Gå til innhold

Møt deres "nye" Herskere


Anbefalte innlegg

 

Kan vi ikke bare "cut to the chase da" for og være mest effektive om vi ikke skal tenke på menneske og frihet.

Alle gir barne sitt til staten ved fødsel, staten sørger for bra oppdragelse med "Godkjente foreldre"

Ha en stor butikk der alle dine nødvendige varer kan handles, all tid uten om jobb eller designert handle tid skal være i ditt fellshjem.

Segerasjon mellom kvinner og menn er en selvfølge, utvalge vil velges av staten til og fylle barne kvote årlig. Denne reguleres etter behov... etc... 

 

Neitakk, tar heller litt kaos med frihet. Må prøve og balansere det hele. 

 

Men hvilken rolle spiller det om vi er mer solidariske enn Sveits? Vi har vel like rett på et ordentlig folkestyre fordi? 

Jeg ble tvungen til nynorsk så vidt jeg vet, kan hende den tiden er over.. Hører stadig samisk på radio.

 

Sørlendinger er kristne folk som bruker mye cash og driver mye monkebuisness, vestlendinger har en meget irriterende R.

Nordlendinger? Ehh føler jeg er mer lik en svenske enn de. De banner og svarter. Er hissige som fy. Er meget høylytte ved høyt alkohol konsum. For og ikke nevne sunnmøringer... 

 

Vi er da litt forskjellige her til lands og  :ph34r:

 

Jo, men alle land som er bygget opp av stater. Tyskland, Sveits, USA er definitivt mer ulike enn et land som Norge. Det sier seg selv at vi er bygget opp totalt ulikt. Vi har ikke stater. Vi kunne klart oss med å fjerne fylker også, fordi fylker er ikke så viktige. Tror du noengang to stater i USA vil bli sammenslått? Tror du noengang at to Bundesländer i Tyskland vil bli?

 

Vi kan ha mer folkestyre ja, selv om vi hadde vært helt like, men det betyr ikke at systemet i Sveits passer for oss. Det er det jeg argumenterte mot. Og du har tåpelige ting i Sveits også. Hvor mange år skole du må gå før du begynner på universitet f.eks. Det er ulik alt etter hvor du bor i Sveits, men det gir ikke mening. Hvorfor skal noen gå 1 eller 2 år lengre på skole før de kan begynne på universitet? I et så lite land? Så skolesystemet der blir lett veldig komplekst. 

 

 

Ja du ble tvunget til nynorsk, du blir og tvungen til å lære om religion, matte osv. Folk må gå på skole de første årene. Fordi hvis folk ikke har så grunnleggende skole engang blir ting håpløst. Det er barn som har foreldre i merkelige sekter og slik som ikke ønsker barna skal gå på skole og lære helt vanlige ting. Fordi da får de ikke hjernevasket dem til sektens ideer. Men du mener sikkert det burde vært fritt for å avle opp analfabeter som er med på merkelige ting i sekter.

 

Lett og lese nynorsk om du er norsk. Det er meget likt. Du har noen rare ord her og der, men det har du i dialekter og. Som venninna mi fra Mo. Bruker endel ord som for meg som østlending kunne vært somalisk. Alle må ha skolegang så klart. Jeg skulle bare poengtere at vi har et par andre "språk" her og. Ikke alt det du rabler om.

 

Sier ikke at vi skal gjøre akkurat som Sveits, men en god ide og titte der. Det finnes ingen 100% lik modell av Norge.

Må aldri slutte og søke etter det perfekte system, selv om det aldri vil bli det. Og om nødvendig, endre systemet for og følge med tiden og utvikling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sosialisme handler jo om at alle skal jobbe sammen. Det er det staten er. Liberalisme er alle for seg selv.

Sosialisme handler om at alle skal jobbe for staten (dvs for herskerne) som slaver i det minste 6 måneder i året.

Arbeidsfordeling: Undersåttene produserer godene (og holdes på sultegrensen), og herskerne og deres venner nyter godene.

"Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner".

 

Det går alltid galt når en organisasjon eller gruppe mennesker får for mye makt.

Lenke til kommentar

 

 

At Sveits er noe som Norge og nordmenn skal se opp til er latterlig, snakker om at gresset er grønnere på andre siden. Vi går selvfølgelig Sveits en god gang både i definisjonen av demokrati, rettferdighet, økonomi og velstand.

Latterlig. I EGEN definisjon av demokrati kanskje, ja.. Men det gjør nok Nord-Korea og Kongo også. Du vet jo ikke engang hva definisjon av demokrati er.

 

 

Jeg tolker disse svarene dine som at du skjønte poenget mitt når jeg viser til at engasjementet gjerne er litt høyere hos ekstremister enn hos moderate og at veien til stemmelokalene gjerne da også er endel kortere, ergo kan det bli farlig skjevfordeling av stemmeberettigede i enkeltsaker i ett fiktivt direkte-demokrati.

 

Hvordan du får dette til å bli rettferdig og mer demokratisk for folket i sin helhet, er ett mysterium. Det er denne idiotiske mørkeblå "mot makta"som er i vinden om dagen som jeg merker går igjen i argumentasjonen din. Amatørskap, synsing og uvitenhet er nobelt og rettferdig, mens profesjonalitet er en negativ. Siden om man kan noe så er man endel av en undertrykkende elite, slik som disse onde professorer og politikere.... Ser du at du befinner deg farlig nært baklengsland sammen med Alt-Right bevegelsen og resten av Trumpenissene med slike destruktive anti-elitistiske holdninger?

 

Jeg er ikke i noen høyre-venstre eller rød-venstre. I den kloakken får dere selv bade i og anklage hverandre, snakke om høyre og venstre istedenfor reele ting.

Lenke til kommentar

 

Sosialisme handler jo om at alle skal jobbe sammen. Det er det staten er. Liberalisme er alle for seg selv.

Sosialisme handler om at alle skal jobbe for staten (dvs for herskerne) som slaver i det minste 6 måneder i året.

 

Arbeidsfordeling: Undersåttene produserer godene (og holdes på sultegrensen), og herskerne og deres venner nyter godene.

 

Ser du mange folk i Norge som lider av sult?

 

Norge har verdens høyeste andel offentlig ansatte. Vi har altså 30%. Så de aller fleste jobber ikke for staten. Men du mener vel skatt (som ikke er tilsvarende 6 mnd jobb). Men du fremstiller det som å betale inn og ikke få tilbake. Som med kirken i middelalderen f.eks. Men du kan se av statens budsjetter at de pengene kommer tilbake.

 

 

Mener du Solberg bor i palass? Er hun på noen måte rik? hun har ikke veldig mange goder. Ingen blir statsminister i Norge pga pengene.

Lenke til kommentar

Det er ganske interessant å se hvor ulike vestlige land er i styre og stell. Men velstanden er omtrent den samme. Det de vestlige landene har til felles, og som sannsynligvis gjør dem så vellykket sammenlignet med andre land, er moderne industri, kapitalisme, demokrati og menneskerettigheter.

Ikke glem krig og kolonihistorie. Det hører jo til saken.

Lenke til kommentar

Det er ganske interessant å se hvor ulike vestlige land er i styre og stell. Men velstanden er omtrent den samme. Det de vestlige landene har til felles, og som sannsynligvis gjør dem så vellykket sammenlignet med andre land, er moderne industri, kapitalisme, demokrati og menneskerettigheter. Men innenfor denne rammen finnes det store variasjoner. Det tyder på at det er mulig å gjøre en del endringer uten at det innebærer altfor stor risiko.

Jeg tror alle vil ha det bedre. Inkludert bedre demokrati. Og åpenbart jobber Norge for det, siden vi er i verdenstoppen. Og vi blir bedre og bedre, så ser ikke hvor makteliten skiller seg mer fra folket kommer fra. Vi har ikke noe veldig maktelite i Norge engang.

 

Og viktige avgjørelser i Norge blir avgjort ved folkeavstemning. Som EU medlemskap. Men håper du er klar over hvor mye det koster med folkeavstemning.

Lenke til kommentar

 

Og professorene ved Harvard Business School vet ingenting om økonomi, hjernevasket hele gjengen.

Jeg var ironisk.

Det HÅPER jeg at du også var.

Det stemmer. De vet bare om økonomi innenfor en imaginær og svært begrenset ramme.

 

 

 

Helt usaklig at professorer innen ett bestemt felt er en egenart og ikke forskjellige individer med ett mangfold av meninger som alle andre mennesker.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

 

Sosialisme handler jo om at alle skal jobbe sammen. Det er det staten er. Liberalisme er alle for seg selv.

Sosialisme handler om at alle skal jobbe for staten (dvs for herskerne) som slaver i det minste 6 måneder i året.

 

Arbeidsfordeling: Undersåttene produserer godene (og holdes på sultegrensen), og herskerne og deres venner nyter godene.

 

Her tror jeg jammen du forveksler litt med kapitalisme. Eller dagens system. Hvor mange nordmenn hadde klart seg 6 måneder uten lønn?

 

Vi jobber for staten, og vi jobber for kapitalistene som suger verdiene ut og lever i luksus på bekostning av de som faktisk produserer noe.

Lenke til kommentar

Lett og lese nynorsk om du er norsk. Det er meget likt. Du har noen rare ord her og der, men det har du i dialekter og. Som venninna mi fra Mo. Bruker endel ord som for meg som østlending kunne vært somalisk. Alle må ha skolegang så klart. Jeg skulle bare poengtere at vi har et par andre "språk" her og. Ikke alt det du rabler om.

 

Sier ikke at vi skal gjøre akkurat som Sveits, men en god ide og titte der. Det finnes ingen 100% lik modell av Norge.

Må aldri slutte og søke etter det perfekte system, selv om det aldri vil bli det. Og om nødvendig, endre systemet for og følge med tiden og utvikling.

 

Du vet, nynorsk er det som er norsk. Bokmål er dansk. Så ja....

 

Og nei nynorsk og bokmål er ikke to ulike språk, det er samme språk, som heter norsk. Det er to ulike skriftspråk. De fleste steder i Norge snakker folk nærmere nynorsk enn bokmål. Det er mye større forskjeller på i tysk enn norsk. Tysk er fortsatt kun et språk. Selv om svetisisk-tysk er uforståelig for en person fra Hannover.

 

Så når du er fra Østlandet og lærer nynorsk så lærer du hvordan folk i andre deler av landet snakker.

 

 

Ja vi kan selvfølgelig se på ting i Sveits og ta ting der som vi kan bruke til å forbedre det norske systemet. Men av det jeg leser her fremstilles Sveits som hevet over alt annet, og vi bare MÅ gjøre som Sveits. Basert på det ene grunnlag at folk har hørt at de har mye folkeavstemninger der. Uten engang å vite hvordan systemet fungerer skikkelig, hvorfor de gjør som de gjør osv. Hvis Sveits var så mye bedre enn alle andre, hvorfor er de ikke i en kategori over alle andre?

Lenke til kommentar

 

 

Og professorene ved Harvard Business School vet ingenting om økonomi, hjernevasket hele gjengen.

Jeg var ironisk.

Det HÅPER jeg at du også var.

Det stemmer. De vet bare om økonomi innenfor en imaginær og svært begrenset ramme.

 

 

Helt usaklig at professorer innen ett bestemt felt er en egenart og ikke forskjellige individer med ett mangfold av meninger som alle andre mennesker.

 

De fleste økonomer har ikke peiling på økonomi i det hele tatt. Det de er eksperter på er det økonomiske systemet vi lever under. Det er som å være eksperter på tulipaner og vie livet sitt til tulipaner under Hollandsk syken..

 

Noe slikt gjør deg ikke til botaniker, ei heller til kunnskapsrik. Du er bare kunnskapsrik om en teoretisk situasjon under gitte forutsetninger.

Lenke til kommentar

Tenkt om vi hadde hatt folkeavstemning om økonomien til Norge. Du vet, nordmenn flest vet jo bedre enn økonomer. Slike dumme byråkrater vi har. Hvis vi ser på gjeldsnivå, kredittkortgjeld osv og ser på finansen til staten Norge vs privatperson i Norge så er jeg utrolig glad at vi har folk som faktisk vet hva de holder på med som ordner budsjettene...........

 

Situasjonen er altså sånn at staten har måttet innføre lånegrense, fordi folk har så lite kontroll over økonomien sin.

 

Folk kan kollektivt lett ta gale beslutninger. 

 

Og folk er VEDLIG gode til å ignorere eksperter. 

 

Ta f.eks det som er postet om Norge sin ranking innen autoritet og demokrati. Best i verden. Hva skjer? Hva er liberalistene som mener eksperter bare kan fortelle folk og ikke politikere hva de vet?

 

De ignorerer det ekspertene sier. Fordi det passer ikke med at de mener Norge er så autoritært og lite demokratisk. Politikerne i landet vårt har derimot altså klart å gjøre oss nummer 1. Åpenbart har de gjort en dårlig jobb og er bare ute etter å kontrollere og banke folk opp.

Lenke til kommentar

 

 

 

Og professorene ved Harvard Business School vet ingenting om økonomi, hjernevasket hele gjengen.

Jeg var ironisk.

Det HÅPER jeg at du også var.

Det stemmer. De vet bare om økonomi innenfor en imaginær og svært begrenset ramme.

 

 

Helt usaklig at professorer innen ett bestemt felt er en egenart og ikke forskjellige individer med ett mangfold av meninger som alle andre mennesker.

 

De fleste økonomer har ikke peiling på økonomi i det hele tatt. Det de er eksperter på er det økonomiske systemet vi lever under. Det er som å være eksperter på tulipaner og vie livet sitt til tulipaner under Hollandsk syken..

 

Noe slikt gjør deg ikke til botaniker, ei heller til kunnskapsrik. Du er bare kunnskapsrik om en teoretisk situasjon under gitte forutsetninger.

 

 

Og da var vi tilbake til dette idiotiet som er forherligelse av uvitenhet og amatørskap. Siden hvem ønsker seg vel ikke en lege uten doktorgraden sin liksom..

 

Anti-elitismen er en småelig liten logikkbrist som undergraver både vitenskap og kunnskapsrike mennesker som har papirene på at de nettopp er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De fleste økonomer har ikke peiling på økonomi i det hele tatt. Det de er eksperter på er det økonomiske systemet vi lever under. Det er som å være eksperter på tulipaner og vie livet sitt til tulipaner under Hollandsk syken..

 

Noe slikt gjør deg ikke til botaniker, ei heller til kunnskapsrik. Du er bare kunnskapsrik om en teoretisk situasjon under gitte forutsetninger.

 

Men derimot folk som ikke vet noe som helst om noe av dette er selvfølgelig eksperter og vet AKKURAT hva som må gjøres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ganske interessant å se hvor ulike vestlige land er i styre og stell. Men velstanden er omtrent den samme. Det de vestlige landene har til felles, og som sannsynligvis gjør dem så vellykket sammenlignet med andre land, er moderne industri, kapitalisme, demokrati og menneskerettigheter. Men innenfor denne rammen finnes det store variasjoner. Det tyder på at det er mulig å gjøre en del endringer uten at det innebærer altfor stor risiko.

Jeg tror alle vil ha det bedre. Inkludert bedre demokrati. Og åpenbart jobber Norge for det, siden vi er i verdenstoppen. Og vi blir bedre og bedre, så ser ikke hvor makteliten skiller seg mer fra folket kommer fra. Vi har ikke noe veldig maktelite i Norge engang.

 

Og viktige avgjørelser i Norge blir avgjort ved folkeavstemning. Som EU medlemskap. Men håper du er klar over hvor mye det koster med folkeavstemning.

 

 

Fordi vi har et meget tungvindt system for folke avstemming. Og ikke noe spesielle forsøk på og gjøre dette noe man kan gjøre hjemmefra. Mange politikere kommer fra familier med en god del mer penger enn gjennomsnitts familien. Har ikke jeg noen tall på gjennomsnitts inntekt til hjemmet politikere har vokst opp i, men antar den er høyere enn gjennomsnittet.

 

https://e24.no/privat/eiendom/stoere-familien-selger-eiendom-for-170-millioner/20126157 feks.

 

Forskjellen på vår elite og USA sin Elite er at de ikke tar like stor del av kaken.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

 

Og da var vi tilbake til dette idiotiet som er forherligelse av uvitenhet og amatørskap. Siden hvem ønsker seg vel ikke en lege uten doktorgraden sin liksom..

 

Anti-elitismen er en småelig liten logikkbrist som undergraver både vitenskap og kunnskapsrike mennesker som har papirene på at de nettopp er det.

 

https://global.oup.com/academic/product/the-death-of-expertise-9780190469412?cc=us&lang=en&

 

Denne boken om dette emnet tar akkurat det problemet opp. Folk tror demokrati = alles mening er like mye verdt.

 

Så når de går til doktoren så vil de argumentere med doktoren om hva som skal bli gjort, fordi deres meninger er jo like mye verdt som doktoren. Og hvis han kommer med en mastergrad i medisin fra Oxford så er han bare en sånn elitist. 

 

 

 

Hvis et ekspertutvalg sier det er dumt å bygge høyhastighetstog mellom Oslo og Trondheim, men du som jobber med noe helt annet, si lærer, mener at det vil helt klart lønne seg så er jo din mening verdt like mye. Du har ingen tall, du bare vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og da var vi tilbake til dette idiotiet som er forherligelse av uvitenhet og amatørskap. Siden hvem ønsker seg vel ikke en lege uten doktorgraden sin liksom..

 

Anti-elitismen er en småelig liten logikkbrist som undergraver både vitenskap og kunnskapsrike mennesker som har papirene på at de nettopp er det.

Hvis du ikke er klar over det så er en lege og en økonom to helt forskjellige ting. En lege sin kunnskap vil være nyttig uansett. Selv om alle sykehus og legekontor forsvinner vil en lege sin kunnskap være nyttig.

 

Det ble ganske teit mot-"argumentasjon" fra din side Thoto, det tror jeg du innser.

 

Økonomi er ikke vitenskap, det er en snever gren av filosofi med aspekter av mattematikk.

 

 

Men derimot folk som ikke vet noe som helst om noe av dette er selvfølgelig eksperter og vet AKKURAT hva som må gjøres?

Økonomi er et filosofisk fag og relativt.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Forskjellen på vår elite og USA sin Elite er at de ikke tar like stor del av kaken.

Det stemmer ikke helt, det er nesten ikke forskjell mellom Norge og USA i så hendseende.

 

Om du hadde sammenlignet med Kina derimot så er regimet der langt fra så grådige som i Norge eller USA.

 

Faktisk har Kina økonomisk sett, gått fra å være ett totalitært land til å bli ett av verdens mest liberale land, og effekten har ikke uteblitt.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvis et ekspertutvalg sier det er dumt å bygge høyhastighetstog mellom Oslo og Trondheim, men du som jobber med noe helt annet, si lærer, mener at det vil helt klart lønne seg så er jo din mening verdt like mye. Du har ingen tall, du bare vet.

Dette er jo et svært godt eksempel. Innenfor den konstruert og imaginære økonomiske modellen (som i tillegg er falleferdig) så vil det ikke "lønne" seg å bygge et høyhastighetstog. Men for nasjonen Norge og folket i Norge, vil det selvsagt lønne seg.

 

Hvis alt man tenker på er penger og profitt, så går man glipp av realiteten.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Det er ganske interessant å se hvor ulike vestlige land er i styre og stell. Men velstanden er omtrent den samme. Det de vestlige landene har til felles, og som sannsynligvis gjør dem så vellykket sammenlignet med andre land, er moderne industri, kapitalisme, demokrati og menneskerettigheter.

Ikke glem krig og kolonihistorie. Det hører jo til saken.

Det er sant. Men jeg tror ikke at vestlige kolonimakter på 1800 -og 1900-tallet var mindre humane enn andre riker og stater på den tiden. Snarere tvert imot. Forholdene i India f. eks.var temmelig barbariske før britene kom, med enkebrenning, heksebrenning og kastesystem. Selv om de vestlige kolonimaktene utvilsomt misbrukte makt og gjorde mye som var galt, bidro de også til å spre demokrati, menneskerettigheter, skoler, sykehus, rettsvesen og moderne teknologi.

Det som vi skylder antikken når det gjelder kulturarv, skylder andre verdensdeler de vestlige kolonimaktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...