg kan gjerne gjenta det nok en gang. Det var altså for å se om forbrenningen av diesel kunne forklare den manglende mengden med eksosgass, som i tillegg til innsugsluften var nødvendig for at NOx-konsentrasjonen skulle bli lav nok i eksosen, slik at det du sa om utslipp stemte.

 

Heng på her nå:

 

Hvis motoren suger inn 1 liter luft, tilsetter litt diesel og så forbrenner dette, så er sannsynligvis volumet av eksosgassen større enn 1 liter. Det oppstår jo flere gasser enn NOx. Både vanndamp, CO2 og overskuddsluft (78% N2, 21% O2 osv) kommer ut av eksosrøret i tillegg til NOx når en dieselmotor kjører. Enig? Men hvor mye større blir volumet av eksosgassene enn av innsugsluften?

 

Når jeg beregnet volumet av luftinntaket basert på slagvolum, så kom jeg fram til ca 2400 liter luft. Det var veldig mye mindre enn de 2 000 000 liter med eksosgass som var nødvendig for at 0,08 g/km NOx-utslipp skulle føre til en konsentrasjon som var lik 40 μg/m3 eller lavere. Et forbruk på 0,5 liter diesel per mil var rimelig å anta. Altså ble 0,05 liter diesel forbrent på denne kilometeren, samtidig med at luften ble sugd inn. Kunne forbrenningen av denne mengden diesel føre til at 2400 liter innsugsluft ble til 2 000 000 liter eksosgass?

 

Jeg mener nei. 0,05 liter diesel er ikke nok til å generere så mye eksosgass at det tilsammen blir 2 000 000 liter eksosgass. Hva mener du?

Da kan jeg spørre ENDA en gang.. Hvordan kan det da ha seg at flere biler klarer labratoriekravene i virkelig trafikk?   Hvordan får du til det med dette såkalte regnestykket?

 

 

 

Utslipskravet til bilen er et helt annet enn det man regner som trygg konsentrasjon for mennesker. Forstår du ikke at det er to ulike krav

Ingen forlanger at du skal kunne puste rett inn gass fra et diesel eksosrør.Som det helt tydelig blir påpekt av flere så er konsentrasjon av nox ut eksosrør flere tusen ganger høyere enn det du bør puste inn. Det er heller ingen krav til konsentrasjon. Det betyr at setter du en olympus gassturbin på bilen får du en svært lav konsentrasjon vs en bensinmotor med egr som teoretisk gir høyest konsentrasjon. Utslipp totalt er uansett det samne så sant den overholder regelverk. Skal du ha samme konsentrasjon som helsekravet må uttynning som flere har beregnet være ekstremt høyt. Ingen forlanger det. Da må nox utslipp renses flere1000 ganger mere. Dette er vanskelig reguleringsteknisk

 

Jeg har ikke sagt noe som helst om hva som regnes som trygt, så det jeg overhodet ikke forstår, er hvorfor du kommer med slike anklager.

 

Dog er fakta at utslippet av NOx fra en Euro6 bil er 98% lavere enn fra en Euro1... Ergo ville folk med din teori ha dødd som fluer av gamle dieselbiler...

 

Hvorfor skjedde ikke det?

 

Jo, fordi regnestykkene dere opererer med ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg ser du har lagt det til grunn.. Problemet ditt er bare at regnestykket ditt ikke går opp.

 

Lytt til folk som vet hva de driver med i stedet.

 

https://www.vda.de/en/press/press-releases/20160311-Euro-6-vehicles-and-green-wave-clean-the-air.html

 

"The latest generation of Euro 6 vehicles reduces NOx emissions and improves the air quality. Modern diesel technology is a key solution to the air quality challenge."

 

Ring VDA og deres samarbeidspartnere og fortell dem at det ikke er mulig

 

https://www.tv2.no/a/8867304/

 

(Gjør for ordens skyld oppmerksom på at de fleste personbiler nå har samme teknologi som lastebilene, til tross for det som påståes i artikkelen)

At den renser luften er en drøy, udokumentert påstand fra en bilselger og VDA sier slettes ikke det samme. De sier at luftkvaliteten vil bli bedre etterhvert som eldre biler blir erstattet med nye. Din påstand om at de slipper ut samme NOx-nivå som i byluften motsies jo av VDA, fordi de korrekt referer til grensene for NOx-nivå i byluften, ikke i selve eksosen. Se de to forrige postene våre, du har antagelig blandet de to.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Herre min hatt. Ja jeg ser FORTSATT at du har lagt det til grunn...Er det tredje gangen jeg gjentar det nå.... Men det viser jo at det såkalte regnestykket ditt ikke overenstemmer med virkeligheten....

Men hva er det du spør etter da? At jeg skal bruke et enda lavere tall? Selv med 0,04 g/km, et helt urealistisk tall, er eksosen 400 ganger skitnere enn den akseptable grensen for byluft. Jeg mistenker fremdeles at du faktisk blander forurensingen i byluften med NOx-nivået i eksosen, som U0RPREN6 sier og som jeg nevnte så høflig som mulig i post 114. Da er det i så fall ikke rart du ikke skjønner noe.

 

Hvis jeg tilsetter 1 teskje gift i et glass vann, så er det farlig å drikke det vannet. Men hvis jeg heller det glasset ut i en innsjø, så er det ikke sikkert at det er farlig å drikke vannet fra innsjøen. Hvis det jevnlig tilsettes vannglass med utblandet gift til innsjøen kan vi finne ut at under en viss grenseverdi for gift er det likevel trygt å drikke vannet fra innsjøen. Men det er jo aldri trygt å drikke rett fra glasset. Er det på dette nivået du har misforstått?

 

Det jeg spør etter er hvorfor du hele tiden refererer til et regnestykke som er så grundig motbevist...  Prøv å sett inn tallene for en Euro 1 eller tidligere i det latterlige regnestykket. Så kan du forklare hvordan noen kunne overleve å gå forbi en slik bil

Lenke til kommentar

 

Hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg ser du har lagt det til grunn.. Problemet ditt er bare at regnestykket ditt ikke går opp.

 

Lytt til folk som vet hva de driver med i stedet.

 

https://www.vda.de/en/press/press-releases/20160311-Euro-6-vehicles-and-green-wave-clean-the-air.html

 

"The latest generation of Euro 6 vehicles reduces NOx emissions and improves the air quality. Modern diesel technology is a key solution to the air quality challenge."

 

Ring VDA og deres samarbeidspartnere og fortell dem at det ikke er mulig

 

https://www.tv2.no/a/8867304/

 

(Gjør for ordens skyld oppmerksom på at de fleste personbiler nå har samme teknologi som lastebilene, til tross for det som påståes i artikkelen)

At den renser luften er en drøy, udokumentert påstand fra en bilselger og VDA sier slettes ikke det samme. De sier at luftkvaliteten vil bli bedre etterhvert som eldre biler blir erstattet med nye. Din påstand om at de slipper ut samme NOx-nivå som i byluften motsies jo av VDA, fordi de korrekt referer til grensene for NOx-nivå i byluften, ikke i selve eksosen. Se de to forrige postene våre, du har antagelig blandet de to.

 

Så når VDA sier "improves the air quality" så betyr altså ikke det at luftkvaliteten blir bedre av EURO 6?

Lenke til kommentar

I siste magasinet av Bil er en vw ingeniør interjuet. Han sier at dagens diesel motorer har et råutslipp er400 mg og at scr systemer klarer å redusere disse 80 %. Det betyr at estimat på 80 mg ut fra eksorsør var ganske spot on. 80 mg er 80 000 mikrogram. Våres fortynnings beregninger holder også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg spør etter er hvorfor du hele tiden refererer til et regnestykke som er så grundig motbevist... 

Kvar? Av kven?

 

Prøv å sett inn tallene for en Euro 1 eller tidligere i det latterlige regnestykket. Så kan du forklare hvordan noen kunne overleve å gå forbi en slik bil

Dei reelle utsleppa frå mange Euro 6-bilar er høgare enn krava til Euro 1. Sidan mengda eksos er svært liten relativt til utelufta han vert tynna ut i, går det fint å gå forbi ein slik bil. NOx-konsentrasjonar over 400 µg/m³ er i fylgje WHO giftig, so ufortynna eksos er giftig frå både Euto 1 og Euro 6-bilar. Om du er usikker, kan du prøve garasjetesten eg utfordra deg til. Du skal få lov til å erstatte brukt oksygen. Eg kan prøve med elbil og utan ekstra oksygen, so ser vi kven som overlever lengst. :-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det jeg spør etter er hvorfor du hele tiden refererer til et regnestykke som er så grundig motbevist... 

Kvar? Av kven?

 

Prøv å sett inn tallene for en Euro 1 eller tidligere i det latterlige regnestykket. Så kan du forklare hvordan noen kunne overleve å gå forbi en slik bil

Dei reelle utsleppa frå mange Euro 6-bilar er høgare enn krava til Euro 1. Sidan mengda eksos er svært liten relativt til utelufta han vert tynna ut i, går det fint å gå forbi ein slik bil. NOx-konsentrasjonar over 400 µg/m³ er i fylgje WHO giftig, so ufortynna eksos er giftig frå både Euto 1 og Euro 6-bilar. Om du er usikker, kan du prøve garasjetesten eg utfordra deg til. Du skal få lov til å erstatte brukt oksygen. Eg kan prøve med elbil og utan ekstra oksygen, so ser vi kven som overlever lengst. :-)

Så når vi i tillegg regner med den kraftige trafikkøkningen så er din konklusjon denne gangen altså at utslippene fra trafikken har økt kraftig siden Euro1...

 

Det er bare å ønske god bedring.... 

 

Registerer at du er bedre på å utfordre andre enn å ta en utfordring selv.. Ikke veldig overraskende..

 

Anser videre diskusjon med deg som nyttesløs...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Prøv å sett inn tallene for en Euro 1 eller tidligere i det latterlige regnestykket. Så kan du forklare hvordan noen kunne overleve å gå forbi en slik bil

Dei reelle utsleppa frå mange Euro 6-bilar er høgare enn krava til Euro 1. Sidan mengda eksos er svært liten relativt til utelufta han vert tynna ut i, går det fint å gå forbi ein slik bil. NOx-konsentrasjonar over 400 µg/m³ er i fylgje WHO giftig, so ufortynna eksos er giftig frå både Euto 1 og Euro 6-bilar. Om du er usikker, kan du prøve garasjetesten eg utfordra deg til. Du skal få lov til å erstatte brukt oksygen. Eg kan prøve med elbil og utan ekstra oksygen, so ser vi kven som overlever lengst. :-)
Så når vi i tillegg regner med den kraftige trafikkøkningen så er din konklusjon denne gangen altså at utslippene fra trafikken har økt kraftig siden Euro1...

Du skiftar tema att for å unngå å svare, ja.

 

Euro 1 var ei klår forbetring frå tidlegare. Før Euro 1 var det ingen krav. Ein bil har gjennomsnittleg levetid på 18 år, so dei fleste bilane eldre enn Euro 1 er no ute av trafikk. Men det viktigaste som har skjedd i perioden er utvilsamt stadig skjerpa krav til maksimalt svovelinnhald i diesel. Det har hatt større verknad for luftkvaliteten enn noko anna tiltak.

Lenke til kommentar

 

 

 

Prøv å sett inn tallene for en Euro 1 eller tidligere i det latterlige regnestykket. Så kan du forklare hvordan noen kunne overleve å gå forbi en slik bil

Dei reelle utsleppa frå mange Euro 6-bilar er høgare enn krava til Euro 1. Sidan mengda eksos er svært liten relativt til utelufta han vert tynna ut i, går det fint å gå forbi ein slik bil. NOx-konsentrasjonar over 400 µg/m³ er i fylgje WHO giftig, so ufortynna eksos er giftig frå både Euto 1 og Euro 6-bilar. Om du er usikker, kan du prøve garasjetesten eg utfordra deg til. Du skal få lov til å erstatte brukt oksygen. Eg kan prøve med elbil og utan ekstra oksygen, so ser vi kven som overlever lengst. :-)
Så når vi i tillegg regner med den kraftige trafikkøkningen så er din konklusjon denne gangen altså at utslippene fra trafikken har økt kraftig siden Euro1...

Du skiftar tema att for å unngå å svare, ja.

 

Euro 1 var ei klår forbetring frå tidlegare. Før Euro 1 var det ingen krav. Ein bil har gjennomsnittleg levetid på 18 år, so dei fleste bilane eldre enn Euro 1 er no ute av trafikk. Men det viktigaste som har skjedd i perioden er utvilsamt stadig skjerpa krav til maksimalt svovelinnhald i diesel. Det har hatt større verknad for luftkvaliteten enn noko anna tiltak

JEg svarte på innlegget ditt der du påstp at Euro6 biler slapp ut mer enn Euro1 biler....  At du mener det er å skifte tema bare setter to streker under min konklusjon i forrige innlegg... Nettroll med falske beskyldninger bruker jeg ikke mer tid på

Lenke til kommentar

Så når VDA sier "improves the air quality" så betyr altså ikke det at luftkvaliteten blir bedre av EURO 6?

:rofl:

Du er kanskje ikkje spesielt stø i engelsk?

 

Det står at Euro 6 forbetrar luftkvaliteten, spesielt saman med RDE, som du lenge nekta for at var standardisert, fordi dei nye bilane slepp ut mindre enn gamle. Dei reinsar ikkje lufta, som du latar til å tru. Langt derifrå. Eksosen er framleis giftig, og langt over alle grenseverdiar for pustbar luft, han er berre mindre giftig enn eksos frå bilar før Euro 6 med RDE-krav. Dermed vert luftkvaliteten mindre dårleg når ein skiftar ut gamle bilar, til dømes Euro 6 før RDE-krava kom, til nye bilar godkjende etter 1. september i fjor.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Dei reelle utsleppa frå mange Euro 6-bilar er høgare enn krava til Euro 1. Sidan mengda eksos er svært liten relativt til utelufta han vert tynna ut i, går det fint å gå forbi ein slik bil. NOx-konsentrasjonar over 400 µg/m³ er i fylgje WHO giftig, so ufortynna eksos er giftig frå både Euto 1 og Euro 6-bilar. Om du er usikker, kan du prøve garasjetesten eg utfordra deg til. Du skal få lov til å erstatte brukt oksygen. Eg kan prøve med elbil og utan ekstra oksygen, so ser vi kven som overlever lengst. :-)

Så når vi i tillegg regner med den kraftige trafikkøkningen så er din konklusjon denne gangen altså at utslippene fra trafikken har økt kraftig siden Euro1...

 

Du skiftar tema att for å unngå å svare, ja.

 

Euro 1 var ei klår forbetring frå tidlegare. Før Euro 1 var det ingen krav. Ein bil har gjennomsnittleg levetid på 18 år, so dei fleste bilane eldre enn Euro 1 er no ute av trafikk. Men det viktigaste som har skjedd i perioden er utvilsamt stadig skjerpa krav til maksimalt svovelinnhald i diesel. Det har hatt større verknad for luftkvaliteten enn noko anna tiltak

 

JEg svarte på innlegget ditt der du påstp at Euro6 biler slapp ut mer enn Euro1 biler....  At du mener det er å skifte tema bare setter to streker under min konklusjon i forrige innlegg... Nettroll med falske beskyldninger bruker jeg ikke mer tid på

 

No er du usakleg. Det står mange Euro 6-bilar, og det har eg dokumentert to gonger før i tråden. Her har du det to gonger til (både pressemelding og rapport, sidan du ikkje fann nedlastingslenka i pressemeldinga sist):

https://www.theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release

https://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_RoadTested_201709.pdf

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Det jeg spør etter er hvorfor du hele tiden refererer til et regnestykke som er så grundig motbevist... Prøv å sett inn tallene for en Euro 1 eller tidligere i det latterlige regnestykket. Så kan du forklare hvordan noen kunne overleve å gå forbi en slik bil

Du har ikke kommet med noen argumenter eller bevis mot regnestykket, ei heller gjort et eneste stykke matte. Jeg tror ikke du har forstått matten du har lest en gang, det du skriver der viser i alle fall det. Du påsto at eksosen fra en Euro 6 bil var like ren som byluften, det viste regnestykket var kjempefeil. Du har ellers kun misforstått og gjort deg vanskelig. At en ting ikke er dødelig betyr ikke at en annen ting er umiddelbart dødelig. Men siden du er inne på det, det var mange som døde av luftforurensing før og det er mange som dør av det nå.

 

Så når VDA sier "improves the air quality" så betyr altså ikke det at luftkvaliteten blir bedre av EURO 6?

Nei, det betyr ikke at luften i en by blir litt forbedret av at en lastebil kjører gjennom den som en slags mobil rensestasjon. Men en by med 10 Euro 1 biler i vanlig drift får forbedret luft ved at man skifter dem ut til 10 Euro 6 biler. Forstår du forskjellen på de to situasjonene?

 

På samme måte kan man si vannkvaliteten i en innsjø forbedres ved at man slutter å tømme 10 liter gift i den hver uke, men bytter til å tømme 1 liter gift hver uke.

Endret av Ola Leier
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å diskutere dette med folk som ikke kan grunnleggende fysikk kjemi og matematikk er håpløst. Tror alt er belyst og utregnet nå. At noen tror at en euro 6 bil renser lufta er latterig. Selfølgelig mye bedre enn euro 5 og 4 men fremdeles langt igjen.

 

Det er fullt mulig å rense mere. Jeg har vert i drivhus der eksos blir pumpet rett fra forbrenningsmotor via katalysator. Folk jobber der. Da må urea doseres mye mere nøyaktig og motorlast må være stabil. Vw sier de kan klare 60 mg noks ut fra eksosrør. Jeg har sett lavere verdier ned mot 10 mg. Da må det brukes nox analysatorer til tusenvis av kroner som kalibreres jevnlig. Dette er ikke praktisk mulig i en bil. Det er mye enklere å bruke bensin eller el motor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så når VDA sier "improves the air quality" så betyr altså ikke det at luftkvaliteten blir bedre av EURO 6?

:rofl:

Du er kanskje ikkje spesielt stø i engelsk?

 

Det står at Euro 6 forbetrar luftkvaliteten, spesielt saman med RDE, som du lenge nekta for at var standardisert, fordi dei nye bilane slepp ut mindre enn gamle. Dei reinsar ikkje lufta, som du latar til å tru. Langt derifrå. Eksosen er framleis giftig, og langt over alle grenseverdiar for pustbar luft, han er berre mindre giftig enn eksos frå bilar før Euro 6 med RDE-krav. Dermed vert luftkvaliteten mindre dårleg når ein skiftar ut gamle bilar, til dømes Euro 6 før RDE-krava kom, til nye bilar godkjende etter 1. september i fjor.

 

Siter meg der jeg sa at RED ikke var standarisert. I motsatt fall blir du rapportert

Lenke til kommentar

Å diskutere dette med folk som ikke kan grunnleggende fysikk kjemi og matematikk er håpløst. Tror alt er belyst og utregnet nå. At noen tror at en euro 6 bil renser lufta er latterig. Selfølgelig mye bedre enn euro 5 og 4 men fremdeles langt igjen.

 

Det er fullt mulig å rense mere. Jeg har vert i drivhus der eksos blir pumpet rett fra forbrenningsmotor via katalysator. Folk jobber der. Da må urea doseres mye mere nøyaktig og motorlast må være stabil. Vw sier de kan klare 60 mg noks ut fra eksosrør. Jeg har sett lavere verdier ned mot 10 mg. Da må det brukes nox analysatorer til tusenvis av kroner som kalibreres jevnlig. Dette er ikke praktisk mulig i en bil. Det er mye enklere å bruke bensin eller el motor.

Alt er belyst ja. Å regne på den måten derimot, det er ikke mulig.....Og det er det som er belyst... For så lenge ingen av dere sier noe om luftkvalitene i lufta som går inn sier det seg selv. Det jeg opprinnelig sa var faktisk ikke at en Euro6 motor vil rense byluft uansett, selv om det er blitt klippet ut deler av et svar her for å prøve å fremstille det på den måten.. I de tåpelige regnestykkene har dere altså regnet mot grensen  som gjelder for byluft. Det jeg altså sa, men som dere i deres trolleiver har prøvd å unngå, er at en Euro6 motor renser FORURENSET byluft. Dvs over grenseverdien...  Som kjent er det ikke helt uvanlig at den grensen brytes....

 

Så ja, det er rimelig håpløst å diskutere.. Men det har ingen ting med en påstått manglende kjemiforståelse å gjørte. Men rett og slett din og andres totalt sviktende lesekunnskaper. Eventuellt iver etter å henge ut andre for ting de ikke har sagt. Slik du nå gjør.

Lenke til kommentar

Da må du jo si hvor forurenset denne bylufta er. Kjører du eksos fra en euro 1 bil rett inn i luftfilteret på en euro 6 bil vil eksosen fra denne bli renere når den kommer ut fra euro 6 bilen. Kjører du byluft med 80 mikrogram inn vil den komme ut med euro 6 vivå som er 80 000 mikro gram. Det er definetivt høyere selv om lufta den sugde inn hadde høyere nivå enn lovlig.

 

Forstår rett og slett ikke at dette kan være så komplisert. Har du i det hele tatt noen kunnskaper om utslipp fra biler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det jeg spør etter er hvorfor du hele tiden refererer til et regnestykke som er så grundig motbevist... Prøv å sett inn tallene for en Euro 1 eller tidligere i det latterlige regnestykket. Så kan du forklare hvordan noen kunne overleve å gå forbi en slik bil

Du har ikke kommet med noen argumenter eller bevis mot regnestykket, ei heller gjort et eneste stykke matte. Jeg tror ikke du har forstått matten du har lest en gang, det du skriver der viser i alle fall det. Du påsto at eksosen fra en Euro 6 bil var like ren som byluften, det viste regnestykket var kjempefeil. Du har ellers kun misforstått og gjort deg vanskelig. At en ting ikke er dødelig betyr ikke at en annen ting er umiddelbart dødelig. Men siden du er inne på det, det var mange som døde av luftforurensing før og det er mange som dør av det nå.

 

Så når VDA sier "improves the air quality" så betyr altså ikke det at luftkvaliteten blir bedre av EURO 6?

Nei, det betyr ikke at luften i en by blir litt forbedret av at en lastebil kjører gjennom den som en slags mobil rensestasjon. Men en by med 10 Euro 1 biler i vanlig drift får forbedret luft ved at man skifter dem ut til 10 Euro 6 biler. Forstår du forskjellen på de to situasjonene?

 

På samme måte kan man si vannkvaliteten i en innsjø forbedres ved at man slutter å tømme 10 liter gift i den hver uke, men bytter til å tømme 1 liter gift hver uke.

 

Har jeg ikke bedt deg om å sette inn tall for Euro 1 eller eldre i det tåpelige regnsestykket?  Passe idiotisk å påstå at jeg ikke har kommet med noe når du glatt avstår fra å lese det jeg sier...

 

Jeg har forøvrig heller aldri påstått at byluften blir renere av at en lastebil kjører igjennom byen....

Hvorfor tilegner du meg konsekvent ting jeg ikke har sagt, mens du stadig overser det jeg faktisk sier?

 

Og eksempelet ditt med innsjøen viser jo egentlig veldig godt hvor lite du har forstått... For luften på Galdhøpiggen blir heller ikke renere av at man har en Euro6 motor gående...  Det var her snakk om forurenset byluft.. Du har i dine tåpelige regnestykker konsekvent regnet med helt ren omgiveklsesluft, alternativt opp til grensen....Jeg snakket om forurenset byluft....  MEn skal du snart sette inn tallene for Euro1 i "regnestykket" Eller er det en grunn til at du helst vil snakke om noe annet?

Lenke til kommentar

Det jeg altså sa, men som dere i deres trolleiver har prøvd å unngå, er at en Euro6 motor renser FORURENSET byluft. Dvs over grenseverdien...  Som kjent er det ikke helt uvanlig at den grensen brytes....

Haha, se der ja, målstengene er grundig flyttet. Da har du sikkert god dokumentasjon på lur. Hvilke biler gjelder det, hvilken luftkvalitet inn og hvilke eksosverdier ut?

 

Når de fleste kjører elbil, vil de som kjører Euro 6 ha de skitneste bilene. Det var i den sammenhengen du kom med utsagnet:

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

Og det har vi grundig vist er totalt bambus. Nyt Euro 6en før den blir forbudt, jeg skal i alle fall aldri eie et dieseldyr noen gang. Case closed.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da må du jo si hvor forurenset denne bylufta er. Kjører du eksos fra en euro 1 bil rett inn i luftfilteret på en euro 6 bil vil eksosen fra denne bli renere når den kommer ut fra euro 6 bilen. Kjører du byluft med 80 mikrogram inn vil den komme ut med euro 6 vivå som er 80 000 mikro gram. Det er definetivt høyere selv om lufta den sugde inn hadde høyere nivå enn lovlig.

 

Forstår rett og slett ikke at dette kan være så komplisert. Har du i det hele tatt noen kunnskaper om utslipp fra biler?

Luft med 80 mikrogram inn ja.... Det er nok mer du ikke forstår...Å si luft med 80 mikrogram NOx gir ikke mening... Man må nesten si hvor mye luft som inneholder 80 mikrogram...  Måleenheten er pr kvm.  Luftinntaket på en bil er ikke 1 kvm. Dvs at du først må vite hvor mye av denne mengden bilen bruker på en gitt distanse. Og det samme gjelder det som kommer ut bak...

 

Begynner det å gå opp et lite lys?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...