Anderspr0 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Hei. Renoverte badet mitt for 1-2 år siden. Avrettet gulv, ny membran og fliser. Baderomsplater på vegger. Monterte forøvring innredning, toalett og kabinett selv (brukte eksisterende avløp og tilkoblinger). Skal/kan dette dokumenteres selv? Eller må et firma inn i bilde? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Vanskelig å få et firma til å gå god for arbeid du selv gjorde for 1-2 år siden. Slikt arbeid kan ikke dokumenteres av privatpersoner, man må vel ha ansvarsrett for utført arbeid Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Det er vel fremdeles lov til å pusse opp badet sitt selv. Spørsmålet hvordan jobben skal dokumenteres er noe annet. Er dette i en enebolig? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Det er vel fremdeles lov til å pusse opp badet sitt selv. Spørsmålet hvordan jobben skal dokumenteres er noe annet. Er dette i en enebolig? Du bør være helt sikker på hva du sier når du kommer med slike råd. Hvis ikke kan det koste noen uheldige personer hundretusenvis av kroner i verste fall. Slik du formulerer deg virker det ikke som du er helt sikker. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Det er vel fremdeles lov til å pusse opp badet sitt selv. Spørsmålet hvordan jobben skal dokumenteres er noe annet.Er dette i en enebolig? TEK10 sier noe om krav til fall på gulv. Kanskje ukjent for folk flest som er hjemme snekker? Plan- og bygningsloven §29-6 om tekniske installasjoner og fag personer; Plan- og bygninglovens § 29.7 om krav til materialer og til slutt forsikringsselskapenes vilkår for forsikring ved skade. Så i grunn lite en kan gjøre selv for at det skal bli godkjent våtrom annet å snekre og male lister rundt dør og vindu... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Kort svar: Du får det ikke godkjent når du har gjort det selv. Firma må inn fra begynnelsen og bestemme oppbygningen på det, men du kan bidra litt selv i starten. Ikke tenk mer på dette, mange hus som selges uten at noe er godkjent eller dokumentert, de fleste kjøpere jeg har møtt bryr seg ikke så alt for mye om det for å si det sånn, så jeg tror ikke det har så mye å si. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Skal/kan dette dokumenteres selv? Eller må et firma inn i bilde? Selvfølgelig kan du dokumentere det selv, men skal du få det godkjent så må et godkjent firma gjøre det og det kommer ikke til å skje så sant det ikke er mygel og bestikkelser med i bildet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Slik du formulerer deg virker det ikke som du er helt sikker. Vel, jeg er ganske sikker. Det var dessuten ment som et innspill til "man må vel ha ansvarsrett for utført arbeid". Så vidt jeg kan se er det bare elektrikerarbeidet man må leie inn fagfolk til (man absolutt ikke har lov til å gjøre selv). Forsikringselskapene (husforsikringen) krever nok at vann og avløp er utført av fagfolk. Dette er jo viktig å tenke på. Så er det selvfølgelig lurt at membran er utført av noen med dokumentert kompetanse. Lenke til kommentar
Anderspr0 Skrevet 24. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2018 (endret) I grunn så bryr jeg meg ikke så mye om dette. Jobber som snekker, og har renovert 10-15 baderom iløpet av mine 4 år som snekker. Koblet av el og rør før jeg rev, og koblet opp nytt (alt utenfor veggene, slik at dette er synlig). Skjønner igrunn at det ikke blir "godkjent" dokumentert, men tenkte da på om det var lurt likevel? Slik at man vet hvilken type membran, ol. som ble benyttet. Skal uansett ha huset i 5 år, da jeg begynner å bygge hus om ca 3-4 år. Blir jeg trukket 100.000 i verdi grunnet dette, går det igrunn opp i opp. Brukte 33.500 på å renovere badet. Med innleid, ville dette fort kunne komme opp i 130-180.000 Endret 24. januar 2018 av Anderspr0 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. januar 2018 Del Skrevet 24. januar 2018 Er det lov med elektrisk utenfor? (våtrom) og verdien vil nok synke tilsvarende det det vil koste å bygge nytt bad Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Er det lov med elektrisk utenfor? (våtrom) og verdien vil nok synke tilsvarende det det vil koste å bygge nytt bad Nei, selv om installasjon blir gjort "synlig" vil den ikke bli godkjent ved mindre en skulle være heldig å få noen som er autorisert til å ta på seg ansvaret (lite sannsynlig). 1 Lenke til kommentar
Anderspr0 Skrevet 30. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2018 Er det lov med elektrisk utenfor? (våtrom) og verdien vil nok synke tilsvarende det det vil koste å bygge nytt bad Nei, selv om installasjon blir gjort "synlig" vil den ikke bli godkjent ved mindre en skulle være heldig å få noen som er autorisert til å ta på seg ansvaret (lite sannsynlig). Neinei, blir ikke godkjent. Men tryggere ved salg, enn om man hadde tuklet med el-nett/VA innenfor veggene. Men synlig i den forstand at kobling av elektrisk avtrekk og lysarmatur fra koblingsboks. VA fra de eksisterende uttakene på veggene. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 (endret) Problemet vil eventuellt bli at folk ikke vil kjøpe boligen før jobben med å få det godkjent på skikkelig vis er gjort. Er ikke sikkert folk gidder å handle når de må fikse det selv og de som er villige til å hoppe på en budrunde med futt i vil nok hvertfall skygge unna. Tenker nå jeg. Edit; Uansett så bør du dokumentere arbeidet ja. Du plikter å opplyse om godkjenning eller ei så at du får ned på papiret hva som er gjort og hva som er brukt vil ikke skade. Endret 30. januar 2018 av Soseks Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Tukle med strøm og vann i egen leilighet gagner en sjelden Når det står på taksten " Bad er oppusset av eier " Så forsvinner de nøkkelpersonene som ville vært med på å drive prisen opp i en evt budrunde Tapet blir ofte større enn hva folk ser for seg,, Uavhengig av om megler legger verdivurdering 1-200k under hva de hadde gjort dersom bad er godkjent Det er synd, Siden noen er virkelig flinke med oppussing selv og gjør det bedre enn fagmenn, men igjen. Det finnes de som gir deg fukt i vegger helt ned i kjelleren pga polski polski eller "selvgjort er velgjort" Huset til naboen ble lagt til 400k under normal verdivurdering pga el arbeid og bad var gjort selv. Rundt 100 på visning, 60 skrev seg på, 2 som ga bud etter denne opplysningen ble gitt Ble solgt under takst og prisen senere ble på å gjøre det nytt og sikkert 800k Var litt kjedelig utgift for ny nabo, men men slik er det å kjøpe hjemmemekk Ikke tro at personer som ikke kjenner deg regner med at du gjør en god jobb Vil tro takstmann vil kreve en form for el-autorisering også ved et evt salg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå