Gå til innhold

Folk glemmer det viktigste tiltaket mot å bli hacket

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To-faktor er et must. Bakdelen er ikke sikkerheten den gir, men jeg har vært en situasjon hvor jeg, i et annet land uten telefonen min skulle på email på en annen komputer for å skrive ut biletten. Oops. :3

Du kan skrive ut en liten papirlapp med koder på som kan brukes nettopp til dette formålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et generelt tips som kan sammenliknes med tipset bestefar gav for å unngå å bli bitt av torsken da den hoppet opp av havet.

Ble nysgjerrig på den torsken, fikk aldri høre det tipset før han ble begravet.

Men, "Færre enn 10 prosent av disse har tatt i bruk to-faktor autentisering (2FA)", betyr også det er svært mange som ikke har hørt om, eller tatt 2 faktor på alvor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

Jeg har ikke aktivert tofaktor fordi jeg er allerede for avhengig av mobiltelefonen. Ønsker å unngå at den blir en "single point of failure" for hele livet mitt. Skulle ønske det var mulig på annen måte.

Jaaa....jeg bruker telefonen til å ringe og sende sms, ingenting annet. Går ikke glipp av noenting, har tilgang til alt elektronisk jeg trenger via "gode gamle måten" (pc), vil påstå jeg har mye mer liv en mobilavhengige hvermansen. Men så har jeg ikke konto på noen asosiale medier, og det er ingenting online jeg trenger mobilen tli, det er bare å luke ut alt det totalt idiotiske og unødvendige fjaset og være et normalt menneske.. :D

Lenke til kommentar

Jeg har ikke aktivert tofaktor fordi jeg er allerede for avhengig av mobiltelefonen. Ønsker å unngå at den blir en "single point of failure" for hele livet mitt. Skulle ønske det var mulig på annen måte.

Du kan skrive ut kodene (eller bare lagre dem), og velg "Ikke spør igjen på denne maskinen" når du logger inn, så slipper du telefonavhengigheten.

Lenke til kommentar

Har folk gmailkonto?!? Er folk heeeelt kjukke i hue eller?!?

Ptjae, uten å virkelig starte en debatt om ‘hvor er grensen for å miste tillit og bli superparanoid’, er gmail ikke et dårlig alternativ. Om mailen kommer gjennom google.com, eller telenor.no spiller liten rolle(?)

Gjerne utdyp hvorfor man er ‘kjukk’ i huet om man bruker gmail?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Må innrømme jeg er også litt selektiv når det gjelder valg av to-faktorering. -Min Google-konto... ...Definitivt. Det er selve hubben. Om noen stjæler den. Ohboy.

-Av samme grunn er jeg motsatt ekstremt skeptisk til å få passord til min telefon.

-Om noen skulle fange den i feil øyeblikk, er jeg doomed. Så jeg bruker en alternativ email-adresse, kun brukt til to-faktorering, så om noen stjæler telefonen, er den tom for spennende info.

Lenke til kommentar

Er ikke gmail-passordet nå et single point of failure?

Hvis du bruker google authenticator så skriv ned / skriv ut aktiveringskoden (husker ikke hvilket format de er på nå) og oppbevar den på et sikkert sted. Knuser du mobilen din, kan du installere google authenticator på en ny mobil, finner fram papirlappen. Dermed har du to-faktor, men likevel ikke har en absolutt avhengighet til telefonen din :-)

Lytt på podcasten Security Now og få flere tips innimellom alt annet de snakker om :-) Det var der jeg lærte dette trikset.

Lenke til kommentar

Jeg bruker gmail i Outlook som en pop3 konto. (foretrekker det fremfor web baser) Outlook henter nye mailer hvert 5 minutt fra gmail og andre. Hvis 2 faktor autentiseringa også aktiveres på pop så er dette fullstendig ubrukelig. Får sjekke dette ved anledning, hvis ikke da noen vet svaret på dette?

Lenke til kommentar

Jeg bruker gmail i Outlook som en pop3 konto. (foretrekker det fremfor web baser) Outlook henter nye mailer hvert 5 minutt fra gmail og andre. Hvis 2 faktor autentiseringa også aktiveres på pop så er dette fullstendig ubrukelig. Får sjekke dette ved anledning, hvis ikke da noen vet svaret på dette?

Tofaktor på Gmail/Google konto er ikke noe problem ved Outlook (POP3 eller IMAP). Man lager bare en appkode som brukes i stedet for det vanlige passordet. Godt forklart på hjelpesidene hos Google.

Har brukt/bruker dette både mot Thunderbird og Outlook i mer enn 5 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaaa....jeg bruker telefonen til å ringe og sende sms, ingenting annet. Går ikke glipp av noenting, har tilgang til alt elektronisk jeg trenger via "gode gamle måten" (pc), vil påstå jeg har mye mer liv en mobilavhengige hvermansen. Men så har jeg ikke konto på noen asosiale medier, og det er ingenting online jeg trenger mobilen tli, det er bare å luke ut alt det totalt idiotiske og unødvendige fjaset og være et normalt menneske.. :D

Og med «normalt menneske» mener du tydeligvis «fastgrodd på 90-tallet». Vet ikke helt om du har fått det med deg, men samfunnet fungerer litt annerledes i dag enn for 20 år siden.

Lenke til kommentar

Tofaktor på Gmail/Google konto er ikke noe problem ved Outlook (POP3 eller IMAP). Man lager bare en appkode som brukes i stedet for det vanlige passordet. Godt forklart på hjelpesidene hos Google.

Har brukt/bruker dette både mot Thunderbird og Outlook i mer enn 5 år.

Takk, da fikk jeg svar på det!

Lenke til kommentar

Er det ikke enklere å bruke forwarding fra alle sekundære epost-kontoer til en hovedkonto, og så kun sjekke denne hvert x minutt?  Gjør i alle fall jeg.

Endret av 8K0JBAYD
Lenke til kommentar

Og med «normalt menneske» mener du tydeligvis «fastgrodd på 90-tallet». Vet ikke helt om du har fått det med deg, men samfunnet fungerer litt annerledes i dag enn for 20 år siden.

XD, ja det mener du vel.  Det minner meg forresten på han nylige fjortisen som mente at forskjellene på de og deres foreldrene, var at de bruker mer teknologi enn foreldrene gjorde da de var unge. (For inntil 2005 satt vi og hugde pilspisser i stein - det vet jo enhver XD)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...