Gå til innhold

Peugeot, Citroën, DS og Opel: Hele modellutvalget blir elektrisk


Anbefalte innlegg

 

Det jeg altså sa, men som dere i deres trolleiver har prøvd å unngå, er at en Euro6 motor renser FORURENSET byluft. Dvs over grenseverdien...  Som kjent er det ikke helt uvanlig at den grensen brytes....

Haha, se der ja, målstengene er grundig flyttet. Da har du sikkert god dokumentasjon på lur. Hvilke biler gjelder det, hvilken luftkvalitet inn og hvilke eksosverdier ut?

 

Når de fleste kjører elbil, vil de som kjører Euro 6 ha de skitneste bilene. Det var i den sammenhengen du kom med utsagnet:

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

Og det har vi grundig vist er totalt bambus. Nyt Euro 6en før den blir forbudt, jeg skal i alle fall aldri eie et dieseldyr noen gang. Case closed.

 

Det er grundig belyst at forskjellen på en Euro6 bil og en elbil ikke har noen betydning for bylufta nei.. Som vi så i linken fra VDA er luftkvaliteten i Tyskland forbedret vel så mye som her i landet. Til tross for at andelen elbiler i Tyskland ikke er verdt å snakke om engang....   Så staus er at du ikke har kommet et steg på veien med å motbevise min påstand.. Selv om du prøvde å ta den ut av sammenheng

 

Du ville ikke sette inn tallene for Euro1 i regnestykket ditt da? Du valgte å komme med et tarvelig forsøk på hersketeknikk i stedet... Du lurer ingen.. JEg forstår godt hvorfor du ikke vil gjøre det.. For da må du innrømme feil.. Og som vi ser, så trives du bedre med å si at andre tar feil.. Selv om du ikke engang gjengir andre korrekt..

 

Håpløst

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da må du jo si hvor forurenset denne bylufta er. Kjører du eksos fra en euro 1 bil rett inn i luftfilteret på en euro 6 bil vil eksosen fra denne bli renere når den kommer ut fra euro 6 bilen. Kjører du byluft med 80 mikrogram inn vil den komme ut med euro 6 vivå som er 80 000 mikro gram. Det er definetivt høyere selv om lufta den sugde inn hadde høyere nivå enn lovlig.

 

Forstår rett og slett ikke at dette kan være så komplisert. Har du i det hele tatt noen kunnskaper om utslipp fra biler?

Luft med 80 mikrogram inn ja.... Det er nok mer du ikke forstår...Å si luft med 80 mikrogram NOx gir ikke mening... Man må nesten si hvor mye luft som inneholder 80 mikrogram...  Måleenheten er pr kvm.  Luftinntaket på en bil er ikke 1 kvm. Dvs at du først må vite hvor mye av denne mengden bilen bruker på en gitt distanse. Og det samme gjelder det som kommer ut bak...

 

Begynner det å gå opp et lite lys?

 

Haha, nå forsøker du å belære han som kan mer matte enn deg. Han dropper kubikk for å skrive kort, du skriver han må bruke kvadratmeter. :rofl:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så du ville ikke sette inn tallene for Euro1 i regnestykket ditt da? Du valgte å komme med et tarvelig forsøk på hersketeknikk i stedet... Du lurer ingen

Hvorfor? Hva skal det være godt for? Resulatet blir en mye større mengde eksosgass som må til for at sluttkonsentrasjonen av NOx skal være 40 mikrogram per kubikk, som vil være enda mer urealistisk enn Euro 6. Ingen av de to standardene slipper ut eksos som er like ren som akseptabel byluft. Det er ingen som er uenig med deg at Euro 1 slipper ut mer enn Euro 6.

Lenke til kommentar

 

 

Da må du jo si hvor forurenset denne bylufta er. Kjører du eksos fra en euro 1 bil rett inn i luftfilteret på en euro 6 bil vil eksosen fra denne bli renere når den kommer ut fra euro 6 bilen. Kjører du byluft med 80 mikrogram inn vil den komme ut med euro 6 vivå som er 80 000 mikro gram. Det er definetivt høyere selv om lufta den sugde inn hadde høyere nivå enn lovlig.

 

Forstår rett og slett ikke at dette kan være så komplisert. Har du i det hele tatt noen kunnskaper om utslipp fra biler?

Luft med 80 mikrogram inn ja.... Det er nok mer du ikke forstår...Å si luft med 80 mikrogram NOx gir ikke mening... Man må nesten si hvor mye luft som inneholder 80 mikrogram...  Måleenheten er pr kvm.  Luftinntaket på en bil er ikke 1 kvm. Dvs at du først må vite hvor mye av denne mengden bilen bruker på en gitt distanse. Og det samme gjelder det som kommer ut bak...

 

Begynner det å gå opp et lite lys?

 

Haha, nå forsøker du å belære han som kan mer matte enn deg. Han dropper kubikk for å skrive kort, du skriver han må bruke kvadratmeter. :rofl:

 

JAda, jeg skrev feil..  Hvor mange kbm mener du at luftinntaket er da?  Og hvor mange kbm bruker man på en km?  Regner med at du vet dette?

Lenke til kommentar

JAda, jeg skrev feil..  Hvor mange kbm mener du at luftinntaket er da?  Og hvor mange kbm bruker man på en km?  Regner med at du vet dette?

Jeg har gjort mine beregninger og postet dem om igjen og om igjen, det er bare å bla seg tilbake å se. Ditt opprinnelige utsagn har blitt grundig diskreditert, og ingen skylder deg noe som helst innsats. Ønsker du å gjøre egne beregninger og trenger hjelp til matten, post en begynnelse så kan vi hjelpe deg videre.

Endret av Ola Leier
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så du ville ikke sette inn tallene for Euro1 i regnestykket ditt da? Du valgte å komme med et tarvelig forsøk på hersketeknikk i stedet... Du lurer ingen

Hvorfor? Hva skal det være godt for? Resulatet blir en mye større mengde eksosgass som må til for at sluttkonsentrasjonen av NOx skal være 40 mikrogram per kubikk, som vil være enda mer urealistisk enn Euro 6. Ingen av de to standardene slipper ut eksos som er like ren som akseptabel byluft. Det er ingen som er uenig med deg at Euro 1 slipper ut mer enn Euro 6.

 

Jeg har flere ganger påpekt hva det skal være godt for.. Jeg har også flere ggr påpekt at en Euro6 motor ikke nødvendigvis renser bylufta som er under kravet. JHJeg har også flere ggr påpekt hva som er feil med regnestykket ditt...

 

Men ikke noe av det har du altså fått med deg....  Men sitatet om at Euro6 eller elbil ikke utgjør noen reell forskjell for bylufta, det derimot, det klarte du å ta ut av konteksten.....

 

Sikkert gøy... Men jeg er ikke dum nok til å la meg lure av fremgangsåten din. Der du konsekvent unngår å kommentere alt som viser at du tar feil...

 

Sett inn tallene i regnestykket nå... Eller tør du ikke?

Lenke til kommentar

 

JAda, jeg skrev feil..  Hvor mange kbm mener du at luftinntaket er da?  Og hvor mange kbm bruker man på en km?  Regner med at du vet dette?

Jeg har gjort mine beregninger og postet dem om igjen og om igjen, det er bare å bla seg tilbake å se. Ditt opprinnelige utsagn har blitt grundig diskreditert, og ingen skylder deg noe som helst innsats. Ønsker du å gjøre egne beregninger og trenger hjelp til matten, post en begynnelse så kan vi hjelpe deg videre.

 

Jeg finner ikke igjen hvor stort luftinntaket var i regnestykket ditt= Kan du ikke hjelpe meg altså?

 

:DDDD.

 

Så hvor mye bedre er lufta blitt av elbilene kontra Euro6 da?  Eller prøver du å forandre på det opprinnelige utsagnet også?

Lenke til kommentar

Nei du har ikke påpekt hva som er feil med regnestykket uten at du samtidig har misforstått fullstendig hva regnestykket gikk ut på. Du gjør det fremdeles. Å sette inn et Euro 1 tall er fullstendig trivielt og oppnår ingenting. Hva tror du at vil skje når Euro 1-tallet blir satt inn i regnestykket?

 

Tall herfra: https://www.rac.co.uk/drive/advice/know-how/euro-emissions-standards/

 

HC + NOx: 0.97g/km (det var en annen standard da, HC og NOx sammen, men bruker det likevel)

 

2 000 000 var den opprinnelige mengden. Del på 0,08 for å fjerne Euro 6-utslippet fra formelen, gange inn Euro 1-utslippet som er 0,97. Svaret er 24 250 000. Som jeg sa, enda mer urealistisk enn Euro 6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke igjen hvor stort luftinntaket var i regnestykket ditt= Kan du ikke hjelpe meg altså?

 

:DDDD.

 

Så hvor mye bedre er lufta blitt av elbilene kontra Euro6 da?  Eller prøver du å forandre på det opprinnelige utsagnet også?

Det er skrevet mange ganger. Hvis du ikke finner det, så har du ikke prøvd hardt nok. Hva mener du egentlig med "hvor mye bedre er lufta blitt av elbilene kontra Euro6 da?" Vi har aldri hatt en situasjon der alle bilene var Euro 6 eller alle bilene var elbiler. Trafikken er en miks i stadig forandring. Så premisset for spørsmålet gir ingen mening.

Lenke til kommentar

Siter meg der jeg sa at RED ikke var standarisert. I motsatt fall blir du rapportert

Originalinlegga var sletta, fordi dei var proppfulle av usaklege personåtak mot meg (det er ikkje eg som har rapportert dei), men eg fann likevel nokre utdrag i sitat inne i mine innlegg.

 

Nummer 1:

 

 

 

Sorry.. Slik barnehagediskutering med folk som fornekter fakta gidder jeg ikke

LOL! DU, av alle, snakkar om å fornekte fakta? Gjer eit kjapt Google-søk på dieseljuks. Du skriv om om avgasskrava var implementert i praksis, medan det er fjell av dokumentasjon på at dei ikkje er det. Sjølv EU godtek meir enn dobbelt so høge gjennomsnittsutslepp under faktisk køyring som under laboratorietestar, og det seier mykje om kor langt på jordet tala som kjem frå bilprodusentane er og har vore.

 

må bare le av deg. Det er ikke pr i dag noen avgasskrav for vanlig bruk

:D Det er faktisk ikke noe i NEDC kravene som sier hva som skjer i vanlig bruk.

 

Frå 1. september 2017 skal bilane gjennom RDE-testing (Real Drive Emissions). Resultata syner at det du påstår om utslepp er eventyr og fornekting av fakta: https://www.theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release

 

Kravet er 2,1 gonger EURO 6, men bilar som allereie er godkjende etter dei gamle fiktive krava er framleis godkjende.

 

 

 

Nummer 2:

 

På godt norsk kalles dette for nonsens. For at en test skal ha en verdi må jo forholdene være like for alle. Men man klarer ikke å teste 145 biler samtidig....Derfor bruker man labratorier der forholdene er repeterbare

RED er klårt definert og skal brukast av alle frå 1. september 2017. Dvs i fjor.

 

Lenke til kommentar

 

Siter meg der jeg sa at RED ikke var standarisert. I motsatt fall blir du rapportert

Originalinlegga var sletta, fordi dei var proppfulle av usaklege personåtak mot meg (det er ikkje eg som har rapportert dei), men eg fann likevel nokre utdrag i sitat inne i mine innlegg.

 

Nummer 1:

 

 

 

Sorry.. Slik barnehagediskutering med folk som fornekter fakta gidder jeg ikke

LOL! DU, av alle, snakkar om å fornekte fakta? Gjer eit kjapt Google-søk på dieseljuks. Du skriv om om avgasskrava var implementert i praksis, medan det er fjell av dokumentasjon på at dei ikkje er det. Sjølv EU godtek meir enn dobbelt so høge gjennomsnittsutslepp under faktisk køyring som under laboratorietestar, og det seier mykje om kor langt på jordet tala som kjem frå bilprodusentane er og har vore.

 

må bare le av deg. Det er ikke pr i dag noen avgasskrav for vanlig bruk

:D Det er faktisk ikke noe i NEDC kravene som sier hva som skjer i vanlig bruk.

 

Frå 1. september 2017 skal bilane gjennom RDE-testing (Real Drive Emissions). Resultata syner at det du påstår om utslepp er eventyr og fornekting av fakta: https://www.theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release

 

Kravet er 2,1 gonger EURO 6, men bilar som allereie er godkjende etter dei gamle fiktive krava er framleis godkjende.

 

 

 

Nummer 2:

 

På godt norsk kalles dette for nonsens. For at en test skal ha en verdi må jo forholdene være like for alle. Men man klarer ikke å teste 145 biler samtidig....Derfor bruker man labratorier der forholdene er repeterbare

RED er klårt definert og skal brukast av alle frå 1. september 2017. Dvs i fjor.

 

 

Du er sannelig ikke lite frekk. For innleggene dine som jeg svarte på inneholdt aldri ord som amøber o.l de sikkert...... ?  Jeg angriper aldri personer som ikke først angriper meg 

 

Euro 6 som RED IKKE er en del av ble innført på biler med typegodkjenning fra en eller annen måned i 2014, og gjaldt for alle biler fra en eller annen måned i 2015. RED er altså ikke en del av Euro6  standarden.. Du prøver å ødelegge også denne diskusjonen ved å vri på ting.. For det jeg sa var at RED IKKE GJALDT FOR BILENE SOM BLE TESTET..... Jeg sa INGEN TING om at RED ikke var standarisert.

RED gjelder for biler med 6,2 utslippstandard, altså biler med typegodkjenning nyere enn 09/2017 og blir etterhvert innført på alle biler.

Men altså ikke bilene det ble referert til

 

Ergo er innlegget ditt rapportert

 

Og det var det siste du noen gang fikk fra meg

Endret av 2600RS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Da må du jo si hvor forurenset denne bylufta er. Kjører du eksos fra en euro 1 bil rett inn i luftfilteret på en euro 6 bil vil eksosen fra denne bli renere når den kommer ut fra euro 6 bilen. Kjører du byluft med 80 mikrogram inn vil den komme ut med euro 6 vivå som er 80 000 mikro gram. Det er definetivt høyere selv om lufta den sugde inn hadde høyere nivå enn lovlig.

 

Forstår rett og slett ikke at dette kan være så komplisert. Har du i det hele tatt noen kunnskaper om utslipp fra biler?

Luft med 80 mikrogram inn ja.... Det er nok mer du ikke forstår...Å si luft med 80 mikrogram NOx gir ikke mening... Man må nesten si hvor mye luft som inneholder 80 mikrogram...  Måleenheten er pr kvm.  Luftinntaket på en bil er ikke 1 kvm. Dvs at du først må vite hvor mye av denne mengden bilen bruker på en gitt distanse. Og det samme gjelder det som kommer ut bak...

 

Begynner det å gå opp et lite lys?

Haha, nå forsøker du å belære han som kan mer matte enn deg. Han dropper kubikk for å skrive kort, du skriver han må bruke kvadratmeter. :rofl:

 

JAda, jeg skrev feil..  Hvor mange kbm mener du at luftinntaket er da?  Og hvor mange kbm bruker man på en km?  Regner med at du vet dette?

Far min var bilmekanikar, men han var veldig god i matematikk. Du er jo fullstendig blåst. Du må ha gått ein annan skule...

 

Kva relevans skulle kubikkmeter luftinntak ha å seie for noko som helst?

 

Vi har allereie rekna ut for deg på to ulike måtar kor mange m³ luft ein motor brukar på ein km. Eg kom fram til 5800 m³, men tok litt godt i for at du ikkje skulle kunne komme her og klage på at det var for lågt etterpå. Ola Leier rekna på ein annan måte, og kom til 2392,5 m³. Det kan vere mindre dersom EGR er i bruk. Dess lågare luftforbruk, dess høgare vil konsentrasjonen av NOx vere, gitt Euro 6-kravet på 0,08 g/km i laboratorium fordelt på eksosen eller Euro 6/RDE-kravet på 0,168 g/km.

 

Uansett korleis vi som faktisk kan rekne reknar på det – dieseleksos har ein giftig NOx-konsentrasjon. Ingen byluft er so forureina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er sannelig ikke lite frekk. For innleggene dine som jeg svarte på inneholdt aldri ord som amøber o.l de sikkert...... ?

Les dei gjerne. Eg har ikkje kalla deg amøbe nokon stad. eg har muligens karakterisert ekstremt godtruande folk som ikkje kan rekne i generelle termar.

 

Euro 6 som RED IKKE er en del av ble innført på biler med typegodkjenning fra en eller annen måned i 2014, og gjaldt for alle biler fra en eller annen måned i 2015. RED er altså ikke en del av Euro6  standarden.. Du prøver å ødelegge også denne diskusjonen ved å vri på ting.. For det jeg sa var at RED IKKE GJALDT FOR BILENE SOM BLE TESTET.....

OG DET ER EG 100% SAMD I.

 

Les tråden ein gong til, for dette har eg forklart minst tjue gonger, og ofte to-tre gonger i same innlegg med nye ord og mindre teskeier kvar einaste gong. Eg har vore konsistent heile tida, og ikkje vridd på noko som helst. Søk etter "Poenget er", so ser du sjølv kor mange gonger eg har vore nøydd til å forklare dette for deg.

 

Jeg sa INGEN TING om at RED ikke var standarisert.

Det var nettopp det du skreiv. Du skreiv "Det er ikke pr i dag noen avgasskrav for vanlig bruk". Det er det. Standarden eg viser til heiter RDE, Ikkje RED. Då eg refererte til at bilane var testa etter RDE-standarden, svarte du "På godt norsk kalles dette for nonsens. For at en test skal ha en verdi må jo forholdene være like for alle." Her kallar du med andre ord RDE nonsens, fordi du ikkje veit kva det er. I ein standardisert test som RDE, er forholda like for alle. Dersom du kjente til testen i det heile, hadde du i alle fall visst dette.

 

RED gjelder for biler med 6,2 utslippstandard, altså biler med typegodkjenning nyere enn 09/2017 og blir etterhvert innført på alle biler.

Når du skreiv "Det er ikke pr i dag noen avgasskrav for vanlig bruk", var vi allereie godt inne i 2018. Lenge etter at kravet (RDE, ikkje RED) vart innført for nye bilar, med andre ord.

 

Men altså ikke bilene det ble referert til

Som eg sjølv har presisert minst 10 gonger til no, og då er eg sikker på at eg ikkje overdriv.

 

Ergo er innlegget ditt rapportert

Kvan du fortelle meg kva punkt i retningslinjene eg har brote?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det jeg spør etter er hvorfor du hele tiden refererer til et regnestykke som er så grundig motbevist... Prøv å sett inn tallene for en Euro 1 eller tidligere i det latterlige regnestykket. Så kan du forklare hvordan noen kunne overleve å gå forbi en slik bil

Du har ikke kommet med noen argumenter eller bevis mot regnestykket, ei heller gjort et eneste stykke matte. Jeg tror ikke du har forstått matten du har lest en gang, det du skriver der viser i alle fall det. Du påsto at eksosen fra en Euro 6 bil var like ren som byluften, det viste regnestykket var kjempefeil. Du har ellers kun misforstått og gjort deg vanskelig. At en ting ikke er dødelig betyr ikke at en annen ting er umiddelbart dødelig. Men siden du er inne på det, det var mange som døde av luftforurensing før og det er mange som dør av det nå.

 

Så når VDA sier "improves the air quality" så betyr altså ikke det at luftkvaliteten blir bedre av EURO 6?

Nei, det betyr ikke at luften i en by blir litt forbedret av at en lastebil kjører gjennom den som en slags mobil rensestasjon. Men en by med 10 Euro 1 biler i vanlig drift får forbedret luft ved at man skifter dem ut til 10 Euro 6 biler. Forstår du forskjellen på de to situasjonene?

 

På samme måte kan man si vannkvaliteten i en innsjø forbedres ved at man slutter å tømme 10 liter gift i den hver uke, men bytter til å tømme 1 liter gift hver uke.

 

Har jeg ikke bedt deg om å sette inn tall for Euro 1 eller eldre i det tåpelige regnsestykket?  Passe idiotisk å påstå at jeg ikke har kommet med noe når du glatt avstår fra å lese det jeg sier...

 

Jeg har forøvrig heller aldri påstått at byluften blir renere av at en lastebil kjører igjennom byen....

Hvorfor tilegner du meg konsekvent ting jeg ikke har sagt, mens du stadig overser det jeg faktisk sier?

 

Og eksempelet ditt med innsjøen viser jo egentlig veldig godt hvor lite du har forstått... For luften på Galdhøpiggen blir heller ikke renere av at man har en Euro6 motor gående...  Det var her snakk om forurenset byluft.. Du har i dine tåpelige regnestykker konsekvent regnet med helt ren omgiveklsesluft, alternativt opp til grensen....Jeg snakket om forurenset byluft....  MEn skal du snart sette inn tallene for Euro1 i "regnestykket" Eller er det en grunn til at du helst vil snakke om noe annet?

 

(min uthevning)

 

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

Her har jeg funnet frem ditt første bidrag i denne tråden, bare sånn i tilfelle du skulle ha glemt det. Hvordan i all verden skal vi tolke 'slipper ut mindre enn det som er i bylufta' hvis ikke det skal tolkes som at eksosen fra en moderne motor er reinere enn byluft?
Lenke til kommentar

 

Jeg finner ikke igjen hvor stort luftinntaket var i regnestykket ditt= Kan du ikke hjelpe meg altså?

 

:DDDD.

 

Så hvor mye bedre er lufta blitt av elbilene kontra Euro6 da?  Eller prøver du å forandre på det opprinnelige utsagnet også?

Det er skrevet mange ganger. Hvis du ikke finner det, så har du ikke prøvd hardt nok. Hva mener du egentlig med "hvor mye bedre er lufta blitt av elbilene kontra Euro6 da?" Vi har aldri hatt en situasjon der alle bilene var Euro 6 eller alle bilene var elbiler. Trafikken er en miks i stadig forandring. Så premisset for spørsmålet gir ingen mening.

 

Du har skrevet det engang, og svaret ble greit tilbakevist.. For det er lite elbiler i Tyskland.....

 

Hva jeg mener er altså mitt opprinnelige utsagn... Det som du klippet ut og dermed tok ut av konteksten...  Der jeg påpekte at det ikke hadde noen betydning for byluften.. Rapporten fra VDA som jeg linket til er et greit bevis på at jeg hadde rett, 

 

Og  det vvar altså det som var premisset for denne debatten... AT elbilene ikke hadde noen innvirkning på bylufta... Men du klippet altså utsagnet fra sammenhengen, kom med et regnestykke som du nå er for feig til å bruke fordi det med andre forutsetninger beviser at du er helt på jordet..   For det er jo derfor du prater om at en innsjø ikke blir renere av å tømme gift i den.. Fordi du ikke har forstått debatten i det hele tatt

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Da må du jo si hvor forurenset denne bylufta er. Kjører du eksos fra en euro 1 bil rett inn i luftfilteret på en euro 6 bil vil eksosen fra denne bli renere når den kommer ut fra euro 6 bilen. Kjører du byluft med 80 mikrogram inn vil den komme ut med euro 6 vivå som er 80 000 mikro gram. Det er definetivt høyere selv om lufta den sugde inn hadde høyere nivå enn lovlig.

 

Forstår rett og slett ikke at dette kan være så komplisert. Har du i det hele tatt noen kunnskaper om utslipp fra biler?

Luft med 80 mikrogram inn ja.... Det er nok mer du ikke forstår...Å si luft med 80 mikrogram NOx gir ikke mening... Man må nesten si hvor mye luft som inneholder 80 mikrogram...  Måleenheten er pr kvm.  Luftinntaket på en bil er ikke 1 kvm. Dvs at du først må vite hvor mye av denne mengden bilen bruker på en gitt distanse. Og det samme gjelder det som kommer ut bak...

 

Begynner det å gå opp et lite lys?

Haha, nå forsøker du å belære han som kan mer matte enn deg. Han dropper kubikk for å skrive kort, du skriver han må bruke kvadratmeter. :rofl:

 

JAda, jeg skrev feil..  Hvor mange kbm mener du at luftinntaket er da?  Og hvor mange kbm bruker man på en km?  Regner med at du vet dette?
Far min var bilmekanikar, men han var veldig god i matematikk. Du er jo fullstendig blåst. Du må ha gått ein annan skule...

 

Kva relevans skulle kubikkmeter luftinntak ha å seie for noko som helst?

 

Vi har allereie rekna ut for deg på to ulike måtar kor mange m³ luft ein motor brukar på ein km. Eg kom fram til 5800 m³, men tok litt godt i for at du ikkje skulle kunne komme her og klage på at det var for lågt etterpå. Ola Leier rekna på ein annan måte, og kom til 2392,5 m³. Det kan vere mindre dersom EGR er i bruk. Dess lågare luftforbruk, dess høgare vil konsentrasjonen av NOx vere, gitt Euro 6-kravet på 0,08 g/km i laboratorium fordelt på eksosen eller Euro 6/RDE-kravet på 0,168 g/km.

 

Uansett korleis vi som faktisk kan rekne reknar på det – dieseleksos har ein giftig NOx-konsentrasjon. Ingen byluft er so forureina.

 

Personangrepet ditt er rapportert...

 

Men jeg ser at matematikkekspertene ikke er helt enige.  Tusenkronersspørsmålet er dog hvorfor NOx skal øke ved lite luftforbruk... Kan du svare på hvordan NOx kan bli lavere ved fetere blanding?

Lenke til kommentar

 

 

 

Det jeg spør etter er hvorfor du hele tiden refererer til et regnestykke som er så grundig motbevist... Prøv å sett inn tallene for en Euro 1 eller tidligere i det latterlige regnestykket. Så kan du forklare hvordan noen kunne overleve å gå forbi en slik bil

Du har ikke kommet med noen argumenter eller bevis mot regnestykket, ei heller gjort et eneste stykke matte. Jeg tror ikke du har forstått matten du har lest en gang, det du skriver der viser i alle fall det. Du påsto at eksosen fra en Euro 6 bil var like ren som byluften, det viste regnestykket var kjempefeil. Du har ellers kun misforstått og gjort deg vanskelig. At en ting ikke er dødelig betyr ikke at en annen ting er umiddelbart dødelig. Men siden du er inne på det, det var mange som døde av luftforurensing før og det er mange som dør av det nå.

 

Så når VDA sier "improves the air quality" så betyr altså ikke det at luftkvaliteten blir bedre av EURO 6?

Nei, det betyr ikke at luften i en by blir litt forbedret av at en lastebil kjører gjennom den som en slags mobil rensestasjon. Men en by med 10 Euro 1 biler i vanlig drift får forbedret luft ved at man skifter dem ut til 10 Euro 6 biler. Forstår du forskjellen på de to situasjonene?

 

På samme måte kan man si vannkvaliteten i en innsjø forbedres ved at man slutter å tømme 10 liter gift i den hver uke, men bytter til å tømme 1 liter gift hver uke.

 

Har jeg ikke bedt deg om å sette inn tall for Euro 1 eller eldre i det tåpelige regnsestykket?  Passe idiotisk å påstå at jeg ikke har kommet med noe når du glatt avstår fra å lese det jeg sier...

 

Jeg har forøvrig heller aldri påstått at byluften blir renere av at en lastebil kjører igjennom byen....

Hvorfor tilegner du meg konsekvent ting jeg ikke har sagt, mens du stadig overser det jeg faktisk sier?

 

Og eksempelet ditt med innsjøen viser jo egentlig veldig godt hvor lite du har forstått... For luften på Galdhøpiggen blir heller ikke renere av at man har en Euro6 motor gående...  Det var her snakk om forurenset byluft.. Du har i dine tåpelige regnestykker konsekvent regnet med helt ren omgiveklsesluft, alternativt opp til grensen....Jeg snakket om forurenset byluft....  MEn skal du snart sette inn tallene for Euro1 i "regnestykket" Eller er det en grunn til at du helst vil snakke om noe annet?

 

(min uthevning)

 

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

Her har jeg funnet frem ditt første bidrag i denne tråden, bare sånn i tilfelle du skulle ha glemt det. Hvordan i all verden skal vi tolke 'slipper ut mindre enn det som er i bylufta' hvis ikke det skal tolkes som at eksosen fra en moderne motor er reinere enn byluft?

 

Du kunne jo f.eks startet med å ta med utsagnet jeg svarte på med det sitatet.... Som sagt veldig mange ganger nå.. O

 

Hva er poenget med å diskutere hvis du ikke engang klarer å være redelig overfor de du diskuterer med?

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar

Du har skrevet det engang, og svaret ble greit tilbakevist.. For det er lite elbiler i Tyskland.....

 

Hva jeg mener er altså mitt opprinnelige utsagn... Det som du klippet ut og dermed tok ut av konteksten...  Der jeg påpekte at det ikke hadde noen betydning for byluften.. Rapporten fra VDA som jeg linket til er et greit bevis på at jeg hadde rett, 

 

Og  det vvar altså det som var premisset for denne debatten... AT elbilene ikke hadde noen innvirkning på bylufta

Hva mener du med at det er lite elbiler i Tyskland? Jeg er enig med deg at Euro 5 eller 6 er bedre enn Euro 1 og at dette har bidratt til bedring av byluften, men vi skal jo ikke gi oss der. En elbil er jo bedre enn en Euro 6 bil, det er jo åpoenbart. Den trenger ikke noe Adblue, noe katalysator, noe som helst. Da vil nedgangen bli enda større. At elbilen har hatt liten innvirkningen på historikken fram til nå kan jo kanskje hende, men den vil jo ha større og større innvirkning etter hvert som det blir flere og flere. Det vet PSA også, det er derfor de skal begynne å lage flere elbiler. Ellers er du veldig usammenhengende, det er vanskelig å forstå hva du mener eller sier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tusenkronersspørsmålet er dog hvorfor NOx skal øke ved lite luftforbruk

Hvis dette referer tilbake til det jeg snakket om så burde du bare gi opp. Du har ennå ikke forstått hva det egentlig handlet om, hvorfor vi snakket om mengder med luft. Jeg skjønner at du har lyst til å vise fram kunnskap om forskjellige forbrenningsparametere, feit/mager blanding osv, men det er en annen kategori, da snakker du om noe helt annet. Prøv å les det en gang til, eller bare gi opp. Jeg tror ikke du vil få det til.

Endret av Ola Leier
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...