Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avskilting pga manglende betaling?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det er oppspinn, men en kollega fortalte meg at han fikk avskilta bilen pga manglende bompengebetaling. :-D Stemmer det? Trodde det bare var snakk om avskilting om man ikke betalte årsavgifta....

Anonymous poster hash: bb8ca...535

Jeg håper at hans utsagn stemmer, og at du tar feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, de avskilter ikke bilen dersom du ikke betaler bomregninga. Kun ved skyldig årsavgift, manglende eu-kontroll eller forsikring. 

Betaler du ikke bomregninga så går det etter en stund videre til inkasso der det kan tas utleggforening, slik at man risikerer å få tvangssolgt bilen. Men dette tar ofte flere år. Min erfaring er at de er ekstremt trege med å kreve inn bompenger. Her i Stavanger har jeg fått en purring hele 6 mnd etter at regningen forfalt. 

Lenke til kommentar

Rent hypotetisk sett kan man komme i en situasjon hvor en bil blir avskiltet som følge av manglende betaling av bompenger.

Det forutsetter at bompengeselskapet tar utlegg i bilen, deretter krever tvangssalg, og namsmannen velger å avskilte den fordi namsmannen mener det er hensiktsmessig for å sikre den mot forføyninger.

Men det er fullstendig urealistisk. Bompengeselskaper foretrekker utleggstrekk, som alle andre kreditorer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...