ilpostino Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 I leiligheten har jeg egentlig et soverom som er delvis delt i to med en vegg midt i med en døråpning. Det er to veggkontakter i den ene delen men ikke den andre. Har jeg lov til å koble en ledning fra en av disse veggkontaktene inn i det andre rommet og montere en veggkontakt der? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Nei, ny installasjon av fastmontert veggkontakt (stikkontakt) skal monteres av registrert installasjonsvirksomhet. http://elsikkerhetsportalen.no/privat/verdt-%C3%A5-vite/hva-kan-du-gj%C3%B8re-selv/Hva%20kan%20du%20gj%C3%B8re%20selv? 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Du har ikke lov, men det er veldig enkelt 3 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Nei, ny installasjon av fastmontert veggkontakt (stikkontakt) skal monteres av registrert installasjonsvirksomhet. http://elsikkerhetsportalen.no/privat/verdt-%C3%A5-vite/hva-kan-du-gj%C3%B8re-selv/Hva%20kan%20du%20gj%C3%B8re%20selv? Gjelder dette i båt som tilknyttes landstrøm? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Båt bruker vel stort sett 12V, så der er det vel lov under noen begrensninger Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2018 Du har ikke lov, men det er veldig enkelt Kunne fint gjort det selv men etter å ha hatt el-tilsynet hjemme med påfølgende pålegg om å utbedre en hel del ting som den forrige eieren hadde gjort selv så vil jeg gjerne gjøre ting på den lovlige måten. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 (endret) Gjelder dette i båt som tilknyttes landstrøm? Jeg er ganske sikker på at dette også gjelder i båt. Endret 17. januar 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Er lov med skjøteledning med flere uttak Det jeg gjorde kan derimot være litt i gråsonen Utenpåliggende stikk, med fastmontert ledning, som er koblet i eksisterende stikk Hadde den ikke vært skrudd til veggen hadde den vært helt lovlig Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Du har lov å gjøre det selv, også kan du få elektriker til å godkjenne anlegget. Om det blir noe billigere spørs nok! Lenke til kommentar
Minus Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 I leiligheten har jeg egentlig et soverom som er delvis delt i to med en vegg midt i med en døråpning. Det er to veggkontakter i den ene delen men ikke den andre. Har jeg lov til å koble en ledning fra en av disse veggkontaktene inn i det andre rommet og montere en veggkontakt der? Det er jo en flott sticky nettopp på denne delen av forumet som besvarer spørsmålet ditt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Du har lov å gjøre det selv, også kan du få elektriker til å godkjenne anlegget. Om det blir noe billigere spørs nok! Hvilken lov sier at man kan gjøre dette selv lovlig. Her tror jeg du må sjekke noen lover litt bedre. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Du har lov å gjøre det selv, også kan du få elektriker til å godkjenne anlegget. Om det blir noe billigere spørs nok! Hvilken lov sier at man kan gjøre dette selv lovlig. Her tror jeg du må sjekke noen lover litt bedre. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739/KAPITTEL_3#%C2%A76 Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd. Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Slik jeg ser det er TS sin jobb "mindre arbeider" og burde gå under dette untaket. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 (endret) Ein installatør skal uansett godkjenne installasjonen, og den jobben er så rask at om dei skriv ein time for godkjenning eller to minutt installasjon og godkjenning blir det same. Det finnes ei liste over kva ufaglærte kan utføre, der å legge kabel og montere stikkontakt ikkje er oppført. Ev. arbeid av ufaglært ut over dette må skje under direkte oppsyn av fagperson. Dvs. at elektrikaren må stå og sjå på at du jobbar, og då er du like langt. Det er ikkje noko vanskeleg jobb for dei som er litt nevenyttig og alt av informasjon finnes på nett, men skal ein følgje boka, så er det ikkje lov. I rettleiinga til nemnde paragraf står det: I bestemmelsens femte ledd åpnes det for at ufaglærte kan utføre mindre arbeid på et elektrisk anlegg. Med mindre arbeid menes - tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording, - tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording, - tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere, - tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt, - montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg, - utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser. Endret 17. januar 2018 av Zeph 1 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 (endret) Du har lov å gjøre det selv, også kan du få elektriker til å godkjenne anlegget. Om det blir noe billigere spørs nok! Hvilken lov sier at man kan gjøre dette selv lovlig. Her tror jeg du må sjekke noen lover litt bedre. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739/KAPITTEL_3#%C2%A76 Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd. Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Slik jeg ser det er TS sin jobb "mindre arbeider" og burde gå under dette untaket. Her tar du helt feil. Les veiledning til loven du siterer: I bestemmelsens femte ledd åpnes det for at ufaglærte kan utføre mindre arbeid på et elektrisk anlegg. Med mindre arbeid menes- tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording, - tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording, - tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere, - tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt, - montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg, - utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser. Edit: Ble litt for sen ja. Endret 17. januar 2018 av Minus Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Aha, da lærte jeg noe nytt i dag Lenke til kommentar
meandmyself Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Er lov med skjøteledning med flere uttak Det jeg gjorde kan derimot være litt i gråsonen Utenpåliggende stikk, med fastmontert ledning, som er koblet i eksisterende stikk Hadde den ikke vært skrudd til veggen hadde den vært helt lovlig Det er ikke sikkert, har denne stikkontakten sterkkavlaster? Er den laget for å ikke skrues fast? Det er forskjell på en stikkontakt ment for montering på vegg og en skjøtekontakt beregnet for skjøteledning. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Er lov med skjøteledning med flere uttak Det jeg gjorde kan derimot være litt i gråsonen Utenpåliggende stikk, med fastmontert ledning, som er koblet i eksisterende stikk Hadde den ikke vært skrudd til veggen hadde den vært helt lovlig Det er ikke sikkert, har denne stikkontakten sterkkavlaster? Er den laget for å ikke skrues fast? Det er forskjell på en stikkontakt ment for montering på vegg og en skjøtekontakt beregnet for skjøteledning. Den er montert på vegg, men med støpsel, som er satt inn i eksisterende kontakt Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Det er ikkje ei gråsone, det er ikkje godkjent installasjon. Den ville blitt påpeikt ved inspeksjon. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Det er ikkje ei gråsone, det er ikkje godkjent installasjon. Den ville blitt påpeikt ved inspeksjon. Nei, det er en gråsone og inspeksjon? pfft Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 (endret) Den er montert på vegg, men med støpsel, som er satt inn i eksisterende kontakt .. det blir jo likevel fast installasjon, eller fjerner du kanskje hele dritten hver gang du reiser bort eller ikke skal bruke den en stund? Du tenker kanskje følgende: Å dra ut støpselet = det er fysisk umulig for strømmen å nå frem = det er IKKE fast installasjon. Men dèt henger jo ikke på greip, da også sikringer og brytere kan gjøre dette om de bryter begge/alle fasene. Det er i hvertfall mine $ 0.02. Endret 18. januar 2018 av nightowl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå