Harald Brombach (digi.no) Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Helseministeren og justisministeren orienterte om datainnbruddet hos Helse Sør-Øst.Høie: – Vi kan ikke utelukke at informasjon er på avveie Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Høye har lært, ikke så skråsikker nå som når han avviste sikerhetsutfordringene ved outsourcing.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Hvordan detekterer man uønsket aktivitet? Og hvordan kan man sjekke at data er på avveie? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Hvordan detekterer man uønsket aktivitet? Og hvordan kan man sjekke at data er på avveie? Se for deg en motorvei med kameraer, man ser at biler som ikke burde være der er der. Se for deg at kameraene også har rønken og at de kan se at det er innhold i de som er stjålet (kopiert). Loggføring og overvåking av datatrafikken rett og slett. Ganske enkelt i prinsippet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Hvordan detekterer man uønsket aktivitet? Og hvordan kan man sjekke at data er på avveie? Se for deg en motorvei med kameraer, man ser at biler som ikke burde være der er der. Se for deg at kameraene også har rønken og at de kan se at det er innhold i de som er stjålet (kopiert). Loggføring og overvåking av datatrafikken rett og slett. Ganske enkelt i prinsippet. Fin analogi Men jeg tenkte litt mer konkret. Hva logger man f.eks.? Lenke til kommentar
rajraj Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Hvordan detekterer man uønsket aktivitet? Og hvordan kan man sjekke at data er på avveie?Se for deg en motorvei med kameraer, man ser at biler som ikke burde være der er der. Se for deg at kameraene også har rønken og at de kan se at det er innhold i de som er stjålet (kopiert). Loggføring og overvåking av datatrafikken rett og slett. Ganske enkelt i prinsippet. Fin analogi Men jeg tenkte litt mer konkret. Hva logger man f.eks.? Full packet capture?Her er en bra gjennomgang av hvordan man kan spore et konkret angrep av en viss type, og anlysere seg fram til hva slags aktivitet et (mulig) angrep medførte. Spol fram til 1:02:22. https://twit.tv/shows/this-week-in-enterprise-tech/episodes/271?autostart=false Lenke til kommentar
rajraj Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Beklager litt "sleivete kommentar", men fordelen med lite/mangelfull dekning kan jo være at man kan stå helt inne for kommentarer som "... vi har ingen indikasjoner på ..." ? Jeg håper inderlig at det ikke er en indikasjon på en evt begrenset/mangelfull logging i Helse Øst! Lenke til kommentar
inside_945578 Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) Håper de etterhvert kan være mer åpne på dette. Hvem, hva og hvordan Endret 18. januar 2018 av inside_945578 Lenke til kommentar
F5CJ1Q8S Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Høye har lært, ikke så skråsikker nå som når han avviste sikerhetsutfordringene ved outsourcing.. Vil vel tro dette er et direkte resultat av nevnte outsourcing. Enkelt å legge igjen noen bakdører... 1 Lenke til kommentar
oppat Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Er det noen som er erstatningspliktig, eller antar man at verdien av helsedataene til innbyggerne er 0kr? Hvis det ikke finnes noen konsekvenser så finnes det heller ingen fremtidig insentiv for å satse på sikkerhet. Jeg skulle gjerne vite hvilke insentiver helseministeren og justisministeren kommer til å lage for å hindre at dette skjer igjen. Det å måtte holde et orientering og si "det var leit!" tror jeg ikke hindrer fremtidige innbrudd. 1 Lenke til kommentar
F5CJ1Q8S Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Er det noen som er erstatningspliktig, eller antar man at verdien av helsedataene til innbyggerne er 0kr? Hvis det ikke finnes noen konsekvenser så finnes det heller ingen fremtidig insentiv for å satse på sikkerhet. Jeg skulle gjerne vite hvilke insentiver helseministeren og justisministeren kommer til å lage for å hindre at dette skjer igjen. Det å måtte holde et orientering og si "det var leit!" tror jeg ikke hindrer fremtidige innbrudd. Gdpr hjelper kanskje? Iallefall om det skjer etter mai. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå