Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

rutinemessig beslag av førerkort, eller hva enn det nå var

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg var involvert i ett trafikkuhell i romjulen, hvor politi tok "rutinemessig beslag" av førerkortet mitt(mener å huske at det var ordene som ble brukt men var ganske surrete i hodet etter smellen). På ulykkes stedet ønsket jeg ikke å svare på spørsmål om samtykke da jeg ikke var sikker og det sa de var greit.

Med tanke på at jeg ikke brøt fartsgrensen, kjørte ikke uansvarlig eller uaktsomt og politiet på stedet tok test for både alkohol og andre stoffer som begge kom tilbake negative regnet jeg at jeg bare måtte være uten førerkort noen uker.

2 dager etter ulykken når jeg hadde snakket med personer som vet mer enn meg selv ringte jeg opp politistasjonen i nærmeste by og sa at jeg ikke samtykket til inndragelse av førerkortet. Etterforskeren som hadde saken var ikke på jobb fikk jeg beskjed om men de skulle gi han beskjed og at jeg kunne ringe tilbake 19.januar da fristen hadde gått ut og jeg fikk ett saksnummer jeg kunne referere til.

Alt greit så langt, men så fikk jeg plutselig telefon fra han som etterforsket saken, han presenterte seg fra et lensmannskontor utenfor byen og ringte for å spørre meg om samtykke. Jeg informerte han da om at jeg allerede hadde gitt de svar tidligere og ba han finne den informasjonen, også bekreftet jeg igjen at jeg ikke samtykket.

Dessverre fikk jeg ikke ett klart svar fra etterforskeren når jeg spurte om bekreftelse på at 19.januar fortsatt var den gjeldende datoen, så det er jeg litt bekymret for nå.

Nå skal jeg ikke ta sorgen helt på forskudd men hvis jeg ikke får et positivt svar på fredagen har jeg noen rettigheter?

Kan intern somling hos politiet føre til at jeg blir uten førerkort til februar?

Kan jeg på noen måter klandres for å ikke ha kjent til at det var ett lensmannskontor som hadde saken når det ikke ble påpekt når jeg snakket med politistasjonen?

Jeg har stort sett klart meg på jobb ved å utsette møter og oppdrag jeg skulle ha i starten av januar til slutten av januar, men videre utsetting nå vil bli ett større problem for meg. Så sitter her nå er ganske bekymra.

Anonymous poster hash: 87206...55c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tap av førerrett og beslag av førerkort

Ved grove brudd på vegtrafikkloven kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra føreren og/eller eieren av bilen (se vegtrafikkloven § 33 nr  3 på lovdata.no). Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet sendes tingretten til avgjørelse innen tre uker

https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Asker-og-Barum-tingrett/Straffesak/Sakstyper/Forerkortbeslag/

Lenke til kommentar

Ved grove brudd på vegtrafikkloven kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra føreren og/eller eieren av bilen (se vegtrafikkloven § 33 nr  3 på lovdata.no). Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet sendes tingretten til avgjørelse innen tre uker

https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Asker-og-Barum-tingrett/Straffesak/Sakstyper/Forerkortbeslag/

Dette ga jo nøyaktig null svar på det TS spør om.

TS: Ring den aktuelle politistasjonen og be dem om bekreftelse på at du faktisk tok kontakt og nektet samtykke.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dette ga jo nøyaktig null svar på det TS spør om.

TS: Ring den aktuelle politistasjonen og be dem om bekreftelse på at du faktisk tok kontakt og nektet samtykke.

For noe tull. Det gir svar på spørsmålet om TS har noen rettigheter. Det gir også indirekte svar på om intern somling hos politiet kan føre til at TS  blir uten førerkort til februar. Du må lese linken der det står mer utfyllende informasjon.

Edit:

Skriveleif

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Hvilken av linkene? Den til lovteksten eller den til tingretten? Så vidt jeg kan se er det ingen av dem som svarer på spørsmålet om TS kan anses å ha trukket sitt samtykke ved å kontakte feil del av påtalemyndigheten, og det er i alle fall ingenting der om praktiske muligheter for å hevde sin rett dersom påtalemyndigheten avviser kravet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så TS stilte kun ett spørsmål?

Beslag over lengre tid

For saker der det er snakk om beslag over lengre tid, har Høyesteretts kjæremålsutvalg gitt følgende retningslinjer for vurderingen i Rt (Retstidende) 2006 side 254:

”Etter vegtrafikkloven § 33 nr. 3 kan det besluttes midlertidig tilbakekall av førerrett overfor den som med skjellig grunn mistenkes for et straffbart forhold som kan medføre tap av førerrett. Når det gjelder betingelsene for midlertidig tilbakekall, er det fastslått i Høyesteretts praksis at det ved beslag over et lengre tidsrom er nødvendig med en konkret påvisning av at det faktisk er behov for et slikt tiltak, se Rt-2004-2044. Av praksis følger for øvrig at sentrale momenter i vurderingen av tilbakekall og om dette vil være et uforholdsmessig inngrep, særlig vil være lovovertredelsens alvor, hvilken trafikksikkerhetsrisiko domfelte representerer, hvor sterke bevis som foreligger mot ham og hvilket behov han har for å beholde førerkortet, se blant annet Rt-2005-160, Rt-2005-605 og Rt-2005-1252.”

Tingrettens behandling av saken

Tingretten avgjør saken i et rettsmøte. Den siktede blir innkalt til møtet, og vil få anledning til å forklare seg. For de fleste er det en stor belastning å miste førerkortet. Det er viktig at den siktede fremlegger dokumentasjon i rettsmøtet for hvorfor førerkortbeslaget medfører en så stor belastning. Hvis den siktede har innvendinger mot siktelsen, eksempelvis at han mener fartskontrollen må være feil, er det viktig å begrunne hvorfor det er feil. I enkelte saker er det vitner, og det er adgang til å føre vitner for retten.

Hvis dette ikke gir informasjon om TS rettigheter og delvis svar på om intern somling hos politiet kan føre til at TS  blir uten førerkort til februar, så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke skjønt problemstillingen, merker jeg meg. Jaja.

Nei vel. Da kan vel du forklare?

TS har ikke gitt samtykke til midlertidig beslag. Følgelig skal dette bringes inn for tingretten innen 3 uker. Der har TS mulighet til å komme med sine innsigelser. Er dette feil?

TS har samtykket ved beslaget, og har så tatt kontakt med påtalemyndigheten og trukket sitt samtykke. Spørsmålet er om han har trukket dette på en gyldig måte, om det kan bevises at han har gjort det, og hva han kan gjøre for å sørge for at fristen på tre uker regnes på riktig måte (med utgangspunkt i første kontakt, ikke med utgangspunkt i samtale nr. 1) dersom påtalejuristen mener fristen skal regnes fra kontakt nr. 2.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du har trukket tilbake samtykke må dem innen 3 uker ta det til tingretten fra datoen du ikke samtykket for å opprettholde beslag. Ellers må de utlevere deg førerkort inntil det blir tatt opp for tingretten eller blir besluttet videre beslag.

Ja. Men er samtykket gyldig trukket tilbake når han har kontaktet feil politikontor?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var involvert i ett trafikkuhell i romjulen, hvor politi tok "rutinemessig beslag" av førerkortet mitt(mener å huske at det var ordene som ble brukt men var ganske surrete i hodet etter smellen). På ulykkes stedet ønsket jeg ikke å svare på spørsmål om samtykke da jeg ikke var sikker og det sa de var greit.

..

Før det krangles videre - les denne igjen

Er det da regnet som samtykke i første runde?

Lenke til kommentar

På ulykkes stedet ønsket jeg ikke å svare på spørsmål om samtykke da jeg ikke var sikker og det sa de var greit.

TS har ikke gitt samtykke til midlertidig førerkortbeslag. Det er muligens derfor TS opererer med datoen 19. januar. Dette stemmer bra dersom ulykken skjedde 29. eller 30.desember.

Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke skjønt problemstillingen, merker jeg meg. Jaja.

Nei vel. Da kan vel du forklare?

TS har ikke gitt samtykke til midlertidig beslag. Følgelig skal dette bringes inn for tingretten innen 3 uker. Der har TS mulighet til å komme med sine innsigelser. Er dette feil?

TS har samtykket ved beslaget, og har så tatt kontakt med påtalemyndigheten og trukket sitt samtykke. 

Da har vi forskjellig oppfatning av hva TS har gjort. Mine svar er basert på at TS ikke har gitt samtykke til beslag.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering nå, takk for alle svara.

For å klargjøre har jeg ikke på noe tidspunkt gitt aktivt samtykke verken muntlig eller skriftlig, hva det regnes som når man forholder seg passiv til spørsmålet vet jeg ikke. Men det er ikke relevant lengre.

Men fikk rettsmøtet bare 5 dager på overtid etter 3-ukers grensa, og det var i dag.

​Jeg har nå vært i rettsmøte, og jeg vet ikke engang hvorfor jeg gadd møte opp, 1000,- kr i taxiutgifter(ikke noe kollektivtransport tilgjengelig her) for å møte opp nesten rett ut bli bedt om å ikke gi noen forklaring før jeg fikk mulighet til å gi forklaring til dommer, som så uten noen spørsmål gikk ut av rommet og kom tilbake minuttet senere med ferdig utskrift om at politiet skal kunne fortsette å ha førerkortet til ut i juni eller når de hadde fullført etterforskningen :(

Så da havnet nok saken min nederst i saksbunken på lensmannskontoret igjen og jeg må vente ett halvt år før henleggelse av saken.

​Jeg kan anke men vet ikke helt om det er lurt, har kontaktet en advokat men hvis noen her også har noen innspill til hvor hensiktsmessig det er å anke tar jeg gjerne i mot innspill.

Er det mulig å få noen kompensasjon for tapte arbeidsinntekter hvis saken blir henlagt eller går til rettsak?

Det at jeg ikke fikk noen spørsmål var for så vidt ikke helt korrekt, etter at dommer hadde gått ut kom hun en kort tur innom igjen(uten rettsvitne) og lurte på om jeg hadde noen særskilte behov for førerkort. Før jeg fikk svare påpekte hun at det var en formalitet og ville ikke påvirke utfallet, men jeg svarte jo etter beste evne at jeg er avhengig av bil for å gjøre deler av jobben min og at det er eneste framkomstmiddel med unntak av taxi der jeg bor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Liten oppdatering nå, takk for alle svara.

For å klargjøre har jeg ikke på noe tidspunkt gitt aktivt samtykke verken muntlig eller skriftlig, hva det regnes som når man forholder seg passiv til spørsmålet vet jeg ikke. Men det er ikke relevant lengre.

Men fikk rettsmøtet bare 5 dager på overtid etter 3-ukers grensa, og det var i dag.

​Jeg har nå vært i rettsmøte, og jeg vet ikke engang hvorfor jeg gadd møte opp, 1000,- kr i taxiutgifter(ikke noe kollektivtransport tilgjengelig her) for å møte opp nesten rett ut bli bedt om å ikke gi noen forklaring før jeg fikk mulighet til å gi forklaring til dommer, som så uten noen spørsmål gikk ut av rommet og kom tilbake minuttet senere med ferdig utskrift om at politiet skal kunne fortsette å ha førerkortet til ut i juni eller når de hadde fullført etterforskningen :(

Så da havnet nok saken min nederst i saksbunken på lensmannskontoret igjen og jeg må vente ett halvt år før henleggelse av saken.

​Jeg kan anke men vet ikke helt om det er lurt, har kontaktet en advokat men hvis noen her også har noen innspill til hvor hensiktsmessig det er å anke tar jeg gjerne i mot innspill.

Er det mulig å få noen kompensasjon for tapte arbeidsinntekter hvis saken blir henlagt eller går til rettsak?

Det at jeg ikke fikk noen spørsmål var for så vidt ikke helt korrekt, etter at dommer hadde gått ut kom hun en kort tur innom igjen(uten rettsvitne) og lurte på om jeg hadde noen særskilte behov for førerkort. Før jeg fikk svare påpekte hun at det var en formalitet og ville ikke påvirke utfallet, men jeg svarte jo etter beste evne at jeg er avhengig av bil for å gjøre deler av jobben min og at det er eneste framkomstmiddel med unntak av taxi der jeg bor.

Hei! 

Kan du si noe om hva som skjedde videre? Måtte du vente i 6 mnd. før saken ble henlagt? Hva sa advokaten du evt. snakket med? 

Jeg har kommet i samme situasjon, hvor førerkortet er rutinemessig beslaglagt etter en liten hendelse uten skader eller mulighet for skader, ikke uaktsomhet eller høy fart.

Har en gravid kone som er kjempestresset for hvordan vi skal klare oss uten bil de kommene mnd. frem mot fødsel om dette skulle dra ut i tid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...