eugenie Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Lar det seg gjøre å regne ut % av hvor mye tid som har gått i mellom to datoer og klokkeslett? La os si fra 01.01.18 kl 00:00 til og med 31.12.18 kl 23:59, slik at man til en hver tid kan se hvor mange % av tiden/året som har gått?? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Dette er gjort i LibreOffice Calc. Trykk på bildet for å zoome inn. Se formelen i formel-linja. Cellene er formatert til "tid", som vist. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 A1: 01.01.2018 B1: 01.01.2019 Formel i C1: =(NOW()-A1)/(B1-A1) Formatér som prosent med flere desimaler. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 A1: 01.01.2018 B1: 01.01.2019 Formel i C1: =(NOW()-A1)/(B1-A1) Formatér som prosent med flere desimaler. Beste hilsen Harald Vet ikke hva det er jeg gjør feil, men i celle c1 får jeg bare #NAVN? Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 A1: 01.01.2018 B1: 01.01.2019 Formel i C1: =(NOW()-A1)/(B1-A1) Formatér som prosent med flere desimaler. Beste hilsen Harald Ser ut til å funke. hvilken formel er det som setter inn nåværende dato og klokkeslett? Lenke til kommentar
Horge Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Vet ikke hva det er jeg gjør feil, men i celle c1 får jeg bare #NAVN? Da har du norsk versjon. Bytt ut 'NOW' med 'NÅ'. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 =(NOW()-A1)/(B1-A1) Ser ut til å funke.hvilken formel er det som setter inn nåværende dato og klokkeslett? Hei NÅ() eller NOW() setter inn nå. IDAG() eller TODAY() setter inn bare dato. Disse (bl.a.) er såkalte volatile funksjoner, dvs de tenker seg om og gir resultat bare når arket beregnes. De er altså ikke en klokke som tikker og går på egenhånd. Arket beregnes når du har endret celleinnhold, eller når du åpner arket, eller når du trykker F9. Og til innledende forvirring, til alle dette; det er mye enklere å hjelpe riktig dersom vi får vite språkversjon, og helst "årgang", av Excel. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 Og til innledende forvirring, til alle dette; det er mye enklere å hjelpe riktig dersom vi får vite språkversjon, og helst "årgang", av Excel. Beste hilsen Harald Takker for svar. Årgang fremkommer av emnetittel, men jeg skulle vært flinkere til å oppgi språk, og ikke ta det forgitt at vi i norge bruker norske versjoner Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 Vet ikke hva det er jeg gjør feil, men i celle c1 får jeg bare #NAVN? Da har du norsk versjon. Bytt ut 'NOW' med 'NÅ'. Takk for hjelp! Nå virket det. Beklager at jeg ikke tenkte på å si at jeg bruker norsk versjon. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Og til innledende forvirring, til alle dette; det er mye enklere å hjelpe riktig dersom vi får vite språkversjon, og helst "årgang", av Excel. Beste hilsen Harald Takker for svar. Årgang fremkommer av emnetittel, men jeg skulle vært flinkere til å oppgi språk, og ikke ta det forgitt at vi i norge bruker norske versjoner Ja jeg så det, beklager formuleringen. Meldingen var ment til alle andre som er innom og leser disse tingene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå