2600RS Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 (endret) Då veit eg kva vi skal gjere når smogen kjem i stilleståande vinterluft i januar og februar: Krevje at alle nye dieselbilar i byane skal stå på tomgang heile dagen! Dei sug inn byluft og sender reinare luft ut eksosrøyret! Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp? Å argumentere mot kunnskapsløshet erstattet med idioti er vanskelig. I en lukket garasje vil bilen bruke opp oksygenet. Du dør altså ikke av utslippet, men av at oksygenet blir borte. Hvis du ikke sulter ihjel først. En bensinbil bruker 14 ganger så mye oksygen som bensin. Regnestykket er enkelt... Eksempelet ditt er håpløst Sjølv om du erstattar brukt oksygen med nytt frå ei flakse, er et sikker på at det etter kort tid er trivelegare i garasja med elbilen. Eg har ikkje veldig stor tru på at lufta i garasja med dieselbilen vert reinare og reinare etter kvart som motoren reinsar lufta. Lukke til. Prøv gjerne. Eg trur det kjem til å vere krav om eksosavsug på verkstader ei god stund til. Trur ikkje du kjem langt med arbeidstilsynet om du koplar det frå for å reinse lufta. :-) Pån igjen med påstander som ingen har kommet med...... Ingen har etter det jeg kan se påstått at lufta i garasjen blir renere . Det som faktisk ble sagt er at konsentrasjonen ikke er sterk nok til at du dør av det. For da ville du dødd på Alnabru hver eneste dag...... Hvorfor skal det alltid overdrives og vrenges? Det kommer alltid til å være krav om avsug på et bilverksted, men vi som jobber der merker stor forskjell. Jeg har også to dieselbiler selv, en Euro3 og en Euro6. Med Euro3 bilen blir jeg uvel hvis ikke porten bak den er åpen så fort den startes. Med Euro6 bilen er det ingen lukt eller ubehag overhodet. Og ser man i eksosrøret så er også det rent. \ Endret 22. januar 2018 av 2600RS 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Då veit eg kva vi skal gjere når smogen kjem i stilleståande vinterluft i januar og februar: Krevje at alle nye dieselbilar i byane skal stå på tomgang heile dagen! Dei sug inn byluft og sender reinare luft ut eksosrøyret! Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp? Å argumentere mot kunnskapsløshet erstattet med idioti er vanskelig. I en lukket garasje vil bilen bruke opp oksygenet. Du dør altså ikke av utslippet, men av at oksygenet blir borte. Hvis du ikke sulter ihjel først. En bensinbil bruker 14 ganger så mye oksygen som bensin. Regnestykket er enkelt... Eksempelet ditt er håpløst Sjølv om du erstattar brukt oksygen med nytt frå ei flakse, er et sikker på at det etter kort tid er trivelegare i garasja med elbilen. Eg har ikkje veldig stor tru på at lufta i garasja med dieselbilen vert reinare og reinare etter kvart som motoren reinsar lufta. Lukke til. Prøv gjerne. Eg trur det kjem til å vere krav om eksosavsug på verkstader ei god stund til. Trur ikkje du kjem langt med arbeidstilsynet om du koplar det frå for å reinse lufta. :-) Pån igjen med påstander som ingen har kommet med......Neivel? Kva med denne påstanden?:Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta Ingen har etter det jeg kan se påstått at lufta i garasjen blir renere.Jaudå. Her er ein til:Nye biler forurenser helt ubetydelig, og kan ved høy luftforurensning bidra til å rense luften: Det som faktisk ble sagt er at konsentrasjonen ikke er sterk nok til at du dør av det. For da ville du dødd på Alnabru hver eneste dag......Heldigvis er eg ikkje på Alnabru nokon dag. Det er vel heller ingen som har påstått at du ville døydd i den garasja? Du kjem definitivt ikkje friskare ut, for eg trur ingenting på den luftreinsingsteorien. Hvorfor skal det alltid overdrives og vrenges? Det kommer alltid til å være krav om avsug på et bilverksted, men vi som jobber der merker stor forskjell. Jeg har også to dieselbiler selv, en Euro3 og en Euro6. Med Euro3 bilen blir jeg uvel hvis ikke porten bak den er åpen så fort den startes. Med Euro6 bilen er det ingen lukt eller ubehag overhodet. Og ser man i eksosrøret så er også det rent. Det må ha mykje med vane å gjere. Eg hadde ein Euro5 VW diesel sjølv. Den eksosen vart eg dårleg av sjølv utanfor garasja. Isskraping i eksosskya om vinteren var svært utriveleg. For personbilar er det ikkje stor skilnad mellom Euro5 og Euro6. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Skal ikke være noen dommer her fordi jeg tåler ikke diesel eksos lenger. Jeg merker godt nye diesel biler. De lukter sot men er helt rene i røret bak. Det er imidlertid mere enn sot og nox som kommer ut bak. Bilene kan overdosere urea fordi en diesel motor kutter nox produksjon momentant når fuel kuttes. Innslag av kullos og uforbrent diesel som skal fjernes i oksydasjons katalysator kan nok også forekomme. Nox kan være både NO NO2 og N2O3 som lukter ulikt og gir ulikt ubehag. Mitt generelle syn er at små billige biler er for komplisert å vedlikeholde med diesel motor. De er ikke særlig effektive, bråker og vibrerer. Når de blir noen år svikter systemene og reperasjoner er dyre. Har kjørt diesel i 20 år men siste 10 år har jeg kjørt bensin. Mye mindre dyre problemer. 1 Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Skal ikke være noen dommer her fordi jeg tåler ikke diesel eksos lenger. Jeg merker godt nye diesel biler. De lukter sot men er helt rene i røret bak. Det er imidlertid mere enn sot og nox som kommer ut bak. Bilene kan overdosere urea fordi en diesel motor kutter nox produksjon momentant når fuel kuttes. Innslag av kullos og uforbrent diesel som skal fjernes i oksydasjons katalysator kan nok også forekomme. Nox kan være både NO NO2 og N2O3 som lukter ulikt og gir ulikt ubehag. Mitt generelle syn er at små billige biler er for komplisert å vedlikeholde med diesel motor. De er ikke særlig effektive, bråker og vibrerer. Når de blir noen år svikter systemene og reperasjoner er dyre. Har kjørt diesel i 20 år men siste 10 år har jeg kjørt bensin. Mye mindre dyre problemer. Så de lukter sot men røret soten kommer ut av er helt rent...... Har kjørt diesel i 20 år uten noen problemer jeg.... Jobber med det hver eneste dag også Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Hvorfor skal det alltid overdrives og vrenges? Det kommer alltid til å være krav om avsug på et bilverksted, men vi som jobber der merker stor forskjell. Jeg har også to dieselbiler selv, en Euro3 og en Euro6. Med Euro3 bilen blir jeg uvel hvis ikke porten bak den er åpen så fort den startes. Med Euro6 bilen er det ingen lukt eller ubehag overhodet. Og ser man i eksosrøret så er også det rent. Det må ha mykje med vane å gjere. Eg hadde ein Euro5 VW diesel sjølv. Den eksosen vart eg dårleg av sjølv utanfor garasja. Isskraping i eksosskya om vinteren var svært utriveleg. For personbilar er det ikkje stor skilnad mellom Euro5 og Euro6. Jeg har vel knapt sett verre eksempler på trolling.... Å diskutere på dette nivået gidder jeg rett og slett ikke. Det står ingen steder at det var forurenset byluft i den garasjen fra før... Wow! Trolling skal du neimen ikkje snakke høgt om. Det går fram av samanhegen at lufta i garasja ikkje var reinsa frå før (eg har i alle fall ikkje skrive noko om reinsa luft), men det er ikkje so veldig relevant. Tviler egentlig på at du er gammel nok til å ha bil jeg. Etter oppførselen å dømme... MErkelig at vi som jobber med disse bilene hver dag merker så stor forskjell.... Du sier du hadde Euro. Hvordan vet du da at SCR katalysatoren ikke har noen effekt?Eg har hatt bil sidan du gjekk i bleier. Det er godt dokumentert at personbilar som hevdar å tilfredsstille avgasskrava ikkje gjer det. Alle saman slår av reinsesystema i "låge" temperaturar, som er vanleg gjennomsnitts utetemperatur her i landet. No skal EU verte strengare, og frå 2017 skal nye bilar testast under vanleg køyring i tillegg. Då godtek dei "berre" 2,1 gongar maksutslepp under vanleg køyring. 2,1! Fyrst i 2021 skal utsleppa under vanleg køyring ikkje vere meir enn 1,5 gonger kravet for syntetiske testar. Dette gjeld framleis i sommartemperaturar. Her i landet skal det framleis stinke om vinteren. Sorry.. Slik barnehagediskutering med folk som fornekter fakta gidder jeg ikkeLOL! DU, av alle, snakkar om å fornekte fakta? Gjer eit kjapt Google-søk på dieseljuks. Du skriv om om avgasskrava var implementert i praksis, medan det er fjell av dokumentasjon på at dei ikkje er det. Sjølv EU godtek meir enn dobbelt so høge gjennomsnittsutslepp under faktisk køyring som under laboratorietestar, og det seier mykje om kor langt på jordet tala som kjem frå bilprodusentane er og har vore.må bare le av deg. Det er ikke pr i dag noen avgasskrav for vanlig bruk Det er faktisk ikke noe i NEDC kravene som sier hva som skjer i vanlig bruk. Godt gjort å jukse på krav som ikke finnes...Du sier det jo selv... Det KOMMER. Det betyr altså ikke at det har vært noen krav tidligere.. Du mener altså at det er godt dokumntert at man har jukset. . Jammen sa jeg lol........ LOL er forøvrig et normalt uttrykk for en som da må vøre født rundt 1950, dvs snart 70 år gammel............ Renser den fortsatt skitten byluft når den brukes utenfor bruksparametrene i NEDC-testen? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 (endret) Sorry.. Slik barnehagediskutering med folk som fornekter fakta gidder jeg ikkeLOL! DU, av alle, snakkar om å fornekte fakta? Gjer eit kjapt Google-søk på dieseljuks. Du skriv om om avgasskrava var implementert i praksis, medan det er fjell av dokumentasjon på at dei ikkje er det. Sjølv EU godtek meir enn dobbelt so høge gjennomsnittsutslepp under faktisk køyring som under laboratorietestar, og det seier mykje om kor langt på jordet tala som kjem frå bilprodusentane er og har vore. må bare le av deg. Det er ikke pr i dag noen avgasskrav for vanlig bruk Det er faktisk ikke noe i NEDC kravene som sier hva som skjer i vanlig bruk. Frå 1. september 2017 skal bilane gjennom RDE-testing (Real Drive Emissions). Resultata syner at det du påstår om utslepp er eventyr og fornekting av fakta: https://www.theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release Kravet er 2,1 gonger EURO 6, men bilar som allereie er godkjende etter dei gamle fiktive krava er framleis godkjende. Godt gjort å jukse på krav som ikke finnes...Du sier det jo selv... Det KOMMER. Det betyr altså ikke at det har vært noen krav tidligere.. Du mener altså at det er godt dokumntert at man har jukset. . Jammen sa jeg lol........ Jukset får amøbar over heile internett til å tru på eventyr om at dieseleksos er reint. Dei aller mest mentalt tilbakeståande, trur tilogmed at det som kjem ut av eksosrøyret på ein EURO 6 dieselbil er reinare enn vanleg byluft, eller at det er trygt å sitje i ei garasje saman med ein slik bil med motoren i gong. Faktum er, som du skriv, at det i praksis ikkje er nokon utsleppskrav for EURO 6-bilar godkjende før 1. september 2017, og at dei reelle utsleppa er ekstremt høge. Endret 23. januar 2018 av Sturle S 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Skal ikke være noen dommer her fordi jeg tåler ikke diesel eksos lenger. Jeg merker godt nye diesel biler. De lukter sot men er helt rene i røret bak. Det er imidlertid mere enn sot og nox som kommer ut bak. Bilene kan overdosere urea fordi en diesel motor kutter nox produksjon momentant når fuel kuttes. Innslag av kullos og uforbrent diesel som skal fjernes i oksydasjons katalysator kan nok også forekomme. Nox kan være både NO NO2 og N2O3 som lukter ulikt og gir ulikt ubehag. Mitt generelle syn er at små billige biler er for komplisert å vedlikeholde med diesel motor. De er ikke særlig effektive, bråker og vibrerer. Når de blir noen år svikter systemene og reperasjoner er dyre. Har kjørt diesel i 20 år men siste 10 år har jeg kjørt bensin. Mye mindre dyre problemer. Så de lukter sot men røret soten kommer ut av er helt rent...... Har kjørt diesel i 20 år uten noen problemer jeg.... Jobber med det hver eneste dag også Tydelig at filter fjerner partikler og ikke lukt. Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Renser den fortsatt skitten byluft når den brukes utenfor bruksparametrene i NEDC-testen? Ja. Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 (endret) Sorry.. Slik barnehagediskutering med folk som fornekter fakta gidder jeg ikkeLOL! DU, av alle, snakkar om å fornekte fakta? Gjer eit kjapt Google-søk på dieseljuks. Du skriv om om avgasskrava var implementert i praksis, medan det er fjell av dokumentasjon på at dei ikkje er det. Sjølv EU godtek meir enn dobbelt so høge gjennomsnittsutslepp under faktisk køyring som under laboratorietestar, og det seier mykje om kor langt på jordet tala som kjem frå bilprodusentane er og har vore. må bare le av deg. Det er ikke pr i dag noen avgasskrav for vanlig bruk Det er faktisk ikke noe i NEDC kravene som sier hva som skjer i vanlig bruk. Frå 1. september 2017 skal bilane gjennom RDE-testing (Real Drive Emissions). Resultata syner at det du påstår om utslepp er eventyr og fornekting av fakta: https://www.theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release Kravet er 2,1 gonger EURO 6, men bilar som allereie er godkjende etter dei gamle fiktive krava er framleis godkjende. Godt gjort å jukse på krav som ikke finnes...Du sier det jo selv... Det KOMMER. Det betyr altså ikke at det har vært noen krav tidligere.. Du mener altså at det er godt dokumntert at man har jukset. . Jammen sa jeg lol........ Jukset får amøbar over heile internett til å tru på eventyr om at dieseleksos er reint. Dei aller mest mentalt tilbakeståande, trur tilogmed at det som kjem ut av eksosrøyret på ein EURO 6 dieselbil er reinare enn vanleg byluft, eller at det er trygt å sitje i ei garasje saman med ein slik bil med motoren i gong. Faktum er, som du skriv, at det i praksis ikkje er nokon utsleppskrav for EURO 6-bilar godkjende før 1. september 2017, og at dei reelle utsleppa er ekstremt høge. Nok et eksempel på forvrening av sannheten.. Det er ikke straffbart¨å kjøre i 80 km/t selv om fartsgrensen kommer til å bli satt ned til 80... Ergo kan ma heller ikke taes for å å ha brutt et annet regelverk som ikke gjaldt på det daværende tidspunkt.. De som i dine øyne er mentalt tilbakestående støtter seg på reelle tester... Det sier mest om deg. Det er masse biler som overholde NEDC kravene selv under vanlig kjøring Endret 23. januar 2018 av 2600RS Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Renser den fortsatt skitten byluft når den brukes utenfor bruksparametrene i NEDC-testen? Ja. Nei. Dei fleste EURO 5- og 6-bilar (skilnaden er ikkje veldig stor) tilfredsstiller ikkje nokon utsleppskrav, mange heller ikkje EURO 1 frå 1992, under vanleg køyring: https://www.theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Nok et eksempel på forvrening av sannheten.. Det er ikke straffbart¨å kjøre i 80 km/t selv om fartsgrensen kommer til å bli satt ned til 80... Ergo kan ma heller ikke taes for å å ha brutt et annet regelverk som ikke gjaldt på det daværende tidspunkt..Har eg sagt at dei kan takast? Nei. I dette tilfellet nyttar dei eit smutthol til å kunne drive massdedrap ustraffa. Massemord er ikkje dermed etisk eller moralsk forsvarleg. De som i dine øyne er mentalt tilbakestående støtter seg på reelle tester... Det sier mest om deg. Det er masse biler som overholde NEDC kravene selv under vanlig kjøringDet er svært få. Det er fleire EURO 6-bilar som forureinar meir enn EURO 1-krava frå 1992 under vanleg køyring, enn det er bilar som faktisk held EURO 6-krava. Gjennomsnittleg slepp dei ut 4,5 gonger meir enn lovleg grense, og det er i sommartemperatur. Basert på 541 reelle testar: https://www.theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Renser den fortsatt skitten byluft når den brukes utenfor bruksparametrene i NEDC-testen? Ja. Kilde? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Nok et eksempel på forvrening av sannheten.. Det er ikke straffbart¨å kjøre i 80 km/t selv om fartsgrensen kommer til å bli satt ned til 80... Ergo kan ma heller ikke taes for å å ha brutt et annet regelverk som ikke gjaldt på det daværende tidspunkt..Har eg sagt at dei kan takast? Nei. I dette tilfellet nyttar dei eit smutthol til å kunne drive massdedrap ustraffa. Massemord er ikkje dermed etisk eller moralsk forsvarleg.De som i dine øyne er mentalt tilbakestående støtter seg på reelle tester... Det sier mest om deg. Det er masse biler som overholde NEDC kravene selv under vanlig kjøringDet er svært få. Det er fleire EURO 6-bilar som forureinar meir enn EURO 1-krava frå 1992 under vanleg køyring, enn det er bilar som faktisk held EURO 6-krava. Gjennomsnittleg slepp dei ut 4,5 gonger meir enn lovleg grense, og det er i sommartemperatur. Basert på 541 reelle testar: https://www.theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release Du sa de hadde jukset.. Man kan ikke jukse på regler som ikke gjelder... Og påstanden din om massemord har du like lite dekning for som de andre påstandene dine...'5000 dødsfall årleg pga høgare utslepp enn påstått, seier forskarane: https://phys.org/news/2017-09-dieselgate-deaths-europe-year.html https://forskning.no/helse-bil-og-trafikk-forurensning/2017/09/dieseljuks-gir-5000-dodsfall-hvert-ar-i-europa 5000 drap årleg kallar eg massemord. Kva må til i verda di for å kvalifisere til massemord? Sjølvsagt er det juks. VW har vedgått juks og betalt fleire titals tusen millionar kroner i bøter. Berre her i kommentarfeltet er det minst to amøbar som ikkje har fått det med seg, og trur at det er trygt å puste eksos frå ein EURO 6-bil. I realiteten forureinar typiske EURO 6-bilar like mykje som bilar produsert på tidleg 1990-talet. Bilprodusentane har lurt både politikarar og evneveike trill rundt, med 5000 dødsfall i året som konsekvens. Framleis går det åndssvake rundt og brukar dei offisielle utsleppstala som argumentasjon for at diesel er reint, og at EURO 6-bilar til dømes bør sleppe billigare enn dieselbilar frå 1992 gjennom bomringar. Dei vil òg gjerne ha drap på samvitet. Og det er 10% av de 145 bilene som denne miljøverorganisasjonen har testet som aldri i virkelig bruk overstiger kravene for labratoritesten. 16% av disse bilene vi ikke vet hva er klarer RED kravene som gjelder for Euro6.2 Selv om ingen av bilene er Euro6.2........ Eurpo 6.2 er meir enn det dobbelte av kva EURO 6 tillet av utslepp. "At the other end of the spectrum, BMW vehicles had some of the lowest NOx conformity factors. For Volkswagen, Euro 6 diesel cars had an average conformity factor lower than 2." Så sier de seff ingen ting om hvilke biler de har målt, og det er selvfølgelig heller ingen ting som tilsier at testene er gjort under like forhold for alle bilene. Ikkje i pressemeldinga, nei. Last ned rapporten. Den er full av forklaringar på både korleis testane er gjort og individuelle resultat for mange av dei testa bilane. På godt norsk kalles dette for nonsens. For at en test skal ha en verdi må jo forholdene være like for alle. Men man klarer ikke å teste 145 biler samtidig....Derfor bruker man labratorier der forholdene er repeterbareRED er klårt definert og skal brukast av alle frå 1. september 2017. Dvs i fjor. No brainer ble det kalt her.. Vanskeig å være uenig For det testes her altså opp mot krav som ikke gjelder for disse bilene...... Ogh det kaller du faktisk fusk og juks..... Dummeste jeg har lest.... Gjer eit google-søk på dieseljuks, og sjå om du finn nokon som er samde med deg. Domstolane er heilt klåre i si sak. Drapsmennene i VW har vedgått juks. Dei har i staden prøvd å redusere bøtene ved å inngå forlik. Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Renser den fortsatt skitten byluft når den brukes utenfor bruksparametrene i NEDC-testen? Ja. Kilde?/ Du finner tallene for luftkvalitet på www.luftkvalitet.no. Utslippstallene finner du f.eks ved å google Euro6 scr/AdBlue. Resten er matematikk Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 (endret) Du oppfordrer meg til å 'Google det'? Det tolker jeg som at du ikke har noen kilde. Alternativt at du prøver å 'vinne debatten' ved å trette meg ut. For øvrig bør du redigere postene dine bedre. Det er voldsomt med karakterer for å si svært lite. Å be om kilde for kontroversielle påstander er helt greit, det er en høflig måte å si "jeg tror deg ikke" på. Å be om kilde for etablert konsensus er bare støy i debatten. Utslippskrav til Euro6 er konsensus, og det er heller ikke vanskelig å finne dem. Ergo er det støy i debatten å be om kilde på det. Du brukte lengre tid på å spørre om kilden faktisk, enn å klikke deg inn på første treff på google. (Med forbehold om at ditt første googletreff kan være forskjellig fra mitt, skal du likevel får mitt første treff). https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Emission_standards_for_passenger_cars Endret 23. januar 2018 av BippeStankelbein 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Du oppfordrer meg til å 'Google det'? Det tolker jeg som at du ikke har noen kilde. Alternativt at du prøver å 'vinne debatten' ved å trette meg ut. For øvrig bør du redigere postene dine bedre. Det er voldsomt med karakterer for å si svært lite. Å be om kilde for kontroversielle påstander er helt greit, det er en høflig måte å si "jeg tror deg ikke" på. Å be om kilde for etablert konsensus er bare støy i debatten. Utslippskrav til Euro6 er konsensus, og det er heller ikke vanskelig å finne dem. Ergo er det støy i debatten å be om kilde på det. Du brukte lengre tid på å spørre om kilden faktisk, enn å klikke deg inn på første treff på google. (Med forbehold om at ditt første googletreff kan være forskjellig fra mitt, skal du likevel får mitt første treff). https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Emission_standards_for_passenger_cars Er det 'etablert konsensus' at en motor med eoru6-rensing kan 'rense dårlig byluft' også når den brukes utenfor spesifikasjonene til testen? Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Du oppfordrer meg til å 'Google det'? Det tolker jeg som at du ikke har noen kilde. Alternativt at du prøver å 'vinne debatten' ved å trette meg ut. For øvrig bør du redigere postene dine bedre. Det er voldsomt med karakterer for å si svært lite. Å be om kilde for kontroversielle påstander er helt greit, det er en høflig måte å si "jeg tror deg ikke" på. Å be om kilde for etablert konsensus er bare støy i debatten. Utslippskrav til Euro6 er konsensus, og det er heller ikke vanskelig å finne dem. Ergo er det støy i debatten å be om kilde på det. Du brukte lengre tid på å spørre om kilden faktisk, enn å klikke deg inn på første treff på google. (Med forbehold om at ditt første googletreff kan være forskjellig fra mitt, skal du likevel får mitt første treff). https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Emission_standards_for_passenger_cars Er det 'etablert konsensus' at en motor med eoru6-rensing kan 'rense dårlig byluft' også når den brukes utenfor spesifikasjonene til testen? Leser du euro6 kravene du etterspør, så kan du gjøre deg opp en vurdering på det spørsmålet selv. Tallene står svart på hvitt. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Leser du euro6 kravene du etterspør, så kan du gjøre deg opp en vurdering på det spørsmålet selv. Tallene står svart på hvitt. Euro 6-.krava gjeld berre under strengt kontrollerte tilhøve i laboratoriet. På vegen kan Euro 6-bilar sleppe ut akkurat kor mykje dei vil, og det gjer dei. Difor er det ingen samanheng mellom kva Euro 6-krava seier og kva eit køyrety faktisk slepp ut. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Leser du euro6 kravene du etterspør, så kan du gjøre deg opp en vurdering på det spørsmålet selv. Tallene står svart på hvitt. Euro 6-.krava gjeld berre under strengt kontrollerte tilhøve i laboratoriet. På vegen kan Euro 6-bilar sleppe ut akkurat kor mykje dei vil, og det gjer dei. Difor er det ingen samanheng mellom kva Euro 6-krava seier og kva eit køyrety faktisk slepp ut. Det er ingen universalsannhet. Jeg regner med du sikter til den etterhvert gamle historien om såkalt "dieseljuks". Jeg minner om at den gjelder kun spesifikke modeller. De som faktisk holder Euro6 kravene, også langs veien, har blitt overskygget og forbigått i stillhet. Dessverre. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. januar 2018 Del Skrevet 23. januar 2018 Leser du euro6 kravene du etterspør, så kan du gjøre deg opp en vurdering på det spørsmålet selv. Tallene står svart på hvitt.Euro 6-.krava gjeld berre under strengt kontrollerte tilhøve i laboratoriet. På vegen kan Euro 6-bilar sleppe ut akkurat kor mykje dei vil, og det gjer dei. Difor er det ingen samanheng mellom kva Euro 6-krava seier og kva eit køyrety faktisk slepp ut. Det er ingen universalsannhet. Jeg regner med du sikter til den etterhvert gamle historien om såkalt "dieseljuks".Jeg minner om at den gjelder kun spesifikke modeller. De som faktisk holder Euro6 kravene, også langs veien, har blitt overskygget og forbigått i stillhet. Dessverre. Det er nok fordi det er svært langt mellom dei: https://www.theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release Poenget er at Euro 6 ikkje seier noko som helst om kva bilen slepp ut under vanleg køyring på vegen. Spesielt ikkje i norske temperaturar. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg