Redaksjonen. Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Solar Chernobyl tar form.Nå begynner Tsjernobyl å produsere strøm igjen Lenke til kommentar
Kjell Eivind Helgesen Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Bare bittelitt clickbait den overskriften der? God utnyttelse av areal uansett 2 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Egentlig et lite colombi egg når det gjelder bruk av ellers utilgjengelig areal. Gamle prøvesprengingsområder burde vel kunne brukes på samme måte? 3 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Egentlig et lite colombi egg når det gjelder bruk av ellers utilgjengelig areal. Gamle prøvesprengingsområder burde vel kunne brukes på samme måte? Er det egentlig det? Vil ikke mye av dette nye utstyret måtte bli behandlet som strålingsfare ved endt levetid? 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Etter en kjapp runde på Google virker det som om der er flere områder som går under "tsjernobyl-sonen" som har strålingsnivåer langt under det man finner naturlig andre steder. Jeg ser det også nevnt at enkelte eldre prøvesprengningsområder er "tryggere" enn hva man som lekfolk skulle tro. Antagelig vil man i verste fall risikere å måtte utsette resirkuleringen av materialene i noen tiår, ikke akkurat katastrofalt, eventuelt bare la utstyret stå og tenke at nedbetalt solkraft er billig strøm selv om det er mindre effektivt enn de panelene man eventuelt har om 20-30 år. Det er jo relativt liten mekanisk slitasje på slike ting. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Bare bittelitt clickbait den overskriften der? God utnyttelse av areal uansett Egentlig ikke da Tsjernobyl er en (forlatt) by https://nn.wikipedia.org/wiki/Tsjernobyl Skal være passe sløv hvis man innbiller seg at det er snakk om at atomkraftverket har blitt fyrt opp igjen 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Nå skal vi være glade for at reaktorene ved CNPP er stengt ned og tømt men rent teknisk står det fortsatt 3 reakturer som fungerte frem til de bleinstengt ned. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Egentlig ikke da Tsjernobyl er en (forlatt) by https://nn.wikipedia.org/wiki/Tsjernobyl Skal være passe sløv hvis man innbiller seg at det er snakk om at atomkraftverket har blitt fyrt opp igjen Tja. Det er flere som bor og jobber i Tsjernobyl i dag og det er ganske mye turisme i området. Prypjat, derimot, er den forlatte byen man stort sett ser bilder fra når det snakkes om ulykken. Nå må du være forsiktig med å kalle folk sløve her, for her virker det som det er din kunnskap som skorter. Det var drift i reaktorene i mange år etter ulykken. Den siste produserte vel strøm frem til år 2000 hvis jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Jeg er aldri forsiktig Reaktor 3 frem til 2000 ja https://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_Nuclear_Power_Plant#Plant_shutdown_and_decommissioning 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) Er det egentlig det? Vil ikke mye av dette nye utstyret måtte bli behandlet som strålingsfare ved endt levetid? For at matriale skal bli radiaktivt (I vesentlig grad) må det utsettes for temmelig store mengder nøytronstråling*. Det som er av risikoelementer i og rundt tsjernobyl nå er ganske lavradioaktivt støv. Ikke bra å få i seg, men ikke i nærheten nok til å produsere nytt radioaktivt matriale. *) alfa og beta kan også gjøre dette men nøytronstråling er den letteste veien til nye radioisotoper. Endret 18. januar 2018 av sverreb Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Etter en kjapp runde på Google virker det som om der er flere områder som går under "tsjernobyl-sonen" som har strålingsnivåer langt under det man finner naturlig andre steder. Jeg ser det også nevnt at enkelte eldre prøvesprengningsområder er "tryggere" enn hva man som lekfolk skulle tro. Antagelig vil man i verste fall risikere å måtte utsette resirkuleringen av materialene i noen tiår, ikke akkurat katastrofalt, eventuelt bare la utstyret stå og tenke at nedbetalt solkraft er billig strøm selv om det er mindre effektivt enn de panelene man eventuelt har om 20-30 år. Det er jo relativt liten mekanisk slitasje på slike ting. Dette nye anlegget er jo bokstavelig talt et steinkast unna reaktoren som smalt. Du ser den jo i bakgrunnen på bildet, og i teksten står det "Bare hundre meter fra sarkofagen som omgir restene av reaktor fire i Tsjernobyl, står snart en ferdig solstrøm-park på én megawatt. ". Såvidt jeg har forstått er det blitt ganske strenge regler for gjenvinning av materialer som er utsatt for stråling, men de er kanskje ikke så nøye på det i Ukraina.. Og det må jo nødvendigvis bli et del bøss som fester seg på et slikt anlegg selv om ikke materialene i seg selv går over noen grenser. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Jeg har hørt at vasking kan fjerne støv og slikt, så det burde ordne eventuell overflateforurensning. Ellers er jeg såpass optimistisk (enda) at jeg tror at man har tenkt noenlunde over hva man gjør på, det er tross alt et sivilisert land det er snakk om, ikke USA... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Dette nye anlegget er jo bokstavelig talt et steinkast unna reaktoren som smalt. Du ser den jo i bakgrunnen på bildet, og i teksten står det "Bare hundre meter fra sarkofagen som omgir restene av reaktor fire i Tsjernobyl, står snart en ferdig solstrøm-park på én megawatt. ". Såvidt jeg har forstått er det blitt ganske strenge regler for gjenvinning av materialer som er utsatt for stråling, men de er kanskje ikke så nøye på det i Ukraina.. Og det må jo nødvendigvis bli et del bøss som fester seg på et slikt anlegg selv om ikke materialene i seg selv går over noen grenser. Strålinga noen hundre meter utenfor den gamle sarkofagen låg på rundt 4uSv som ikke er mere en du blir utsatt for ved 10 000 meters høyde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå