Gå til innhold

SV og kvinnene

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Idag fikk vi møte den nye regjeringen. Alle tre regjeringspartiene er ledet av sterke kvinner, med opptil flere til dels meget sterke kvinner som statsråder. Det er lite å utsette på kvinnenes stilling på høyresiden.

Senest igår ønsket SV å innføre kjønnsdelte møter, med en noe tåkete forklaring om at det var for å styrke kvinnenes sak. Tror jeg.

Hva betyr dette, at det er vanskeligere å hevde seg for kvinnene på venstreside?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir gjort for å få frem kvinnens perspektiv uten at det blir dominert av mannen eller samfunnstrukturer dannet av mannen. Ofte er disse møtene preget av patriarkirsk oppbygning og fremfor å bygge opp under dette, velger kvinnen heller å få frem sin versjon av en aktuell sak.

Et flott tiltak!

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Nå brenner vel ikke SV for likestilling, de ønsker trossalt at kvinner skal kvotes inn selv om de er dårligere kvalifisert for arbeidsstillinger kvinner søker på...  De ønsker at kvinner skal forskjellbehandles og gies ekstra omsorg og dallet med med, nettop fordi de ikke tåler å bli behandlet som en naturlig kolega med utovertiss...

Men, når det kommer til alternativene i politikken er SV likevell ett av de bedre valgene når det kommer til sist...  De mener iallefall godt :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke SVs fremste tilhenger, men det er ikke noe problem med kjønnsdelte møter, spesielt ikke hvis det skal diskuteres saker som kan tenkes å bli påvirket av kjønn. Det betyr vel ikke at SV ønsker å ha kjønnsdelte møter hele tiden. Ser for øvrig ikke helt sammenlikningen her.

Lenke til kommentar

På hvilken måte tenker du dette er en bra ting?

Du vil risikere at enkelte stemmer ikke blir hørt pga. dårlig møtekultur.

Edit: tok en liten googletur.

SV har i mange år hatt et formøte på én time før landsmøte setter i gang, hvor kvinner og menn har hvert sitt møte. Her får delegatene en mulighet til å diskutere møtekultur, bli obs på herskeknikker og øve seg på å ta ordet i en tryggere situasjon enn når alvoret setter inn på landsmøte. Det er altså et formøte på én time vi diskuterer, ikke noen form for latterlig gjennomgripende kjønnssegregering.

Link

I hvilken verden er det problematisk? Som vanlig blir en fjær om til fem høns, minst.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Så i SV har de dårlig møtekultur, hersketeknikker blir ofte brukt og deltagerne føler seg ikke trygge, høres ut som noe må gjøres men jeg vet ikke om de har funnet den beste løsningen.

Foruten det lurer jeg veldig hva forskjellen er på "latterlig gjennomgripende kjønnssegregering" og "vanlig helt grei kjønnssegregering".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så i SV har de dårlig møtekultur, hersketeknikker blir ofte brukt og deltagerne føler seg ikke trygge, høres ut som noe må gjøres men jeg vet ikke om de har funnet den beste løsningen.

Foruten det lurer jeg veldig hva forskjellen er på "latterlig gjennomgripende kjønnssegregering

" og "vanlig helt grei kjønnssegregering".

For eksempel nettopp dette? Eller, bare kjønnssegregering som ikke er latterlig gjennomgripende.

Og det henger ikke på greip at de har dårlig møtekultur fordi de tar dette tiltaket. Med den logikken så vil jo de med best møtekultur være de som ikke gjør noen tiltak overhodet.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

SV har i mange år hatt et formøte på én time før landsmøte setter i gang, hvor kvinner og menn har hvert sitt møte. Her får delegatene en mulighet til å diskutere møtekultur, bli obs på herskeknikker og øve seg på å ta ordet i en tryggere situasjon enn når alvoret setter inn på landsmøte. Det er altså et formøte på én time vi diskuterer, ikke noen form for latterlig gjennomgripende kjønnssegregering.

Link

I hvilken verden er det problematisk? Som vanlig blir en fjær om til fem høns, minst.

Formøte hvor møtekultur, hersketeknikker o.l blir tatt opp er vel og bra det. Men hvorfor kan de ikke ha dette samlet?

Ser virkelig ikke grunnen til å ha separate møter basert på kjønn.

Lenke til kommentar

Link

Formøte hvor møtekultur, hersketeknikker o.l blir tatt opp er vel og bra det. Men hvorfor kan de ikke ha dette samlet?

Ser virkelig ikke grunnen til å ha separate møter basert på kjønn.

Jeg må bare understreke at jeg spekulerer her, men jeg har sett og hørt om liknende saker ved universiteter og høyskoler i USA, og for å gjøre en lang histore kort er: De forteller menn at de bør holde kjeft og de forteller kvinner at de bør være frempå, derfor splitter de kjønnene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...