AnonymDiskusjon Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Jeg vurderer å søke uføretrygd da jeg ikke er i stand til å jobbe pga skade. Skaden skjedde i 2009 Nov. (Operasjon) Mottatt aap 2016-2017 Utenom det har jeg bare jobbet så lite (maks 50k per år) og noen skole muligheter men lykkes aldri med skolen (bestod ikke noe) pga skaden. Så hvis jeg får innvilget 100% ung ufør, vil det bli etter betaling for den perioden? Jeg har hørt mye om etterbetaling for uføretrygd men får ikke sett lignende eksempler da jeg nesten ikke har gjort noe mellom den perioden (2009-2018). Hva kan jeg forvente å få i etterbetaling? ??? Anonymous poster hash: 0666d...9cb Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 Jeg ble ung ufør ifjor selv og har hatt AAP penger i ca 4-5 år før jeg ble ufør og kun hatt AAP som inntektskilde fikk 60k etter skatt i etterbetaling for de siste 3-4 åra med aap tror jeg det var Anonymous poster hash: 1500d...76a Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) Jeg vurderer å søke uføretrygd da jeg ikke er i stand til å jobbe pga skade. Skaden skjedde i 2009 Nov. (Operasjon) Mottatt aap 2016-2017 Utenom det har jeg bare jobbet så lite (maks 50k per år) og noen skole muligheter men lykkes aldri med skolen (bestod ikke noe) pga skaden. Så hvis jeg får innvilget 100% ung ufør, vil det bli etter betaling for den perioden? Jeg har hørt mye om etterbetaling for uføretrygd men får ikke sett lignende eksempler da jeg nesten ikke har gjort noe mellom den perioden (2009-2018). Hva kan jeg forvente å få i etterbetaling? ??? Anonymous poster hash: 0666d...9cb Du får etterbetaling på tiden du har hatt en stønad gjennom NAV hvor du hadde mulighet for å få ung ufør tillegg, som f.eks AAP. Du får ikke etterbetaling (som en erstatning) for at du har hatt lav inntekt. Det er mange som tror at de får etterbetalt selve uføretrygden men det får en altså ikke, det er kun ung ufør tillegget en får etterbetalt, i de periodene en faktisk kvalifiserte å få tillegget. Etter hva du skriver vil det for deg si at du får ung ufør tillegget for 2016 og 2017 etterbetalt, så lenge du ikke fikk dette utbetalt under AAP. Endret 18. januar 2018 av FranZe Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 Jeg vurderer å søke uføretrygd da jeg ikke er i stand til å jobbe pga skade. Skaden skjedde i 2009 Nov. (Operasjon) Mottatt aap 2016-2017 Utenom det har jeg bare jobbet så lite (maks 50k per år) og noen skole muligheter men lykkes aldri med skolen (bestod ikke noe) pga skaden. Så hvis jeg får innvilget 100% ung ufør, vil det bli etter betaling for den perioden? Jeg har hørt mye om etterbetaling for uføretrygd men får ikke sett lignende eksempler da jeg nesten ikke har gjort noe mellom den perioden (2009-2018). Hva kan jeg forvente å få i etterbetaling? ??? Anonymous poster hash: 0666d...9cb Du får etterbetaling på tiden du har hatt en stønad gjennom NAV hvor du hadde mulighet for å få ung ufør tillegg, som f.eks AAP. Du får ikke etterbetaling (som en erstatning) for at du har hatt lav inntekt. Det er mange som tror at de får etterbetalt selve uføretrygden men det får en altså ikke, det er kun ung ufør tillegget en får etterbetalt, i de periodene en faktisk kvalifiserte å få tillegget. Etter hva du skriver vil det for deg si at du får ung ufør tillegget for 2016 og 2017 etterbetalt, så lenge du ikke fikk dette utbetalt under AAP. Hva med den perioden jeg måtte leve i sosial? Hjelper ikke noen papir fra legen? Anonymous poster hash: 0666d...9cb Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Du vil ikke få noe etterutbetalt fra perioden før du gikk på AAP, nei. Hjelper ikke med papirer fra legen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 Du vil ikke få noe etterutbetalt fra perioden før du gikk på AAP, nei. Hjelper ikke med papirer fra legen. Okei då har jeg hvertfall etterbetaling for et år, men hvor lenge er behandlingstiden? Anonymous poster hash: 0666d...9cb Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Her i fylket (Hordaland) var behandlingstiden for uføresøknader 8 måneder sist jeg sjekka. Lenke til kommentar
forvirra Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Husk at alder er bare en inngangsport til å få tillegget, så du er langt i fra garantert å få det. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2018 Henger meg på her med mitt spørsmål. Er litt tilbake i tid, men tror ikke jeg noengang fikk et klart svar (om jeg spurte noe sted før, husker ikke.)Dette gjelder vanlig (ikke ung) ufør, hvis det er forskjell på det.(Er litt oppi åra jeg) Forløpet slik det var for min del dengang var som følger:- ble sykemeldt i mai 2011. Et år.- AAP fra mai 2012. med medisinsk utredninger/behandliger som grunnlag.- Desember 2013 ble det bestemt av NAV at jeg skulle uføretrygdes 100 %.- Lang ventetid følger. over 4 mnd hos NAV lokalt før de fikk tid å skrive utredning. - Søknad sendt inn sammen med NAV mai 2014. - 8 mndr ventetid hos Nav eksternt (NAV forvaltning) - I denne tiden (hele 2014) fikk jeg AAP i påvente av behandling hos NAV.- Ingenting skjedde etter 8 mndr (desember 2014)- Ringer og spør mid-Januar. Hastemelding blir sendt( teknisk svikt i systemet hadde gjort at de "ikke hadde sett meg"), invilgelse er klar dagen etter.- Jeg får etterbetalt f.o.m. de par ukene i des. 2014 jeg ikke fikk noenting. Det var alt.Forskjellen på det jeg fikk i AAP 2014 og uføretrygd i starten, var ca 3500 netto pr mnd mer i uføretrygd.Spørsmål: Var dette riktig, skulle det ikke vært tilbakebetalt et mellomlegg for det uføretrygd hvertfall for 2014 ville utgjort, som jo kun var ren ventetid? Anonymous poster hash: 42681...5cb Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Du vil ikke få noe etterutbetalt fra perioden før du gikk på AAP, nei. Hjelper ikke med papirer fra legen. Okei då har jeg hvertfall etterbetaling for et år, men hvor lenge er behandlingstiden? Anonymous poster hash: 0666d...9cb Det varierer veldig. Hvis ting har blitt dokumentert mens du var på AAP så saken egentlig er ferdig behandlet så kan det ta så lite som en uke eller to. https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd#chapter-6 "Mulighetene dine til å være i arbeid må være avklart før uføretrygd kan vurderes. Det er derfor viktig at du har kontakt med NAV før du søker om uføretrygd." "Tiden det tar å behandle en søknad er blant annet avhengig av når NAV mottar nødvendig dokumentasjon." Hvis du sjekker sidene til NAV så finner du det der, trykk på fylket ditt på høyre side https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Saksbehandlingstider+i+NAV Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2018 Ingen som har noen formening vedr. mitt spørsmål, to innlegg ovenfor? Anonymous poster hash: 42681...5cb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå