Gå til innhold

Nå begynner den norske-finske forsvarskjempen å røre på seg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"våpen fra Kongsberg i konflikten i Jemen" ??

Tenker du på den gule "sonarfisken" som ble funnet i sjøen tidligere i år?

Det er ikke noe våpen ...

Ikke B-materiell heller? Norske våpenprodusenter solgte i 2016 våpen, ammunisjon og annet militært materiell for over 100 millioner kroner til De forente arabiske emirater, som anklages for krigsforbrytelser i Jemen. Saudi-Arabia mottar fremdeles bade A- og B-materiell fra Norge, og de er tungt inne i massakrene i Jemen.

Lenke til kommentar

Det var vel en sånn en: https://en.wikipedia.org/wiki/REMUS_(AUV)

Vet ikke hva som er kategorisert som B-materiell, men REMUS-"fiskene" er utviklet av et sivilt forskningsinstitutt i USA (Woods Hole) og produseres nå av Hydroid som er eid av Kongsberg Maritime, den ikke-militære delen av Kongsberg.

De brukes til å lete etter objekter på havbunnen, bl.a. skipsvrak eller vrakrester og ferdsskrivere fra fly.

Jeg er ikke ute etter å bagatellisere de menneskelige lidelsene til sivilbefolkningen i Jemen, men det er ingen unnskyldning for å blande inn ting som ikke har noe med disse lidelsene å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel en sånn en: https://en.wikipedia.org/wiki/REMUS_(AUV)

Vet ikke hva som er kategorisert som B-materiell, men REMUS-"fiskene" er utviklet av et sivilt forskningsinstitutt i USA (Woods Hole) og produseres nå av Hydroid som er eid av Kongsberg Maritime, den ikke-militære delen av Kongsberg.

De brukes til å lete etter objekter på havbunnen, bl.a. skipsvrak eller vrakrester og ferdsskrivere fra fly.

Jeg er ikke ute etter å bagatellisere de menneskelige lidelsene til sivilbefolkningen i Jemen, men det er ingen unnskyldning for å blande inn ting som ikke har noe med disse lidelsene å gjøre.

Nå var det du som brakte den inn da, jeg har da ikke nevnt den med et ord. Ante ikke at noe sånt eksisterte før du tok det opp.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat noen gladsak dette.

Er disse våpnene også tenkt eksportert til land som mistenkes å ha brukt våpen fra Kongsberg i konflikten i Jemen? Hvor tusenvis av uskyldige mennesker er drept, Deriblant masse barn.

Norge tenker bare på penger, og ikke andre personer. vi selger våpen også gir vi bort penger bare for at vi skal få "søtte" i andre samenheng. i fremtiden. (idk/drunk) yes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var det du som brakte den inn da, jeg har da ikke nevnt den med et ord. Ante ikke at noe sånt eksisterte før du tok det opp.

OK, hvilke "våpen fra Kongsberg" tenkte du på da du skrev innlegget ditt? (Post #2)

Jeg tror ikke at ordet våpen skal være i anførsel. Les denne uttalelsen fra UD: "Etter en helhetlig vurdering av situasjonen i Jemen og av den økende risikoen knyttet til De forente arabiske emiraters militære engasjement i Jemen, besluttet Utenriksdepartementet 19. desember 2017 å suspendere gyldige lisenser for A-materiell (våpen og ammunisjon) til De forente arabiske emirater"

Lenke til kommentar

Norsk-finsk forsvarskjempe ^^ Første gang jeg har hørt om noe norsk-finsk samarbeid i hele livet mitt, utenom Viking Line ^^

Det var vel noe samarbeid mellom Yle og NRK om fjernsynsteater på 60 og 70-tallet, men i likhet med endel våpensystemer fra den tiden er det nå forbudt etter Genève-konvensjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

OK, hvilke "våpen fra Kongsberg" tenkte du på da du skrev innlegget ditt? (Post #2)

Jeg tror ikke at ordet våpen skal være i anførsel.

Jeg burde vel ha skrevet "våpen fra Kongsberg i konflikten i Jemen" i stedet.

Grunnen til at jeg brukte (og fortsatt bruker) anførselstegn er for å indikere at jeg siterer noe du skrev.

Den uttalelsen fra UD du viser til sier heller ingenting om at våpen fra Kongsberg er brukt i konflikten i Jemen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...