Gå til innhold

I5 4670k vs i5 8600k


sunnySR

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer om jeg skal oppgradere min pc. Har nå en i5 4670k @ 4,2GHz. 16gb ram og 980 ti i SLI. Pc'n blir brukt så og si kun til gaming. Spørsmålet er om jeg jeg vil se noe stor økning i ytelse ved oppgradering til en i5 8600k? Planlegger også å kjøpe en ny SSD m.2.

 

Grunnen til at jeg vurderer oppgradering er at jeg skal oppgradere fra 16gb til 32gb ram. Har allerede 4x4gb ram, så blir nødt til å kjøpe 4 nye 8gb ram brikker. Tenker at der er litt bortkastet å bruke 2000-3000 på gamle drr3 brikker. Kanskje det er en god grunn til å oppgrader nå.

 

Edit: kan også være verdt og nevne at jeg har en som vil kjøpe hovedkort, prosessor og ram av meg for 2000.

 

Hva tror dere?

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 8600k vil yte mye bedre i spill som feks. bf1, men hva vil du med 32Gb ram på en gaming pc?

Er du sugen på å oppgradere å får 2k for det du har så hadde jeg oppgradert :)

 

Om z87/97 har pci-e lanes nok til sli og nvme må noen andre svare på, men jeg trodde det var maks 16x.. med mindre der er noe på chipset.

Lenke til kommentar

Grunnen er at jeg spiller nesten bare Star Citizen. Det er veldig dårlig opptimalisert siden det enda er i alpha. Flere har testet forskjellen på å kjøre 16gb vs 32gb ram. Der visste det seg at man kunne få en økning på 10 fps og mindre stuttering ved å kjøre med 32gb ram. Har også lyst på M.2 ssd på grunn av ytelsen. Ser også at cpu kjører nesten konstant på +90% usage, mens gpu er nede på 40%

 

Hovedkortet som jeg skal ha er MSI Z370M Gaming Pro AC.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Skjønner. Prøver bare å finne ut om det er noe vits å oppgradere eller om jeg bare skal kjøre det slik det er. Tenkte litt på at om jeg får 2000 for det gamle nå, er det kanskje en god grunn til oppgradere. Er ikke sikkert jeg får halvparten om noen år. selv om jeg må innrømme at det er svindyrt for pc komponenter om dagen...

Lenke til kommentar

Enig der. Har egentlig andre ting og bruke penger på, men føler at det at det er på tide å oppgradere nå som cpu er 5 år gammel. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst. X) Så egentlig er jeg ute etter at dere er enig om at det er en god ide å oppgradere slik at jeg får litt mindre dårlig samvittighet for å kaste bort penger på ting jeg egentlig ikke trenger.

Lenke til kommentar

Kjør på, man lever bare en gang og penger er til for å brukes på å leve livet :w00t:

Er vel kanskje ikke helt enig, men kommer vel ann på hvor god råd man har.

selv hvis ikke cpuen hadde vært degradert ville jeg beholdt det en stund til.

Så kjøper man i7-8700K brukt eller på salg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sitter å vurderer om jeg skal oppgradere min pc. Har nå en i5 4670k @ 4,2GHz. 16gb ram og 980 ti i SLI. Pc'n blir brukt så og si kun til gaming. Spørsmålet er om jeg jeg vil se noe stor økning i ytelse ved oppgradering til en i5 8600k? Planlegger også å kjøpe en ny SSD m.2.

 

Grunnen til at jeg vurderer oppgradering er at jeg skal oppgradere fra 16gb til 32gb ram. Har allerede 4x4gb ram, så blir nødt til å kjøpe 4 nye 8gb ram brikker. Tenker at der er litt bortkastet å bruke 2000-3000 på gamle drr3 brikker. Kanskje det er en god grunn til å oppgrader nå.

 

Edit: kan også være verdt og nevne at jeg har en som vil kjøpe hovedkort, prosessor og ram av meg for 2000.

 

Hva tror dere?

 

Skalerer spillet bra med SLI? Jeg ville ikke trodd det siden det er så tidlig i utviklingen? Jeg ville vurdert å vente på neste gen nVidia skjermkort. Og byttet 980Ti'ene dine i ett "GTX2080" når det kommer, så slipper du å vente på SLI optimeringer som aldri kommer. Selv byttet jeg GTX980Ti SLI i ett GTX1080Ti. Og kunne for såvidt anbefalt det videre. Men når "Pascal" er såpass gammel arkitektur som det er nå, så blir det litt dumt..

 

Når det er sagt, så er det ingen som vet når tid neste gen Nvidia skjermkort kommer.. Mellom mars og juni tipper jeg. Mens CPU kan du jo oppgradere i dag. Og SLI kan være veldig glad i raskt minne. Har du for eksempel 1600MHz minne i dag, så vil jeg tro du kan få veldig mye mer ut av skjermkortene du allerede har, med raskere minne..

Lenke til kommentar

 

Sitter å vurderer om jeg skal oppgradere min pc. Har nå en i5 4670k @ 4,2GHz. 16gb ram og 980 ti i SLI. Pc'n blir brukt så og si kun til gaming. Spørsmålet er om jeg jeg vil se noe stor økning i ytelse ved oppgradering til en i5 8600k? Planlegger også å kjøpe en ny SSD m.2.

 

Grunnen til at jeg vurderer oppgradering er at jeg skal oppgradere fra 16gb til 32gb ram. Har allerede 4x4gb ram, så blir nødt til å kjøpe 4 nye 8gb ram brikker. Tenker at der er litt bortkastet å bruke 2000-3000 på gamle drr3 brikker. Kanskje det er en god grunn til å oppgrader nå.

 

Edit: kan også være verdt og nevne at jeg har en som vil kjøpe hovedkort, prosessor og ram av meg for 2000.

 

Hva tror dere?

 

Skalerer spillet bra med SLI? Jeg ville ikke trodd det siden det er så tidlig i utviklingen? Jeg ville vurdert å vente på neste gen nVidia skjermkort. Og byttet 980Ti'ene dine i ett "GTX2080" når det kommer, så slipper du å vente på SLI optimeringer som aldri kommer. Selv byttet jeg GTX980Ti SLI i ett GTX1080Ti. Og kunne for såvidt anbefalt det videre. Men når "Pascal" er såpass gammel arkitektur som det er nå, så blir det litt dumt..

 

Når det er sagt, så er det ingen som vet når tid neste gen Nvidia skjermkort kommer.. Mellom mars og juni tipper jeg. Mens CPU kan du jo oppgradere i dag. Og SLI kan være veldig glad i raskt minne. Har du for eksempel 1600MHz minne i dag, så vil jeg tro du kan få veldig mye mer ut av skjermkortene du allerede har, med raskere minne..

 

Nei spillet kjører veldig dårlig i SLI, derfor må jeg disable SLI når jeg spiller det spillet. Jeg skjønner at mange mener det er best og vente, til det kommer noe nytt og bedre, men jeg kan ganske enkelt ikke vente alt for lenge. Jeg studerer for tiden og har nettopp fått lønn for det jeg jobbet i desember. For meg blir det å oppgradere nå, nå som jeg har råd. Jeg vet med meg selv at når jeg begynner å nærme meg mai-juni er økonomien såpass dårlig at da blir pc oppgradering nedprioritert. 

 

Finnes det virkelig noen som vil bytte to 980 ti mot et 1080 ti?

Lenke til kommentar

Ikke for å være kritisk..men dersom du har råd nå så er det bare å sette pengene på en konto og vente med å bruke dem til nytt kommer senere..

 

Kjøper du fra komplett så er det også svært svært mye som ikke er på lager så her må du vente til februar\mars uansett.

Det er lett for deg å si. Det kommer som jeg sier ganske enkelt ned til prioriteringer. Dersom jeg setter penger på konto nå, blir de ikke brukt på pc i mai for da kommer fornuften inn og jeg har andre ting å bruke pengene på. Heldigvis finnes det flere steder å kjøpe komponenter på enn bare på komplett slik at alt jeg trenger kan jeg få kjøpt idag, så det er null stress.

Lenke til kommentar

 

 

Skalerer spillet bra med SLI? Jeg ville ikke trodd det siden det er så tidlig i utviklingen? Jeg ville vurdert å vente på neste gen nVidia skjermkort. Og byttet 980Ti'ene dine i ett "GTX2080" når det kommer, så slipper du å vente på SLI optimeringer som aldri kommer. Selv byttet jeg GTX980Ti SLI i ett GTX1080Ti. Og kunne for såvidt anbefalt det videre. Men når "Pascal" er såpass gammel arkitektur som det er nå, så blir det litt dumt..

 

Når det er sagt, så er det ingen som vet når tid neste gen Nvidia skjermkort kommer.. Mellom mars og juni tipper jeg. Mens CPU kan du jo oppgradere i dag. Og SLI kan være veldig glad i raskt minne. Har du for eksempel 1600MHz minne i dag, så vil jeg tro du kan få veldig mye mer ut av skjermkortene du allerede har, med raskere minne..

 

Nei spillet kjører veldig dårlig i SLI, derfor må jeg disable SLI når jeg spiller det spillet. Jeg skjønner at mange mener det er best og vente, til det kommer noe nytt og bedre, men jeg kan ganske enkelt ikke vente alt for lenge. Jeg studerer for tiden og har nettopp fått lønn for det jeg jobbet i desember. For meg blir det å oppgradere nå, nå som jeg har råd. Jeg vet med meg selv at når jeg begynner å nærme meg mai-juni er økonomien såpass dårlig at da blir pc oppgradering nedprioritert. 

 

Finnes det virkelig noen som vil bytte to 980 ti mot et 1080 ti?

 

 

Eh, nei.. Det er det nok neppe. Jeg uttrykte meg kanskje litt dumt der. :p Jeg hadde 980TiSLI når jeg kom over en kampanje på Gigabyte skjermkort hos PS.no. Tror det var 22% på alle Gigabyte kort. Så jeg tok det dyreste mest overklokkede Aorus versjonen av 1080Ti. La så ut mine 2 EVGA SC+ 980Ti på finn.no. Jeg husker ikke hva jeg solgte dem for. Men endte opp med å betale ca. en tusenlapp for "oppgraderingen". Men Aorus versjonen overklokker ikke merkbart bedre enn man kan overklokke selv de billigste versjonene av 1080Ti. Så liknende "byttehandel" burde fremdeles være mulig å oppnå..

 

Er det helt sikkert at SLI skrus av? Jeg ser nå at SC er basert på Cryengine fork'en til Amazon. Og Cryengine har vel tradisjonelt sett vært veldig god på SLI trodde jeg. Man får kanskje ikke SLI profiler i driveren, slik at man må bruke Nvidia inspector til å aktivere en generisk profil? Uansett, om det er støtte for SLI, så er det grunn til å tro at du i dag blir holdt tilbake av CPU og spesielt RAM hastigheten om den er veldig lav..

 

Og en annen tanke: Hadde du gått for 4770K (som støtter 8 tråder), og eventuelt raskere RAM way back when. Så hadde du kanskje ikke tenkt på å oppgradere allerede. Så kanskje kikke på 8700K i stedet? ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Skalerer spillet bra med SLI? Jeg ville ikke trodd det siden det er så tidlig i utviklingen? Jeg ville vurdert å vente på neste gen nVidia skjermkort. Og byttet 980Ti'ene dine i ett "GTX2080" når det kommer, så slipper du å vente på SLI optimeringer som aldri kommer. Selv byttet jeg GTX980Ti SLI i ett GTX1080Ti. Og kunne for såvidt anbefalt det videre. Men når "Pascal" er såpass gammel arkitektur som det er nå, så blir det litt dumt..

 

Når det er sagt, så er det ingen som vet når tid neste gen Nvidia skjermkort kommer.. Mellom mars og juni tipper jeg. Mens CPU kan du jo oppgradere i dag. Og SLI kan være veldig glad i raskt minne. Har du for eksempel 1600MHz minne i dag, så vil jeg tro du kan få veldig mye mer ut av skjermkortene du allerede har, med raskere minne..

 

Nei spillet kjører veldig dårlig i SLI, derfor må jeg disable SLI når jeg spiller det spillet. Jeg skjønner at mange mener det er best og vente, til det kommer noe nytt og bedre, men jeg kan ganske enkelt ikke vente alt for lenge. Jeg studerer for tiden og har nettopp fått lønn for det jeg jobbet i desember. For meg blir det å oppgradere nå, nå som jeg har råd. Jeg vet med meg selv at når jeg begynner å nærme meg mai-juni er økonomien såpass dårlig at da blir pc oppgradering nedprioritert. 

 

Finnes det virkelig noen som vil bytte to 980 ti mot et 1080 ti?

 

 

Eh, nei.. Det er det nok neppe. Jeg uttrykte meg kanskje litt dumt der. :p Jeg hadde 980TiSLI når jeg kom over en kampanje på Gigabyte skjermkort hos PS.no. Tror det var 22% på alle Gigabyte kort. Så jeg tok det dyreste mest overklokkede Aorus versjonen av 1080Ti. La så ut mine 2 EVGA SC+ 980Ti på finn.no. Jeg husker ikke hva jeg solgte dem for. Men endte opp med å betale ca. en tusenlapp for "oppgraderingen". Men Aorus versjonen overklokker ikke merkbart bedre enn man kan overklokke selv de billigste versjonene av 1080Ti. Så liknende "byttehandel" burde fremdeles være mulig å oppnå..

 

Er det helt sikkert at SLI skrus av? Jeg ser nå at SC er basert på Cryengine fork'en til Amazon. Og Cryengine har vel tradisjonelt sett vært veldig god på SLI trodde jeg. Man får kanskje ikke SLI profiler i driveren, slik at man må bruke Nvidia inspector til å aktivere en generisk profil? Uansett, om det er støtte for SLI, så er det grunn til å tro at du i dag blir holdt tilbake av CPU og spesielt RAM hastigheten om den er veldig lav..

 

Og en annen tanke: Hadde du gått for 4770K (som støtter 8 tråder), og eventuelt raskere RAM way back when. Så hadde du kanskje ikke tenkt på å oppgradere allerede. Så kanskje kikke på 8700K i stedet? ;)

 

Ja men da forstår jeg. Tror jeg skal beholde mine 980 ti litt til før jeg eventuelt bytter de til 1 kort. Har også brukt litt penger på custom vannkjøling til begge kortene.

post-274628-0-60056100-1516201658_thumb.jpg

 

Ja må skru av SLI eller så blinker skjemen konstant. Er en bug som gjør det tror jeg. I og med at spillet enda er i Alpha er det ikke noen grafikk drivere fra nvidia som støtter spillet, så måtte lage en egen profil for å få det til å kjøre best mulig.

 

Ja det kan hende at det er en tanke å se på 8700k eller 7700k. Tenkte bare at i5 8600k var mye "bang for the buck" og 6 tråder er vel nok. Selv om det kanskje er kjekt med HT i framtiden.

 

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Ikke for å være kritisk..men dersom du har råd nå så er det bare å sette pengene på en konto og vente med å bruke dem til nytt kommer senere..

klorer du deg for hardt fast i den tankegangen er det aldri vits i å oppgradere bil, kjøpe større og bedre tv, bedre komponenter til datamaskinen+++

 

(bare sånn for å kverulere litt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...