Odd R. Valmot Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Pål Spilling var en pioner i konstruksjonen av det som veldig mange år etter ble kjent som internett.Internett-pionéren Pål Spilling er død Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789156412 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Året var 1978, jeg var lærer i Gjerdrum, på lærerommet ble det nevnt at far til en av elevene var en spesiell mann som jobbet med noe så eksotisk som "datamaskiner" - hva nå det var for noe. Han ble omtalt med viss respekt, for vi ante at dette ikke var noe hverdagslig det rare han drev med. Og lite ante jeg hvor nær jeg var "internetts fødsel" på et foreldremøte. For mannens navn var Pål Spilling. Jeg tenker ofte på han når jeg faller i tanker om hva nettet har betydd for verden siden. Takk for din viktige innsats! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Internett, slik det ble skapt og fungerte det første tiåret er dessverre også dødt. I dag er det en gigantisk suppe av reklame, kommersielle interesser, lukkede "bobler", digitale trusler og global spionasje i alle retninger. Fint lite igjen av den åpne og demokratiske starten. Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Internett, slik det ble skapt og fungerte det første tiåret er dessverre også dødt. I dag er det en gigantisk suppe av reklame, kommersielle interesser, lukkede "bobler", digitale trusler og global spionasje i alle retninger. Fint lite igjen av den åpne og demokratiske starten. Og ikke minst har det blitt en kanal for en hel haug av sutrekopper og andre troll. 3 Lenke til kommentar
38DLVWK7 Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Da jeg skrev hovedoppgave i informatikk hadde jeg to helt unike eksternveiledere: Knut Nordby og Pål Spilling. Knut døde for noen år siden, og han var en av de mest kunnskapsrike personene jeg har møtt! Pål er nok kjent for å være internett-pioner, men han var også en fantastisk foredragsholder og interessert i studentene sine. Jeg tenkte nok ikke så mye på hvor griseheldig jeg var den gangen, men det har jeg tenkt mye på i etterkant! Glemmer ikke en muntligeksamen med Pål som sensor: var ikke akkurat redd for å stille vanskelige spørsmål den karen, men han må ha hatt et instinkt for å få fram det beste i studentene - i alle fall meg! Jeg er så glad for å ha kjent både Pål og Knut, de har betydd mye for det jeg har satset på som fagperson! Kanskje først og fremst hvor viktig det er med dybdekunnskap og grunndighet: noe som dessverre ikke alltid er hovedfokus innen IKT og universell utforming (som jeg jobber med). Takk! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå