Gå til innhold

Peugeot, Citroën, DS og Opel: Hele modellutvalget blir elektrisk


Anbefalte innlegg

 

Du har fortsatt ikke svartt på hva som var feil med svaret mitt.

Jo det har jeg sagt mange ganger. Dieselbiler slipper ut eksos som er skitnere enn byluften, du sa det motsatte.

 

Du sier også at regnestykket ditt viser at avgassgrensene ikke kan overholdes i vanlig trafikk.

Nei, det har jeg aldri sagt. Jeg har tvert om lagt til grunn at bilene holder seg innenfor avgassgrensene. Det jeg har vist med regnestykket er at ditt utsagn om dieseleksos er feil.

 

Forøvrig viser tallene at 99,8% av verdens bilkjøpere velger bort elbilen.... Ganske interessant

Globalt sett var markedsandelen til el- og hybridbiler 1,7% i 2017, altså valgte 98,3% rene fossilbiler. Salget av elektrisk og hybrid økte med 51% fra 2016. I Kina, et ekstremt folkerikt og forurenset land, var markedsandelen 2,3%, opp 72% fra 2016.

 

https://www.businessinsider.com.au/the-rapid-growth-in-global-electric-vehicle-sales-in-4-charts-2018-1

 

Hvordan går det med diesel mon tro? I Tyskland falt markedsandelen med over 15%:

 

http://europe.autonews.com/article/20180104/ANE/180109914/german-sales-rose-nearly-3-in-2017-as-diesel-demand-plunged

 

Har ikke sett årstall fra Norge ennå, men kvartalstallene var jo meget dystre. Diesel har daua.

 

Du klippet altså ut litt av svaret mitt, og kalte det en påstand.. Så da venter jeg fortsatt på svaret om hvordan det har påvirket luftkvaliteten jeg..

For det var ikke noe sted snakk om helt ren luft, slik du prøver så desperat å fremstille det..

 

Når det gjelder avgassnormene så sa du at Euro1 var like urealistisk som Euro6 og viste til regnestykket ditt.. At du regnet ut fra grensene og med det skulle vise hvor mye luft som måtte til forandrer ikke på det. For du sa at det ikke var mulig å oppnå det..... 

Nå fossror du deg bort fra dine egne utsagn.. Jeg venter FORTSATT på et svar på hvordan mange biler da kan overholde utslippsgrensene for labratorietesten i virkelig trafikk.. Det har altså ingen ting med EU kontroll å gjøre. Du har fått linker, og konkluderte da med at det var de tallene du hadde regnet ut fra.. MEn da glemmer du at du selv sa at det var fullstendig urealistisk... Så da venter jeg FORTSATT spent på forklaringen jeg...

 

Globalt sett så er ikke en hybrid noen elbil... Nå ror du igjen. Det handlet om elbil.

 

Og hvorfor kommer du trekkende med salget på diesel? Når ble det en del av diskusjonen?  Du skjønner du er på tynn is nå, og prøver å skifte tema...

 

Kom med en forklaring på hvordan bilene kan klare lab kravene i virkelig trafikk basert på "regnestykket" ditt nå... Ikke bare ro deg unna med snakk om dieselandel og hybrider

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

...

 

Hold deg til saken og svar på spørsmålet nå.

Hva med deg? Har du tenkt å 'svare på spørsmål'? Ser ikke sånn ut siden du konsekvent har unngått å utdype den absurde påstanden om at en dieselmotor kan rense byluft.

 

Når skal du sette det inn i konteksten du klippet utsagnet utfra da? Andre gangen jeg påpeker det...

 

Vet du, første gang du 'påpekte det' så hadde jeg med *hele* konteksten. Uklippet! Bare en ting å si, skjerp deg!

 

Kanskje snart på tide at du skjerper deg selv og forteller hva som har skjedd med luftkvaliteten da? Hvis du tok med hele liksom....

 

Makan...

 

Du bare fortsetter å vri deg unna. Jeg spør igjen, er det virkelig sånn at du mener at en moderne motor slipper ut eksos som er 'renere enn bylufta'?

 

Nei jeg vrir meg ikke unna noe som helst...  Alt du spør om har jeg svart på... At du klipper ut et halvt svar på et annet innlegg er ikke noe jeg trenger å stå til rette for, det får du nesten ta ansvaret for selv... Men du vil kanskje ro deg unna fakta her?

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå går det helt i surr for deg.. Det ble påstått at mindre oksygen inn ga mindre NOx. (Det ligger mange linker ute som viser at det er feil). Så ja, det får helt sikkert konsekvenser for hva som kommer ut av motoren før rensesystemet ja... Hva som skjer i rensesystemet er det jo ingen av dere som forstår noe som helst av uansett så det kan vi holde utenfor. HEr handler det om det som kommer inn

 

Men da sier vi det slik da. NOx problemet er størst på en stor motor med lav kompresjon og lavt turtall. Da er oksygeninneholdet minst.

 

På nyere motorer med høyt trykk av både drivstoff og luft så er det ikke noe problem med NOx. Fordi det er så lite oksygen i blandingen.

 

Enig eller uenig?

Eg kan ikkje sjå at dette er relevant i det heile for saka vi diskuterer. Reinsesystema kompenserer for for høgt NOx-nivå, dersom motoren vert køyrt innanfor parametera spesifisert i Euro 6-testen, slik at det ikkje kjem ut for mykje NOx når bilen skal testast på labben. Sjølv etter reinsing etter alle kunstens reglar har eksosen som kjem ut kritisk høgt NOx-nivå, og er ikkje pustbar.

 

Har du lagt merke til at du er heilt åleine att om å forsvare dei absurde påstandane om at dieselmotorar reinsar lufta? Både 2LK70DN1 og BippeStankelbein ser ut til å ha teke til vitet.

 

Så nå har du plutselig glemt hva ditt forrige innlegg handlet om???

 

Du svarer ikkje på mitt innlegg. Det er ingen samanheng mellom ditt innlegg og mitt.

 

Vi snakker altså ikke om hva rensesystemene gjør her og nå Så svaret ditt er det eneste som ikke er relevant her.

 

Hold deg til saken og svar på spørsmålet nå.

Då må du forklare kvifor spørsmålet er relevant for tråden Tråden kort oppsummert:
  • Artikkelen vi kommenterer handlar om at PSA skal gå over til å produsere elbilar.
  • Du og eit par til meier at dieselbilar er betre enn elbilar, fordi dieselbilar reinsar lufta.
  • Ganske mange har etter kvart rekna ut og kontrollrekna på ulike måtar at det ikkje stemmer. Dieseleksos er giftig.
  • Alle andre har slått seg til ro med at dieseleksos er giftig og elbilar er betre for luftkvaliteten, men du står framleis på at dieselbilar er betre.
Teknikalitetar om kva som skjer med eksosen før reinsing gitt ulike blandingsparameter er fullstendig komplett og totalt utanfor emnet denne artikkelen vi diskuterer handlar om. Dersom du ynskjer å snakke om det, bør du starte ein ny tråd. Det har ingen relevans i det heile for elbilsatsinga til PSA.

 

Med mindre du har nokon nye argument for at dieslebilar er betre for luftkvaliteten enn elbilar, er det kanskje på tide å gje seg?

 

Nå er du bare tåpelig.   Hvordan mener du at lite oksygen inn i motoren for å redusere NOx som var det vi diskuterte er irrelevant for diskusjonen?

 

Det står i teksten du siterte.

 

For alle utrekningar har vi gått ut frå at all relevant teknologi er brukt for å få utsleppa av NOx, som er det som er interessant, ned på lovleg nivå i kunstige lab-testar, som er 0,08g/km. For bilar godkjende etter 1. september i gjeld det i tillegg krav om maksimalt 0,168 g/km under vanleg køyring. Bilar med Euro 6-motor godkjende før 1. september 2017 kan sleppe ut alt dei ynskjer under vanleg køyring.

 

 

Mengda NOx pr km endrar seg dermed ikkje med blandingsforholdet. NOx-konsentrasjonen, dvs blandingsforholdet mellom NOx og resten av eksosen, aukar derimot med lite luftforbruk. Då vert det mindre eksos å blande same mengde NOx i.

 

x g NOx / masse eksos = låg NOx-konsentrasjon

x g NOx / lite eksos = høg NOx-konsentrasjon.

 

Orsak, men du kommenterer ein artikkel som står i Teknisk Ukeblad. Vi må kunne forvente at folk her kan.grunnleggjande rekning på barneskulenivå."

 

Derfor stilte jeg spørsmålet..  Da ble emnet du skrev så mye om i det forrige innlegget plutselig irrelevant

 

Er du så barnslig altså?

Spørsmålet eg svarte på var dette:

Men jeg ser at matematikkekspertene ikke er helt enige. Tusenkronersspørsmålet er dog hvorfor NOx skal øke ved lite luftforbruk... Kan du svare på hvordan NOx kan bli lavere ved fetere blanding?

Det forklarte eg deg med grunnleggjande rekning, som er ein del av meistringsmåla for elevar i 4. klasse. Tykkjer du svaret er vanskeleg å forstå?

 

Dei andre retoriske spørsmåla klipte eg vekk før eg svarte, for dei er ikkje relevante.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nå går det helt i surr for deg.. Det ble påstått at mindre oksygen inn ga mindre NOx. (Det ligger mange linker ute som viser at det er feil). Så ja, det får helt sikkert konsekvenser for hva som kommer ut av motoren før rensesystemet ja... Hva som skjer i rensesystemet er det jo ingen av dere som forstår noe som helst av uansett så det kan vi holde utenfor. HEr handler det om det som kommer inn

 

Men da sier vi det slik da. NOx problemet er størst på en stor motor med lav kompresjon og lavt turtall. Da er oksygeninneholdet minst.

 

På nyere motorer med høyt trykk av både drivstoff og luft så er det ikke noe problem med NOx. Fordi det er så lite oksygen i blandingen.

 

Enig eller uenig?

Eg kan ikkje sjå at dette er relevant i det heile for saka vi diskuterer. Reinsesystema kompenserer for for høgt NOx-nivå, dersom motoren vert køyrt innanfor parametera spesifisert i Euro 6-testen, slik at det ikkje kjem ut for mykje NOx når bilen skal testast på labben. Sjølv etter reinsing etter alle kunstens reglar har eksosen som kjem ut kritisk høgt NOx-nivå, og er ikkje pustbar.

 

Har du lagt merke til at du er heilt åleine att om å forsvare dei absurde påstandane om at dieselmotorar reinsar lufta? Både 2LK70DN1 og BippeStankelbein ser ut til å ha teke til vitet.

 

Så nå har du plutselig glemt hva ditt forrige innlegg handlet om???

 

Du svarer ikkje på mitt innlegg. Det er ingen samanheng mellom ditt innlegg og mitt.

 

Vi snakker altså ikke om hva rensesystemene gjør her og nå Så svaret ditt er det eneste som ikke er relevant her.

 

Hold deg til saken og svar på spørsmålet nå.

Då må du forklare kvifor spørsmålet er relevant for tråden Tråden kort oppsummert:
  • Artikkelen vi kommenterer handlar om at PSA skal gå over til å produsere elbilar.
  • Du og eit par til meier at dieselbilar er betre enn elbilar, fordi dieselbilar reinsar lufta.
  • Ganske mange har etter kvart rekna ut og kontrollrekna på ulike måtar at det ikkje stemmer. Dieseleksos er giftig.
  • Alle andre har slått seg til ro med at dieseleksos er giftig og elbilar er betre for luftkvaliteten, men du står framleis på at dieselbilar er betre.
Teknikalitetar om kva som skjer med eksosen før reinsing gitt ulike blandingsparameter er fullstendig komplett og totalt utanfor emnet denne artikkelen vi diskuterer handlar om. Dersom du ynskjer å snakke om det, bør du starte ein ny tråd. Det har ingen relevans i det heile for elbilsatsinga til PSA.

 

Med mindre du har nokon nye argument for at dieslebilar er betre for luftkvaliteten enn elbilar, er det kanskje på tide å gje seg?

 

Nå er du bare tåpelig.   Hvordan mener du at lite oksygen inn i motoren for å redusere NOx som var det vi diskuterte er irrelevant for diskusjonen?

 

Det står i teksten du siterte.

 

For alle utrekningar har vi gått ut frå at all relevant teknologi er brukt for å få utsleppa av NOx, som er det som er interessant, ned på lovleg nivå i kunstige lab-testar, som er 0,08g/km. For bilar godkjende etter 1. september i gjeld det i tillegg krav om maksimalt 0,168 g/km under vanleg køyring. Bilar med Euro 6-motor godkjende før 1. september 2017 kan sleppe ut alt dei ynskjer under vanleg køyring.

 

 

Mengda NOx pr km endrar seg dermed ikkje med blandingsforholdet. NOx-konsentrasjonen, dvs blandingsforholdet mellom NOx og resten av eksosen, aukar derimot med lite luftforbruk. Då vert det mindre eksos å blande same mengde NOx i.

 

x g NOx / masse eksos = låg NOx-konsentrasjon

x g NOx / lite eksos = høg NOx-konsentrasjon.

 

Orsak, men du kommenterer ein artikkel som står i Teknisk Ukeblad. Vi må kunne forvente at folk her kan.grunnleggjande rekning på barneskulenivå."

 

Derfor stilte jeg spørsmålet..  Da ble emnet du skrev så mye om i det forrige innlegget plutselig irrelevant

 

Er du så barnslig altså?

Spørsmålet eg svarte på var dette:

Men jeg ser at matematikkekspertene ikke er helt enige. Tusenkronersspørsmålet er dog hvorfor NOx skal øke ved lite luftforbruk... Kan du svare på hvordan NOx kan bli lavere ved fetere blanding?

Det forklarte eg deg med grunnleggjande rekning, som er ein del av meistringsmåla for elevar i 4. klasse. Tykkjer du svaret er vanskeleg å forstå?

 

Dei andre retoriske spørsmåla klipte eg vekk før eg svarte, for dei er ikkje relevante.

 

Nå ramler jeg snart av stolen i latter her.......  Alt du ikke klarer å svare på avfeier du som irrelevant..... Du er rett og slett bare et nettroll

Lenke til kommentar

Jeg venter FORTSATT på et svar på hvordan mange biler da kan overholde utslippsgrensene for labratorietesten i virkelig trafikk..

Vi har teke utgangspunkt i at dei gjer det heile tida. Utsleppsgrensene for laboratorietesten tilseier at eksosen er giftig. Dersom den eksosen hadde vore byluft, hadde folk liggje strødd på fortaua, so det er ikkje snakk om at skiten byluft, uansett kor skiten den bylufta er, kan verte reinare etter ein tur gjennom ein dieselmotor.

 

Globalt sett så er ikke en hybrid noen elbil... Nå ror du igjen. Det handlet om elbil.

Tala stemmer for elbilar og ladbare hybridar. Dvs bilar som kan ladast frå straumnettet og køyrast heilt elektrisk, og inkluderer bilar med fossil rekkjeviddeforlengar. Hybridar som ikkje er ladbare og avhengige av eksosmotor er ikkje med.

 

Og hvorfor kommer du trekkende med salget på diesel? Når ble det en del av diskusjonen?  Du skjønner du er på tynn is nå, og prøver å skifte tema...

Fordi det er ei vel so god forklaring på betra luftkvalitet som "reinare" dieselmotorar.
Lenke til kommentar

For det var ikke noe sted snakk om helt ren luft, slik du prøver så desperat å fremstille det..

Hjelper ikke. Dieseleksos er skitnere enn skitten byluft.

 

Når det gjelder avgassnormene så sa du at Euro1 var like urealistisk som Euro6

Feil, jeg sa at din påstand om at eksosen var renere enn byluften var enda mer urealistisk med Euro 1 enn Euro 6, noe som er selvsagt.

 

Jeg venter FORTSATT på et svar på hvordan mange biler da kan overholde utslippsgrensene for labratorietesten i virkelig trafikk.

Det er besvart mange ganger, men du får ikke til å lese. Du ber folk poste ting de allerede har postet flere ganger. Det kan godt hende mange biler klarer testene, men her er vi tilbake til dette med at du blander forurensingsgrad av byluft med utslippstallene fra eksosrør. Det er en veldig flau tabbe. Luften kan være skitten selv om bilene klarer testene.

 

Du har fått linker, og konkluderte da med at det var de tallene du hadde regnet ut fra.. MEn da glemmer du at du selv sa at det var fullstendig urealistisk.

Du klarer hverken å lese egne linker eller mine poster. Mine poster stemmer overens med dine linker. Du misforstår så mye at selv spørsmålene dine er feil.

 

Og hvorfor kommer du trekkende med salget på diesel? Når ble det en del av diskusjonen?  Du skjønner du er på tynn is nå, og prøver å skifte tema...

Jeg svarte på at du kom trekkende med salget på elbiler. Det var da det ble en del av diskusjonen. Mulig jeg er på tynn is, men du har gått gjennom isen for lenge siden og ligger på innsjøens bunn.

 

Globalt sett så er ikke en hybrid noen elbil... Nå ror du igjen. Det handlet om elbil.

I den "sammenhengen" du var så opptatt av på første side så snakker de om både elbil og hybrid. Globalt sett så er batteri-elbiler ca halvparten av det tallet og er det som øker mest.

 

Kom med en forklaring på hvordan bilene kan klare lab kravene i virkelig trafikk basert på "regnestykket" ditt nå... Ikke bare ro deg unna med snakk om dieselandel og hybrider

At bilene kan klare det er ikke relevant for regnestykket mitt. Jeg har gått ut ifra at de klarer det. Jeg stoler på dem og bruker det tallet de selv sier. Så har jeg testet det de sier opp mot det du sa på første side. Jeg fant at du tok feil. Bilprodusentene er nok flinke og har god peiling, men det har ikke du.

 

Du jobber vel ikke i bilbransjen?

Endret av Ola Leier
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For det var ikke noe sted snakk om helt ren luft, slik du prøver så desperat å fremstille det..

Hjelper ikke. Dieseleksos er skitnere enn skitten byluft. 

Når det gjelder avgassnormene så sa du at Euro1 var like urealistisk som Euro6

Feil, jeg sa at din påstand om at eksosen var renere enn byluften var enda mer urealistisk med Euro 1 enn Euro 6, noe som er selvsagt. 

Jeg venter FORTSATT på et svar på hvordan mange biler da kan overholde utslippsgrensene for labratorietesten i virkelig trafikk.

Det er besvart mange ganger, men du får ikke til å lese. Du ber folk poste ting de allerede har postet flere ganger. Det kan godt hende mange biler klarer testene, men her er vi tilbake til dette med at du blander forurensingsgrad av byluft med utslippstallene fra eksosrør. Det er en veldig flau tabbe. Luften kan være skitten selv om bilene klarer testene. 

Du har fått linker, og konkluderte da med at det var de tallene du hadde regnet ut fra.. MEn da glemmer du at du selv sa at det var fullstendig urealistisk.

Du klarer hverken å lese egne linker eller mine poster. Mine poster stemmer overens med dine linker. Du misforstår så mye at selv spørsmålene dine er feil. 

Og hvorfor kommer du trekkende med salget på diesel? Når ble det en del av diskusjonen?  Du skjønner du er på tynn is nå, og prøver å skifte tema...

Jeg svarte på at du kom trekkende med salget på elbiler. Det var da det ble en del av diskusjonen. Mulig jeg er på tynn is, men du har gått gjennom isen for lenge siden og ligger på innsjøens bunn. 

Globalt sett så er ikke en hybrid noen elbil... Nå ror du igjen. Det handlet om elbil.

I den "sammenhengen" du var så opptatt av på første side så snakker de om både elbil og hybrid. Globalt sett så er batteri-elbiler ca halvparten av det tallet og er det som øker mest. 

Kom med en forklaring på hvordan bilene kan klare lab kravene i virkelig trafikk basert på "regnestykket" ditt nå... Ikke bare ro deg unna med snakk om dieselandel og hybrider

At bilene kan klare det er ikke relevant for regnestykket mitt. Jeg har gått ut ifra at de klarer det. Jeg stoler på dem og bruker det tallet de selv sier. Så har jeg testet det de sier opp mot det du sa på første side. Jeg fant at du tok feil. Bilprodusentene er nok flinke og har god peiling, men det har ikke du.Du jobber vel ikke i bilbransjen?

Utofra svarene han gir kan 2600rs være bruktbilselger. Han forstår ikke at nox dannelse er ulik i diesel og ottomotorer, han har ikke fått med seg at dagens diesel motorer kan regulere luftmengde med wastegate eller variabel turbin. Han har heller ikke skjønt at reaksjonen mellom oksygen og nitrogen i forbrenningsrommet er avhengig av en faktor til. Når motoren går senere er antal millisekunder blandingen har høy temperatur betydning for hvor mye som reagerer,derfor synker nox med økende turtall.

 

Alt dette er irrelevant for diskusjonen. Så lenge utslippene fra diesel motoren ligger tusen ganger høyere enn nivå for helseskadelig luft vil den bidra negativt. Bilfabrikantene oppgir dette og det er enkelt å regne på dette så lenge de oppgir nox pr km.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå ramler jeg snart av stolen i latter her.......  Alt du ikke klarer å svare på avfeier du som irrelevant..... Du er rett og slett bare et nettroll

Det er ikkje mi oppgåve å svare på alt du spør om her i verda. I alle fall so lenge du ikkje betaler meg for det. Eg prøver å halde meg til retningslinjene, og då siktar eg spesielt til punkt 1, tredje kulepunkt, tredje underpunkt, om å halde meg til emnet for tråden. Har du spørsmål til heilt andre ting, får du stille dei i relevante fora. Her er det fleire som prøver å gje deg spesialundervisning i elementær rekning for 4. klasse, og vi gjer det heilt frivilleg utan å få betalt. Takken er at du kallar oss troll, fordi vi ikkje gjev deg spesialundervisning i emne som ikkje har noko med saka å gjere i tillegg.

 

For å komme attende til saka, med meir avansert matematikk/fysikk:

La oss seie at du har ein bil som oppfylgjer Euro 6-krava for NOx-utslepp akkurat og eksosen er rein nok til at han tilfredsstiller akkurat krava til luftkvalitet. Dvs at bilen kan reinse skiten byluft. Eksosrøyret har ein diameter på 4 cm. Vi kan plasserer luftinntaket slik motoren dreg inn luft i fronten. Du plasserer denne bilen på høgkant i ein utskytningsrampe og startar motoren. Vil han ta av?

 

Her er relevante formlar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hagen%E2%80%93Poiseuille_equation#Poiseuille%27s_equation_for_compressible_fluids

https://en.wikipedia.org/wiki/Tsiolkovsky_rocket_equation

 

Eg reknar med at du kan svare, og ikkje avfeier dette som irrelevant, elles er du etter eigen definisjon eit nettroll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

<SNIPP>

 

 

 

<SNIPP>

 

 

 

<SNIPP>

 

 

Dere tre skal jammen ha kreditt for å ha orket å ta denne diskusjonen så lenge. Har lest gjennom hele tråden, og kan bare ikke fatte at dere gidder.

 

Men dette er en tapt sak. Ikke fordi det dere sier er feil, det er det ikke, men fordi dere taler til døve ører.  Hittil har det ikke kommet annet enn unnavridninger i forhold til egne påstander, påstander om personangrep og hele tiden vri seg unna å svare selv på spørsmål han får.

 

Hans latterkuler er ingenting mot de latterbrølene vi får, vi som ser BIASen han kommer med. Stort sett alt han har beskyldt dere for, er akkurat det samme som han selv gjør. "På seg selv kjenner man andre" er vel det beste ordtaket som beskriver dette.

 

Nei, jeg skjønner som sagt ikke at dere gidder, da dere ikke kommer noen vei med han.

 

PS! Nå får jeg sikkert tirade om personangrep mot meg, selv om jeg kun kommenterer diskusjonsformen hans, men det lever jeg MEGET godt med når det kommer fra den kanten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dere tre skal jammen ha kreditt for å ha orket å ta denne diskusjonen så lenge. Har lest gjennom hele tråden, og kan bare ikke fatte at dere gidder.

Takk! Fra min side var det et slags eksperiment i utholdenhet. Hvis man er saklig, presis og svarer på innvendiger, når man fram til slutt? Svaret er vel nei. Og det kan hende han bare troller og ikke er interessert i biler i det hele tatt, men det føles likevel ikke helt bortkastet. Det morsomste er kanskje at han truer med å rapportere folk for at de sier ting han ikke har sagt, selv om han gjør akkurat det samme med meg i hver eneste post. Det er såpass spissfindig selvparodisk at jeg faktisk må applaudere hvis det bare er et spill.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg venter FORTSATT på et svar på hvordan mange biler da kan overholde utslippsgrensene for labratorietesten i virkelig trafikk..

Vi har teke utgangspunkt i at dei gjer det heile tida. Utsleppsgrensene for laboratorietesten tilseier at eksosen er giftig. Dersom den eksosen hadde vore byluft, hadde folk liggje strødd på fortaua, so det er ikkje snakk om at skiten byluft, uansett kor skiten den bylufta er, kan verte reinare etter ein tur gjennom ein dieselmotor.

 

Globalt sett så er ikke en hybrid noen elbil... Nå ror du igjen. Det handlet om elbil.

Tala stemmer for elbilar og ladbare hybridar. Dvs bilar som kan ladast frå straumnettet og køyrast heilt elektrisk, og inkluderer bilar med fossil rekkjeviddeforlengar. Hybridar som ikkje er ladbare og avhengige av eksosmotor er ikkje med.

 

Og hvorfor kommer du trekkende med salget på diesel? Når ble det en del av diskusjonen?  Du skjønner du er på tynn is nå, og prøver å skifte tema...

Fordi det er ei vel so god forklaring på betra luftkvalitet som "reinare" dieselmotorar.

 

Dere tok det som utgangspunkt ja.. Og etter å ha hatt over 100% forskjell i lufta inn så ble jeg fortalt at det ikke var mulig i praksis....

 

Og ja, jeg vet faktisk hva en hybrid er....Det jeg ikke vet, er hva den har med salgstallene til elbiler å gjøre.......  Og det klarte dere visst heller ikke å svare på

Lenke til kommentar

 

For det var ikke noe sted snakk om helt ren luft, slik du prøver så desperat å fremstille det..

Hjelper ikke. Dieseleksos er skitnere enn skitten byluft.

 

Nei den er ikke det. Regnestykket ditt er feil...

Når det gjelder avgassnormene så sa du at Euro1 var like urealistisk som Euro6

Feil, jeg sa at din påstand om at eksosen var renere enn byluften var enda mer urealistisk med Euro 1 enn Euro 6, noe som er selvsagt.

 

Det sa du ikke nei.. Nå ror du deg unna enda en gang. JEg har aldri sagt at bylufta ble renere med Euro1... Hvorfor tilegner du meg ting jeg ikke har sagt?

 

Jeg venter FORTSATT på et svar på hvordan mange biler da kan overholde utslippsgrensene for labratorietesten i virkelig trafikk.

Det er besvart mange ganger, men du får ikke til å lese. Du ber folk poste ting de allerede har postet flere ganger. Det kan godt hende mange biler klarer testene, men her er vi tilbake til dette med at du blander forurensingsgrad av byluft med utslippstallene fra eksosrør. Det er en veldig flau tabbe. Luften kan være skitten selv om bilene klarer testene.

 

Nei, det er ikke det. For du sa at det var fullstendig utrealistisk.. Det hjelper ikke å si at det er besvart når det ikke er det.. Og jeg blander ikke noe, masse falske anklager fra deg. Luften kan være skitten ja, men du regnet altså bare opp mot grensen for forurensing målt mot kravet for utslipp.. JEg sa ingen ting om at bylufta var under grensen når jeg snakket om forurenset byluft.   Nok et eksempel på at du fremstiller ting jeg IKKE har gjort som tabber... Arrogansen din er upåklagelig, men realitetsordningen er motsatt.

 

Du har fått linker, og konkluderte da med at det var de tallene du hadde regnet ut fra.. MEn da glemmer du at du selv sa at det var fullstendig urealistisk.

Du klarer hverken å lese egne linker eller mine poster. Mine poster stemmer overens med dine linker. Du misforstår så mye at selv spørsmålene dine er feil.

 

Så hvorfor påstår du da at jeg mener Euro1 skulle rense bylufta?

Og hvorfor kommer du trekkende med salget på diesel? Når ble det en del av diskusjonen?  Du skjønner du er på tynn is nå, og prøver å skifte tema...

Jeg svarte på at du kom trekkende med salget på elbiler. Det var da det ble en del av diskusjonen. Mulig jeg er på tynn is, men du har gått gjennom isen for lenge siden og ligger på innsjøens bunn.a

Du er sannelig ikke lite frekk. VAr det jeg som kom trekkende med det også?  Nå bør du kanskje skjerpe deg.. JEg svarte på din kommentar som sa: "uansett hvor miljøvennlig fossilbilen blir så er det ikke mange som har lyst til å ha det minst miljøvennlige kjøretøyet."  Står i innlegg 215.. Hvordan er det mulig da å påstå at det var jeg som kom trekkende med det... Dummest så langt.. Og det sier ikke lite

 

Globalt sett så er ikke en hybrid noen elbil... Nå ror du igjen. Det handlet om elbil.

I den "sammenhengen" du var så opptatt av på første side så snakker de om både elbil og hybrid. Globalt sett så er batteri-elbiler ca halvparten av det tallet og er det som øker mest.

 

Gjør "vi" det.. Hybrid har ikke engang vært nevnt på 12 sider med diskusjon... Plutselig var det visst relevant.... Fordi det passte deg... Arroganse igjen

 

Kom med en forklaring på hvordan bilene kan klare lab kravene i virkelig trafikk basert på "regnestykket" ditt nå... Ikke bare ro deg unna med snakk om dieselandel og hybrider

At bilene kan klare det er ikke relevant for regnestykket mitt. Jeg har gått ut ifra at de klarer det. Jeg stoler på dem og bruker det tallet de selv sier. Så har jeg testet det de sier opp mot det du sa på første side. Jeg fant at du tok feil. Bilprodusentene er nok flinke og har god peiling, men det har ikke du.

 

Du jobber vel ikke i bilbransjen?

Selvfølgelig er det ikke relevant.. Det er jo en skjebne det deler med alt du ikke klarer å svare på..... 

 

MEn å blande inn hybrider, DET VAR RELEVANT det....

 

 

 

 

 

For det var ikke noe sted snakk om helt ren luft, slik du prøver så desperat å fremstille det..

Hjelper ikke. Dieseleksos er skitnere enn skitten byluft.

 

Når det gjelder avgassnormene så sa du at Euro1 var like urealistisk som Euro6

Feil, jeg sa at din påstand om at eksosen var renere enn byluften var enda mer urealistisk med Euro 1 enn Euro 6, noe som er selvsagt.

 

Jeg venter FORTSATT på et svar på hvordan mange biler da kan overholde utslippsgrensene for labratorietesten i virkelig trafikk.

Det er besvart mange ganger, men du får ikke til å lese. Du ber folk poste ting de allerede har postet flere ganger. Det kan godt hende mange biler klarer testene, men her er vi tilbake til dette med at du blander forurensingsgrad av byluft med utslippstallene fra eksosrør. Det er en veldig flau tabbe. Luften kan være skitten selv om bilene klarer testene.

 

Du har fått linker, og konkluderte da med at det var de tallene du hadde regnet ut fra.. MEn da glemmer du at du selv sa at det var fullstendig urealistisk.

Du klarer hverken å lese egne linker eller mine poster. Mine poster stemmer overens med dine linker. Du misforstår så mye at selv spørsmålene dine er feil.

 

Og hvorfor kommer du trekkende med salget på diesel? Når ble det en del av diskusjonen?  Du skjønner du er på tynn is nå, og prøver å skifte tema...

Jeg svarte på at du kom trekkende med salget på elbiler. Det var da det ble en del av diskusjonen. Mulig jeg er på tynn is, men du har gått gjennom isen for lenge siden og ligger på innsjøens bunn.

 

Globalt sett så er ikke en hybrid noen elbil... Nå ror du igjen. Det handlet om elbil.

I den "sammenhengen" du var så opptatt av på første side så snakker de om både elbil og hybrid. Globalt sett så er batteri-elbiler ca halvparten av det tallet og er det som øker mest.

 

Kom med en forklaring på hvordan bilene kan klare lab kravene i virkelig trafikk basert på "regnestykket" ditt nå... Ikke bare ro deg unna med snakk om dieselandel og hybrider

At bilene kan klare det er ikke relevant for regnestykket mitt. Jeg har gått ut ifra at de klarer det. Jeg stoler på dem og bruker det tallet de selv sier. Så har jeg testet det de sier opp mot det du sa på første side. Jeg fant at du tok feil. Bilprodusentene er nok flinke og har god peiling, men det har ikke du.

 

Du jobber vel ikke i bilbransjen?

 

Lenke til kommentar

 

 

For det var ikke noe sted snakk om helt ren luft, slik du prøver så desperat å fremstille det..

Hjelper ikke. Dieseleksos er skitnere enn skitten byluft. 

Når det gjelder avgassnormene så sa du at Euro1 var like urealistisk som Euro6

Feil, jeg sa at din påstand om at eksosen var renere enn byluften var enda mer urealistisk med Euro 1 enn Euro 6, noe som er selvsagt. 

Jeg venter FORTSATT på et svar på hvordan mange biler da kan overholde utslippsgrensene for labratorietesten i virkelig trafikk.

Det er besvart mange ganger, men du får ikke til å lese. Du ber folk poste ting de allerede har postet flere ganger. Det kan godt hende mange biler klarer testene, men her er vi tilbake til dette med at du blander forurensingsgrad av byluft med utslippstallene fra eksosrør. Det er en veldig flau tabbe. Luften kan være skitten selv om bilene klarer testene. 

Du har fått linker, og konkluderte da med at det var de tallene du hadde regnet ut fra.. MEn da glemmer du at du selv sa at det var fullstendig urealistisk.

Du klarer hverken å lese egne linker eller mine poster. Mine poster stemmer overens med dine linker. Du misforstår så mye at selv spørsmålene dine er feil. 

Og hvorfor kommer du trekkende med salget på diesel? Når ble det en del av diskusjonen?  Du skjønner du er på tynn is nå, og prøver å skifte tema...

Jeg svarte på at du kom trekkende med salget på elbiler. Det var da det ble en del av diskusjonen. Mulig jeg er på tynn is, men du har gått gjennom isen for lenge siden og ligger på innsjøens bunn. 

Globalt sett så er ikke en hybrid noen elbil... Nå ror du igjen. Det handlet om elbil.

I den "sammenhengen" du var så opptatt av på første side så snakker de om både elbil og hybrid. Globalt sett så er batteri-elbiler ca halvparten av det tallet og er det som øker mest. 

Kom med en forklaring på hvordan bilene kan klare lab kravene i virkelig trafikk basert på "regnestykket" ditt nå... Ikke bare ro deg unna med snakk om dieselandel og hybrider

At bilene kan klare det er ikke relevant for regnestykket mitt. Jeg har gått ut ifra at de klarer det. Jeg stoler på dem og bruker det tallet de selv sier. Så har jeg testet det de sier opp mot det du sa på første side. Jeg fant at du tok feil. Bilprodusentene er nok flinke og har god peiling, men det har ikke du.Du jobber vel ikke i bilbransjen?

Utofra svarene han gir kan 2600rs være bruktbilselger. Han forstår ikke at nox dannelse er ulik i diesel og ottomotorer, han har ikke fått med seg at dagens diesel motorer kan regulere luftmengde med wastegate eller variabel turbin. Han har heller ikke skjønt at reaksjonen mellom oksygen og nitrogen i forbrenningsrommet er avhengig av en faktor til. Når motoren går senere er antal millisekunder blandingen har høy temperatur betydning for hvor mye som reagerer,derfor synker nox med økende turtall.

 

Alt dette er irrelevant for diskusjonen. Så lenge utslippene fra diesel motoren ligger tusen ganger høyere enn nivå for helseskadelig luft vil den bidra negativt. Bilfabrikantene oppgir dette og det er enkelt å regne på dette så lenge de oppgir nox pr km.

 

Utfra dine svar tyder det på at du er et nettroll som ikke har noe å bidra med.. Det har kommet påstander her om at mindre oksygentilførsel til motorer gir lite NOX. DEt fant du altså ingen grunn til å reagere på selv om det er direkte motsatt av virkeligheten. MEn du er frekk nok til å påstå at jeg ikke kan noe....Det er ingen biler som selges i dag som sender lufta fra wastegate ut i friluft... Og en variabel turbin , vanligvis kalt turbo forandrer ikke på noen luftmengde. Luftmengden er det som får plass igjennom luftfilteret og turboen, hastigheten på denne mengden kan dog reguleres både med wg og variable skovler

 

"Når motoren går senere er antal millisekunder blandingen har høy temperatur betydning for hvor mye som reagerer,derfor synker nox med økende turtall." 

 

Drirekte uforståelig setning, men illustrerende at du anklager meg for å ikke ta hensyn til "et eller annet"....  Vet du hva. Temaet har ikke vært diskutert....  Herre min hatt.... Jeg har ikke sagt noe om været i morgen heller.. Skal du klage på det også?

 

Forøvrig er påstanden din feil, da motoren ved høyere turtall vil ha flere forbrenninger pr kjørte km.. Eller mener du også at en 70 talls V8 er versting på NOx?

 

Det var ingen av "matteekspertene" som ville svare på det.... Vil du?  Eller vil du bare trolle?

Lenke til kommentar

 

Nå ramler jeg snart av stolen i latter her.......  Alt du ikke klarer å svare på avfeier du som irrelevant..... Du er rett og slett bare et nettroll

Det er ikkje mi oppgåve å svare på alt du spør om her i verda. I alle fall so lenge du ikkje betaler meg for det. Eg prøver å halde meg til retningslinjene, og då siktar eg spesielt til punkt 1, tredje kulepunkt, tredje underpunkt, om å halde meg til emnet for tråden. Har du spørsmål til heilt andre ting, får du stille dei i relevante fora. Her er det fleire som prøver å gje deg spesialundervisning i elementær rekning for 4. klasse, og vi gjer det heilt frivilleg utan å få betalt. Takken er at du kallar oss troll, fordi vi ikkje gjev deg spesialundervisning i emne som ikkje har noko med saka å gjere i tillegg.

 

For å komme attende til saka, med meir avansert matematikk/fysikk:

La oss seie at du har ein bil som oppfylgjer Euro 6-krava for NOx-utslepp akkurat og eksosen er rein nok til at han tilfredsstiller akkurat krava til luftkvalitet. Dvs at bilen kan reinse skiten byluft. Eksosrøyret har ein diameter på 4 cm. Vi kan plasserer luftinntaket slik motoren dreg inn luft i fronten. Du plasserer denne bilen på høgkant i ein utskytningsrampe og startar motoren. Vil han ta av?

 

Her er relevante formlar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hagen%E2%80%93Poiseuille_equation#Poiseuille%27s_equation_for_compressible_fluids

https://en.wikipedia.org/wiki/Tsiolkovsky_rocket_equation

 

Eg reknar med at du kan svare, og ikkje avfeier dette som irrelevant, elles er du etter eigen definisjon eit nettroll.

 

Det er nok tydlig for de fleste her inne hva du anser for å være din oppgave... Å svare på spørsmål direkte knyttet til dine påstander er ikke en av dem.

 

For det var din påstand om at mindre oksygen inn i motoren ville gi mindre NOx jeg stilte spørsmål om.. Merkelig hvor fort det ble irrelevant da gitt.

 

Eksosrøret på Euro6 bilen min er 6,35 cm..... 

 

Forøvrig viser linkene dine noe helt annet... Poenget med en bilmotor er ikke å få mest mulig fart på det som kommer ut av eksosrøret..

 

Hvis du ikke vet hvordan en bilmotor fungerer så bør du kanskje finne på noe annet

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det nytter å prøve å forklare deg at om du skulle klare å lese av en diagnosekontakt kjøre motoren med konstant last og manuelt stenge vtg vil ladetrykk øke og masseflow øke motsatt om du åpner den. Årsaken er at luft kan ha ulik tetthet.

Det betyr at selv om volumstrøm er konstant så øker massestrøm.

 

V8 motorer fra 70 tallet hadde forgassere som ga lambda under en. Det gir lav nox. Ved å eco tune lambda til ca 1,2 kan du få høyere nox og virkningsgrad. Det finnes minst 50 ulike måter å påvirke nox utslipp på en motor. Tror ikke jeg skal gå igjennom alle her. Lanbda er kun en parameter som virker ulikt på otto og diesel motorer.

 

Ang nox og turtall kan du jo lure på hvorfor utslipskrav til store diesel motorer er avhengig av turtall. Les imo koden.

 

Om du vet noe om motorer og nox så skuler du det godt

Lenke til kommentar

Her er en måling hollenderne har gjort på euro 6 biler. Ikke mange som er i nærheten av 0,08 g/km eller 80 mg nox/km

 

Så beregningene har vert veldig optimistiske i forhold til reelle utslipp som ligger på 0,3g nox pr km (300 mg nox/km)

 

https://www.tno.nl/media/8587/05_tno_heijne_1100-1130_nox_emissions_of_15_diesel_euro6_cars.pdf

Hva er et reellt utslipp? Testene er jo ikke utført etter noen standard. For RDE var ikke fastsatt på tidspunktet for testen..

 

Forøvrig:

"For some vehicles, over
50% of
the emissions occur during only
5% of the driving
time"
Lenke til kommentar

 

<SNIPP>

 

 

 

<SNIPP>

 

 

 

<SNIPP>

 

 

Dere tre skal jammen ha kreditt for å ha orket å ta denne diskusjonen så lenge. Har lest gjennom hele tråden, og kan bare ikke fatte at dere gidder.

 

Men dette er en tapt sak. Ikke fordi det dere sier er feil, det er det ikke, men fordi dere taler til døve ører.  Hittil har det ikke kommet annet enn unnavridninger i forhold til egne påstander, påstander om personangrep og hele tiden vri seg unna å svare selv på spørsmål han får.

 

Hans latterkuler er ingenting mot de latterbrølene vi får, vi som ser BIASen han kommer med. Stort sett alt han har beskyldt dere for, er akkurat det samme som han selv gjør. "På seg selv kjenner man andre" er vel det beste ordtaket som beskriver dette.

 

Nei, jeg skjønner som sagt ikke at dere gidder, da dere ikke kommer noen vei med han.

 

PS! Nå får jeg sikkert tirade om personangrep mot meg, selv om jeg kun kommenterer diskusjonsformen hans, men det lever jeg MEGET godt med når det kommer fra den kanten.

 

Hvordan kan to regnestykker som gir helt forskjellig svar være riktige?

 

Og vil du svare på hvordan NOx i følge disse "ekspertenes" gullkorn vil bli mindre ved å tilføre mindre oksygen?

 

Eller skal du bare skrive masse dritt du også?

Lenke til kommentar

 

For det var ikke noe sted snakk om helt ren luft, slik du prøver så desperat å fremstille det..

Hjelper ikke. Dieseleksos er skitnere enn skitten byluft.

 

Når det gjelder avgassnormene så sa du at Euro1 var like urealistisk som Euro6

Feil, jeg sa at din påstand om at eksosen var renere enn byluften var enda mer urealistisk med Euro 1 enn Euro 6, noe som er selvsagt.

 

Jeg venter FORTSATT på et svar på hvordan mange biler da kan overholde utslippsgrensene for labratorietesten i virkelig trafikk.

Det er besvart mange ganger, men du får ikke til å lese. Du ber folk poste ting de allerede har postet flere ganger. Det kan godt hende mange biler klarer testene, men her er vi tilbake til dette med at du blander forurensingsgrad av byluft med utslippstallene fra eksosrør. Det er en veldig flau tabbe. Luften kan være skitten selv om bilene klarer testene.

 

Du har fått linker, og konkluderte da med at det var de tallene du hadde regnet ut fra.. MEn da glemmer du at du selv sa at det var fullstendig urealistisk.

Du klarer hverken å lese egne linker eller mine poster. Mine poster stemmer overens med dine linker. Du misforstår så mye at selv spørsmålene dine er feil.

 

Og hvorfor kommer du trekkende med salget på diesel? Når ble det en del av diskusjonen?  Du skjønner du er på tynn is nå, og prøver å skifte tema...

Jeg svarte på at du kom trekkende med salget på elbiler. Det var da det ble en del av diskusjonen. Mulig jeg er på tynn is, men du har gått gjennom isen for lenge siden og ligger på innsjøens bunn.

 

Globalt sett så er ikke en hybrid noen elbil... Nå ror du igjen. Det handlet om elbil.

I den "sammenhengen" du var så opptatt av på første side så snakker de om både elbil og hybrid. Globalt sett så er batteri-elbiler ca halvparten av det tallet og er det som øker mest.

 

Kom med en forklaring på hvordan bilene kan klare lab kravene i virkelig trafikk basert på "regnestykket" ditt nå... Ikke bare ro deg unna med snakk om dieselandel og hybrider

At bilene kan klare det er ikke relevant for regnestykket mitt. Jeg har gått ut ifra at de klarer det. Jeg stoler på dem og bruker det tallet de selv sier. Så har jeg testet det de sier opp mot det du sa på første side. Jeg fant at du tok feil. Bilprodusentene er nok flinke og har god peiling, men det har ikke du.

 

Du jobber vel ikke i bilbransjen?

 

 

 

Han er nok en moderne erasmus montanus. Men vi får oss en latter vi også!

Enkelt å flire av andre når man ikke kan noe selv.. Da er det også best å skrive dritt om andre... Har du egentlig bidratt med noe som helst annet enn personagrep i denne tråden?

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...