Gå til innhold

Peugeot, Citroën, DS og Opel: Hele modellutvalget blir elektrisk


Anbefalte innlegg

 

Du har skrevet det engang, og svaret ble greit tilbakevist.. For det er lite elbiler i Tyskland.....

 

Hva jeg mener er altså mitt opprinnelige utsagn... Det som du klippet ut og dermed tok ut av konteksten...  Der jeg påpekte at det ikke hadde noen betydning for byluften.. Rapporten fra VDA som jeg linket til er et greit bevis på at jeg hadde rett, 

 

Og  det vvar altså det som var premisset for denne debatten... AT elbilene ikke hadde noen innvirkning på bylufta

Hva mener du med at det er lite elbiler i Tyskland? Jeg er enig med deg at Euro 5 eller 6 er bedre enn Euro 1 og at dette har bidratt til bedring av byluften, men vi skal jo ikke gi oss der. En elbil er jo bedre enn en Euro 6 bil, det er jo åpoenbart. Den trenger ikke noe Adblue, noe katalysator, noe som helst. Da vil nedgangen bli enda større. At elbilen har hatt liten innvirkningen på historikken fram til nå kan jo kanskje hende, men den vil jo ha større og større innvirkning etter hvert som det blir flere og flere. Det vet PSA også, det er derfor de skal begynne å lage flere elbiler. Ellers er du veldig usammenhengende, det er vanskelig å forstå hva du mener eller sier.

 

Apropos teskje... Har du fortsatt ikke fått med deg hva det var jeg svarte på med den setningen jeg kom med som du har gjentatt 50 ggr her nå?

 

Venter forøvrig fortsatt på regnestykket med tall for Euro1 eller eldre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2600rs

 

 

Mattematikkekspertene kan ikke bli enig fordi luftforbruk ikke kan beregnes eksakt. Det vil aldri være konstant og som de som tydeligvis kan dette er påviket av egr mengde ,turbotrykk og fyllingsgrad om motoren har variabelt innsug. Det går imidlertid fint å måle det

 

Om du får litt hjelp så måler motorstyringen luftforbruk gjennom luftmengdemåleren og viser den som gram pr sek. Du må bruke en kontakt som heter obd og bruke en elektronisk dings som leser ut motordata.Ta en video og kjør samme rute i varmt og kaldt vær og se om det blir identisk.

 

Tusenkronerspørsmålet er imidlertid det enkleste. Nox dannes ved at oksygen og nitrogen reagerer ved temperaturer over ca 2000 kelvin. Reduseres oksygen mengde blir det mindre oksygen molekyler som kan danne NO. Dette er noe alle som kan dette vet. Mere oksygen mere nox. Om du jobber med bil bør du vite hva som påvirker nox utslipp.

Endret av U0RPREN6
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tusenkronersspørsmålet er dog hvorfor NOx skal øke ved lite luftforbruk

Hvis dette referer tilbake til det jeg snakket om så burde du bare gi opp. Du har ennå ikke forstått hva det egentlig handlet om, hvorfor vi snakket om mengder med luft. Jeg skjønner at du har lyst til å vise fram kunnskap om forskjellige forbrenningsparametere, feit/mager blanding osv, men det er en annen kategori, da snakker du om noe helt annet. Prøv å les det en gang til, eller bare gi opp. Jeg tror ikke du vil få det til.

Dette referer til det innlegget jeg svarer på... Hva i alle dager er det du prøver på?  Flytte fokus bort fra fakta? Ikke førsste gang det... Hvorfor kommer du ikke med regnestykket med tall for Euro1 eller eldre i stedet for å igjen angripe meg uten grunn?

Lenke til kommentar

Apropos teskje... Har du fortsatt ikke fått med deg hva det var jeg svarte på med den setningen jeg kom med som du har gjentatt 50 ggr her nå?

 

Venter forøvrig fortsatt på regnestykket med tall for Euro1 eller eldre

Selvsagt har jeg fått det med meg. Det står jo sitert på første og på forrige side, med de postene du sitere. Det er fremdeles feil.

 

Og regnestykket med tall fra Euro 1 postet jeg jo på forrige siden, post 188. Så du det ikke en gang? Utakknemlig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2600rs

 

 

Mattematikkekspertene kan ikke bli enig fordi luftforbruk ikke kan beregnes eksakt. Det vil aldri være konstant og som de som tydeligvis kan dette er påviket av egr mengde ,turbotrykk og fyllingsgrad om motoren har variabelt innsug. Det går imidlertid fint å måle det

 

Om du får litt hjelp så måler motorstyringen luftforbruk gjennom luftmengdemåleren og viser den som gram pr sek. Du må bruke en kontakt som heter obd og bruke en elektronisk dings som leser ut motordata.Ta en video og kjør samme rute i varmt og kaldt vær og se om det blir identisk.

 

Tusenkronerspørsmålet er imidlertid det enkleste. Nox dannes ved at oksygen og nitrogen reagerer ved temperaturer over ca 2000 kelvin. Reduseres oksygen mengde blir det mindre oksygen molekyler som kan danne NO. Dette er noe alle som kan dette vet. Mere oksygen mere nox. Om du jobber med bil bør du vite hva som påvirker nox utslipp.

Luftforbruk på en diesel er alltid det motoren klarer å få tak i. Det er ikke noe gasspjeld på en dieselmotor, det er mengden diesel som avgjør blandingen, luftmengden er konstant..... 

Der har du den første feilen.

 

En dieselmotor har aldri en luftmengdemåler, i stedet kan den ha en luftmassemåler, men den brukes kun til styring av EGR, ikke blandingen.

Der var den andre feilen.  Og livedata er noe jeg bruker daglig, så hintene dine er bare tåpelige. Spes når de brukes sammen med en luftMENGDEføler.. :D

 

Når det gjelder NOx så er teorien din i utgangspunktet riktig. Det du derimot ikke kan noe om, er hva som skjer i en motor. Det  er en brennbar væske inne i bildet. Det er dens flammetemperatur som avgjør hvor høy temperaturen blir. Og elementær forbrenningsteknologi forteller oss at jo mer oksygenrik blandingen er, jo høyere temperatur. Og høyere temperatur gir altså mer produksjon av NOx og samtidig har man mer oksygen å reagere med.

Det er jo derfor NOx har økt på nyere motorer (før rensing altså). Fordi de er gjerrige på drivstoff, dvs går med høy temperatur og høyt trykk både på luft og diesel. En US V8er fra 1972 produserer ikke mye NOx. Til tross for at den altså bruker lite oksygen og mye drivstoff. Det burde jo med din håpløse teori vært verstingen.

Så tusenkroners spørsmålet tapte du.. Det også.

 

Står greit forklart her.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Lean-burn

"The main drawback of lean-burning is that a complex catalytic converter system is required to reduce NOx emissions. Lean-burn engines do not work well with modern 3-way catalytic converter—which require a pollutant balance at the exhaust port so they can carry out oxidation and reduction reactions—so most modern engines run at or near the stoichiometric point"

 

Her også

 

http://www.eksosanlegg.no/om-eksos/nox-sonde/

 

Og her

 

https://www.bsr-tuning.no/les-mer/utvikling

"Med mager blanding, som kan resultere i lavere forbruk, så stiger temperaturen i forbrenningskammeret og det dannes nitrogendioksid (NOx). Ved første øyekast er resultatet lavere forbruk, men en videre analyse avslører katastrofale avgasser samt enda høyere termiske temperaturer som kan resultere i driftsproblemer. Uttrykket ”ECO-tuning” brukes ofte, men dette har sterke negative bivirkninger som beskrevet ovenfor"

Lenke til kommentar

Personangrepet ditt er rapportert...

Det var ikkje noko personåtak der. Eg konstaterte eit faktum, og provet er her:

 

Men jeg ser at matematikkekspertene ikke er helt enige.  Tusenkronersspørsmålet er dog hvorfor NOx skal øke ved lite luftforbruk... Kan du svare på hvordan NOx kan bli lavere ved fetere blanding?

Eg reknar med feitare blanding er det same som rikare blanding, dvs at du aukar forholdet mellom diesel og luft i sylinderen. Det får sikkert konsekvensar for kva avgassar som kjem ut av motoren før dei går gjennom reinsesystemet, men det som kjem ut eksosrøyret reknar eg med framleis er innanfor spesifikasjonane gjeve av Euro 6. (Eller sjølvsagt er dei ikkje det, i dei fleste bilar vil NOx-mengda vere mykje høgare enn det Euro 6 speisifserer, men fordette føremålet latar vi som.)

 

Mengda NOx pr km endrar seg dermed ikkje med blandingsforholdet. NOx-konsentrasjonen, dvs blandingsforholdet mellom NOx og resten av eksosen, aukar derimot med lite luftforbruk. Då vert det mindre eksos å blande same mengde NOx i.

 

x g NOx / masse eksos = låg NOx-konsentrasjon

x g NOx / lite eksos = høg NOx-konsentrasjon.

 

Orsak, men du kommenterer ein artikkel som står i Teknisk Ukeblad. Vi må kunne forvente at folk her kan.grunnleggjande rekning på barneskulenivå.

 

PS: Retningslinjene seier at du ikkje skal svare på innlegg du rapporterer i tråden.

Lenke til kommentar

 

Apropos teskje... Har du fortsatt ikke fått med deg hva det var jeg svarte på med den setningen jeg kom med som du har gjentatt 50 ggr her nå?

 

Venter forøvrig fortsatt på regnestykket med tall for Euro1 eller eldre

Selvsagt har jeg fått det med meg. Det står jo sitert på første og på forrige side, med de postene du sitere. Det er fremdeles feil.

 

Og regnestykket med tall fra Euro 1 postet jeg jo på forrige siden, post 188. Så du det ikke en gang? Utakknemlig!

 

Hva er feil? Hvilken innvirkning på lufta har det hatt da?

Lenke til kommentar

 

Personangrepet ditt er rapportert...

Det var ikkje noko personåtak der. Eg konstaterte eit faktum, og provet er her:

 

Men jeg ser at matematikkekspertene ikke er helt enige.  Tusenkronersspørsmålet er dog hvorfor NOx skal øke ved lite luftforbruk... Kan du svare på hvordan NOx kan bli lavere ved fetere blanding?

Eg reknar med feitare blanding er det same som rikare blanding, dvs at du aukar forholdet mellom diesel og luft i sylinderen. Det får sikkert konsekvensar for kva avgassar som kjem ut av motoren før dei går gjennom reinsesystemet, men det som kjem ut eksosrøyret reknar eg med framleis er innanfor spesifikasjonane gjeve av Euro 6. (Eller sjølvsagt er dei ikkje det, i dei fleste bilar vil NOx-mengda vere mykje høgare enn det Euro 6 speisifserer, men fordette føremålet latar vi som.)

 

Mengda NOx pr km endrar seg dermed ikkje med blandingsforholdet. NOx-konsentrasjonen, dvs blandingsforholdet mellom NOx og resten av eksosen, aukar derimot med lite luftforbruk. Då vert det mindre eksos å blande same mengde NOx i.

 

x g NOx / masse eksos = låg NOx-konsentrasjon

x g NOx / lite eksos = høg NOx-konsentrasjon.

 

Orsak, men du kommenterer ein artikkel som står i Teknisk Ukeblad. Vi må kunne forvente at folk her kan.grunnleggjande rekning på barneskulenivå.

 

PS: Retningslinjene seier at du ikkje skal svare på innlegg du rapporterer i tråden.

 

Nå går det helt i surr for deg.. Det ble påstått at mindre oksygen inn ga mindre NOx. (Det ligger mange linker ute som viser at det er feil). Så ja, det får helt sikkert konsekvenser for hva som kommer ut av motoren før rensesystemet ja... Hva som skjer i rensesystemet er det jo ingen av dere som forstår noe som helst av uansett så det kan vi holde utenfor. HEr handler det om det som kommer inn

 

Men da sier vi det slik da. NOx problemet er størst på en stor motor med lav kompresjon og lavt turtall. Da er oksygeninneholdet minst.

 

På nyere motorer med høyt trykk av både drivstoff og luft så er det ikke noe problem med NOx. Fordi det er så lite oksygen i blandingen.

 

Enig eller uenig?

Lenke til kommentar

Nå går det helt i surr for deg.. Det ble påstått at mindre oksygen inn ga mindre NOx. (Det ligger mange linker ute som viser at det er feil). Så ja, det får helt sikkert konsekvenser for hva som kommer ut av motoren før rensesystemet ja... Hva som skjer i rensesystemet er det jo ingen av dere som forstår noe som helst av uansett så det kan vi holde utenfor. HEr handler det om det som kommer inn

 

Men da sier vi det slik da. NOx problemet er størst på en stor motor med lav kompresjon og lavt turtall. Da er oksygeninneholdet minst.

 

På nyere motorer med høyt trykk av både drivstoff og luft så er det ikke noe problem med NOx. Fordi det er så lite oksygen i blandingen.

 

Enig eller uenig?

Eg kan ikkje sjå at dette er relevant i det heile for saka vi diskuterer. Reinsesystema kompenserer for for høgt NOx-nivå, dersom motoren vert køyrt innanfor parametera spesifisert i Euro 6-testen, slik at det ikkje kjem ut for mykje NOx når bilen skal testast på labben. Sjølv etter reinsing etter alle kunstens reglar har eksosen som kjem ut kritisk høgt NOx-nivå, og er ikkje pustbar.

 

Har du lagt merke til at du er heilt åleine att om å forsvare dei absurde påstandane om at dieselmotorar reinsar lufta? Både 2LK70DN1 og BippeStankelbein ser ut til å ha teke til vitet.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

 

Nå går det helt i surr for deg.. Det ble påstått at mindre oksygen inn ga mindre NOx. (Det ligger mange linker ute som viser at det er feil). Så ja, det får helt sikkert konsekvenser for hva som kommer ut av motoren før rensesystemet ja... Hva som skjer i rensesystemet er det jo ingen av dere som forstår noe som helst av uansett så det kan vi holde utenfor. HEr handler det om det som kommer inn

 

Men da sier vi det slik da. NOx problemet er størst på en stor motor med lav kompresjon og lavt turtall. Da er oksygeninneholdet minst.

 

På nyere motorer med høyt trykk av både drivstoff og luft så er det ikke noe problem med NOx. Fordi det er så lite oksygen i blandingen.

 

Enig eller uenig?

Eg kan ikkje sjå at dette er relevant i det heile for saka vi diskuterer. Reinsesystema kompenserer for for høgt NOx-nivå, dersom motoren vert køyrt innanfor parametera spesifisert i Euro 6-testen, slik at det ikkje kjem ut for mykje NOx når bilen skal testast på labben. Sjølv etter reinsing etter alle kunstens reglar har eksosen som kjem ut kritisk høgt NOx-nivå, og er ikkje pustbar.

 

Har du lafgt merke til at du er heilt åleine att om å forsvare dei absurde påstandane om at dieselmotorar reinsar lufta? Både 2LK70DN1 og BippeStankelbein ser ut til å ha teke til vitet.

Så nå har du plutselig glemt hva ditt forrige innlegg handlet om???

 

Vi snakker altså ikke om hva rensesystemene gjør her og nå Så svaret ditt er det eneste som ikke er relevant her.

 

Hold deg til saken og svar på spørsmålet nå.

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar

 

 

Nå går det helt i surr for deg.. Det ble påstått at mindre oksygen inn ga mindre NOx. (Det ligger mange linker ute som viser at det er feil). Så ja, det får helt sikkert konsekvenser for hva som kommer ut av motoren før rensesystemet ja... Hva som skjer i rensesystemet er det jo ingen av dere som forstår noe som helst av uansett så det kan vi holde utenfor. HEr handler det om det som kommer inn

 

Men da sier vi det slik da. NOx problemet er størst på en stor motor med lav kompresjon og lavt turtall. Da er oksygeninneholdet minst.

 

På nyere motorer med høyt trykk av både drivstoff og luft så er det ikke noe problem med NOx. Fordi det er så lite oksygen i blandingen.

 

Enig eller uenig?

Eg kan ikkje sjå at dette er relevant i det heile for saka vi diskuterer. Reinsesystema kompenserer for for høgt NOx-nivå, dersom motoren vert køyrt innanfor parametera spesifisert i Euro 6-testen, slik at det ikkje kjem ut for mykje NOx når bilen skal testast på labben. Sjølv etter reinsing etter alle kunstens reglar har eksosen som kjem ut kritisk høgt NOx-nivå, og er ikkje pustbar.

 

Har du lagt merke til at du er heilt åleine att om å forsvare dei absurde påstandane om at dieselmotorar reinsar lufta? Både 2LK70DN1 og BippeStankelbein ser ut til å ha teke til vitet.

 

Så nå har du plutselig glemt hva ditt forrige innlegg handlet om???

 

Du svarer ikkje på mitt innlegg. Det er ingen samanheng mellom ditt innlegg og mitt.

 

Vi snakker altså ikke om hva rensesystemene gjør her og nå Så svaret ditt er det eneste som ikke er relevant her.

 

Hold deg til saken og svar på spørsmålet nå.

Då må du forklare kvifor spørsmålet er relevant for tråden Tråden kort oppsummert:
  • Artikkelen vi kommenterer handlar om at PSA skal gå over til å produsere elbilar.
  • Du og eit par til meier at dieselbilar er betre enn elbilar, fordi dieselbilar reinsar lufta.
  • Ganske mange har etter kvart rekna ut og kontrollrekna på ulike måtar at det ikkje stemmer. Dieseleksos er giftig.
  • Alle andre har slått seg til ro med at dieseleksos er giftig og elbilar er betre for luftkvaliteten, men du står framleis på at dieselbilar er betre.
Teknikalitetar om kva som skjer med eksosen før reinsing gitt ulike blandingsparameter er fullstendig komplett og totalt utanfor emnet denne artikkelen vi diskuterer handlar om. Dersom du ynskjer å snakke om det, bør du starte ein ny tråd. Det har ingen relevans i det heile for elbilsatsinga til PSA.

 

Med mindre du har nokon nye argument for at dieslebilar er betre for luftkvaliteten enn elbilar, er det kanskje på tide å gje seg?

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå går det helt i surr for deg.. Det ble påstått at mindre oksygen inn ga mindre NOx. (Det ligger mange linker ute som viser at det er feil). Så ja, det får helt sikkert konsekvenser for hva som kommer ut av motoren før rensesystemet ja... Hva som skjer i rensesystemet er det jo ingen av dere som forstår noe som helst av uansett så det kan vi holde utenfor. HEr handler det om det som kommer inn

 

Men da sier vi det slik da. NOx problemet er størst på en stor motor med lav kompresjon og lavt turtall. Da er oksygeninneholdet minst.

 

På nyere motorer med høyt trykk av både drivstoff og luft så er det ikke noe problem med NOx. Fordi det er så lite oksygen i blandingen.

 

Enig eller uenig?

Eg kan ikkje sjå at dette er relevant i det heile for saka vi diskuterer. Reinsesystema kompenserer for for høgt NOx-nivå, dersom motoren vert køyrt innanfor parametera spesifisert i Euro 6-testen, slik at det ikkje kjem ut for mykje NOx når bilen skal testast på labben. Sjølv etter reinsing etter alle kunstens reglar har eksosen som kjem ut kritisk høgt NOx-nivå, og er ikkje pustbar.

 

Har du lagt merke til at du er heilt åleine att om å forsvare dei absurde påstandane om at dieselmotorar reinsar lufta? Både 2LK70DN1 og BippeStankelbein ser ut til å ha teke til vitet.

 

Så nå har du plutselig glemt hva ditt forrige innlegg handlet om???

 

Du svarer ikkje på mitt innlegg. Det er ingen samanheng mellom ditt innlegg og mitt.

 

Vi snakker altså ikke om hva rensesystemene gjør her og nå Så svaret ditt er det eneste som ikke er relevant her.

 

Hold deg til saken og svar på spørsmålet nå.

Då må du forklare kvifor spørsmålet er relevant for tråden Tråden kort oppsummert:
  • Artikkelen vi kommenterer handlar om at PSA skal gå over til å produsere elbilar.
  • Du og eit par til meier at dieselbilar er betre enn elbilar, fordi dieselbilar reinsar lufta.
  • Ganske mange har etter kvart rekna ut og kontrollrekna på ulike måtar at det ikkje stemmer. Dieseleksos er giftig.
  • Alle andre har slått seg til ro med at dieseleksos er giftig og elbilar er betre for luftkvaliteten, men du står framleis på at dieselbilar er betre.
Teknikalitetar om kva som skjer med eksosen før reinsing gitt ulike blandingsparameter er fullstendig komplett og totalt utanfor emnet denne artikkelen vi diskuterer handlar om. Dersom du ynskjer å snakke om det, bør du starte ein ny tråd. Det har ingen relevans i det heile for elbilsatsinga til PSA.

 

Med mindre du har nokon nye argument for at dieslebilar er betre for luftkvaliteten enn elbilar, er det kanskje på tide å gje seg?

 

Nå er du bare tåpelig.   Hvordan mener du at lite oksygen inn i motoren for å redusere NOx som var det vi diskuterte er irrelevant for diskusjonen?

 

Du sa: "Eg reknar med feitare blanding er det same som rikare blanding, dvs at du aukar forholdet mellom diesel og luft i sylinderen. Det får sikkert konsekvensar for kva avgassar som kjem ut av motoren før dei går gjennom reinsesystemet, men det som kjem ut eksosrøyret reknar eg med framleis er innanfor spesifikasjonane gjeve av Euro 6. (Eller sjølvsagt er dei ikkje det, i dei fleste bilar vil NOx-mengda vere mykje høgare enn det Euro 6 speisifserer, men fordette føremålet latar vi som.)

 

Mengda NOx pr km endrar seg dermed ikkje med blandingsforholdet. NOx-konsentrasjonen, dvs blandingsforholdet mellom NOx og resten av eksosen, aukar derimot med lite luftforbruk. Då vert det mindre eksos å blande same mengde NOx i.

 

x g NOx / masse eksos = låg NOx-konsentrasjon

x g NOx / lite eksos = høg NOx-konsentrasjon.

 

Orsak, men du kommenterer ein artikkel som står i Teknisk Ukeblad. Vi må kunne forvente at folk her kan.grunnleggjande rekning på barneskulenivå."

 

Derfor stilte jeg spørsmålet..  Da ble emnet du skrev så mye om i det forrige innlegget plutselig irrelevant

 

Er du så barnslig altså? 

 

Svar på spørsmålet jeg stilte som var relatert til det innlegget jeg svarte på nå.. Tør du ikke? 

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar

 

...

 

Hold deg til saken og svar på spørsmålet nå.

Hva med deg? Har du tenkt å 'svare på spørsmål'? Ser ikke sånn ut siden du konsekvent har unngått å utdype den absurde påstanden om at en dieselmotor kan rense byluft.

 

Når skal du sette det inn i konteksten du klippet utsagnet utfra da? Andre gangen jeg påpeker det...

Lenke til kommentar

Hva er feil? Hvilken innvirkning på lufta har det hatt da?

Det står i post 188, du må lese ordene som står der. Hvis du er ute etter å bevise at Euro 6 er bedre enn Euro 1, så er ingen uenig med deg i det. Hva er det du vil fram til?

 

Her er det om er feil, satt inn i sammenheng:

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

0SFSVH4Q har et interessant poeng, uansett hvor miljøvennlig fossilbilen blir så er det ikke mange som har lyst til å ha det minst miljøvennlige kjøretøyet. Så kommer brøleren din, at det liksom ikke har noe å si om folk velger elbil eller diesel, fordi en ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta uansett. Det kan ikke tolkes på noen annen måte enn at en ny diesel anno 2018 slipper ut mindre enn det som er i bylufta i 2018. Og det er dundrende feil. Å sette den inn i sammenheng hjelper deg ikke, det bare understreker hvor feil og lite gjennomtenkt det var.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva er feil? Hvilken innvirkning på lufta har det hatt da?

Det står i post 188, du må lese ordene som står der. Hvis du er ute etter å bevise at Euro 6 er bedre enn Euro 1, så er ingen uenig med deg i det. Hva er det du vil fram til?

 

Her er det om er feil, satt inn i sammenheng:

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

0SFSVH4Q har et interessant poeng, uansett hvor miljøvennlig fossilbilen blir så er det ikke mange som har lyst til å ha det minst miljøvennlige kjøretøyet. Så kommer brøleren din, at det liksom ikke har noe å si om folk velger elbil eller diesel, fordi en ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta uansett. Det kan ikke tolkes på noen annen måte enn at en ny diesel anno 2018 slipper ut mindre enn det som er i bylufta i 2018. Og det er dundrende feil. Å sette den inn i sammenheng hjelper deg ikke, det bare understreker hvor feil og lite gjennomtenkt det var.

 

Jeg må nå bare le. Det er ganske utrolig hvor langt du kan strekke arrogansen sin....  Selv om du får masse kilder på at du tar fullstendig feil, så  sitter du på din høye pidestall og hoverer.. Du ignorerer fullstendig alle innvendinger mot alt du lirer av deg gjennom hele diskusjonen, og konkluderer med at andre tar feil... Fullstendig patetisk.

 

Du har fortsatt ikke svartt på hva som var feil med svaret mitt. Det du tok ut av sammenheng..  Samtidig som du mener at mine svar til andre faktisk skal relateres til noe du har sagt tidligere.

 

Du sier også at regnestykket ditt viser at avgassgrensene ikke kan overholdes i vanlig trafikk. Alikevel viser tester at mange biler klarer det. Det prøvde du å avfeie med EU kontroll og masse annet sprøyt.  For "regnestykket" ditt, det var i allefall riktig. Testene er sikkert feil de.........

Selv om du og han andre matteeksperten hadde godt over 100% forskjell i luftmengde inn i motoren så er det dere som har rett..  Mindre oksygen inn i motoren skal også i følge ekspertisen føre til mindre NOx utslipp..

 

Bare å bøye seg i hatten for dere...

 

Le seg krokete er kanskje et bedre uttrykk

 

Forøvrig viser tallene at 99,8% av verdens bilkjøpere velger bort elbilen.... Ganske interessant

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke svartt på hva som var feil med svaret mitt.

Jo det har jeg sagt mange ganger. Dieselbiler slipper ut eksos som er skitnere enn byluften, du sa det motsatte.

 

Du sier også at regnestykket ditt viser at avgassgrensene ikke kan overholdes i vanlig trafikk.

Nei, det har jeg aldri sagt. Jeg har tvert om lagt til grunn at bilene holder seg innenfor avgassgrensene. Det jeg har vist med regnestykket er at ditt utsagn om dieseleksos er feil.

 

Forøvrig viser tallene at 99,8% av verdens bilkjøpere velger bort elbilen.... Ganske interessant

Globalt sett var markedsandelen til el- og hybridbiler 1,7% i 2017, altså valgte 98,3% rene fossilbiler. Salget av elektrisk og hybrid økte med 51% fra 2016. I Kina, et ekstremt folkerikt og forurenset land, var markedsandelen 2,3%, opp 72% fra 2016.

 

https://www.businessinsider.com.au/the-rapid-growth-in-global-electric-vehicle-sales-in-4-charts-2018-1

 

Hvordan går det med diesel mon tro? I Tyskland falt markedsandelen med over 15%:

 

http://europe.autonews.com/article/20180104/ANE/180109914/german-sales-rose-nearly-3-in-2017-as-diesel-demand-plunged

 

Har ikke sett årstall fra Norge ennå, men kvartalstallene var jo meget dystre. Diesel har daua.

Endret av Ola Leier
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

...

 

Hold deg til saken og svar på spørsmålet nå.

Hva med deg? Har du tenkt å 'svare på spørsmål'? Ser ikke sånn ut siden du konsekvent har unngått å utdype den absurde påstanden om at en dieselmotor kan rense byluft.

 

Når skal du sette det inn i konteksten du klippet utsagnet utfra da? Andre gangen jeg påpeker det...

 

Vet du, første gang du 'påpekte det' så hadde jeg med *hele* konteksten. Uklippet! Bare en ting å si, skjerp deg!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

...

 

Hold deg til saken og svar på spørsmålet nå.

Hva med deg? Har du tenkt å 'svare på spørsmål'? Ser ikke sånn ut siden du konsekvent har unngått å utdype den absurde påstanden om at en dieselmotor kan rense byluft.

 

Når skal du sette det inn i konteksten du klippet utsagnet utfra da? Andre gangen jeg påpeker det...

 

Vet du, første gang du 'påpekte det' så hadde jeg med *hele* konteksten. Uklippet! Bare en ting å si, skjerp deg!

 

Kanskje snart på tide at du skjerper deg selv og forteller hva som har skjedd med luftkvaliteten da? Hvis du tok med hele liksom....

 

Makan...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

...

 

Hold deg til saken og svar på spørsmålet nå.

Hva med deg? Har du tenkt å 'svare på spørsmål'? Ser ikke sånn ut siden du konsekvent har unngått å utdype den absurde påstanden om at en dieselmotor kan rense byluft.

 

Når skal du sette det inn i konteksten du klippet utsagnet utfra da? Andre gangen jeg påpeker det...

 

Vet du, første gang du 'påpekte det' så hadde jeg med *hele* konteksten. Uklippet! Bare en ting å si, skjerp deg!

 

Kanskje snart på tide at du skjerper deg selv og forteller hva som har skjedd med luftkvaliteten da? Hvis du tok med hele liksom....

 

Makan...

 

Du bare fortsetter å vri deg unna. Jeg spør igjen, er det virkelig sånn at du mener at en moderne motor slipper ut eksos som er 'renere enn bylufta'?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...