Gå til innhold

Peugeot, Citroën, DS og Opel: Hele modellutvalget blir elektrisk


Anbefalte innlegg

 

Dette blir fryktelig god dag mann økseskaft. Jeg velger å ikke sitere posten din siden du har skrevet teksten inne i mitt sitat. Men det er altså ingen som har regnet ut NOx-utslipp. Vi har tatt et standard Euro 6 tall på 0,08 g/km, som i seg selv antagelig er veldig optimistisk, noe du selv var enig i på side 5. Mest sannsynlig er utslippene mange ganger høyere, noe flere tester har påvist, blant annet den jeg linket fra TØI 2013.

Så har vi regnet ut hvor mye annen eksosgass denne NOxen må fortynnes i, for at NOx-nivået i det totale eksosutslippet skal ha samme nivå som byluft. Dette for å teste ditt utsagn om at nye dieselbiler slipper ut eksos som er renere enn byluften:

 

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

Står du fremdeles ved dette?

Det jeg fant var ikke i grenseland, men så langt ute at det var helt urealistisk. Bilen måtte sluppet ut nesten 1000 ganger mindre NOx enn den oppgitte grensen, mens det sannsynlige utslippet sannsynligvis er 5 ganger mer.

Ellers så den interessant ut den siden, men jeg ser ingen NOx-tall. Har du eksempler på dieselbiler som i vanlig drift slipper ut godt under 0,08 g/km?

edit: Ah nå så jeg det. Tiguan er klassifisert som mellom 0.06 og 0.08 g/km, altså ca det samme som jeg la til grunn og langt over det som er nødvendig for at eksosen skal være renere enn byluften.

Hvordan er det man fortynner denne eksosen som du snakker om hele tiden?

Teskje er vel det so er nødvendig her. Om du tar bilen din inn i vikingskipet i hamar og kjører den rundt i en time med 60 km pr time og et nox utslipp på 0,08 g nox pr km har du etter en time kjørt 60 km og sluppet ut 4,8 gram nox gass. Denne eksosen vil blande seg med luften i lokalet. For å ikke komme over grenseverdien på 40 mikro gram må rommet være 4800000/40 som er 120 000 kubikkmeter stort for at konsentrasjonen ikke skal komme over 40 mikrogram pr kubikkmeter. Er det vanskelig å forstå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har målt nox utslipp i over 20 år. Hvordan regne fra ppm til milligram og til mikrogram har jeg gjort like lenge. Når bilfabrikantene i tillegg er så venlige at de oppgir nox utslippet sitt så er det ikke mye som er uklart.

 

Om du mener at nox utslipp bilfabrikantene oppgir er før katalysator kan du jo bare si det. Hvorfor skulle de det? Jeg vet at de måler etter ellers hadde utslippene vert mye høyere. Det er heller ikke vanskelig å måle dette. Ingeniørhøyskolen i bergen har gjort slike målinger på både biler og busser

 

 

Hvordan er det man fortynner denne eksosen som du snakker om hele tiden?

Det er ikke noe man gjør. Eksos består ikke 100% av NOx, enig? Den består av andre ting også. CO2, vanndamp, overskuddsluft, osv osv. Det jeg viste var hvor mange kubikkmeter totalt med eksosgass som måtte være tilstede for at et utslipp på 0,08g/km skulle gi en eksos som inneholdt 40 mikrogram eller mindre per kubikkmeter.

 

 

Hvis du ikke tåler å bli anklaget for å bruke hersketeknikker som du gjorde da du, til tross for at jeg gjentatte ganger har sagt at det ikke er mulig å regne det ut,, ba meg komme med regnestykket, så er løsningen enkel. Slutt å bruke dem..

 

Påstanden om at det ikke kan regnes ut ble forøvrig grundig bevist av vedkommende som prøvde...

Det er ingen som har regnet ut mengden NOx. Så du ikke at jeg sa det lenger oppe? Vi har tatt tall fra bilfabrikanten selv.

 

Lenger oppe sa du dette:

 

Men da er vi enige om at jeg har hatt rett hele tiden. Man kan ikke regne ut NOx utslippet med tilgjengelige parametere. Enten så får du si deg enig, eller så får du sette inn noen av bilene som her er nevnt inn i "regnestykket" ditt.

 

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volkswagen-tops-real-world-nox-emissions-tests

 

Så får vi se da. Om det er bare arroganse.  (Litt morsomt at VW er best da, ref din tåpelige kommentar)

 

Men så viser det seg at bilene på den siden bruker akkurat det tallet jeg brukte i regnestykket mitt, 0,08 g/km. Så da er det vel du som er enig

 

Du sa at det ikke var mulig at en bil slapp ut under lab kravet i vanlig kjøring og refererte til regnestykket ditt.......... Hva mener du jeg liksom er enig i da?

Lenke til kommentar

Du sa at det ikke var mulig at en bil slapp ut under lab kravet i vanlig kjøring og refererte til regnestykket ditt.......... Hva mener du jeg liksom er enig i da?

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg ba deg om eksempler, men du linket til noen som i aller beste fall brukte det samme tallet som i regnestykket mitt, men i de aller fleste tilfellene slipper ut tall som er verre. Så da er du vel enig likevel at det er det riktige utslippstallet å bruke, når man skal regne ut om eksosgassen er renere eller skitnere enn byluften?

 

Står du fremdeles ved dette?

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du sa at det ikke var mulig at en bil slapp ut under lab kravet i vanlig kjøring og refererte til regnestykket ditt.......... Hva mener du jeg liksom er enig i da?

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg ba deg om eksempler, men du linket til noen som i aller beste fall brukte det samme tallet som i regnestykket mitt, men i de aller fleste tilfellene slipper ut tall som er verre. Så da er du vel enig likevel at det er det riktige utslippstallet å bruke, når man skal regne ut om eksosgassen er renere eller skitnere enn byluften?

 

Står du fremdeles ved dette?

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

Du prøver å tåkelegge dine egne utsagn..

 

" Så spørs det bare, blir 0.05 liter diesel omdannet til ca 1 997 600 liter gass ved forbrenning? Det må i så fall være noe annet enn NOx, siden det kun var 0,08 g"

 

Som vi her ser så nevner du ikke med et ord hva som skjeretter forbrenningskammeret. Du snakker om at diesel blir til gass ved forbrenningen. Og så lurer du på annet enn NOx det er siden det bare er 0,08g av den..... Morsomt

 

Som vi her ser, og som jeg har påpekt "noen" ggr nå, så utelater du den prosessen som skjer.. Du regner diesel inn og NOx ut. Det viser at du mangler grunnleggende kunnskaper...

 

Hvis du får mer diesel inn, så synker NOx utslippet. Fordi temperaturen blir lavere........ Stikk motsatt av det du prøver å regne ut.

 

Og komme med hersketeknikk for å prøve å bevise at du har rett.. Men siden du ikke forstår hva NOx kommer av så blir alt sammen feil

Lenke til kommentar

Du prøver å tåkelegge dine egne utsagn..

 

" Så spørs det bare, blir 0.05 liter diesel omdannet til ca 1 997 600 liter gass ved forbrenning? Det må i så fall være noe annet enn NOx, siden det kun var 0,08 g"

 

Som vi her ser så nevner du ikke med et ord hva som skjeretter forbrenningskammeret. Du snakker om at diesel blir til gass ved forbrenningen. Og så lurer du på annet enn NOx det er siden det bare er 0,08g av den..... Morsomt

 

Som vi her ser, og som jeg har påpekt "noen" ggr nå, så utelater du den prosessen som skjer.. Du regner diesel inn og NOx ut. Det viser at du mangler grunnleggende kunnskaper...

 

Hvis du får mer diesel inn, så synker NOx utslippet. Fordi temperaturen blir lavere........ Stikk motsatt av det du prøver å regne ut.

 

Og komme med hersketeknikk for å prøve å bevise at du har rett.. Men siden du ikke forstår hva NOx kommer av så blir alt sammen feil

Nei, jeg prøver ikke å tåkelegge egne utsagn. Jeg prøver med en helgens tålmodighet å tydeliggjøre utsagn for deg, gang på gang på gang, med ørsmå teskjeer. Ingen snakker om forbrenningskammer, ingen har regnet ut NOx ut basert på diesel inn. Jeg har kun gjort en grov beregning av den totale mengden luft som dras inn av en motor i løpet av 1 km, så har jeg lagt kjempegode Euro 6-tall til grunn og så har jeg sett hvordan den eksosen sammenlignes med byluft.

 

Det er altså snakk om hvor stort totalt volum av eksosgass som er nødvendig for at dette NOx-utslippet: 0,08 g/km

skal føre til denne konsentrasjonen av NOx i eksosgassen: 40 μg/m3.

 

NOx-utslippet gjelder selvsagt etter all eksosrensing, målt bakerst på bilen. Det er ingen relevante testregimer som demonterer bilen og tester utslipp rett fra forbrenningskammeret og det er ingen deler av mitt regnestykke som beregner dette utslippet. Jeg tar kun det gode testresulatet og bruker det direkte. Det jeg brukte av motordetaljer er for å beregne hvor stort volum av luft som dras inn. Det har selvsagt en nær sammenheng til hvor mye eksosgass som kommer ut. Det er ikke 1 til 1, men det er ihvertfall ikke 1 til 835, som regnestykket viste var det som måtte til for at NOx-konsentrasjonen skulle bli lav nok.

 

En bil slipper ikke ut to millioner liter total eksosgass på 1 km, den slipper ut et mye mindre totalt volum av eksosgass. Men den delen av eksosgassen som er NOx kan godt være 0,08 g/km, men da vil altså konsentrasjonen være høyere enn 40 μg/m3. Og da er dette utsagnet feil:

 

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

 

Står du fremdeles ved dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du prøver å tåkelegge dine egne utsagn..

 

" Så spørs det bare, blir 0.05 liter diesel omdannet til ca 1 997 600 liter gass ved forbrenning? Det må i så fall være noe annet enn NOx, siden det kun var 0,08 g"

 

Som vi her ser så nevner du ikke med et ord hva som skjeretter forbrenningskammeret. Du snakker om at diesel blir til gass ved forbrenningen. Og så lurer du på annet enn NOx det er siden det bare er 0,08g av den..... Morsomt

 

Som vi her ser, og som jeg har påpekt "noen" ggr nå, så utelater du den prosessen som skjer.. Du regner diesel inn og NOx ut. Det viser at du mangler grunnleggende kunnskaper...

 

Hvis du får mer diesel inn, så synker NOx utslippet. Fordi temperaturen blir lavere........ Stikk motsatt av det du prøver å regne ut.

 

Og komme med hersketeknikk for å prøve å bevise at du har rett.. Men siden du ikke forstår hva NOx kommer av så blir alt sammen feil

Nei, jeg prøver ikke å tåkelegge egne utsagn. Jeg prøver med en helgens tålmodighet å tydeliggjøre utsagn for deg, gang på gang på gang, med ørsmå teskjeer. Ingen snakker om forbrenningskammer, ingen har regnet ut NOx ut basert på diesel inn. Jeg har kun gjort en grov beregning av den totale mengden luft som dras inn av en motor i løpet av 1 km, så har jeg lagt kjempegode Euro 6-tall til grunn og så har jeg sett hvordan den eksosen sammenlignes med byluft.

 

Det er altså snakk om hvor stort totalt volum av eksosgass som er nødvendig for at dette NOx-utslippet: 0,08 g/km

skal føre til denne konsentrasjonen av NOx i eksosgassen: 40 μg/m3.

 

NOx-utslippet gjelder selvsagt etter all eksosrensing, målt bakerst på bilen. Det er ingen relevante testregimer som demonterer bilen og tester utslipp rett fra forbrenningskammeret og det er ingen deler av mitt regnestykke som beregner dette utslippet. Jeg tar kun det gode testresulatet og bruker det direkte. Det jeg brukte av motordetaljer er for å beregne hvor stort volum av luft som dras inn. Det har selvsagt en nær sammenheng til hvor mye eksosgass som kommer ut. Det er ikke 1 til 1, men det er ihvertfall ikke 1 til 835, som regnestykket viste var det som måtte til for at NOx-konsentrasjonen skulle bli lav nok.

 

En bil slipper ikke ut to millioner liter total eksosgass på 1 km, den slipper ut et mye mindre totalt volum av eksosgass. Men den delen av eksosgassen som er NOx kan godt være 0,08 g/km, men da vil altså konsentrasjonen være høyere enn 40 μg/m3. Og da er dette utsagnet feil:

 

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

 

Står du fremdeles ved dette?

 

 "Så spørs det bare, blir 0.05 liter diesel omdannet til ca 1 997 600 liter gass ved forbrenning? Det må i så fall være noe annet enn NOx, siden det kun var 0,08 g"

 

Hva var det da du sa her?

Lenke til kommentar

"Så spørs det bare, blir 0.05 liter diesel omdannet til ca 1 997 600 liter gass ved forbrenning? Det må i så fall være noe annet enn NOx, siden det kun var 0,08 g"

 

Hva var det da du sa her?

Jeg forsøkte å problematisere litt rundt min beregning av den totale mengden eksosgass. Hvis motoren suger inn 1 liter luft, tilsetter en eller annen mengde diesel og forbrenner dette, så kommer det antagelig litt mer enn 1 liter med eksosgass ut. Enig?

 

Ved å bruke motorens slagvolum kom jeg grovt beregnet fram til ca 2400 liter luft inn på 1 km. Kan 2400 liter luft sammen med 0,05 liter diesel inn føre til 2 000 000 liter eksosgass ut? Her er det kun beregning av eksosgassens volum som gjøres, vi sier ingenting om hva den eventuelt består av, annet enn at vi vet at den inneholder 0,08 g NOx, fordi det er det tallet fra de offisielle testene som vi har lagt til grunn.

 

Hvis mengden eksosgass er mindre enn 2 000 000 liter, så er konsentrasjonen høyere enn 40 μg/m3. Og da er dette utsagnet feil:

 

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

 

Står du fremdeles ved dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Så spørs det bare, blir 0.05 liter diesel omdannet til ca 1 997 600 liter gass ved forbrenning? Det må i så fall være noe annet enn NOx, siden det kun var 0,08 g"

 

Hva var det da du sa her?

Jeg forsøkte å problematisere litt rundt min beregning av den totale mengden eksosgass. Hvis motoren suger inn 1 liter luft, tilsetter en eller annen mengde diesel og forbrenner dette, så kommer det antagelig litt mer enn 1 liter med eksosgass ut. Enig?

 

Ved å bruke motorens slagvolum kom jeg grovt beregnet fram til ca 2400 liter luft inn på 1 km. Kan 2400 liter luft sammen med 0,05 liter diesel inn føre til 2 000 000 liter eksosgass ut? Her er det kun beregning av eksosgassens volum som gjøres, vi sier ingenting om hva den eventuelt består av, annet enn at vi vet at den inneholder 0,08 g NOx, fordi det er det tallet fra de offisielle testene som vi har lagt til grunn.

 

Hvis mengden eksosgass er mindre enn 2 000 000 liter, så er konsentrasjonen høyere enn 40 μg/m3. Og da er dette utsagnet feil:

 

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

 

Står du fremdeles ved dette?

 

Du forsøker mye rart...  Men å forstå hva NOx faktisk kommer av, det vil dui ikke engang prøve å forstå....  Inntil du forstår det er denne diskusjonen meningsløs... For det er, som jeg "med en engels tålmodighet" har forklart deg "noen" ganger nå, ikke dieselen som lager NOX, men forbrenningen....... Ergo er regnestykket ditt fullstendig meningsløst...

 

Og jeg står fortsatt ved alt jeg har sagt jeg.. Nå det står i riktig kontekst, ikke når et nettroll prøver å ta  det ut av sammenhengen,.

 

Prøv å stå for dine egne utsagn FØR du klager på andre er du grei

Lenke til kommentar

ikke dieselen som lager NOX, men forbrenningen

Haha, det var dagens. Hva annet forbrenner du i en dieselmotor, bjørkeved? Sitatet ditt kan ha noe for seg når man snakker om grove partikler. De kan bli effektivt filtrert i en moderne motor. Men for NOx er det helt feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg er uendeleg imponert over tolmodet folk her har med 2600RS. Han verkar å vere heilt blank på alt som har å gjere med rekning og logikk.

 

 

 

"Så spørs det bare, blir 0.05 liter diesel omdannet til ca 1 997 600 liter gass ved forbrenning? Det må i så fall være noe annet enn NOx, siden det kun var 0,08 g"

 

Hva var det da du sa her?

Jeg forsøkte å problematisere litt rundt min beregning av den totale mengden eksosgass. Hvis motoren suger inn 1 liter luft, tilsetter en eller annen mengde diesel og forbrenner dette, så kommer det antagelig litt mer enn 1 liter med eksosgass ut. Enig?

 

Ved å bruke motorens slagvolum kom jeg grovt beregnet fram til ca 2400 liter luft inn på 1 km. Kan 2400 liter luft sammen med 0,05 liter diesel inn føre til 2 000 000 liter eksosgass ut? Her er det kun beregning av eksosgassens volum som gjøres, vi sier ingenting om hva den eventuelt består av, annet enn at vi vet at den inneholder 0,08 g NOx, fordi det er det tallet fra de offisielle testene som vi har lagt til grunn.

 

Hvis mengden eksosgass er mindre enn 2 000 000 liter, så er konsentrasjonen høyere enn 40 μg/m3. Og da er dette utsagnet feil:

 

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

 

Står du fremdeles ved dette?

 

Du forsøker mye rart...  Men å forstå hva NOx faktisk kommer av, det vil dui ikke engang prøve å forstå....  Inntil du forstår det er denne diskusjonen meningsløs...

Kan du prøve å forklare oss andre kvifor det er viktig å vite kva NOx kjem av for å kunne rekne ut konsentrasjonen i eksosen?

 

Vi veit:

o Volumet av eksosgassen so kjem ut (ca, rekna ut på fleirre ulike måtar).

o Mengda NOx som kjem ut av eksosrøyret, basert på produsenten sine eigne testar (Euro 6).

 

Den vanlege måten er då å finne konsentrasjonen ved å dividere mengda NOx med volumet av eksosen. Ikkje på nokon del av dette reknestykkjet treng informasjon om korleis NOx oppstår eller vert redusert. Det forenklar vi vekk ved å basere oss på produsenten sine testar av eksosen.

 

Eg veit godt korleis NOx oppstår ved ein reaksjon mellom oksygen og nitrogen i lufta som går inn sylinderen, og korleis dei reduserer dette ved hjelp av EGR (reduserer forresten eksosmengda, det har vi gløymt å rekne med) og reaksjon med AdBlue. Problemet er at alt dette skjer før eksosen kjem ut, og so lenge vi brukar pordusenten sine tal for innhandelt av NOx i eksosen etter at alle desse prosessane er ferdige, treng vi heller ikkje ta omsyn til dei.

 

Kan du 2600RS forklare oss kvifor det likevel er viktig å vite dette for å kunne dividere mengda NOx i eksosen med volumet av eksos?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er uendeleg imponert over tolmodet folk her har med 2600RS. Han verkar å vere heilt blank på alt som har å gjere med rekning og logikk.

 

 

 

"Så spørs det bare, blir 0.05 liter diesel omdannet til ca 1 997 600 liter gass ved forbrenning? Det må i så fall være noe annet enn NOx, siden det kun var 0,08 g"

 

Hva var det da du sa her?

Jeg forsøkte å problematisere litt rundt min beregning av den totale mengden eksosgass. Hvis motoren suger inn 1 liter luft, tilsetter en eller annen mengde diesel og forbrenner dette, så kommer det antagelig litt mer enn 1 liter med eksosgass ut. Enig?

 

Ved å bruke motorens slagvolum kom jeg grovt beregnet fram til ca 2400 liter luft inn på 1 km. Kan 2400 liter luft sammen med 0,05 liter diesel inn føre til 2 000 000 liter eksosgass ut? Her er det kun beregning av eksosgassens volum som gjøres, vi sier ingenting om hva den eventuelt består av, annet enn at vi vet at den inneholder 0,08 g NOx, fordi det er det tallet fra de offisielle testene som vi har lagt til grunn.

 

Hvis mengden eksosgass er mindre enn 2 000 000 liter, så er konsentrasjonen høyere enn 40 μg/m3. Og da er dette utsagnet feil:

 

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

 

Står du fremdeles ved dette?

 

Du forsøker mye rart...  Men å forstå hva NOx faktisk kommer av, det vil dui ikke engang prøve å forstå....  Inntil du forstår det er denne diskusjonen meningsløs...
Kan du prøve å forklare oss andre kvifor det er viktig å vite kva NOx kjem av for å kunne rekne ut konsentrasjonen i eksosen?

 

Vi veit:

o Volumet av eksosgassen so kjem ut (ca, rekna ut på fleirre ulike måtar).

o Mengda NOx som kjem ut av eksosrøyret, basert på produsenten sine eigne testar (Euro 6).

 

Den vanlege måten er då å finne konsentrasjonen ved å dividere mengda NOx med volumet av eksosen. Ikkje på nokon del av dette reknestykkjet treng informasjon om korleis NOx oppstår eller vert redusert. Det forenklar vi vekk ved å basere oss på produsenten sine testar av eksosen.

 

Eg veit godt korleis NOx oppstår ved ein reaksjon mellom oksygen og nitrogen i lufta som går inn sylinderen, og korleis dei reduserer dette ved hjelp av EGR (reduserer forresten eksosmengda, det har vi gløymt å rekne med) og reaksjon med AdBlue. Problemet er at alt dette skjer før eksosen kjem ut, og so lenge vi brukar pordusenten sine tal for innhandelt av NOx i eksosen etter at alle desse prosessane er ferdige, treng vi heller ikkje ta omsyn til dei.

 

Kan du 2600RS forklare oss kvifor det likevel er viktig å vite dette for å kunne dividere mengda NOx i eksosen med volumet av eksos?

 

Jeg kan sikkert forklare det 100 ganger utën at det gjør noe forskjell for deg...  Men før jeg gjør det kan du forklare hvordan NOx oppstår...

Lenke til kommentar

Jeg kan sikkert forklare det 100 ganger utën at det gjør noe forskjell for deg...  Men før jeg gjør det kan du forklare hvordan NOx oppstår...

Han sa jo det, i posten du siterer. Jeg kan også prøve. Fri N2 og fri O2 fra luften reagerer, ved høyt nok trykk og temperatur. Som f.eks. ved at man forbrenner diesel. Endel renses av eksossystemet, men en Euro 6 bil slipper ut ca 0,08 g per km. Heldigvis trengte jeg ikke å beregne dette selv, fordi jeg bare brukte utslippstall fra testing. Dette har jeg gjentatt ganske mange ganger nå.

Lenke til kommentar

Hvorfor blandet du inn mengde diesel da?

 

Det har jeg beskrevet endel ganger nå, men jeg kan gjerne gjenta det nok en gang. Det var altså for å se om forbrenningen av diesel kunne forklare den manglende mengden med eksosgass, som i tillegg til innsugsluften var nødvendig for at NOx-konsentrasjonen skulle bli lav nok i eksosen, slik at det du sa om utslipp stemte.

 

Heng på her nå:

 

Hvis motoren suger inn 1 liter luft, tilsetter litt diesel og så forbrenner dette, så er sannsynligvis volumet av eksosgassen større enn 1 liter. Det oppstår jo flere gasser enn NOx. Både vanndamp, CO2 og overskuddsluft (78% N2, 21% O2 osv) kommer ut av eksosrøret i tillegg til NOx når en dieselmotor kjører. Enig? Men hvor mye større blir volumet av eksosgassene enn av innsugsluften?

 

Når jeg beregnet volumet av luftinntaket basert på slagvolum, så kom jeg fram til ca 2400 liter luft. Det var veldig mye mindre enn de 2 000 000 liter med eksosgass som var nødvendig for at 0,08 g/km NOx-utslipp skulle føre til en konsentrasjon som var lik 40 μg/m3 eller lavere. Et forbruk på 0,5 liter diesel per mil var rimelig å anta. Altså ble 0,05 liter diesel forbrent på denne kilometeren, samtidig med at luften ble sugd inn. Kunne forbrenningen av denne mengden diesel føre til at 2400 liter innsugsluft ble til 2 000 000 liter eksosgass?

 

Jeg mener nei. 0,05 liter diesel er ikke nok til å generere så mye eksosgass at det tilsammen blir 2 000 000 liter eksosgass. Hva mener du?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor blandet du inn mengde diesel da?

 

Det har jeg beskrevet endel ganger nå, men jeg kan gjerne gjenta det nok en gang. Det var altså for å se om forbrenningen av diesel kunne forklare den manglende mengden med eksosgass, som i tillegg til innsugsluften var nødvendig for at NOx-konsentrasjonen skulle bli lav nok i eksosen, slik at det du sa om utslipp stemte.

 

Heng på her nå:

 

Hvis motoren suger inn 1 liter luft, tilsetter litt diesel og så forbrenner dette, så er sannsynligvis volumet av eksosgassen større enn 1 liter. Det oppstår jo flere gasser enn NOx. Både vanndamp, CO2 og overskuddsluft (78% N2, 21% O2 osv) kommer ut av eksosrøret i tillegg til NOx når en dieselmotor kjører. Enig? Men hvor mye større blir volumet av eksosgassene enn av innsugsluften?

 

Når jeg beregnet volumet av luftinntaket basert på slagvolum, så kom jeg fram til ca 2400 liter luft. Det var veldig mye mindre enn de 2 000 000 liter med eksosgass som var nødvendig for at 0,08 g/km NOx-utslipp skulle føre til en konsentrasjon som var lik 40 μg/m3 eller lavere. Et forbruk på 0,5 liter diesel per mil var rimelig å anta. Altså ble 0,05 liter diesel forbrent på denne kilometeren, samtidig med at luften ble sugd inn. Kunne forbrenningen av denne mengden diesel føre til at 2400 liter innsugsluft ble til 2 000 000 liter eksosgass?

 

Jeg mener nei. 0,05 liter diesel er ikke nok til å generere så mye eksosgass at det tilsammen blir 2 000 000 liter eksosgass. Hva mener du?

 

Da kan jeg spørre ENDA en gang.. Hvordan kan det da ha seg at flere biler klarer labratoriekravene i virkelig trafikk?   Hvordan får du til det med dette såkalte regnestykket?

Lenke til kommentar

Jeg mener nei. 0,05 liter diesel er ikke nok til å generere så mye eksosgass at det tilsammen blir 2 000 000 liter eksosgass. Hva mener du?

Om bilen går i 60 km/t, og skal presse ut 2 millionar liter eksosgass pr km, som må til for at NOx-konsentrasjonen skal vere under 40µg/m³, kjem det 33333 liter eksos i sekundet ut eksosrøyret. Meir, fordi eksosen er varm, men her har eg forenkla ved å rekne med standard temperatur og trykk. Det tilsvarer ca 43 kg i sekundet ut eksosrøyret bak, og eksosen må ha eit voldsomt trykk for å komme fort nok ut av eit hol med ein diameter på berre 4-5 cm. Her skulle mekanisk kraftoverføring frå motor til hjul vere overflødig. Framdrift med moderne Euro 6 dieselmotorar fungerer nok etter eit heilt anna prinsipp eg eg har trudd til no. :-D

 

2600RS, dersom du stiller deg opp rett bak ein dieselbil med Euro 6-motor, kor mange meter vert du blåst bakover av eksosen?

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Da kan jeg spørre ENDA en gang.. Hvordan kan det da ha seg at flere biler klarer labratoriekravene i virkelig trafikk?   Hvordan får du til det med dette såkalte regnestykket?

Det er jo akkurat det tallet jeg har lagt til grunn, 0,08 g/km. Du må gjerne spørre, men du må jo lese svaret også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Da kan jeg spørre ENDA en gang.. Hvordan kan det da ha seg at flere biler klarer labratoriekravene i virkelig trafikk?   Hvordan får du til det med dette såkalte regnestykket?

Det er jo akkurat det tallet jeg har lagt til grunn, 0,08 g/km. Du må gjerne spørre, men du må jo lese svaret også.

 

Herre min hatt. Ja jeg ser FORTSATT at du har lagt det til grunn...Er det tredje gangen jeg gjentar det nå.... Men det viser jo at det såkalte regnestykket ditt ikke overenstemmer med virkeligheten....

 

 

 

Jeg mener nei. 0,05 liter diesel er ikke nok til å generere så mye eksosgass at det tilsammen blir 2 000 000 liter eksosgass. Hva mener du?

Om bilen går i 60 km/t, og skal presse ut 2 millionar liter eksosgass pr km, som må til for at NOx-konsentrasjonen skal vere under 40µg/m³, kjem det 33333 liter eksos i sekundet ut eksosrøyret. Meir, fordi eksosen er varm, men her har eg forenkla ved å rekne med standard temperatur og trykk. Det tilsvarer ca 43 kg i sekundet ut eksosrøyret bak, og eksosen må ha eit voldsomt trykk for å komme fort nok ut av eit hol med ein diameter på berre 4-5 cm. Her skulle mekanisk kraftoverføring frå motor til hjul vere overflødig. Framdrift med moderne Euro 6 dieselmotorar fungerer nok etter eit heilt anna prinsipp eg eg har trudd til no. :-D

 

2600RS, dersom du stiller deg opp rett bak ein dieselbil med Euro 6-motor, kor mange meter vert du blåst bakover av eksosen?

 

Detr eneste man blir blåst over ende av her, er inkompetansen din.....  Hvis du ikke har noe relevant å bidra med så kan du jo lese advarselen du fikk av moderatoren...

 

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor blandet du inn mengde diesel da?

 

 

Det har jeg beskrevet endel ganger nå, men jeg kan gjerne gjenta det nok en gang. Det var altså for å se om forbrenningen av diesel kunne forklare den manglende mengden med eksosgass, som i tillegg til innsugsluften var nødvendig for at NOx-konsentrasjonen skulle bli lav nok i eksosen, slik at det du sa om utslipp stemte.

 

Heng på her nå:

 

Hvis motoren suger inn 1 liter luft, tilsetter litt diesel og så forbrenner dette, så er sannsynligvis volumet av eksosgassen større enn 1 liter. Det oppstår jo flere gasser enn NOx. Både vanndamp, CO2 og overskuddsluft (78% N2, 21% O2 osv) kommer ut av eksosrøret i tillegg til NOx når en dieselmotor kjører. Enig? Men hvor mye større blir volumet av eksosgassene enn av innsugsluften?

 

Når jeg beregnet volumet av luftinntaket basert på slagvolum, så kom jeg fram til ca 2400 liter luft. Det var veldig mye mindre enn de 2 000 000 liter med eksosgass som var nødvendig for at 0,08 g/km NOx-utslipp skulle føre til en konsentrasjon som var lik 40 μg/m3 eller lavere. Et forbruk på 0,5 liter diesel per mil var rimelig å anta. Altså ble 0,05 liter diesel forbrent på denne kilometeren, samtidig med at luften ble sugd inn. Kunne forbrenningen av denne mengden diesel føre til at 2400 liter innsugsluft ble til 2 000 000 liter eksosgass?

 

Jeg mener nei. 0,05 liter diesel er ikke nok til å generere så mye eksosgass at det tilsammen blir 2 000 000 liter eksosgass. Hva mener du?

Da kan jeg spørre ENDA en gang.. Hvordan kan det da ha seg at flere biler klarer labratoriekravene i virkelig trafikk?   Hvordan får du til det med dette såkalte regnestykket?

 

 

 

Utslipskravet til bilen er et helt annet enn det man regner som trygg konsentrasjon for mennesker. Forstår du ikke at det er to ulike krav

Ingen forlanger at du skal kunne puste rett inn gass fra et diesel eksosrør.Som det helt tydelig blir påpekt av flere så er konsentrasjon av nox ut eksosrør flere tusen ganger høyere enn det du bør puste inn. Det er heller ingen krav til konsentrasjon. Det betyr at setter du en olympus gassturbin på bilen får du en svært lav konsentrasjon vs en bensinmotor med egr som teoretisk gir høyest konsentrasjon. Utslipp totalt er uansett det samne så sant den overholder regelverk. Skal du ha samme konsentrasjon som helsekravet må uttynning som flere har beregnet være ekstremt høyt. Ingen forlanger det. Da må nox utslipp renses flere1000 ganger mere. Dette er vanskelig reguleringsteknisk

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herre min hatt. Ja jeg ser FORTSATT at du har lagt det til grunn...Er det tredje gangen jeg gjentar det nå.... Men det viser jo at det såkalte regnestykket ditt ikke overenstemmer med virkeligheten....

Men hva er det du spør etter da? At jeg skal bruke et enda lavere tall? Selv med 0,04 g/km, et helt urealistisk tall, er eksosen 400 ganger skitnere enn den akseptable grensen for byluft. Jeg mistenker fremdeles at du faktisk blander forurensingen i byluften med NOx-nivået i eksosen, som U0RPREN6 sier og som jeg nevnte så høflig som mulig i post 114. Da er det i så fall ikke rart du ikke skjønner noe.

 

Hvis jeg tilsetter 1 teskje gift i et glass vann, så er det farlig å drikke det vannet. Men hvis jeg heller det glasset ut i en innsjø, så er det ikke sikkert at det er farlig å drikke vannet fra innsjøen. Hvis det jevnlig tilsettes vannglass med utblandet gift til innsjøen kan vi finne ut at under en viss grenseverdi for gift er det likevel trygt å drikke vannet fra innsjøen. Men det er jo aldri trygt å drikke rett fra glasset. Er det på dette nivået du har misforstått?

Endret av Ola Leier
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...