Gå til innhold

Peugeot, Citroën, DS og Opel: Hele modellutvalget blir elektrisk


Anbefalte innlegg

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

Slipper den ut 'mindre enn det som er i bylufta' også når den kjøres utenfor driftsparametrene som er spesifisert i testen? Vi vet jo veldig godt nå at de 'nest nyeste' dieslene *ikke* gjør det.

 

Ja, den gjør det. Hvis man ikke leser tulletesten til TØI som ble foretatt med flere Euro5 biler og EN (1) Euro6 bil, som ikke hadde SCR/AdBlue

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.
Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta
Men en elbil vil slippe ut enda mindre enn dieselbilen.

 

Poenget gikk deg nok hus forbi

Lenke til kommentar

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

Då veit eg kva vi skal gjere når smogen kjem i stilleståande vinterluft i januar og februar: Krevje at alle nye dieselbilar i byane skal stå på tomgang heile dagen! Dei sug inn byluft og sender reinare luft ut eksosrøyret!

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

 

Å argumentere mot kunnskapsløshet erstattet med idioti er vanskelig. I en lukket garasje vil bilen bruke opp oksygenet. Du dør altså ikke av utslippet, men av at oksygenet blir borte. Hvis du ikke sulter ihjel først.  En bensinbil bruker 14 ganger så mye oksygen som bensin. Regnestykket er enkelt...   Eksempelet ditt er håpløst

Lenke til kommentar

 

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

Tror faktisk det kan bli en utholdenhetsprøve å prøve gjøre slutt på seg selv ved å sette seg i en diesel bil i en helt lukket garage.

 

Dette fordi selv en "urenset" diesel ikke slipper ut stoffer med akutt gift-virkning. Dette til forskjell fra Otto motoren som i "gamle dager" kunne slippe ut store mengder CO. Med katalysator er også dette utslippet markant redusert.

 

Hvis man venter lenge nok kan kanskje CO2 konsentrasjonen (eller snarere reduksjon i O2 konsentrasjon) utgjøre et problem, men det vil også kunne stoppe motoren.

Ok, ny plan. Vi putter deg i en lukket garasje og lar deg sitte i en liten tett garasje med en diselbil i fire timer eller til før O2 konsentrasjonenen begynner å kunne være helseskadelig lav.

Hvorfor vet jeg at du ikke vil gjøre dette?

PS: Blir du med på dette lover jeg å gjøre det samme i en elbil.

 

Fra spøk til alvor, disse testene av avgassene fra fossilbiler er ikke verd papiret de er skrevet på det er noe alle vet innen nå. Det som kommer ut av eksosen på fossilbiler er og blir svært miljø og helseskadelig.

Hele greia har klare paraleller til tobakksindustriens påstander etter de introduserte filtersigaretter og "light" sigaretter med påstander om at filtersigaretter og light sigaretter gjorde det så godt som greit å røyke. 

Jævla svada, ferdig snakka.

 

Det er nok innlegget ditt som er svada her gitt. Sett deg litt inn i hva en ny dieselbil VIRKELIG slipper ut før du sprer enda mer svada her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.
Nye biler forurenser helt ubetydelig, og kan ved høy luftforurensning bidra til å rense luften:

 

http://www.tv2.no/a/8867304/

"Da de foretok uavhengige målinger av utslipp på busser, lastebiler og personbiler med dieselmotor, fant de ut at tyngre kjøretøy med Euro 6-teknologi hadde omtrent tre ganger lavere NOx-utslipp enn personbiler."

 

Løysinga er med andre ord at alle skiftar frå personbil til lastebil? Neppe. Lastebilar genererer mykje meir vegstøv og bremsestøv (halvparten av mikropartiklane) enn personbilar.

 

Personbilprodusentane veit vi at juksar. Er temperaturen under 17 grader, som han er heile året i nesten heile landet, slår dei like godt av heile reinsesystemet.

 

Hybridbiler kan også kjøre elektrisk i bystrøk. Problemet med biler er at de virvler opp støv, og elbiler er like ille som andre biler.

Nei, for dei genererer ikkje dette støvet. Når vi kvittar oss med bilane som genererer svevestøvet, er det heller ikkje noko å kvervle opp. Fordelen med både hybridar, og spesielt elbilar med kraftig motor og stort batteri, er mykje mindre bremsestøv. Bremsestøvet har høgt metallinnhald og går lettare over i blodet og ut i kroppen enn asfaltstøvet.

 

Det er samme teknologien i lastebiler og i de fleste Euro6 personbiler. Men TØI, også kalt TØV fant EM (1) Euro6 bil uten, og testet den sammen med noen Euro5 biler og konkluderte ut fra det...  En personbil med SCR katalysator og AdBlue innsprøytning er like ren som en lastebil med samme teknologi. Skjønner du ikke det så har det med vilje å gjøre. Det står faktisk i rapporten fra TØI også............

 

Og elbilen din generer også støv... Eller har den ikke dekk som slites? Sliter den ikke på asfalten heller?  Eller kanskje bilen din svever den?

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Nye biler forurenser helt ubetydelig, og kan ved høy luftforurensning bidra til å rense luften:

 

http://www.tv2.no/a/8867304/

 

Hybridbiler kan også kjøre elektrisk i bystrøk. Problemet med biler er at de virvler opp støv, og elbiler er like ille som andre biler.

 

Hvor er disse nye bilene? Jeg ser bare en artikkel om en konkret type lastebil.

 

Hvordan klarer du å drite deg ut så kraftig hver eneste gang du åpner saksa?

 

Hvem driter seg ut? Nye personbiler har jo samme teknologi?  Snakker om å drite seg ut men........

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

 

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

Nye biler forurenser helt ubetydelig, og kan ved høy luftforurensning bidra til å rense luften:

 

http://www.tv2.no/a/8867304/

"Da de foretok uavhengige målinger av utslipp på busser, lastebiler og personbiler med dieselmotor, fant de ut at tyngre kjøretøy med Euro 6-teknologi hadde omtrent tre ganger lavere NOx-utslipp enn personbiler."

 

Løysinga er med andre ord at alle skiftar frå personbil til lastebil? Neppe. Lastebilar genererer mykje meir vegstøv og bremsestøv (halvparten av mikropartiklane) enn personbilar.

 

Personbilprodusentane veit vi at juksar. Er temperaturen under 17 grader, som han er heile året i nesten heile landet, slår dei like godt av heile reinsesystemet.

 

Hybridbiler kan også kjøre elektrisk i bystrøk. Problemet med biler er at de virvler opp støv, og elbiler er like ille som andre biler.

Nei, for dei genererer ikkje dette støvet. Når vi kvittar oss med bilane som genererer svevestøvet, er det heller ikkje noko å kvervle opp. Fordelen med både hybridar, og spesielt elbilar med kraftig motor og stort batteri, er mykje mindre bremsestøv. Bremsestøvet har høgt metallinnhald og går lettare over i blodet og ut i kroppen enn asfaltstøvet.

Sturle S

 

Jeg snakker om nye biler med Euro6/RDE-motorer. Disse har like god rensing som lastebiler. Når myndighetene skal avgjøre om elbiler skal få forlenget avgiftsfordelene må de se på alternativene som er bensin og dieselbiler med ubetydelige utslipp. Det er ikke lengre i samfunnets interesse å kaste bort skattepenger på å subsidiere elbiler, mye bedre å bruke pengene på utdanning, helse og omsorg. Det vil nok uansett komme en gradvis overgang til elbiler pga strenge EU-krav og bedre batterier. Dette viser jo nettopp denne artikkelen. Ingen vits i å sløse bort offentlige midler på elbilsubsidier i Norge, spesielt ikke på de dyreste elbilene. Innfør moms og gi et fast tilskudd på 50.000 kroner pr bil, det er mer enn nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikkje-ladbar Toyota Prius, med andre ord. Reine elbilar har for lengst gått forbi den typen ikkje-ladbare hybridar. Dyrare å produsere, meir komplekse og dyrare å vedlikehalde.

Toyota Prius er en av de mest holdbare bilene på veien. Har du noen tall som sier at den krever flere og mer kostbare planlagte/uplanlagte verkstedbesøk enn en bil med "enkel" drivlinje, for eksempel Model X?

 

Hvis ikke så kanskje du bør ta til deg det som alle i bransjen vet, nemlig at drivlinjen kun er en liten del av et stort system og at det stort sett er alt det andre som er kilden til hyppige verkstedbesøk og kostbare reparasjoner.

Lenke til kommentar

Fordelen med både hybridar, og spesielt elbilar med kraftig motor og stort batteri, er mykje mindre bremsestøv.

En sannhet med veldig mange modifikasjoner. Når det er kaldt så vil det ta 30 minutter kjøring før batteripakka blir varm nok til at regenerering aktiveres. Og det er nettopp når det er kaldt at de meterologiske forholdene gjør at luftkvaliteten blir dårligere. I disse tilfellene vil det bli mer utslipp fra en elbil siden den ekstra bevegelsesenergien fra flere hundre kilo med batterier vil måtte konverteres til bremsestøv.

 

Og dess større batteri dess lavere C-verdi ved kjøring og dermed mindre oppvarming. Så en liten modifikasjon på den påstanden også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

Slipper den ut 'mindre enn det som er i bylufta' også når den kjøres utenfor driftsparametrene som er spesifisert i testen? Vi vet jo veldig godt nå at de 'nest nyeste' dieslene *ikke* gjør det.

 

Ja, den gjør det. Hvis man ikke leser tulletesten til TØI som ble foretatt med flere Euro5 biler og EN (1) Euro6 bil, som ikke hadde SCR/AdBlue

 

Du underbygger argumentasjonen din ved å vise til en test du selv mener har mangler? Kan du ikke i stedet vise til en test som viser at en euro6-motor *renser* dårlig byluft?
Lenke til kommentar

 

 

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

Tror faktisk det kan bli en utholdenhetsprøve å prøve gjøre slutt på seg selv ved å sette seg i en diesel bil i en helt lukket garage.

 

Dette fordi selv en "urenset" diesel ikke slipper ut stoffer med akutt gift-virkning. Dette til forskjell fra Otto motoren som i "gamle dager" kunne slippe ut store mengder CO. Med katalysator er også dette utslippet markant redusert.

 

Hvis man venter lenge nok kan kanskje CO2 konsentrasjonen (eller snarere reduksjon i O2 konsentrasjon) utgjøre et problem, men det vil også kunne stoppe motoren.

Ok, ny plan. Vi putter deg i en lukket garasje og lar deg sitte i en liten tett garasje med en diselbil i fire timer eller til før O2 konsentrasjonenen begynner å kunne være helseskadelig lav.

Hvorfor vet jeg at du ikke vil gjøre dette?

PS: Blir du med på dette lover jeg å gjøre det samme i en elbil.

 

Fra spøk til alvor, disse testene av avgassene fra fossilbiler er ikke verd papiret de er skrevet på det er noe alle vet innen nå. Det som kommer ut av eksosen på fossilbiler er og blir svært miljø og helseskadelig.

Hele greia har klare paraleller til tobakksindustriens påstander etter de introduserte filtersigaretter og "light" sigaretter med påstander om at filtersigaretter og light sigaretter gjorde det så godt som greit å røyke. 

Jævla svada, ferdig snakka.

 

Det er nok innlegget ditt som er svada her gitt. Sett deg litt inn i hva en ny dieselbil VIRKELIG slipper ut før du sprer enda mer svada her...

Vi vet jo hva de virkelig slipper ut. Det ble jo enda klarere da VW ble tatt med buksa nede...eller helt av....

Lenke til kommentar

 

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

Då veit eg kva vi skal gjere når smogen kjem i stilleståande vinterluft i januar og februar: Krevje at alle nye dieselbilar i byane skal stå på tomgang heile dagen! Dei sug inn byluft og sender reinare luft ut eksosrøyret!

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

 

Å argumentere mot kunnskapsløshet erstattet med idioti er vanskelig. I en lukket garasje vil bilen bruke opp oksygenet. Du dør altså ikke av utslippet, men av at oksygenet blir borte. Hvis du ikke sulter ihjel først.  En bensinbil bruker 14 ganger så mye oksygen som bensin. Regnestykket er enkelt...   Eksempelet ditt er håpløst

 

Hvor mye oksygen bruker en elbil?
Lenke til kommentar

 

 

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

Tror faktisk det kan bli en utholdenhetsprøve å prøve gjøre slutt på seg selv ved å sette seg i en diesel bil i en helt lukket garage.

 

Dette fordi selv en "urenset" diesel ikke slipper ut stoffer med akutt gift-virkning. Dette til forskjell fra Otto motoren som i "gamle dager" kunne slippe ut store mengder CO. Med katalysator er også dette utslippet markant redusert.

 

Hvis man venter lenge nok kan kanskje CO2 konsentrasjonen (eller snarere reduksjon i O2 konsentrasjon) utgjøre et problem, men det vil også kunne stoppe motoren.

Ok, ny plan. Vi putter deg i en lukket garasje og lar deg sitte i en liten tett garasje med en diselbil i fire timer eller til før O2 konsentrasjonenen begynner å kunne være helseskadelig lav.

Hvorfor vet jeg at du ikke vil gjøre dette?

PS: Blir du med på dette lover jeg å gjøre det samme i en elbil.

 

Fra spøk til alvor, disse testene av avgassene fra fossilbiler er ikke verd papiret de er skrevet på det er noe alle vet innen nå. Det som kommer ut av eksosen på fossilbiler er og blir svært miljø og helseskadelig.

Hele greia har klare paraleller til tobakksindustriens påstander etter de introduserte filtersigaretter og "light" sigaretter med påstander om at filtersigaretter og light sigaretter gjorde det så godt som greit å røyke. 

Jævla svada, ferdig snakka.

 

Det er nok innlegget ditt som er svada her gitt. Sett deg litt inn i hva en ny dieselbil VIRKELIG slipper ut før du sprer enda mer svada her...

Så da tar du utfordringen? Vi putter deg i en liten lukket garasje med en diselbil og en oksygenflaske. Du kan puste oksygen anenhver pust om du vil. Så er du der i bare 4 timer. Det går jo helt fint. Blir du med på det skal du få 10.000kr av meg, det er bra timebetaling for noe som er mindre farlig en å ta en handletur i byen!

Hva sier du?

Lenke til kommentar

Hardcore bilentusiaster kommer aldri til å påstå at en selvkjørende batterikasse kan erstatte kjøreglede og ikke minst lyden og opplevelsen en sportsbil leverer.

For et par timer siden startet Snowtour 2018 utenfor The Thief i Oslo, og der stod det flere Porsche 911, BMW E30 M3, Team Gallagh's Batmobil basert på en Lamborghini Gallardo, forrige bilen til Jon Olsson som han låner for turen, en overstylet Rolls Royce kjent som George, og kanskje første og eneste gang man ser en Mercedes Maybach G-Wagon Landaulet (koster ca 500000 US Dollar) kun bygget i 99 eksemplarer.

Felles for disse er at de ikke er elbiler...

Lenke til kommentar

Hardcore bilentusiaster kommer aldri til å påstå at en selvkjørende batterikasse kan erstatte kjøreglede og ikke minst lyden og opplevelsen en sportsbil leverer.

 

For et par timer siden startet Snowtour 2018 utenfor The Thief i Oslo, og der stod det flere Porsche 911, BMW E30 M3, Team Gallagh's Batmobil basert på en Lamborghini Gallardo, forrige bilen til Jon Olsson som han låner for turen, en overstylet Rolls Royce kjent som George, og kanskje første og eneste gang man ser en Mercedes Maybach G-Wagon Landaulet (koster ca 500000 US Dollar) kun bygget i 99 eksemplarer.

 

Felles for disse er at de ikke er elbiler...

 

Bilhobbyen kommer nok aldri til å forsvinne. Å høre det brumme, og kjøre en god bi lmed forbrenningsmotor har sine opplevelser. Men det forandrer ikke det faktum, at massetransporten i hverdagen endres på mange vis.

 

Men altså, fortsatt kan man nyte bilhobbyen med god samvittighet, og heller ta elbilen i hverdagen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

 

Slipper den ut 'mindre enn det som er i bylufta' også når den kjøres utenfor driftsparametrene som er spesifisert i testen? Vi vet jo veldig godt nå at de 'nest nyeste' dieslene *ikke* gjør det.

 

Ja, den gjør det. Hvis man ikke leser tulletesten til TØI som ble foretatt med flere Euro5 biler og EN (1) Euro6 bil, som ikke hadde SCR/AdBlue

 

Du underbygger argumentasjonen din ved å vise til en test du selv mener har mangler? Kan du ikke i stedet vise til en test som viser at en euro6-motor *renser* dårlig byluft?

 

:D Linken ligger jo ute her. Det er, som sagt, samme teknologi på lastebiler og personbiler

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

Tror faktisk det kan bli en utholdenhetsprøve å prøve gjøre slutt på seg selv ved å sette seg i en diesel bil i en helt lukket garage.

 

Dette fordi selv en "urenset" diesel ikke slipper ut stoffer med akutt gift-virkning. Dette til forskjell fra Otto motoren som i "gamle dager" kunne slippe ut store mengder CO. Med katalysator er også dette utslippet markant redusert.

 

Hvis man venter lenge nok kan kanskje CO2 konsentrasjonen (eller snarere reduksjon i O2 konsentrasjon) utgjøre et problem, men det vil også kunne stoppe motoren.

Ok, ny plan. Vi putter deg i en lukket garasje og lar deg sitte i en liten tett garasje med en diselbil i fire timer eller til før O2 konsentrasjonenen begynner å kunne være helseskadelig lav.

Hvorfor vet jeg at du ikke vil gjøre dette?

PS: Blir du med på dette lover jeg å gjøre det samme i en elbil.

 

Fra spøk til alvor, disse testene av avgassene fra fossilbiler er ikke verd papiret de er skrevet på det er noe alle vet innen nå. Det som kommer ut av eksosen på fossilbiler er og blir svært miljø og helseskadelig.

Hele greia har klare paraleller til tobakksindustriens påstander etter de introduserte filtersigaretter og "light" sigaretter med påstander om at filtersigaretter og light sigaretter gjorde det så godt som greit å røyke. 

Jævla svada, ferdig snakka.

 

Det er nok innlegget ditt som er svada her gitt. Sett deg litt inn i hva en ny dieselbil VIRKELIG slipper ut før du sprer enda mer svada her...

Så da tar du utfordringen? Vi putter deg i en liten lukket garasje med en diselbil og en oksygenflaske. Du kan puste oksygen anenhver pust om du vil. Så er du der i bare 4 timer. Det går jo helt fint. Blir du med på det skal du få 10.000kr av meg, det er bra timebetaling for noe som er mindre farlig en å ta en handletur i byen!

Hva sier du?

 

Ikke noe problem det.. Det hadde du visst også. Hvis du hadde bittelitt peiling på hva det her dreier seg om.........

Lenke til kommentar

 

 

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

Då veit eg kva vi skal gjere når smogen kjem i stilleståande vinterluft i januar og februar: Krevje at alle nye dieselbilar i byane skal stå på tomgang heile dagen! Dei sug inn byluft og sender reinare luft ut eksosrøyret!

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

 

Å argumentere mot kunnskapsløshet erstattet med idioti er vanskelig. I en lukket garasje vil bilen bruke opp oksygenet. Du dør altså ikke av utslippet, men av at oksygenet blir borte. Hvis du ikke sulter ihjel først.  En bensinbil bruker 14 ganger så mye oksygen som bensin. Regnestykket er enkelt...   Eksempelet ditt er håpløst

 

Hvor mye oksygen bruker en elbil?

 

 

 

 

 

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

Då veit eg kva vi skal gjere når smogen kjem i stilleståande vinterluft i januar og februar: Krevje at alle nye dieselbilar i byane skal stå på tomgang heile dagen! Dei sug inn byluft og sender reinare luft ut eksosrøyret!

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

 

Å argumentere mot kunnskapsløshet erstattet med idioti er vanskelig. I en lukket garasje vil bilen bruke opp oksygenet. Du dør altså ikke av utslippet, men av at oksygenet blir borte. Hvis du ikke sulter ihjel først.  En bensinbil bruker 14 ganger så mye oksygen som bensin. Regnestykket er enkelt...   Eksempelet ditt er håpløst

 

Hvor mye oksygen bruker en elbil?

 

Hvor mange dumme spørsmål kan en elbilfanatiker spørre?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Veit du, eg tvilar litt på teorien din om at moderne dieselmotorar slepp ut reinare avgassar enn lufta dei tek inn, men eg er villig til å teste med deg som forsøksperson. Stiller du opp frivilleg for å prøve den teorien i ei lukka garasje? Plasser ein ny dieselbil der med motoren i gong, og sjå kor frisk du er om ein times tid saman med bilen. Då må lufta vere mykje reinare enn før, sidan ho har vorte reinsa gjennom dieselmotoren, og du er sikkert oppkvikka av den sunne lufta. Stiller du opp?

Tror faktisk det kan bli en utholdenhetsprøve å prøve gjøre slutt på seg selv ved å sette seg i en diesel bil i en helt lukket garage.

 

Dette fordi selv en "urenset" diesel ikke slipper ut stoffer med akutt gift-virkning. Dette til forskjell fra Otto motoren som i "gamle dager" kunne slippe ut store mengder CO. Med katalysator er også dette utslippet markant redusert.

 

Hvis man venter lenge nok kan kanskje CO2 konsentrasjonen (eller snarere reduksjon i O2 konsentrasjon) utgjøre et problem, men det vil også kunne stoppe motoren.

Ok, ny plan. Vi putter deg i en lukket garasje og lar deg sitte i en liten tett garasje med en diselbil i fire timer eller til før O2 konsentrasjonenen begynner å kunne være helseskadelig lav.

Hvorfor vet jeg at du ikke vil gjøre dette?

PS: Blir du med på dette lover jeg å gjøre det samme i en elbil.

 

Fra spøk til alvor, disse testene av avgassene fra fossilbiler er ikke verd papiret de er skrevet på det er noe alle vet innen nå. Det som kommer ut av eksosen på fossilbiler er og blir svært miljø og helseskadelig.

Hele greia har klare paraleller til tobakksindustriens påstander etter de introduserte filtersigaretter og "light" sigaretter med påstander om at filtersigaretter og light sigaretter gjorde det så godt som greit å røyke. 

Jævla svada, ferdig snakka.

 

Det er nok innlegget ditt som er svada her gitt. Sett deg litt inn i hva en ny dieselbil VIRKELIG slipper ut før du sprer enda mer svada her...

Vi vet jo hva de virkelig slipper ut. Det ble jo enda klarere da VW ble tatt med buksa nede...eller helt av....

 

Akkurat... Her flommer dt over av kompetanse........ :D VW ble tatt for å ha en device som reduserte NOx PÅ EN EURO5 motor. En motor som klarte de europeiske kravene til Euro5 uten den devicen.

 

Men det har ingen betydning eller relevans for hva en Euro6 motor med SCR/AdBlue slipper ut.  Ingen relevans i det hele tatt. \Det burde være rimelig kjent nå......... Hvis man ikke skal spre svada da...

Lenke til kommentar

 

 

Det er en naturlig utvikling at de fleste biler får en elektrisk hjelpemotor for å redusere forbruket. Disse vil i stor grad bli integrert i girkassene, og bilprodusentene trenger kun å koble på et batteri. Elmotoren vil fungere som hjelpemotor og alene ved bykjøring. Batteriene vil lades med bremseenergi.

 

Rene elektriske biler er noe helt annet.

 

Du bør ikke undervurdere saueflokkmentaliteten til folk. Ingen som vil være den eneste som kjører rundt og forurenser lufta som folk skal puste inn.

Det har ingen reell betydning for lufta uansett. En ny diesel slipper ut mindre enn det som er i bylufta

Av alle ting jeg har lest må dette være det svakeste.

Ikke minst i disse tider når vi vet hvor mye større det reelle utslippet er enn det oppgitte utslippet basert på en skandaløs testmetode (som heldigvis skal erstattes av mer reelle testbetingelser).

 

Ny dieselmotor slipper fremdeles ut uakseptable verdier av NOx i et reelt norsk driftsmønster. Og CO2-en kommer man ikke utenom med mindre de bruker 0 liter drivstoff på mila, noe jeg tviler på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...