Gå til innhold

Peugeot, Citroën, DS og Opel: Hele modellutvalget blir elektrisk


Anbefalte innlegg

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.
Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

Av alle ting jeg har lest må dette være det svakeste.

Ikke minst i disse tider når vi vet hvor mye større det reelle utslippet er enn det oppgitte utslippet basert på en skandaløs testmetode (som heldigvis skal erstattes av mer reelle testbetingelser).

 

Ny dieselmotor slipper fremdeles ut uakseptable verdier av NOx i et reelt norsk driftsmønster. Og CO2-en kommer man ikke utenom med mindre de bruker 0 liter drivstoff på mila, noe jeg tviler på.

 

Hvor mye større er det relle utslippet fra en bil med Euro6 og SCR/AdBlue da? Siden du vet det... 

 

CO2 har ingen betydning for lufta vel?    :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.
Nye biler forurenser helt ubetydelig, og kan ved høy luftforurensning bidra til å rense luften:

 

http://www.tv2.no/a/8867304/

"Da de foretok uavhengige målinger av utslipp på busser, lastebiler og personbiler med dieselmotor, fant de ut at tyngre kjøretøy med Euro 6-teknologi hadde omtrent tre ganger lavere NOx-utslipp enn personbiler."

 

Løysinga er med andre ord at alle skiftar frå personbil til lastebil? Neppe. Lastebilar genererer mykje meir vegstøv og bremsestøv (halvparten av mikropartiklane) enn personbilar.

 

Personbilprodusentane veit vi at juksar. Er temperaturen under 17 grader, som han er heile året i nesten heile landet, slår dei like godt av heile reinsesystemet.

 

Hybridbiler kan også kjøre elektrisk i bystrøk. Problemet med biler er at de virvler opp støv, og elbiler er like ille som andre biler.

Nei, for dei genererer ikkje dette støvet. Når vi kvittar oss med bilane som genererer svevestøvet, er det heller ikkje noko å kvervle opp. Fordelen med både hybridar, og spesielt elbilar med kraftig motor og stort batteri, er mykje mindre bremsestøv. Bremsestøvet har høgt metallinnhald og går lettare over i blodet og ut i kroppen enn asfaltstøvet.

 

Det er samme teknologien i lastebiler og i de fleste Euro6 personbiler. Men TØI, også kalt TØV fant EM (1) Euro6 bil uten, og testet den sammen med noen Euro5 biler og konkluderte ut fra det...  En personbil med SCR katalysator og AdBlue innsprøytning er like ren som en lastebil med samme teknologi. Skjønner du ikke det så har det med vilje å gjøre. Det står faktisk i rapporten fra TØI også............

 

Og elbilen din generer også støv... Eller har den ikke dekk som slites? Sliter den ikke på asfalten heller?  Eller kanskje bilen din svever den?

Dekkslitasje har alle biler. De med piggdekk sliter mer asfalt. Men ,den partikkelstørrelsen som anses som farlig, er den som kommer fra eksosrøret. Den beveger seg lengst vekk fra veien, og påvirker langt flere. Samme med NOx.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.
Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta
Men en elbil vil slippe ut enda mindre enn dieselbilen.

 

Poenget gikk deg nok hus forbi

Poenget er vel at forbrenningsmotorer slipper ut noe. Det gjør ikke en elmotor.

Lenke til kommentar

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

 

En del av gearkassa? Hvilke fordeler har det?

Jeg ser det som mye mere hensiktsmessig å integrere startmotor/dynamo/hjelpemotor i en og samme enhet. Og denne enheten står allerede på motorblokka som en del av motoren.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.
Nye biler forurenser helt ubetydelig, og kan ved høy luftforurensning bidra til å rense luften:

 

http://www.tv2.no/a/8867304/

"Da de foretok uavhengige målinger av utslipp på busser, lastebiler og personbiler med dieselmotor, fant de ut at tyngre kjøretøy med Euro 6-teknologi hadde omtrent tre ganger lavere NOx-utslipp enn personbiler."

 

Løysinga er med andre ord at alle skiftar frå personbil til lastebil? Neppe. Lastebilar genererer mykje meir vegstøv og bremsestøv (halvparten av mikropartiklane) enn personbilar.

 

Personbilprodusentane veit vi at juksar. Er temperaturen under 17 grader, som han er heile året i nesten heile landet, slår dei like godt av heile reinsesystemet.

 

Hybridbiler kan også kjøre elektrisk i bystrøk. Problemet med biler er at de virvler opp støv, og elbiler er like ille som andre biler.

Nei, for dei genererer ikkje dette støvet. Når vi kvittar oss med bilane som genererer svevestøvet, er det heller ikkje noko å kvervle opp. Fordelen med både hybridar, og spesielt elbilar med kraftig motor og stort batteri, er mykje mindre bremsestøv. Bremsestøvet har høgt metallinnhald og går lettare over i blodet og ut i kroppen enn asfaltstøvet.

 

Det er samme teknologien i lastebiler og i de fleste Euro6 personbiler. Men TØI, også kalt TØV fant EM (1) Euro6 bil uten, og testet den sammen med noen Euro5 biler og konkluderte ut fra det...  En personbil med SCR katalysator og AdBlue innsprøytning er like ren som en lastebil med samme teknologi. Skjønner du ikke det så har det med vilje å gjøre. Det står faktisk i rapporten fra TØI også............

 

Og elbilen din generer også støv... Eller har den ikke dekk som slites? Sliter den ikke på asfalten heller?  Eller kanskje bilen din svever den?

Dekkslitasje har alle biler. De med piggdekk sliter mer asfalt. Men ,den partikkelstørrelsen som anses som farlig, er den som kommer fra eksosrøret. Den beveger seg lengst vekk fra veien, og påvirker langt flere. Samme med NOx.

Påstanden var at en elbil "ikke genererer svevestøv" Er kanskje for mye forangt at du skulle klare å holde deg til saken......

Når det gjelder hva som er farligst så er det like mange svar som spørsmål. Leter man finner man det svaret man vil. O

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.
Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta
Men en elbil vil slippe ut enda mindre enn dieselbilen.

 

Poenget gikk deg nok hus forbi

Poenget er vel at forbrenningsmotorer slipper ut noe. Det gjør ikke en elmotor.

 

Nei, poenget er at utslippet fra nye biler ikke har noen innvirkning på luftkvaliteten. Det er andre ting som står for forurensingen. Men Norge velger å gi slipp på fryktelig mange milliarder i avgift for å tekkes noen hipstere på Grunerløkka som har bestemt seg for å hate biler. De manglende pengene kunne faktisk blitt benyttet til å gjøre en reell innsats for miljøet... Veivasking, vedfyring, landstrøm, osv. Det ville kostet veldig mye mindre penger, og hat en veldig mye større innvirkning på luftkvaliteten enn å sponse noen som har 1 mill å bruke på bil med avgiftslette slik at de kan skryte av at de er miljøvennlige.. For en ny bil har faktisk så lite utslipp at det nesten ikke er målbart. Ergo er det feil  bruke så mye ressurser på å fjerne noe som faktisk ikke er noe problem... Det er DET som er poenget her, ikke at man skal bli usaklig fordi man som desperat elbileier så gjerne vil opprettholde alle fordelene. For sannheten er at under 5% av de som har elbil har kjøpt det for å være miljøvennelige. Det handler om penger. Slutt med hykleriet og opptre litt mer redelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tragisk at de ikke satser hardere fortere. Jeg er oppriktig redd for at europeisk bilindustri har startet reisen i fotsporene til Nokia. Nokia laget teknisk sett også «smartmobiler» i 2007, de gjorde det bare så inderlig halvhjertet.

Hvorfor skulle vel Nokia lage dyre smarttelefoner og kanibalisere sitt eget marked hvor de allerede var på topp? Hvorfor skulle Nokia snu på en femøring før de hadde melket markedet ferdig på dumbphones?

Nei, det samme som har skjedd i mobilbransjen vil skje i bilbransjen. Europa vil miste sitt fotfeste i industrien. Igjen på seierspallen vil USA, Kina og ikke minst Sør Korea stå.

 

Bob Lutz told The Times that he is “semi-serious” about his suggestion. “Twenty-five years from now, [the Model S] will be remembered as the first really good-looking, fast electric car. People will say ‘Too bad they went‎ broke.’”

 

Sikkert en inkompetent fjott i din verden, men la Wiki tale for seg selv:

"After leaving the Marines, Lutz spent eight years with GM in Europe before joining BMW serving as Executive Vice President of sales at BMW[7] for three years. He takes some credit in the development of the BMW 3 Series as well as their Motorsport division"

 

https://jalopnik.com/bob-lutz-thinks-the-model-s-will-be-collectable-after-t-1822267177?rev=1516488447072&utm_campaign=socialflow_jalopnik_twitter&utm_source=jalopnik_twitter&utm_medium=socialflow

 

Tyske premiumbiler kommer til å ta knekken på Tesla i løpet av få år. Teslaaksjonærer bør ta gevinstsikring mens de kan :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tragisk at de ikke satser hardere fortere. Jeg er oppriktig redd for at europeisk bilindustri har startet reisen i fotsporene til Nokia. Nokia laget teknisk sett også «smartmobiler» i 2007, de gjorde det bare så inderlig halvhjertet.

Hvorfor skulle vel Nokia lage dyre smarttelefoner og kanibalisere sitt eget marked hvor de allerede var på topp? Hvorfor skulle Nokia snu på en femøring før de hadde melket markedet ferdig på dumbphones?

Nei, det samme som har skjedd i mobilbransjen vil skje i bilbransjen. Europa vil miste sitt fotfeste i industrien. Igjen på seierspallen vil USA, Kina og ikke minst Sør Korea stå.

Bob Lutz told The Times that he is “semi-serious” about his suggestion. “Twenty-five years from now, [the Model S] will be remembered as the first really good-looking, fast electric car. People will say ‘Too bad they went‎ broke.’”

 

Sikkert en inkompetent fjott i din verden, men la Wiki tale for seg selv:

"After leaving the Marines, Lutz spent eight years with GM in Europe before joining BMW serving as Executive Vice President of sales at BMW[7] for three years. He takes some credit in the development of the BMW 3 Series as well as their Motorsport division"

 

https://jalopnik.com/bob-lutz-thinks-the-model-s-will-be-collectable-after-t-1822267177?rev=1516488447072&utm_campaign=socialflow_jalopnik_twitter&utm_source=jalopnik_twitter&utm_medium=socialflow

 

Tyske premiumbiler kommer til å ta knekken på Tesla i løpet av få år. Teslaaksjonærer bør ta gevinstsikring mens de kan :-)

 

Jada, og Nokia hadde lang suksess bak seg da de ble ødelagt av nykomlingen Apple.

 

Hva sa du igjen, sa du?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Og elbilen din generer også støv... Eller har den ikke dekk som slites? Sliter den ikke på asfalten heller?

Elbiler genererer mye, mye mindre støv, og det er vel også snakk om større partikler:

 

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

 

HAr du ikke hørt om partikkelfilter? Påbudt på dieselbiler for 10 år siden, kommer nå også på bensinbiler.........  Kanskje på tide å sette seg litt inn i fakta?

Lenke til kommentar

 

 

Tragisk at de ikke satser hardere fortere. Jeg er oppriktig redd for at europeisk bilindustri har startet reisen i fotsporene til Nokia. Nokia laget teknisk sett også «smartmobiler» i 2007, de gjorde det bare så inderlig halvhjertet.

Hvorfor skulle vel Nokia lage dyre smarttelefoner og kanibalisere sitt eget marked hvor de allerede var på topp? Hvorfor skulle Nokia snu på en femøring før de hadde melket markedet ferdig på dumbphones?

Nei, det samme som har skjedd i mobilbransjen vil skje i bilbransjen. Europa vil miste sitt fotfeste i industrien. Igjen på seierspallen vil USA, Kina og ikke minst Sør Korea stå.

Bob Lutz told The Times that he is “semi-serious” about his suggestion. “Twenty-five years from now, [the Model S] will be remembered as the first really good-looking, fast electric car. People will say ‘Too bad they went‎ broke.’”

 

Sikkert en inkompetent fjott i din verden, men la Wiki tale for seg selv:

"After leaving the Marines, Lutz spent eight years with GM in Europe before joining BMW serving as Executive Vice President of sales at BMW[7] for three years. He takes some credit in the development of the BMW 3 Series as well as their Motorsport division"

 

https://jalopnik.com/bob-lutz-thinks-the-model-s-will-be-collectable-after-t-1822267177?rev=1516488447072&utm_campaign=socialflow_jalopnik_twitter&utm_source=jalopnik_twitter&utm_medium=socialflow

 

Tyske premiumbiler kommer til å ta knekken på Tesla i løpet av få år. Teslaaksjonærer bør ta gevinstsikring mens de kan :-)

 

Jada, og Nokia hadde lang suksess bak seg da de ble ødelagt av nykomlingen Apple.

 

Hva sa du igjen, sa du?

 

Det hadde sengeprodusentene da vannsenga kom også gitt..... Går dere aldri lei av den fullstendig tåpelige sammenligningen der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

Tror faktisk det kan bli en utholdenhetsprøve å prøve gjøre slutt på seg selv ved å sette seg i en diesel bil i en helt lukket garage.

 

Dette fordi selv en "urenset" diesel ikke slipper ut stoffer med akutt gift-virkning. Dette til forskjell fra Otto motoren som i "gamle dager" kunne slippe ut store mengder CO. Med katalysator er også dette utslippet markant redusert.

 

Hvis man venter lenge nok kan kanskje CO2 konsentrasjonen (eller snarere reduksjon i O2 konsentrasjon) utgjøre et problem, men det vil også kunne stoppe motoren.

Ok, ny plan. Vi putter deg i en lukket garasje og lar deg sitte i en liten tett garasje med en diselbil i fire timer eller til før O2 konsentrasjonenen begynner å kunne være helseskadelig lav.

Hvorfor vet jeg at du ikke vil gjøre dette?

PS: Blir du med på dette lover jeg å gjøre det samme i en elbil.

 

Fra spøk til alvor, disse testene av avgassene fra fossilbiler er ikke verd papiret de er skrevet på det er noe alle vet innen nå. Det som kommer ut av eksosen på fossilbiler er og blir svært miljø og helseskadelig.

Hele greia har klare paraleller til tobakksindustriens påstander etter de introduserte filtersigaretter og "light" sigaretter med påstander om at filtersigaretter og light sigaretter gjorde det så godt som greit å røyke. 

Jævla svada, ferdig snakka.

 

Det er nok innlegget ditt som er svada her gitt. Sett deg litt inn i hva en ny dieselbil VIRKELIG slipper ut før du sprer enda mer svada her...
Vi vet jo hva de virkelig slipper ut. Det ble jo enda klarere da VW ble tatt med buksa nede...eller helt av....

 

Akkurat... Her flommer dt over av kompetanse........ :D VW ble tatt for å ha en device som reduserte NOx PÅ EN EURO5 motor. En motor som klarte de europeiske kravene til Euro5 uten den devicen.

 

Men det har ingen betydning eller relevans for hva en Euro6 motor med SCR/AdBlue slipper ut.  Ingen relevans i det hele tatt. \Det burde være rimelig kjent nå......... Hvis man ikke skal spre svada da...

Med mindre eksosen på fossilmotoren er plugget igjen, så vil den ha et utslipp, og ved all kjøring, utenfor laboratioreparameterne og IRL, så vil den uansett slippe ut mer, samme hvilken euro du kommer opp med.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

Tror faktisk det kan bli en utholdenhetsprøve å prøve gjøre slutt på seg selv ved å sette seg i en diesel bil i en helt lukket garage.

 

Dette fordi selv en "urenset" diesel ikke slipper ut stoffer med akutt gift-virkning. Dette til forskjell fra Otto motoren som i "gamle dager" kunne slippe ut store mengder CO. Med katalysator er også dette utslippet markant redusert.

 

Hvis man venter lenge nok kan kanskje CO2 konsentrasjonen (eller snarere reduksjon i O2 konsentrasjon) utgjøre et problem, men det vil også kunne stoppe motoren.

Ok, ny plan. Vi putter deg i en lukket garasje og lar deg sitte i en liten tett garasje med en diselbil i fire timer eller til før O2 konsentrasjonenen begynner å kunne være helseskadelig lav.

Hvorfor vet jeg at du ikke vil gjøre dette?

PS: Blir du med på dette lover jeg å gjøre det samme i en elbil.

 

Fra spøk til alvor, disse testene av avgassene fra fossilbiler er ikke verd papiret de er skrevet på det er noe alle vet innen nå. Det som kommer ut av eksosen på fossilbiler er og blir svært miljø og helseskadelig.

Hele greia har klare paraleller til tobakksindustriens påstander etter de introduserte filtersigaretter og "light" sigaretter med påstander om at filtersigaretter og light sigaretter gjorde det så godt som greit å røyke. 

Jævla svada, ferdig snakka.

 

Det er nok innlegget ditt som er svada her gitt. Sett deg litt inn i hva en ny dieselbil VIRKELIG slipper ut før du sprer enda mer svada her...
Vi vet jo hva de virkelig slipper ut. Det ble jo enda klarere da VW ble tatt med buksa nede...eller helt av....

 

Akkurat... Her flommer dt over av kompetanse........ :D VW ble tatt for å ha en device som reduserte NOx PÅ EN EURO5 motor. En motor som klarte de europeiske kravene til Euro5 uten den devicen.

 

Men det har ingen betydning eller relevans for hva en Euro6 motor med SCR/AdBlue slipper ut.  Ingen relevans i det hele tatt. \Det burde være rimelig kjent nå......... Hvis man ikke skal spre svada da...

Med mindre eksosen på fossilmotoren er plugget igjen, så vil den ha et utslipp, og ved all kjøring, utenfor laboratioreparameterne og IRL, så vil den uansett slippe ut mer, samme hvilken euro du kommer opp med.

 

Prøver du å dekke over inkompetansen din ved å spille tøff?  Den vil ha et utslipp.. MEn vet du hva. Det har du også. Når du puster. Det er ingen ting her i verden som ikke slipper ut noe. Elbilen har tatt mesteparten av utslippet sitt i produksjonen, mens utslippet fra en ICE fordeles mer over tid.

 

Forøvrig er det et flertall biler som faktisk klarer NEDC kravene uansett. Men de skaper ikke overskrifter. I hvertfall ikke for fanatiske elbileiere som innbiller seg at elbilen redder verden...I den testen der VW ble tatt, som du og dine likesinnede trekker frem i tide og i utide, så var det også en BMW. Den var aldri over kravene som gjelder for labratorietesten. Selv om testen altså ble utført uten noen som helst kontroll på noen parameterte.....Akdri over... Det visste du neppe, fordi emnet egentlig ikke opptar deg i det hele tatt. For uansett hvor mange tøffe fraser du lirer av deg så er fakta at dette utslippet fra nye biler er så lite at det faktisk ikke har noe innvirkning....På noe som helst......Prøv å sett deg litt inn i de tingene du sprer så mye dritt om. For dette blir bare for dumt. Du driter deg ut... Les denne..  En seriøs og grundig gjennomgang av hele prosessen og resultatene. Utført av folk som faktisk vet hva de driver med

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3973853/

 

In conclusion, the particulate emissions of advanced diesel engines can be drastically reduced in terms of the particulate mass and the particle number by using closed particulate filters. In-engine measures also lead to a clear reduction in particulate emissions. When measuring particle number and mass, we can see a clear correlation. Reduced particle mass emission is always associated with a reduction in particle number. Statements claiming that advanced engines are emitting a particular high amount of small particles were proven incorrect since they are based on measurement errors. There is no significant increase in small particles in the range of < 30 nm at the engine outlet because of advanced engine concepts. Particulate filters that were universally introduced for passenger cars with emission standard Euro 5 and became the state-of-the-art with Euro VI in commercial vehicles as well, are filtering particles in the entire operating range of the engine across the entire particle size range with high efficiency, which can be explained by the separation principle in the filter.

With the introduction of Euro 6 for passenger cars, it was possible to further reduce the permissible emissions especially for nitrogen oxides; with the introduction of Euro VI, both the particulate as well as the NOx emissions were further reduced drastically for commercial vehicles. With Euro 5b for passenger cars and Euro VI for commercial vehicles, a particle number limit has been introduced additionally that drastically increased the requirements even further. Since the introduction of the exhaust emission standards in Europe, all pollutant components have already been reduced by more than 90%. Additionally, increasingly stringent measures are being introduced for monitoring emissions in real-life driving operation over the life time of the vehicle. Further steps in the legislation for reducing the emission limits are to be expected in the future. In addition, the focus will increasingly be on CO2 emissions.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at folk fjerner egr systemer og partikkelfilter så raskt det blir problemer i stedet for å reparere. Mye billigere å omprogramere motorstyringen enn å skifte partikkelfilter og rense innsug for sot regelmessig. Vi ser utlanske lastebiler der alt er koblet vekk. Da bruker motoren mindre diesel og kostnader synker. Hvor stort dette problemet er aner vi ikke da dette er vanskelig å sjekke.

Lenke til kommentar

Problemet er at folk fjerner egr systemer og partikkelfilter så raskt det blir problemer i stedet for å reparere. Mye billigere å omprogramere motorstyringen enn å skifte partikkelfilter og rense innsug for sot regelmessig. Vi ser utlanske lastebiler der alt er koblet vekk. Da bruker motoren mindre diesel og kostnader synker. Hvor stort dette problemet er aner vi ikke da dette er vanskelig å sjekke.

Blir som når folk lader elbil med et helt urenset dieselaggregat. En problemstilling uten relevans for diskusjonen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du gi eksempler på at dette er et stort problem? Poenget er at det er svært kostbart å vedlikeholde diesel rense systemer på dieselmotorer. Dokumentasjon på kjøp av urea er minimum. Sjekk av egr system og at programvare ikke er tuklet med et annet. Om partikkelfilter er fjernet går også ann å sjekke.

 

Lastebiler og diesel biler der system ikke fungerer burde slepes til nermeste verksted og bøter burde vert på nivå med pris på katalysator og partikkelfilter

 

Hvorfor noen skulle lade bilen med et diesel agregat til en 3 dobbel kost må du forklare.

Lenke til kommentar

Kan du gi eksempler på at dette er et stort problem? Poenget er at det er svært kostbart å vedlikeholde diesel rense systemer på dieselmotorer. Dokumentasjon på kjøp av urea er minimum. Sjekk av egr system og at programvare ikke er tuklet med et annet. Om partikkelfilter er fjernet går også ann å sjekke.

 

Lastebiler og diesel biler der system ikke fungerer burde slepes til nermeste verksted og bøter burde vert på nivå med pris på katalysator og partikkelfilter

 

Hvorfor noen skulle lade bilen med et diesel agregat til en 3 dobbel kost må du forklare.

Nei. Det kunne ikke du med din problemstilling heller..........  Urae koster svært lite forøvrig...  Og hvis man er på et sted der det ikke er strøm, så er aggregat en fin ting...

http://www.tv2.no/a/8534709/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker om nye biler med Euro6/RDE-motorer. Disse har like god rensing som lastebiler.

Det skulle ikkje forundre meg eit sekund om lastebilprodusentane juksar like mykje som bilprodusentane, nei. Ikkje rart bylufta vert helseskadlg om vinteren. Slår lastebilane òg av alle reinsesystem når temperaturen fell under 17 °C?

 

Når myndighetene skal avgjøre om elbiler skal få forlenget avgiftsfordelene må de se på alternativene som er bensin og dieselbiler med ubetydelige utslipp.

Problemet er at desse eksosbilane ikkje eksisterer pr i dag. For norske gjennomsnittstemperaturar er det ikkje definert nokon krav i gjeldande standardard. Det utnyttar eksosbilprodusentane til å spare pengar, medan dei drep og skadar so mange dei kan.

 

Det er ikke lengre i samfunnets interesse å kaste bort skattepenger på å subsidiere elbiler, mye bedre å bruke pengene på utdanning, helse og omsorg.

Det er både billigare og betre å førebyggje, ved å hindre forureininga som gjer folk sjuke i utgangspunktet. Vi kan heller kutte milliardsubsidiane til oljeindustrien, slik at bensin og diesel vert dyrare over heile verda. Kvifor skal norske skattebetalarar subsidiere olje som vi eksporterer?

 

Det vil nok uansett komme en gradvis overgang til elbiler pga strenge EU-krav og bedre batterier. Dette viser jo nettopp denne artikkelen. Ingen vits i å sløse bort offentlige midler på elbilsubsidier i Norge, spesielt ikke på de dyreste elbilene. Innfør moms og gi et fast tilskudd på 50.000 kroner pr bil, det er mer enn nok.

Eh, no er det du som argumenterer for subsidiar. Du vil erstatte ei avgiftslette med subsidiar, for å drepe fleire med giftige avgassar.

 

Dagens avgiftsregime gjer at elbil er eit realistisk alternativ til eksosbil for alle. Sjølv for oss som treng ein romsleg bil og køyrer langt. Kan hende du vassar i pengar, men vi som ikkje gjer det vil òg gjerne ha råd til ein rein bil som ikkje forgiftar natur og miljø.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

Flere innlegg har blitt slettet. Diskuter anstendig! Å ta mannen og ikke ballen blir ikke belønnet. Reaksjoner på moderatorhandlinger tas med undertegnede på PM, eller i vårt tilbakemeldingsforum og ikke i denne tråden!

Lenke til kommentar

 

Då veit eg kva vi skal gjere når smogen kjem i stilleståande vinterluft i januar og februar: Krevje at alle nye dieselbilar i byane skal stå på tomgang heile dagen! Dei sug inn byluft og sender reinare luft ut eksosrøyret!

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

Å argumentere mot kunnskapsløshet erstattet med idioti er vanskelig. I en lukket garasje vil bilen bruke opp oksygenet. Du dør altså ikke av utslippet, men av at oksygenet blir borte. Hvis du ikke sulter ihjel først.  En bensinbil bruker 14 ganger så mye oksygen som bensin. Regnestykket er enkelt...   Eksempelet ditt er håpløst

 

Sjølv om du erstattar brukt oksygen med nytt frå ei flakse, er et sikker på at det etter kort tid er trivelegare i garasja med elbilen. Eg har ikkje veldig stor tru på at lufta i garasja med dieselbilen vert reinare og reinare etter kvart som motoren reinsar lufta. Lukke til. Prøv gjerne. Eg trur det kjem til å vere krav om eksosavsug på verkstader ei god stund til. Trur ikkje du kjem langt med arbeidstilsynet om du koplar det frå for å reinse lufta. :-) Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...