Dubious Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Da er skjøteledning som er hengt på veggen også fast installasjon, for det er jo i praksis en skjøteledning Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Da er skjøteledning som er hengt på veggen også fast installasjon, for det er jo i praksis en skjøteledning hæ Lenke til kommentar
meandmyself Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) Det er ikkje ei gråsone, det er ikkje godkjent installasjon. Den ville blitt påpeikt ved inspeksjon. Nei, det er en gråsone og inspeksjon? pfftDet er ikke en gråsone nei, loven meget klar på det området. Og har man ikke kompetanse til å skjønne det skal man holde seg unna elektriske installasjoner. Endret 18. januar 2018 av chris2fferr 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 Det er ikke en gråsone nei, loven meget klar på det området. Og har man ikke kompetanse til å skjønne det skal man holde seg unna elektriske installasjoner. jeg tror det er ganske mange som har kompetanse til å kunne klare det selv men spørsmålet mitt er i og for seg om jeg vil sitte med et problem på grunn av manglende, godkjent dokumentasjon for det som er gjort i ettertid. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) Det er ikke en gråsone nei, loven meget klar på det området. Og har man ikke kompetanse til å skjønne det skal man holde seg unna elektriske installasjoner. jeg tror det er ganske mange som har kompetanse til å kunne klare det selv men spørsmålet mitt er i og for seg om jeg vil sitte med et problem på grunn av manglende, godkjent dokumentasjon for det som er gjort i ettertid. Jeg tror mange tror de har kompetansen som kreves. Det er ikke slik at det "bare er å koble to ledere pluss jord" og så er alt i orden. Hvor mange isolasjonstester kursen? Hva om de får 0.95MOhm som resultat? Hvor mange kontinuitetstester den nyoppførste stikkontakten? Hva om man der får 43Ohm som resultat? Hvor mange hobbytrikkere tenker på ik2pmin f.eks? Du har tre valg; Monter stikk og håp at alt er i orden. Lei elektriker til å gjøre jobben. La vær å gjøre noe. Ang problemer; Det kommer an på hvilket type problem du mener. Om huset brenner ned. Om den som kjøper boligen etter deg får strømgjennomgang og varige mén. Hvordan dokumentere dette på en godkjent måte for neste som skal eie boligen? Endret 18. januar 2018 av Minus Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Jeg har ikke papirer fra elektrikerfaget, men jeg har montert hundrevis av kontakter og armatur, under oppsyn av elektriker, så å montere uten oppsyn skulle ikke være noe problem Har og montert uten oppsyn, som har blitt sjekket av elektriker i etterkant Leiligheten jeg bor i skal totalrenoveres den dagen jeg flytter så dokumenter er ikke så nøye og uansett, når noe er utenpåliggende så er det bare å fjerne før en flytter ut Lenke til kommentar
Minus Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) Jeg har ikke papirer fra elektrikerfaget, men jeg har montert hundrevis av kontakter og armatur, under oppsyn av elektriker, så å montere uten oppsyn skulle ikke være noe problem Har og montert uten oppsyn, som har blitt sjekket av elektriker i etterkant Leiligheten jeg bor i skal totalrenoveres den dagen jeg flytter så dokumenter er ikke så nøye og uansett, når noe er utenpåliggende så er det bare å fjerne før en flytter ut Sikkert kjekt å tenke på at hvis én av de har dårlig tilkobling, er du potensielt ansvarlig for at menneskeliv har gått tapt. Jeg jobber daglig med dette, og kjenner på ansvaret jeg har og hvor viktig det er med gode rutiner for sluttkontroll. Edit: det er ikke meningen å være slem eller noe med det jeg skriver. Poenget er at mange (ikke nødvendigvis du) ikke tenker konsekvens i forhold til det som blir gjort. Endret 18. januar 2018 av Minus Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2018 Ang problemer; Det kommer an på hvilket type problem du mener. Om huset brenner ned. Om den som kjøper boligen etter deg får strømgjennomgang og varige mén. Hvordan dokumentere dette på en godkjent måte for neste som skal eie boligen? Med tanke på at det er her snakk om bare en kontakt er jeg ikke så redd for brannfare som jeg kanskje burde vært. Jeg er mer opptatt av at ting er propert med tanke på dokumentasjon den dagen leiligheten skal selges. Må den ene kontakten verifiseres av en elektriker koster det såpass lite at det ikke er snakk om å ta det på eierskifteforsirkingen av neste eier. Det er ikke så lenge siden det var kontroll av el-tilsynet så jeg er egentlig ikke så redd for at det blir kontroll igjen med det første. Slik det elektriske anlegget er i leiligheten per i dag er det dokumentert og godkjent. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Long story short; nei, hvis du vil ha alt på det rene så må du ringe din lokale installatør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå