Gå til innhold

Peugeot, Citroën, DS og Opel: Hele modellutvalget blir elektrisk


Anbefalte innlegg

Så hvorfor påstår du da at jeg mener Euro1 skulle rense bylufta?

Dette har jeg aldri påstått. Hvorfor blander du inn Euro 1? Kanskje jeg burde begynne å rapportere deg for at du dikter opp utsagn jeg aldri har kommet med, slik du har truet med? Du har derimot påstått at nye dieseler slipper ut eksos som er renere enn byluften, i post 7.

 

Du er sannelig ikke lite frekk. VAr det jeg som kom trekkende med det også? Nå bør du kanskje skjerpe deg.. JEg svarte på din kommentar som sa: "uansett hvor miljøvennlig fossilbilen blir så er det ikke mange som har lyst til å ha det minst miljøvennlige kjøretøyet." Står i innlegg 215.. Hvordan er det mulig da å påstå at det var jeg som kom trekkende med det... Dummest så langt.. Og det sier ikke lite

Men hybrider var jo nevnt i den opprinnelige sammenhengen til utsagnet ditt om dieseleksos, som er årsaken til hele samtalen. Har du glemt den sammenhengen som du var så opptatt av? 2LK70DN1 snakker om biler med elektrisk hjelpemotor. Det er en hybrid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det nytter å prøve å forklare deg at om du skulle klare å lese av en diagnosekontakt kjøre motoren med konstant last og manuelt stenge vtg vil ladetrykk øke og masseflow øke motsatt om du åpner den. Årsaken er at luft kan ha ulik tetthet.

Det betyr at selv om volumstrøm er konstant så øker massestrøm.

 

V8 motorer fra 70 tallet hadde forgassere som ga lambda under en. Det gir lav nox. Ved å eco tune lambda til ca 1,2 kan du få høyere nox og virkningsgrad. Det finnes minst 50 ulike måter å påvirke nox utslipp på en motor. Tror ikke jeg skal gå igjennom alle her. Lanbda er kun en parameter som virker ulikt på otto og diesel motorer.

 

Ang nox og turtall kan du jo lure på hvorfor utslipskrav til store diesel motorer er avhengig av turtall. Les imo koden.

 

Om du vet noe om motorer og nox så skuler du det godt

vtg? Er det wastegate du mener.. Forkortes i såfall wg. Og seff vil ladetrykket øke med blokkert wg, men det du ikke har forstått er at en moderne motor aldri slipper lufta ut i friluft. Det er nemlig noe som heter luftmasseføler, og hvis man da slipper luft som allerede er målt gjennom denne ut i friluft blir resultatet en motor som går i nødprogram. Fordi verdiene fra både oksygen og mapsensor ikke overenstemmer med luft inn...Derfor har man en resirkuleringsventil som slipper denne lufta inn i innsuget igjen.. Ergo blir mengden og massen (som er målt), den samme. Og heller ikke en variabelt skovlehjul på turboen vil forandre på mengde eller masse, kun på lufthastigheten. 

 

Lambda under 1 betyr altså fet blanding, dvs lite oksygen og mye fuel. Det gir lite NOx. GRATULERER.. Helt riktig...  Men hvorfor i all verden sier du det til meg..? Det var en av mesterhjerne som du har omtalt i svært rosende ord som presenterte gullkornet om at MINDRE oksygen inn  gir MINDRE NOX. Ikke jeg.

 

Er det mer du vil lære om motorer, så bare si fra... Men ikke hør for mye på de som tror at hensikten med en bilmotor er å få mest mulig hastighet mellom luftinntak og eksosutslipp.. Jeg ser du roser dem veldig, men jeg tror du er mer ute etter å prøve å henge ut meg enn å forholde deg til fakta.

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar

 

Så hvorfor påstår du da at jeg mener Euro1 skulle rense bylufta?

Dette har jeg aldri påstått. Hvorfor blander du inn Euro 1? Kanskje jeg burde begynne å rapportere deg for at du dikter opp utsagn jeg aldri har kommet med, slik du har truet med? Du har derimot påstått at nye dieseler slipper ut eksos som er renere enn byluften, i post 7.

 

Du er sannelig ikke lite frekk. VAr det jeg som kom trekkende med det også? Nå bør du kanskje skjerpe deg.. JEg svarte på din kommentar som sa: "uansett hvor miljøvennlig fossilbilen blir så er det ikke mange som har lyst til å ha det minst miljøvennlige kjøretøyet." Står i innlegg 215.. Hvordan er det mulig da å påstå at det var jeg som kom trekkende med det... Dummest så langt.. Og det sier ikke lite

Men hybrider var jo nevnt i den opprinnelige sammenhengen til utsagnet ditt om dieseleksos, som er årsaken til hele samtalen. Har du glemt den sammenhengen som du var så opptatt av? 2LK70DN1 snakker om biler med elektrisk hjelpemotor. Det er en hybrid.

 

 "Dette har jeg aldri påstått. Hvorfor blander du inn Euro 1? Kanskje jeg burde begynne å rapportere deg for at du dikter opp utsagn jeg aldri har kommet med, slik du har truet med?"

 

Siterer deg:

 

"Feil, jeg sa at din påstand om at eksosen var renere enn byluften var enda mer urealistisk med Euro 1 enn Euro 6, noe som er selvsagt. "

 

Rapporter deg selv hvis du skal rapportere noen.

 

Her er innlegget jeg svarte på: "Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn."

 

Kan du nå, etter at vi hr diskutert i 12 sider uten at noen har nevnt hybrid, fortelle hvor hybrid er nevnt i det jeg svarte på...  En hybrid har altså en forbrenningsmotor den også, og den forurenser det samme som andre forbrenningsmotorer.

 

Det der tror du ikke på selv engang....

 

Grunnen til at du dro inn hybrid er at påstanden du selv kom med var feil når vi ser på salgsstatistikken. For også det innlegget handlet om elbiler, ikke om hybrid...

 

Trenger du påhengsmotor?

 

Ser forøvrig at det fortsatt er stille fra de selverklærte mesterhjerne om påstanden om at lite oksygen inn gir lite NOX...  Bedre å sitte å hovere til folk som ikke engang har deltatt i diskusjonen og bable om hvor dumme andre er sikkert? Når man selv ikke engang får med seg andres innvendinger... Blir ikke mye seriøs diskusjon i hvertfalll..

Lenke til kommentar

Vtg er forkortelse for variable turbine geometry. Det har du nok ikke hørt om. Sitter rundt turbinen i turbolader. Waste gate er en primitiv dump ventil.

 

Lufta du snakker om er eksos. Waste gate slipper ut eksos før turbin for å redusere ladetrykk eller ved stengt,øke ladetrykk.

 

Har du aldri skrudd på en diesel motor? Mange har spjeld i innsug som i følge deg ikke eksisterer. Indirekte styrer det egr mengde men er like fullt et spjeld.

 

Ta deg en tur til en motor lab der motorer blir kjørt i testbenk med måling av utslipp og trykk i sylinder. Mapping av motorer er faktisk ganske gøy og lærerikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du nå, etter at vi hr diskutert i 12 sider uten at noen har nevnt hybrid, fortelle hvor hybrid er nevnt i det jeg svarte på...

Hybrider er nevnt i den posten som er sitert i den posten du siterte på side 1, se her:

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

Jeg tok det opp fordi du sa at 99,6% ikke valgte elbil og at dette var "ganske interessant", så linket jeg til en side som med litt mer sanne tall, der var tilfeldigvis hybrider nevnt i et samlet tall. At du later som om dette er en slags urett som er begått deg gir ikke mye mening. Stadig flere velger elbil eller hybrid, stadig færre velger diesel. Med rette! Det skal bli godt å få disse raklende, stinkende traktorene bort fra veien.

 

 

 

"Dette har jeg aldri påstått. Hvorfor blander du inn Euro 1? Kanskje jeg burde begynne å rapportere deg for at du dikter opp utsagn jeg aldri har kommet med, slik du har truet med?"

 

 

 

Siterer deg:

 

 

 

"Feil, jeg sa at din påstand om at eksosen var renere enn byluften var enda mer urealistisk med Euro 1 enn Euro 6, noe som er selvsagt. "

Men hahaha, det du sier jeg har sagt står jo ikke i det du siterer.

 

Din påstand var at nye dieseler slipper ut mindre enn det er i byluften. Så viste jeg at det var umulig. Så insisterte du på at jeg skulle bruke Euro 1 tall av noen grunn, så gjorde jeg det. Da ble det selvfølgelig enda mer umulig, slik alle antagelig hadde ventet seg. Ikke på noe tidspunkt har jeg sagt at du påstår at Euro 1 renser luften.

 

Jeg tror jeg hopper av her jeg. Når du siterer et enkelt stykke tekst der det står "A" og insisterer på at det står "B" der, så blir det vanskelig å utveksle noe som helst informasjon. Det har kanskje blitt inhalert litt vel mye NOx opp gjennom årene. Takk for laget og god bedring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Eg reknar med at du kan svare, og ikkje avfeier dette som irrelevant, elles er du etter eigen definisjon eit nettroll.

 

Det er nok tydlig for de fleste her inne hva du anser for å være din oppgave... Å svare på spørsmål direkte knyttet til dine påstander er ikke en av dem.
Eg veit sjølv kva påstandar eg har sett fram, og dersom dine spørsmål skal ha noko som helst med mine påstandar å gjere, har du ikkje forstått eit fnugg av det eg har skrive. Har du lese det i det heile?

 

For det var din påstand om at mindre oksygen inn i motoren ville gi mindre NOx jeg stilte spørsmål om.. Merkelig hvor fort det ble irrelevant da gitt.

Det har eg aldri påstått. Eg har alltid teke utgangspunkt i 0,08 g NOx/km, som er kravet under lab-testing til Euro 6. Korleis det relaterer seg til oksygen i motoren er ikkje relevant for noko av det eg har skrive.

 

Eksosrøret på Euro6 bilen min er 6,35 cm..... 

So fint for deg. Bles eksosen deg overende dersom du står bak bilen når motoren er i gong? Viss ikkje er eksosen skitnare enn lovleg nivå for byluft. (Med mindre bilen din berre slepp ut NOx tilsvarande ein liten brøkdel (veit du kva ein brøk er?) av Euro 6-kravet.

 

Forøvrig viser linkene dine noe helt annet... Poenget med en bilmotor er ikke å få mest mulig fart på det som kommer ut av eksosrøret..

Nettopp. Ergo må eksosen ha høgare NOx-konsentrasjon enn det som vert rekna som kritisk forureina, og dermed kan ikkje ein dieselmotor brukast til å reinse skita byluft. Han vil berre gjere den skite bylufta skitnare.

 

Ein elbil vil derimot ikkje tilføre den skitne bylufta eit einaste mikrogram meir NOx. Elbilar er difor betre for bylufta enn dieselbilar.

 

Hvis du ikke vet hvordan en bilmotor fungerer så bør du kanskje finne på noe annet

 

Eg veit veldig godt korleis ein bilmotor fungerer. Det fekk eg inn frå eg var veldig liten. Som andre her har påvist, er det svært store hol i dine eigne kunnskapar om korleis bilmotorar fungerer.
Lenke til kommentar

Vtg er forkortelse for variable turbine geometry. Det har du nok ikke hørt om. Sitter rundt turbinen i turbolader. Waste gate er en primitiv dump ventil.

 

Lufta du snakker om er eksos. Waste gate slipper ut eksos før turbin for å redusere ladetrykk eller ved stengt,øke ladetrykk.

 

Har du aldri skrudd på en diesel motor? Mange har spjeld i innsug som i følge deg ikke eksisterer. Indirekte styrer det egr mengde men er like fullt et spjeld.

 

Ta deg en tur til en motor lab der motorer blir kjørt i testbenk med måling av utslipp og trykk i sylinder. Mapping av motorer er faktisk ganske gøy og lærerikt.

Her skrev jeg om det jeg i følge deg ikke har hørt om..

"Og heller ikke en variabelt skovlehjul på turboen vil forandre på mengde eller masse, kun på lufthastigheten."

:D  Samtidig som du mener at jeg ikke kan noe om motorer. En wastegte slipper ut eksos, dumpventilen slipper ut luft

 

Og swirl spjeld i innsug er noe helt annet.. Det påvirker ikke luftmegde eller masse inn i motoren.. Skikkelig artig at du prøver å fremstå som en motorekspert gitt. Skikkelig morsomt.. Det spjeldene i innsug gjør er å lede luften en annen vei. Man vil ha lange runners ved lave turtall for å få bra dreiemoment, mens ved høye turtall er kortest mulig vei for luften det optimale. Swirlspjeldene veksler altså mellom disse to... Hvis du faktisk ikke forsto at det ikke hadde noe med diskusjonen som ble ført så ...ja... Å ta ting ut av kontekst er bare dumt.

 

Spar meg for hersketeknikken, lær litt selv litt i stedet...  F.eks at spjeld i innsug ikke påvirker total luftmengde inn i motor. Og les hva jeg skriver før du påstår at jeg ikke har hørt om ting...

 

En vtg som du kaller det, og som egentlig heter VNT påvirker altså heller ikke luftmengde INN i motoren

Lenke til kommentar

 

 

Eg reknar med at du kan svare, og ikkje avfeier dette som irrelevant, elles er du etter eigen definisjon eit nettroll.

Det er nok tydlig for de fleste her inne hva du anser for å være din oppgave... Å svare på spørsmål direkte knyttet til dine påstander er ikke en av dem.
Eg veit sjølv kva påstandar eg har sett fram, og dersom dine spørsmål skal ha noko som helst med mine påstandar å gjere, har du ikkje forstått eit fnugg av det eg har skrive. Har du lese det i det heile?

 

For det var din påstand om at mindre oksygen inn i motoren ville gi mindre NOx jeg stilte spørsmål om.. Merkelig hvor fort det ble irrelevant da gitt.

Det har eg aldri påstått. Eg har alltid teke utgangspunkt i 0,08 g NOx/km, som er kravet under lab-testing til Euro 6. Korleis det relaterer seg til oksygen i motoren er ikkje relevant for noko av det eg har skrive.

 

Eksosrøret på Euro6 bilen min er 6,35 cm..... 

So fint for deg. Bles eksosen deg overende dersom du står bak bilen når motoren er i gong? Viss ikkje er eksosen skitnare enn lovleg nivå for byluft. (Med mindre bilen din berre slepp ut NOx tilsvarande ein liten brøkdel (veit du kva ein brøk er?) av Euro 6-kravet.

 

Forøvrig viser linkene dine noe helt annet... Poenget med en bilmotor er ikke å få mest mulig fart på det som kommer ut av eksosrøret..

Nettopp. Ergo må eksosen ha høgare NOx-konsentrasjon enn det som vert rekna som kritisk forureina, og dermed kan ikkje ein dieselmotor brukast til å reinse skita byluft. Han vil berre gjere den skite bylufta skitnare.

 

Ein elbil vil derimot ikkje tilføre den skitne bylufta eit einaste mikrogram meir NOx. Elbilar er difor betre for bylufta enn dieselbilar.

 

Hvis du ikke vet hvordan en bilmotor fungerer så bør du kanskje finne på noe annet

Eg veit veldig godt korleis ein bilmotor fungerer. Det fekk eg inn frå eg var veldig liten. Som andre her har påvist, er det svært store hol i dine eigne kunnskapar om korleis bilmotorar fungerer.

 

Nekter du for å ha kommet med påstanden om at mindre oksygen inn i motoren gir mindre NOx?

Lenke til kommentar

 

Kan du nå, etter at vi hr diskutert i 12 sider uten at noen har nevnt hybrid, fortelle hvor hybrid er nevnt i det jeg svarte på...

Hybrider er nevnt i den posten som er sitert i den posten du siterte på side 1, se her:

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

Jeg tok det opp fordi du sa at 99,6% ikke valgte elbil og at dette var "ganske interessant", så linket jeg til en side som med litt mer sanne tall, der var tilfeldigvis hybrider nevnt i et samlet tall. At du later som om dette er en slags urett som er begått deg gir ikke mye mening. Stadig flere velger elbil eller hybrid, stadig færre velger diesel. Med rette! Det skal bli godt å få disse raklende, stinkende traktorene bort fra veien.

 

 

 

"Dette har jeg aldri påstått. Hvorfor blander du inn Euro 1? Kanskje jeg burde begynne å rapportere deg for at du dikter opp utsagn jeg aldri har kommet med, slik du har truet med?"

 

 

 

Siterer deg:

 

 

 

"Feil, jeg sa at din påstand om at eksosen var renere enn byluften var enda mer urealistisk med Euro 1 enn Euro 6, noe som er selvsagt. "

Men hahaha, det du sier jeg har sagt står jo ikke i det du siterer.

 

Din påstand var at nye dieseler slipper ut mindre enn det er i byluften. Så viste jeg at det var umulig. Så insisterte du på at jeg skulle bruke Euro 1 tall av noen grunn, så gjorde jeg det. Da ble det selvfølgelig enda mer umulig, slik alle antagelig hadde ventet seg. Ikke på noe tidspunkt har jeg sagt at du påstår at Euro 1 renser luften.

 

Jeg tror jeg hopper av her jeg. Når du siterer et enkelt stykke tekst der det står "A" og insisterer på at det står "B" der, så blir det vanskelig å utveksle noe som helst informasjon. Det har kanskje blitt inhalert litt vel mye NOx opp gjennom årene. Takk for laget og god bedring.

 

Men det sto altså ikke noe om hybrider i posten jeg svarte på... Og du selv har heller ikke nevnt hybrider på 12 sider.. Så host opp noe bedre hvis du på død og liv ikke tør å innrømme sannheten.

 

MEn flott at du innrømmer at det ikke var jeg som kom med hybridene da.. Selv om du prøver å fremstille det som at det var helt tilfeldig at linken du fant som svar på min påstand om 0,2% elbiler helt tilfeldigvis inneholdt hybrider.. Så lenge det ikke viser noen salgstall for kun elbiler er de jo fullstendig irrelevant og fullstendig meningsløst å komme med. Det blir bare et eksempel på at du nekter å innse at andre har rett

 

Min påstand var FORTSATT relatert til det jeg svarte på.... Om  være den siste som vil forurense lufta.. Så så lenge du enda ikke har klart å komme opp med en kilde på at elbilene har bidtratt til bedre luft så står den påstanden veldig fint den.. For som vi så fra linken til WDA, så var bedringen i luftkvalitet i Tyskland minst like stor som i Norge. Elbiler er altså ingen indikator.

Så ditt patetiske forsøk på å ta ting ut av sammenheng og prøve å motbevise med et aldeles tåpelig regnestykke basert på NOx utslipp ut fra forbruk faller på steingrunn.. Det ble presentert to regnestykker her, begge er i følge matteekspertene riktig, selv om svarene er over 100% forskjellige.

 

DA snakker vi arroganse da.

 

Diameteren på eksosrøret er revnende likegyldig for meg, igjen så tar du ting ut av sammenheng.. Fikk du ikke med deg hva jeg svarte på med det, eller er det trolleiveren som igjen overtar styringen?

 

Alltid like morsomt når folk hopper av fordi andre ikke kan noe.. I hvertfall når de som deg, faktisk ikke har evnet å se en eneste av de saklige innvendingene...

 

Hvor mange prosent reduseres Nox med hvis vi senker oksygenmengden inn med 5% f.eks?  Har stillt noen spørsmål rundt den teorien nå, du unngår konsekvent å kommentere påstanden og mesterhjernen som kom med påstanden mener spørsmålet er irrelevant...

 

Artig gjeng... Men ingen saklighet

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar

Nekter du for å ha kommet med påstanden om at mindre oksygen inn i motoren gir mindre NOx?

 

Ja. Kvifor skulle eg det? Det er ikkje relevant for noko av det eg har diskutert.

 

EGR vert brukt for å reduserere produksjonen av NOx, og då er det mindre oksygen i sylinderen, og eg har sikkert nemnt EGR som ein faktor som fører til at eksos-mengda kan vere lågare enn vi har rekna ut. Om det gjev meir eller mindre NOx er irrelevant for utrekningane våre.

Lenke til kommentar

Og ja, jeg vet faktisk hva en hybrid er....Det jeg ikke vet, er hva den har med salgstallene til elbiler å gjøre.......  Og det klarte dere visst heller ikke å svare på

Jau, eg svarte på det over:

 

 

Globalt sett så er ikke en hybrid noen elbil... Nå ror du igjen. Det handlet om elbil.

Tala stemmer for elbilar og ladbare hybridar. Dvs bilar som kan ladast frå straumnettet og køyrast heilt elektrisk, og inkluderer bilar med fossil rekkjeviddeforlengar. Hybridar som ikkje er ladbare og avhengige av eksosmotor er ikkje med.

 

Det er med andre ord snakk om ladbare bilar, og 34% av alle dei ladbare bilane selde i 2017 hadde eksosmotor som rekkjeviddeforlengar (hybridar). 66% av dei ladbare bilane var reine batteribilar utan rekkjeviddeforlengar. I desember 2017 passerte salet av ladbare bilar 2% på verdsbasis. (1,3% reine batteribilar.)

 

Samstundes fell salet av dieselbilar som ein stein i heile Europa, og stadig fleire byar utgreier forbod mot dieselbilar i sentrum. Om det er ikkje Oslo åleine. I resten av verda har dieselmotoren aldri vore nokon stor suksess i personbilar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nekter du for å ha kommet med påstanden om at mindre oksygen inn i motoren gir mindre NOx?

Ja. Kvifor skulle eg det? Det er ikkje relevant for noko av det eg har diskutert.

 

EGR vert brukt for å reduserere produksjonen av NOx, og då er det mindre oksygen i sylinderen, og eg har sikkert nemnt EGR som ein faktor som fører til at eksos-mengda kan vere lågare enn vi har rekna ut. Om det gjev meir eller mindre NOx er irrelevant for utrekningane våre.

 

Tja.. Årsaken kan jo være at du innser at du har tabbet deg ut noe aldeles voldsomt. Og at arrogansen din ikke tillater at du innrømmer det.. For som vi ser, så har du fryktelig dårlige bortforklaringer..

 

Det du sa var:  "Dess lågare luftforbruk, dess høgare vil konsentrasjonen av NOx vere"

 

Hvordan kan du mene at spørsmål som går direkte på dette kan være urelevante i en diskusjon om NOx utslipp? Klarer du å forklare det uten å drite deg ut enda mer?

 

Når det gjelder EGR, så påpekte du forøvrig selv at det hadde dere ikke tatt med i de såkalte utregningene.... 

 

_______

 

 

 

,KAN  være lågare enn det dere har regnet ut ja....

 

. "Eg kom fram til 5800 m³, men tok litt godt i for at du ikkje skulle kunne komme her og klage på at det var for lågt etterpå. Ola Leier rekna på ein annan måte, og kom til 2392,5 m³"

 

Og begge to mener at begge regnestykkene er helt riktige og at alle andre tar feil....Det er ikke rart man ler.. Mener du da lavere enn 5800kbm? Halvparten kanske, 2900kbm?  Eller lavere enn  2392.5kbm?

 

Det er visst enklere å skrike ut at andre ikke kan matte enn å faktisk få til et regnestykke selv ser det ut til...

 

Å skrike ut at andre ikke kan ting er dere gode på. Det og å skrive masse dritt om personer.. Ser ut til at det stopper der... MEn det blir mye fliring da... Artig hvor fort ting blir irrelevante..... :D

Lenke til kommentar

Vondt å gi seg gitt.

 

Hvordan kan du mene at spørsmål som går direkte på dette kan være urelevante i en diskusjon om NOx utslipp? Klarer du å forklare det uten å drite deg ut enda mer?

Det har blitt forklart mange ganger og jeg har sagt at det har blitt forklar mange ganger. Fordi utslippstallet er gitt på forhånd, 0,08 g/km. Vi bare beregner hvor mye som luft skal til for at 0,08 g/km blir like rent som skitten byluft.

 

Og begge to mener at begge regnestykkene er helt riktige og at alle andre tar feil....Det er ikke rart man ler.. Mener du da lavere enn 5800kbm? Halvparten kanske, 2900kbm? Eller lavere enn 2392.5kbm?

Begge kan være riktige, det kommer jo bare an på hvilken bil vi har beregnet for. Du tror vel ikke at alle biler har likt forbruk av luft? Men for at ditt utsagn skulle være riktig, så måtte bilen bruke 2 000 000 liter luft. Og ingen personbiler har et så høyt luftkonsum på 1 km.

 

Ditt utsagn om at eksos fra en ny dieselbil er like rent som byluft er feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nekter du for å ha kommet med påstanden om at mindre oksygen inn i motoren gir mindre NOx?

Ja. Kvifor skulle eg det? Det er ikkje relevant for noko av det eg har diskutert.

 

EGR vert brukt for å reduserere produksjonen av NOx, og då er det mindre oksygen i sylinderen, og eg har sikkert nemnt EGR som ein faktor som fører til at eksos-mengda kan vere lågare enn vi har rekna ut. Om det gjev meir eller mindre NOx er irrelevant for utrekningane våre.

 

Tja.. Årsaken kan jo være at du innser at du har tabbet deg ut noe aldeles voldsomt. Og at arrogansen din ikke tillater at du innrømmer det.. For som vi ser, så har du fryktelig dårlige bortforklaringer..

 

Det du sa var:  "Dess lågare luftforbruk, dess høgare vil konsentrasjonen av NOx vere"

 

Hvordan kan du mene at spørsmål som går direkte på dette kan være urelevante i en diskusjon om NOx utslipp? Klarer du å forklare det uten å drite deg ut enda mer?

 

No er det du som drit deg ut. Eg forklarte skilnaden på NOx-mengde og NOx-konsentrasjon for nte gonģ, og du demonstrerer her at du ikkje har forstått bæret.

 

Eg har ikkje mindre skeier å mate deg med. Kvar var du då dei andre ungane gjekk på skulen?

 

Når det gjelder EGR, så påpekte du forøvrig selv at det hadde dere ikke tatt med i de såkalte utregningene....

Stemmer. Med EGR aukar konsentrasjonen av NOx i eksosen, fordi eksosmengda vert mindre. NOx-mengda minkar, slik at eksosen tilfredsstiller krava i Euro 6, som vi har teke utgangspunkt i heile tida. Med andre ord har vi teke det med i den grad det er til din fordel. Det får resultatet til å sjå bere ut i [b ]din favør. I realtiten, med EGR, er NOx-konsentrasjonen i eksosen høgare enn våre utrekningar syner.

 

 

. "Eg kom fram til 5800 m³, men tok litt godt i for at du ikkje skulle kunne komme her og klage på at det var for lågt etterpå. Ola Leier rekna på ein annan måte, og kom til 2392,5 m³"

 

Og begge to mener at begge regnestykkene er helt riktige og at alle andre tar feil....Det er ikke rart man ler.. Mener du da lavere enn 5800kbm? Halvparten kanske, 2900kbm?  Eller lavere enn  2392.5kbm?

No må du hugse at eg rekna med ein fart på 100 km/t og Ola Leier med 60 km/t. Då skal eg røpe noko for deg, som du kanskje ikkje visste frå før: Ein bil sluker meir luft i 100 km/t enn i 60 km/t, og du får dermed ei større mengde eksos å fordele 0.08g NOx på etter 1 km i 100 km/t enn etter 1 km i 60 km/t.

 

Eg tok dessutan utgangspunkt i eit forbruk på 0,5 liter diesel på mila, og antok ingenting om motorstorleik. Eg veit ikkje kor stor motor du må ha for å bruke 0,5 liter på mila i 100 km/t, men sannsynlegvis større enn den Ola Leier tok utgangspunkt i. Brukar vi metoden til Ola Leier på ein motor med volum 2,4 liter og 100 km/t, vert dei to resultata like. Det er imponerande, når vi har rekna på so ulike måtar.

 

Det er visst enklere å skrike ut at andre ikke kan matte enn å faktisk få til et regnestykke selv ser det ut til...

Kan ikkje du rekne ut dette på den måten du meiner er rett då, so ser vi om du klarar det betre.

 

Problemet ditt er at dette er ei meiningslaus øving. Vi har allereie demonstrert at dersom motoren skal spy ut so mykje eksos at NOx-konsentrasjonen vert redusert til under farleg nivå, er bilen betre eigna som rakett enn som bil. Du får ikkje rett uansett kor mykje du prøver.

 

Å skrike ut at andre ikke kan ting er dere gode på. Det og å skrive masse dritt om personer.. Ser ut til at det stopper der... MEn det blir mye fliring da... Artig hvor fort ting blir irrelevante..... :D

Du les svært lite av det vi skriv, og forstår absolutt ingenting av det du les, men stor i kjeften er du.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og ja, jeg vet faktisk hva en hybrid er....Det jeg ikke vet, er hva den har med salgstallene til elbiler å gjøre.......  Og det klarte dere visst heller ikke å svare på

Jau, eg svarte på det over:

 

 

Globalt sett så er ikke en hybrid noen elbil... Nå ror du igjen. Det handlet om elbil.

Tala stemmer for elbilar og ladbare hybridar. Dvs bilar som kan ladast frå straumnettet og køyrast heilt elektrisk, og inkluderer bilar med fossil rekkjeviddeforlengar. Hybridar som ikkje er ladbare og avhengige av eksosmotor er ikkje med.

 

Det er med andre ord snakk om ladbare bilar, og 34% av alle dei ladbare bilane selde i 2017 hadde eksosmotor som rekkjeviddeforlengar (hybridar). 66% av dei ladbare bilane var reine batteribilar utan rekkjeviddeforlengar. I desember 2017 passerte salet av ladbare bilar 2% på verdsbasis. (1,3% reine batteribilar.)

 

Samstundes fell salet av dieselbilar som ein stein i heile Europa, og stadig fleire byar utgreier forbod mot dieselbilar i sentrum. Om det er ikkje Oslo åleine. I resten av verda har dieselmotoren aldri vore nokon stor suksess i personbilar.

 

Det var snakk om elbiler her. Hybridene er fullstendig irrelevante..... Og her stemmer det.. I motsetning til når du begynner å bable om irrelevante ting fordi du ikke tør å svare.

 

Det handlet heller ikke om salget av diesel heller.. Italia er forresten også en del av Europa.. En ganske stor del faktisk når vi snakker bilmarked. Ca 12-13 ganger større enn det norske faktisk.  Det blir noen dieselbiler det gitt..Nærmere bestemt 1,2 millioner biler i 2017.. Det ble faktisk ikke solgt flere plug in biler enn det i hele verden i fjor. Altså inkludert hybrider.

 

Så hvor gjerne dere enn vil forvrene på fakta, så er nok diesel fortsatt vesentlig mer populær enn elbilen. Og slik vil det forbli inntill elbilen kvitter seg med batteriet. Folk er ikke villige til å betale like mye eller mer for et vesentlig dårligere produkt. Bare se hva som skjedde i DK.

 

Men det har uansett ikke noe med NOx utslipp å gjøre, hvor gjerne du enn vil vri deg bort fra påstanden din

Lenke til kommentar

Vondt å gi seg gitt.

 

Hvordan kan du mene at spørsmål som går direkte på dette kan være urelevante i en diskusjon om NOx utslipp? Klarer du å forklare det uten å drite deg ut enda mer?

Det har blitt forklart mange ganger og jeg har sagt at det har blitt forklar mange ganger. Fordi utslippstallet er gitt på forhånd, 0,08 g/km. Vi bare beregner hvor mye som luft skal til for at 0,08 g/km blir like rent som skitten byluft.

 

Og begge to mener at begge regnestykkene er helt riktige og at alle andre tar feil....Det er ikke rart man ler.. Mener du da lavere enn 5800kbm? Halvparten kanske, 2900kbm? Eller lavere enn 2392.5kbm?

Begge kan være riktige, det kommer jo bare an på hvilken bil vi har beregnet for. Du tror vel ikke at alle biler har likt forbruk av luft? Men for at ditt utsagn skulle være riktig, så måtte bilen bruke 2 000 000 liter luft. Og ingen personbiler har et så høyt luftkonsum på 1 km.

 

Ditt utsagn om at eksos fra en ny dieselbil er like rent som byluft er feil.

 

Nei, for at mitt utsagn skulle bli riktig, så måtte man gjøre som jeg sa.. Måle utslippet i stedet for å la to som tydligvis ikke engang vet hva en bilmotor er prøve seg på å regne det ut. 

 

Luften i en bilmotor blandes med drivstoff for å "danne" bevegelsesenergi. NOx er et biprodukt pga temperatur, og hvor mye luft som går inn i motoren har ingen direkte betydning for NOx utslippet slik dere prøver å fremstille det ved å regne på luftmengde inn. For at regnestykket deres skulle bli riktige måtte luften kun ha vært for å lage NOx. Men det produseres noe mer der inne.. Energi kan som kjent ikke oppstå av seg selv...

 

Men i deres "regnestykker" så brukes tilført luft(og fuel) til å regne ut NOx. Det viille betydd at motorens virkningsgrad ville vært 0..

 

Og ingen biler med Euro6 bruker langt over 100% mer luft enn en annen bil under like forhold. For det kreves ikke veldig mye mer energi for å flytte en MB S-klasse i 60km/t enn det en Polo krever i samme hastighet..

 

En som prøvde å skryte på seg vekttall burde forstå såpass..

 

Du vikler deg lenger og lenger inn i et nett av latterligheter

Lenke til kommentar

 

 

 

Nekter du for å ha kommet med påstanden om at mindre oksygen inn i motoren gir mindre NOx?

Ja. Kvifor skulle eg det? Det er ikkje relevant for noko av det eg har diskutert.

 

EGR vert brukt for å reduserere produksjonen av NOx, og då er det mindre oksygen i sylinderen, og eg har sikkert nemnt EGR som ein faktor som fører til at eksos-mengda kan vere lågare enn vi har rekna ut. Om det gjev meir eller mindre NOx er irrelevant for utrekningane våre.

 

Tja.. Årsaken kan jo være at du innser at du har tabbet deg ut noe aldeles voldsomt. Og at arrogansen din ikke tillater at du innrømmer det.. For som vi ser, så har du fryktelig dårlige bortforklaringer..

 

Det du sa var:  "Dess lågare luftforbruk, dess høgare vil konsentrasjonen av NOx vere"

 

Hvordan kan du mene at spørsmål som går direkte på dette kan være urelevante i en diskusjon om NOx utslipp? Klarer du å forklare det uten å drite deg ut enda mer?

 

No er det du som drit deg ut. Eg forklarte skilnaden på NOx-mengde og NOx-konsentrasjon for nte gonģ, og du demonstrerer her at du ikkje har forstått bæret.

 

Eg har ikkje mindre skeier å mate deg med. Kvar var du då dei andre ungane gjekk på skulen?

 

Når det gjelder EGR, så påpekte du forøvrig selv at det hadde dere ikke tatt med i de såkalte utregningene....

Stemmer. Med EGR aukar konsentrasjonen av NOx i eksosen, fordi eksosmengda vert mindre. NOx-mengda minkar, slik at eksosen tilfredsstiller krava i Euro 6, som vi har teke utgangspunkt i heile tida. Med andre ord har vi teke det med i den grad det er til din fordel. Det får resultatet til å sjå bere ut i [b ]din favør. I realtiten, med EGR, er NOx-konsentrasjonen i eksosen høgare enn våre utrekningar syner.

 

 

. "Eg kom fram til 5800 m³, men tok litt godt i for at du ikkje skulle kunne komme her og klage på at det var for lågt etterpå. Ola Leier rekna på ein annan måte, og kom til 2392,5 m³"

 

Og begge to mener at begge regnestykkene er helt riktige og at alle andre tar feil....Det er ikke rart man ler.. Mener du da lavere enn 5800kbm? Halvparten kanske, 2900kbm?  Eller lavere enn  2392.5kbm?

No må du hugse at eg rekna med ein fart på 100 km/t og Ola Leier med 60 km/t. Då skal eg røpe noko for deg, som du kanskje ikkje visste frå før: Ein bil sluker meir luft i 100 km/t enn i 60 km/t, og du får dermed ei større mengde eksos å fordele 0.08g NOx på etter 1 km i 100 km/t enn etter 1 km i 60 km/t.

 

Eg tok dessutan utgangspunkt i eit forbruk på 0,5 liter diesel på mila, og antok ingenting om motorstorleik. Eg veit ikkje kor stor motor du må ha for å bruke 0,5 liter på mila i 100 km/t, men sannsynlegvis større enn den Ola Leier tok utgangspunkt i. Brukar vi metoden til Ola Leier på ein motor med volum 2,4 liter og 100 km/t, vert dei to resultata like. Det er imponerande, når vi har rekna på so ulike måtar.

 

Det er visst enklere å skrike ut at andre ikke kan matte enn å faktisk få til et regnestykke selv ser det ut til...

Kan ikkje du rekne ut dette på den måten du meiner er rett då, so ser vi om du klarar det betre.

 

Problemet ditt er at dette er ei meiningslaus øving. Vi har allereie demonstrert at dersom motoren skal spy ut so mykje eksos at NOx-konsentrasjonen vert redusert til under farleg nivå, er bilen betre eigna som rakett enn som bil. Du får ikkje rett uansett kor mykje du prøver.

 

Å skrike ut at andre ikke kan ting er dere gode på. Det og å skrive masse dritt om personer.. Ser ut til at det stopper der... MEn det blir mye fliring da... Artig hvor fort ting blir irrelevante..... :D

Du les svært lite av det vi skriv, og forstår absolutt ingenting av det du les, men stor i kjeften er du.

 

Hvorfor skulle det bli mindre eksos.

 

Og jo, jeg har lest alt dritet dere skriver om meg som person. Ganske ironisk at du samtidig lirer av deg: "Kan ikkje du rekne ut dette på den måten du meiner er rett då, so ser vi om du klarar det betre."  

 

For jeg har til det kjedsommelige gjentatt at dette ikke er mulig å regne ut utfra disse parameterene... DET fikk du visst ikke med deg gitt.. Tror jeg gjentok det nærmere ti ggr..

:D

 

Men nå tror jeg det er nok lørdagsunderholdning. Kona lurer på hva jeg sitter å ler av

Lenke til kommentar

Nei, for at mitt utsagn skulle bli riktig, så måtte man gjøre som jeg sa.. Måle utslippet i stedet for å la to som tydligvis ikke engang vet hva en bilmotor er prøve seg på å regne det ut.

Vi har ikke regnet ut utslippet.

 

Hvis en bil slipper ut 0,08 gram NOx per km, har da eksosen som kommer ut av røret mindre NOx enn den luften du puster inn hvis du står midt i Oslo?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei, for at mitt utsagn skulle bli riktig, så måtte man gjøre som jeg sa.. Måle utslippet i stedet for å la to som tydligvis ikke engang vet hva en bilmotor er prøve seg på å regne det ut.

Vi har ikke regnet ut utslippet.

 

Hvis en bil slipper ut 0,08 gram NOx per km, har da eksosen som kommer ut av røret mindre NOx enn den luften du puster inn hvis du står midt i Oslo?

 

Det har jeg heller ikke påstått. Kan du ikke prøve engang å finne noe jeg faktisk har sagt? 

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...